Gå til innhold
Fiskersiden

Speedsjark


BAN
 Share

Recommended Posts

Noen som kjenner til denne?

Hvem av de? Det er tre moddeller. Den ene er testet i både Båtliv og Båtmagasinet dette året. Brukbar testresultat. Det eneste ankepunktet i særlig grad var plassering av bensintanken. Der det kom lukt i kabin. Dette skulle bedres på de modellene som kom etter.

Tror det er ett ok kjøp. Men jeg ville også vurdert denne i samme lest om du tenker på en skikkelig planene båt:http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23004377

Den har ett kjempe skrog. Opprinnelig en svenske(Cresent) som de har kjøpt formen av.

Her har du ett skikkelig V bunnet skrog(21gr) som tar sjøen svært godt. Topp karakterer for sjøegenskaper. Testet i år denne og. Det vil si det samme som bra fart med grei motor og mindre forbruk. Samt at du har mulighet for en bra fart i litt sjø.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:goodjob: Den er testet med bra resultater i både Båtliv, Båtensverden og Båtmagasinet. Sist nevnte hadde vel litt mer kritiske bemerkninger, men ingen store ting. Det samme går i gjen i Båtensverden om tankplassering og bensinlukt. Du finner kopi av 3 tester om du trykker på bilde av båten. Se nede på høyre side så har du test fra VG, Båtliv og Båtensverden.

Det vil si at en ikke bør kjøpe de første modellene føre dette er fjernet. Kan garantere at du fort blir lei bensinlukt i hytta. Og skal du sove over en gang så er dette ikke behagelig. Så sørg i hvertfall for å ha dette avklart. Vanligvis er det ikke noe sjakktrekk med en tank som går inn under hytta. Dette er sikkert gjort med tanke på plass utnyttelse, og balanse i båten. Men utlufting og damp finner letteste vei ut. Men det er i hvertfall mye å velge i dette segmentet. Og jeg holder med deg i å kjøpe en skikkelig planende båt.

Kjørte litt tilsvarende båt i våres av Benetau Antares og Quicksilver i samme type. Antaresen var ok, men den andre overstyrte voldsomt i litt sjø og måtte rattes og justeres hele tiden. Litt oterfjøl. Så jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i et værhardt område, så sjøegenskaper er første prioritet. Antares og lignende båter sies å være for harde i litt sjø.

Den Dolmøybåten er vel i særklasse i sjøen, men med 187 på strømpelesten bli den for lav innvendig.

:( Det er det nok en mulighet for. Jeg vet ikke hvor høy innvendig Tb er heller. Men uansett så er det ikke så egnet å stå kjøre i disse båtene. De er ikke laget for det heller. Da må en vent stå i midtgangen og det er ikke bekvemt. Så det er uansett fordeler og ulemper med lukket båt av denne typen. Større overbygg=mer avdrift og luftmotstand. Det er greit å litt i tankene det og. Særlig med påhenger. Fordelen med Dolmøyen er at du får med utvendig styring til en ok pris. Det er gull verdt.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til denne?

Har ikke prøvd den, men det første som slo meg var den utvendige plassen på bakdekket.

Vet ikke hvordan ditt bruk er, men jeg liker stor dekks plass. Det er der jeg "jobber". Den invendige plassen blir mindre viktig da det er kun lagring av matpakka og redningsvesten.

Med 2 fiskere, fiskekasse, agn bøtte, skrin etc, så virket plassen liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 CC Speedsjark så fet ut!

:) Jeg er helt enig med OZ. Men det forutsetter brukssted og tiltenkt bruk. Ikke uten grunn at vestlandet og oppover har masse slike båter.

Er tanken å kunne krype inn og koke seg en kaffe eller sette på varmen i drittvær, eller ta en overnatting så er jo en med overbygg helt klart 1ste valget. Dog på bekostning av uteplass. Men skal jeg kun ha en ren båt for dagsfiske på sørlige breddegrader er det helt klart en fordel med en åpen båt med minst mulig styr, og god dekksplass. Så en vinner og taper på de forskjellige utførelser avhengig av bruksområde og tildels bosted. En kan nok forleneg en kald fiske dag med noen timer ved å kunne ta en pause i lune og varme omgivelser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke prøvd den, men det første som slo meg var den utvendige plassen på bakdekket.

Vet ikke hvordan ditt bruk er, men jeg liker stor dekks plass. Det er der jeg "jobber". Den invendige plassen blir mindre viktig da det er kun lagring av matpakka og redningsvesten.

Med 2 fiskere, fiskekasse, agn bøtte, skrin etc, så virket plassen liten.

Mulig at du har rett her. Må nok tenke litt mer her. Storvokste fiskere med flere stenger tar litt plass...

En CC er jo genial på varme dager, men ikke når det er surt ute. Må nok ha ordentlig hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.