Gå til innhold
Fiskersiden

Tasmanian Lofty's Cobra og Devil


Ronny K
 Share

Recommended Posts

Tenkte å handle litt rundt mens det er høst tilbud og fine priser :rofl:

Noen som har erfaring med tasmanian serien? og evt hvilke farge #

Prøve å søke litt rundt men fant relativt få erfaringer.

Likte denne med først øyekast:

http://www.fiskeglede.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=&artnr=2063&visa=1-1000&Sort=Beskr&Visn=Sokresultat

http://komplettfritid.no/product/tasmanian-loftys-cobra-farge-32-13g

Endret av A Garcia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å handle litt rundt mens det er høst tilbud og fine priser :)

Noen som har erfaring med tasmanian serien? og evt hvilke farge #

Prøve å søke litt rundt men fant relativt få erfaringer.

Likte denne med først øyekast:

http://www.fiskeglede.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=&artnr=2063&visa=1-1000&Sort=Beskr&Visn=Sokresultat

http://komplettfritid.no/product/tasmanian-loftys-cobra-farge-32-13g

SØ persen min er tatt på akkurat den der, i 28g. Skulle dog veldig gjerne ha hatt den på flue isteden............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt disse siden de var tilgjengelige i Norge i beg. av 90-tallet.

Har hatt stor suksess med den blanke, pink panther og en som ligner på hornet (perch-farget).

Pink panter etter røye, sjørøye og sjøørret i både sjø og ferskvann.

Hornet-versjonen etter ørret og røye i ferskvann i skumring og på skikkelige gråværsdager.

Den blanke er super på solskinnsdager. Virker som om de trigger spesielt godt på blankstilla når tradisjonelle sluker virker å være totalt uinteressante.

Har best erfaring med denne montert "riktig vei" (som levert) fisket meget rolig. Fisker godt, både langs bunn og helt oppunder overflaten.

Synes helt klart den er morsomst fisket så høyt i vannet at man til enhver tid ser fisken ploge etter.

Har ikke gode erfaringer med denne i tyngre vekter, men i 7 gram er disse til tider rå.

Definitivt en typisk "elsk/hat"-dings :)

Opplever til tider at spesielt røya har en tendens til å bare følge uten å ta, selv om man aksellererer og kjører markante stopp.

Da er gjerne ei lita kulehodenymfe montert litt over som opphenger det lille ekstra som skal til for at cobra'en skal havne i gapet.

Har også fjernet wire'n og tredd nylon gjennom (gummistopper i hver ende av sluken), og hatt slep av flue eller mark med ok resultat.

Bruker alltid løkkeknute rett i sluken.

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var innom ei dansk utstyrsjappe i fjor sommer og la igjen litt for mange danske kroner. Eg var eneste kunden på det tidspunktet, så vi blei stående å snakke om alt fra havålfiske til laksefiske. Eg hadde ikke trua på att denne sluken skulle være så fantastisk som denne dansken fortalte, så det resulterte i att han ga meg 2 stk som eg bare måtte teste når eg kom i elva. Dei blei lagt i en skuff og glemt helt til eg tilfeldigvis fant dei igjen i år. Resultatet var faktisk over all forventning, og spesielt denne var bra.

00578_00773.jpg

Laksen steg villig vekk på cobraen som blei årets slager for min del. Skal nok kjøpe noen flere før laksesesongen starer opp igjen neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassien har mange lakser på samvitet i enden på mitt snøre, sjølv har eg best erfaring med den orange i 13 grams utgåven. Brunauren ville ha meir jordfarger, medan sjøauren var storveis nøgd med sølv/blå variantane.

