Gå til innhold
Fiskersiden

Kranglete splittringer...


Marvin
 Share

Recommended Posts

Skriver dette med fare for og bli stemplet som idot, men håper noe andre sliter som meg...

Fae... ta små splittringer, hvordan får man de på?? er noe jeg har sliti med siden jeg bytta min første krok på en 4 grams..

Finnes det et super triks?? et verktøy som gjør at jeg ikke slipper og knekka alle negler, ikke det at jeg sparer til lange men....

Håper det ikke bare er meg og tar gjerne i mot finurlige tips..

Takker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisketang er absolutt best, god erfaring med Rapala sine. Har du ikke det kan du prøve å tre åpningen i ringen inn på tommelfingernegelen. Pga tykkelsen av negelen åpner ringen seg så mye at du kan få den på, dette gjelder bare for små ringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg snakker om splittringtang er ikke det noe du får på Biltema eller Clas Ohlson. Red Wolff (en stor leverandør/produsent av fiskeutstyr i Usa) leverer disse. Ta kontakt med den nærmeste fiskeutstyrssjappa og spør om de her noe sånnt der - hvis ikke kan de sikkert skaffe deg en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Marvin

Skriver dette med fare for og bli stemplet som idot, men håper noe andre sliter som meg...

Fae... ta små splittringer, hvordan får man de på?? er noe jeg har sliti med siden jeg bytta min første krok på en 4 grams..

Finnes det et super triks?? et verktøy som gjør at jeg ikke slipper og knekka alle negler, ikke det at jeg sparer til lange men....

Håper det ikke bare er meg og tar gjerne i mot finurlige tips..

Takker..

Se det. Ingen slibrige kommentarer, bra. De av oss som fisker som ikke har forbanna seg over kranglete splittringer fisker enten med flue eller har fiska reint for lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rapala har 2 tenger (minst) som kan brukes til splittringer. En dedikert splittring tang og en kombitang. Disse selges både en enkeltvis og i sett med en annen tang eller penang i en taske. De inngår også i noen av de utsyrsboksene som inneholder diverse kjekt å ha utstyr. Jeg har begge tengene, de fungerer greit. Noe Rapala utstyr har de fleste butikker som selger fiskeutstyr så dette bør ikke være vanskelig å få tak i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av abbor

Rapala har 2 tenger (minst) som kan brukes til splittringer. En dedikert splittring tang og en kombitang. Disse selges både en enkeltvis og i sett med en annen tang eller penang i en taske. De inngår også i noen av de utsyrsboksene som inneholder diverse kjekt å ha utstyr. Jeg har begge tengene, de fungerer greit. Noe Rapala utstyr har de fleste butikker som selger fiskeutstyr så dette bør ikke være vanskelig å få tak i.

Til dette er å si at undertegnede har erfaring med ymse Rapala verktøy fra de boksene du beskriver, og at dette etter min erfaring er verktøy av heller laber kvalitet. Rapala verktøyet som selges "løst" er bedre(og også mye dyrere), men ikke i nærheten av å være skikkelig kvatitetsverktøy! Både peangen og tanga som selges som sett med taske til begge, synes jeg er slarkete, dårlig tilpasset + at de ruster for et godt ord. Disse erfaringene er basert på tilsammen 3 sett som fiskekompiser og jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang det settet Øistein refererer til kan jeg si meg enig, i at det ruster. Har ikke hatt mitt så lenge, men det er alerede trått og litt smårustete, og jeg har ikke brukt det i saltvann en gang. Men splittring funksjonen er uunværlig. Selve avbiter delen er og ganske sucky, man ser at de to kantene passer sammen, men det funker kurrant nok. Regner med at kvalitets peangene som lå i bagen min etter sykhus oppholdet holder bedre...

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanga og penangen jeg har er ikke slarkete i de hele tatt. Dette er av den sorte typen, de er faste og fine. Har ikke brukt det disse i saltvann. Det er mulig jeg har gitt dem en sprut WD40 en gang eller to, men de er i hvertfall ikke korroderte. Verktøyene som følger med i boksen er av lavere kvalitet, men hva kan en vente for den prisen. Disse tengene med grå finish er en antydning slarkete, men helt ok. Jeg ga 395 kr på tilbud for et sett som inneholdt: fisketang, splittringtang, filetkniv, knivsliper, snørekutter, elektronisk fiskevekt, det hele var pakket i en bra slukboks. Den elektroniske vekta virker mer stabil på avlesning enn den som Rapala selger løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også kjøpt et par Rapala sett med diverse dims.

Det første kjøpte jeg for et par år siden og det gikk ca 2 uker så var den klippe/kombi dingsen godt rusta og ble kasta i søppla.

To forskjellige tenger og en kniv har jeg også fått med og de er helt fine ennå, helt uten rust(fisker 98% i saltvann).

Kroksliperen virker sikkert den også, hadde jeg bare vist hvor den var.

Vekta ville bade litt i fjor vår så den ble fornyet.

Det som ikke ruster holder seg bra i Rapala sine "dette trenger jeg" bokser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også den sorte typen, Abbor. Både peangen og tanga mi ruster og slarker som bare f.... Og ja, jeg har også brukt rustbeskyttende olje etter stort sett hver fisketur. Tydlig at det er forskjeller i produksjonskvalitet ute og går. Den elektroniske fiskevekta (8kg's) som fulgte med i det dyreste settet jeg kjøpte har dessverre vist seg å være komplett ubrukelig til alt annet enn å kaste etter innpåslitne mink og måker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.