Gå til innhold
Fiskersiden

Markørdupp


Kravdal
 Share

Recommended Posts

Hei alle dere:)

Jeg så en film her en dagen om meitefiske. Der hvor han brukte en markørdupp, for og finne ut hvordan bunnforholdene var der han skulle fiske.

Han kastet ut og ventet på att rig'n skulle tilpasse seg bunnen. (da spratt duppen opp).

Så drog han en litt, for også slippe ut til han så rig'n.

Og da sammenlignet han da lengden på det han slapp ut med variasjonen i bunnfolholdene.

Noen som skjønner hva jeg mener? :)

Det da noen som vet hvordan han laget denne rig'n?

Skulle så gjerne har prøvd dette selv :)

*ble redigert, grunnet att jeg er så trøtt att jeg ikke ser hva jeg skriver

Endret av Kravdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dupp i enden av snøret og glidende søkke på snøret ordner det der. Kast ut, trekk duppen ned til søkket som selvsagt er mye tyngre enn hva duppen kan klare. Gi så ut helt kjente lengder med snøre (bruk f.eks stangringene til hjelp) til duppen kommer op, nå vet du akkurat hvor dypt det er. Du kan da enkelt tilpasse at f.eks et agn du fisker under dupp der ute henger rett over bunn f.eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dupp i enden av snøret og glidende søkke på snøret ordner det der. Kast ut, trekk duppen ned til søkket som selvsagt er mye tyngre enn hva duppen kan klare. Gi så ut helt kjente lengder med snøre (bruk f.eks stangringene til hjelp) til duppen kommer op, nå vet du akkurat hvor dypt det er. Du kan da enkelt tilpasse at f.eks et agn du fisker under dupp der ute henger rett over bunn f.eks...

Sånn helt ideelt sett finnes det spesielle stenger til dette formålet som gjør at du ikke bare finner dybden. Dybdemåling på et sted er ikke det primære, men å finne bunntopografien for å finne ut hvor du bør fiske, feks på et område med grus blant masse silt, på et område som ligger litt høyere osv. Og for å finne ut hva som er på bunn, gress, silt, stein, sand osv. Du får også spesielle marker søkker til dette samt at det nok er en fordel å bruke braid for å få overført så mye informasjon som mulig til stangtuppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for den Iversen,jeg har aldri skjønt meg på de markørduppgreiene selvlært som jeg er.Jeg trodde markørduppene kun skulle legges ut,for så å fore rundt dem etterpå.Men jeg tar den,mye raskere dette her enn å bruke plummet og dupp,ihvertfall hvis du skal fiske litt på avstand.Voksenopplæring er fine greier :)

Endret av don don
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er definitivt inne på noe don don. Når du har funnet en fin plass med marker utstyret, dvs bunnforhold og dybde som virker som en god fiskeplass. La markørduppen ligge og klips opp sena på snella, finn deg en plass å stå på som du ikke glemmer, finn et siktepunkt (som du også bør kunne se i mørket) og kast med den stanga som skal fiskes på den eksakte plassen rett ved siden av markørduppen. Deretter må du lage til en stoppknute el bruke en tapebit e.l. på sena slik at du vet nøyaktig hvor langt du skal kaste. Siktepunkt har du jo allerede. Da vil du kunne kaste ut på nøyaktig samme plass gang på gang. Å klipse opp sena er selvfølgelig det enkleste, men det funker av naturlige grunner dårlig under karpefiske. Markørduppen ligger ute fortsatt. Nå er det bare å bruke kasterør, sprettert, spod e.l. å fóre rundt markøren. Så er det bare å sveive inn markørduppen og kaste ut stang med agn på.

Enkelt når man har gjort det noen ganger, og uhyre effektivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for den Iversen,jeg har aldri skjønt meg på de markørduppgreiene selvlært som jeg er.Jeg trodde markørduppene kun skulle legges ut,for så å fore rundt dem etterpå.Men jeg tar den,mye raskere dette her enn å bruke plummet og dupp,ihvertfall hvis du skal fiske litt på avstand.Voksenopplæring er fine greier :thumbsup:

Det her er ikke min tråd men takk for tipset :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.