Men det er orginalen, Tasmanien Devil som er best, kopien, Loftys Cobra, har og tatt mykje fisk, men ikkje i samme grad som Tassien. :)

Endret av Even A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant endelig et bilde av en av favorittene mine, forøvrig en Lofty's Cobra, farge 43.. http://www.fishingandoutdoors.com.au/shop/index.php?cPath=1_76_132_183&osCsid=54a1982398e1b6a08dde2dcfa4b6cde5

Endret av Lars M
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant endelig et bilde av en av favorittene mine, forøvrig en Lofty's Cobra, farge 43.. http://www.fishingandoutdoors.com.au/shop/index.php?cPath=1_76_132_183&osCsid=54a1982398e1b6a08dde2dcfa4b6cde5

I det jeg trykket på den linken så fikk jeg virusvarsel, en eller annen trojaner, AVG ordnet saken, så vær oppmerksom :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det jeg trykket på den linken så fikk jeg virusvarsel, en eller annen trojaner, AVG ordnet saken, så vær oppmerksom :-)

Samme her.

For å være helt ærlig, så var eg ikke klar over att det var 2 varianter. Eg trodde bare det var en type med ett idiotisk langt navn :D Aner ikke on det er Loftys eller Tasmanian eg har brukt. Forøvrig så fisker eg den glidende med owner stinger krok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg fikk vanvittig mye abbor på tasmanian devil for mange år siden, men litt etter litt sluttet jeg liksom å fiske med den.

I år bestemte jeg meg likevel for å kjøpe et par stk. i størrelse 7gr. Synes de er litt vanskelige å kaste langt med, men sånn har de vel alltid vært.

Hører folk sier det er mye å hente på å modifisere de litt. Noen her som kan forklare hvordan man best gjør det? Tenker da på å fjerne "stanga" som går igjennom sluken og bruke vanlig snøre i stedet. Ser det nevnes lenger oppe i tråden her, men en detaljert fremgangsmåte hadde vært kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått mye SØ med disse. Har kjøpt masse. Man kan varme sluken litt med litt varmt vann eller hvis du er på fisketur det går til og med med å ta tasmanian gjennom hånder og puste. Da kan du bøye dem lett for å få mer livaktig aksjøn. De beste erfaringer har jeg på høsten og sent vår med den sluk.Fordi det er veldig 'levende' det funker ikke så bra på vinteren. Eneste ulemp er at det kan ikke kastes langt p.g.a formen og litt dårlige krokingsegenskaper ellers en veldig godt sluk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er smak og behag, en av mine beste fiskekompiser kjører med stålvire gjennom, men bytter ut kroken med en større en. Selv kjører jeg strl2 eller 1 på tassien, på største utgaven. En ting en kan gjøre er å borre et hull fremst i nesa på'n for å få en enda liveligere gange når en dorger i sakte sakte fart. Erfaringsmessig syns jeg den funker best uten at en bruker dette, eller snur den. Og jeg liker å kjøre de saaaaaakte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg har kun fisket på mjøsa etter ørret, og trives best i 2,3 knop og da fisker jeg med sluken riktig vei. Snøret tredd i gjennom og en perle eller soft bean mellom krok og snøre. Klipper bort den orginale wiren og bruker den orginale kroken. Syntes den passer best.

Jeg bruker 20 og 26 grams. På 20 grams bruker jeg hullet rett gjennom. det andre hullet skaper TWINN!

Predator er favorittfargen, men candy-cane, prettyfish, mardi gras, harlequin og spotted rainbow, har gitt fangst.

Fisker ned til 24 meter, men flest fisker 8-16 meters dyp.

Jeg har ikke brukt loftys, men det er samme greia. Kjenner mange som fisker med det og vi får omtrent samme fangster.

Jeg kjøper kun hos Bjørn i Pundingen.

Og det hender han har tatt inn noen spesialbestillte. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en må bruke noe for å hindre tvinn er det hastigheten, hvilken vei en kjører den og hvordan du rigger den som avgjør.

Jeg rigger den som en Apex -en bra kulelagersvivel, 0,45mm ca1,5m snøre tasmaner på 26g tredd riktig vei, glow perle fra mustad og orginal krok som er klippet bort fra den orginale wiren.

Og jeg fisker riktignok kun på rigg, for jeg tror siluetten av en god wobbler er bedre enn tasmaner. Men nede på dypet er det den forlokkende gangen som dreper :)

Endret av Femmer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.