Gå til innhold
Fiskersiden

Tørrflue v.s det motsatte


Maritim
 Share

Recommended Posts

Hvor viktig vil det være å ha rette flua til rett plass?

Jeg har sett Tørrfluelandet 3 et par ganger nå og der virker det som om de nærmest poengterer dette med at ørreten kanskje ikke er så kresen?!?

At det faktisk ikke alltid trengte å være så sykt avansert.

Heilt korrekt, fluefiske er ikkje sjukt avansert!

Fluefiske i norge har blitt meir eller mindre definert av oslofiskere som les amerikansk fiskeliteratur og fiskar i hemsila under store døgnfleklekkinger. Derfor har mykje av den norske fiskelitteraturen fått eit overfokus på døgnfluer og viktigheten av å imitera ein str og eit stadie. Når ein oppsøker elva når det klekker masse døgnfluer og denne elva i tillegg har eit stort fiskepress så kan fiske vera veldig selektiv. I største delen av norge gjeld dette ikkje, her er mygg, vårfluge og landinsekt mykje meir viktig. Sjekk mageinnhaldet på den neste fisken du får, og du vil oppdage at her er det ei salig blanding av det meste. Eg vil hevda at dersom du har ein marck brown/black gnat i str 10 til 18 så vil du få fisk i så godt som alle situasjoner du kjem oppi. Presentasjon er viktigare enn fluevalg i dei fleste situasjonar! Og jo, ein stor streaking caddis kan fungera utmerka når fisken går og beitar på fjærmygg.... Myggfiske er utfordrande fordi det ofte er blikkstille på overflata (store krav til presentasjon) og det er veldig mykje insekt tilgjengeleg (liten sjanse for at fisken vil ta), i tillegg går ofte fisken rett under overflata og det gjer at vinduaga er lite, dvs du må treffa i eit snevert spor framfor fisken for at den skal få auge på flåga, så det er mange andre ting enn feil fluge som kan vera utfordrande her.

Slapp av og senk skuldrene, og tenk presentasjon og fortomstjukkelse, fluefiske er enkelt:-)

Endret av josteink
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar..

Det er mao litt som jeg trodde, men samtidig kan man vel si at det hele er veldig varierende og avhengig av ganske mange faktorer til tider.

Jeg får nok øve på kasting og se å få tatt meg en tur ut og prøvd dette. Virker hvertfall utrolig artig å få fisk på tørt, det må jeg si.

Får ha det som mål i 2011. Alltid viktig med mål :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kan telle på 1.5 hand de gangene jeg har prøvd meg på tørrflue, og jeg må erlig innrømme at det var gørr kjedelig. Trolig fordi ingenting klaffet, og fisken ikke ville ha det vi serverte, men personlig så fisker jeg 99% under overflata, og den resterende 1% er stripende fluer og poppere. Dog har det blitt lite fluefiske i år pga kystmeite-avhengighet... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørrfluefiske er jo mye enklere enn nymfefiske, vaker fisken ser du hvor den er :)Da er presentasjon viktigere enn flue, flua kommer sist i rekkefølgen. Tar du deg god tid på forhånd og studerer vaker å hva den tar skal det ikke så mye til før du tar den :) Men herregud dette er jo like vanskelig å forklare som det er å ha rett flue:) Synsing og bare noen enkeltes meninger/erfaringer.

De aller fleste fisker tørt, alle vil fiske tørt, men hva gjør du når det ikke vaker da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tørrfluefiske er jo mye enklere enn nymfefiske, vaker fisken ser du hvor den er :)Da er presentasjon viktigere enn flue, flua kommer sist i rekkefølgen. Tar du deg god tid på forhånd og studerer vaker å hva den tar skal det ikke så mye til før du tar den ;) Men herregud dette er jo like vanskelig å forklare som det er å ha rett flue:) Synsing og bare noen enkeltes meninger/erfaringer.

De aller fleste fisker tørt, alle vil fiske tørt, men hva gjør du når det ikke vaker da?

Vise ord det min gamle venn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.