Gå til innhold
Fiskersiden

Tørrflue v.s det motsatte


Maritim
 Share

Recommended Posts

Hei fluefiskere!

Synes det har vert litt lite fart på flue-delen av forumet i det siste, rart med det , lite som skjer,bortsett fra streamer-denging i sjøen (som forøvrig er veldig bra akkurat nå). Tenkte det kunne passe å dra igang den evigvarende, fundamentale diskusjonen;Tørt v.s Vått. Har fiska med flue i en del år og er ikke flau når jeg setter på en Streamer, men ser at mange mener det er juks,(fluefiskets svar på sluk o.s.v.)Noen som kan forklare meg hvorfor det er mer nobelt å få en ørett på tørrflue enn en våtflue??

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte føler vel folk at det er mer "nobelt" fordi tørrfluefiske er det mest kompliserte og vanskligste. Det er her man imiterer ned til minste detalj ørretens matfat. MEN, på den annen side så er det største ørretene alltid fiskespisende, så streamer lokker ofte frem de største individene! Men for min del er ørretfiske tørrfluefiske! Det er det ultimate, faktisk av alt fiske jeg har prøvd (og det er vel egentlig alt). Det er no eget ved det! Noe spesiel, noe gudommelig og overveldende å ta fisk på tørt. Men man skal ikke se ned på andre fordi de fisker med noe annet enn tørt! Tror det kun er personlige preferanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte føler vel folk at det er mer "nobelt" fordi tørrfluefiske er det mest kompliserte og vanskligste. Det er her man imiterer ned til minste detalj ørretens matfat. MEN, på den annen side så er det største ørretene alltid fiskespisende, så streamer lokker ofte frem de største individene! Men for min del er ørretfiske tørrfluefiske! Det er det ultimate, faktisk av alt fiske jeg har prøvd (og det er vel egentlig alt). Det er no eget ved det! Noe spesiel, noe gudommelig og overveldende å ta fisk på tørt. Men man skal ikke se ned på andre fordi de fisker med noe annet enn tørt! Tror det kun er personlige preferanser.

For så vidt enig i alt det der... Men når det er håpløse tørrflueforhold, sitter du på en stein i dagesvis og venter på et nytt vindu?

M.

For så vidt enig i alt det der... Men når det er håpløse tørrflueforhold, sitter du på en stein i dagesvis og venter på et nytt vindu?

M.

Kjører noen linjer til... Poenget med imitasjonsfiske er vel ikke at det skal vanskligst mulig... Det er vel tvert imot et forsøk på å finne den letteste måten å fange en fisk på under rådende forhold eller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sitter aldri på en stein og venter! Sier ikke det. Men tørrfluefiske er den vanskeligte utfordringen på ørret. Har man ikke 100% rett flue så blir fluen ignorert blandt tusen vak i timen :)

Med respekt å melde Remy, det er jo bare tullprat. Er du heldig med rette klekkinga(vulgata,Aurivilli(eller hva den heter nå) Bibio,Stokkmaur,Skogmaur,Grandis etc.)og en haug med andre klekkinger, så er det jo lett i forhold til når det er virkelig vanskelig og du må ty til alle tjuv-knepa som nymphing og fiskeimitasjoner.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med respekt å melde Remy, det er jo bare tullprat. Er du heldig med rette klekkinga(vulgata,Aurivilli(eller hva den heter nå) Bibio,Stokkmaur,Skogmaur,Grandis etc.)og en haug med andre klekkinger, så er det jo lett i forhold til når det er virkelig vanskelig og du må ty til alle tjuv-knepa som nymphing og fiskeimitasjoner.

M.

OK! Mulig du mener det er LETT når det klekker og at du kan fiske med hvilken som helst tørrflue uavhengig fase og størrelse og lett få ørret. Godt mulig det funker på 200 - 300gramere i vann med mye fisk, men i alle mine år som tørrfluefisker har jeg ALDRI syns det har vært LETT å fiske stor ørret med tørrflue. Hade det vært så lett som du har det hadde jeg heller ikke syns det var så moro. Men godt mulig du må ta meg ut og lære med dine teknikker, for når du med all respekt må melde at det er tullprat, har jeg tydeligvis gått glipp av noe når det gjelder tørrfluefiske etter ørret! Så invitasjon mottas med stor takk og jeg gleder meg til å få delta i den store viten om tørrfluefiske jeg ikke har opplevd. Jeg skal godta din påstand om at det er lettere når ørreten går banans på en av de store klekkingene, men jeg har store vanskeligheter med å svelge at det er enkelt. Det er akkurat under disse klekkingne de største fiskeskrønene/opplevelsene blir til, men det er også under disse forholdene den største frustrasjonen får sitt utspill. Personlig, i litteraturen og i blader. Videre er nymfing eller streamer alltid en metode jeg går over i ved frustrasjon eller hvis det ikke er overflate aktivitet at all. Og overraskende nok gir det som regel alltid fisk, og streamer gjerne av de større individene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg være dommer under Den Store Flueutfordringen?

Please do, du kan jo være kron vitne ;) Til dette "hemmelige" fisket der ørreten fråtser i seg ukritisk alt som havner på overflaten. Om det er str 18 eller 2, brun, gul eller rød. Der presentasjoner er uviktig og forberedelser unødvendig. Skulle tro man snakket om himmelen :D Tenk på alle fluefiskerene som får verden rasende ned foran seg nå da. Her står de og terper og terper på kastene for å få den perfekte presentasjonen, strekker fortomen lengre, tynnere hver gang. Finpusser fluene, imitasjonene blir aldri bra nok (for fiskeren tydeligvis). Alt dette for ingenting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Please do, du kan jo være kron vitne ;) Til dette "hemmelige" fisket der ørreten fråtser i seg ukritisk alt som havner på overflaten. Om det er str 18 eller 2, brun, gul eller rød. Der presentasjoner er uviktig og forberedelser unødvendig. Skulle tro man snakket om himmelen :D Tenk på alle fluefiskerene som får verden rasende ned foran seg nå da. Her står de og terper og terper på kastene for å få den perfekte presentasjonen, strekker fortomen lengre, tynnere hver gang. Finpusser fluene, imitasjonene blir aldri bra nok (for fiskeren tydeligvis). Alt dette for ingenting :)

Artig at du nevner dette "kalaset" av et fiske. Jeg trodde det var , og streamere som var "kilden" til uhemma frotsing. Spøk til side; det er akkurat dette jeg snakker om. Finnes ingen lett vei til storørett. Strimer kan være løsningen, Bibio kan være det samme osv.Skjønner ikke helt hvorfor du ble så provosert, jeg har aldri sagt at det er lett å ta en storørrett på tørrflue, jeg sier at når forholdene ligger til rette er man heldig.....

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du nevner dette "kalaset" av et fiske. Jeg trodde det var , og streamere som var "kilden" til uhemma frotsing. Spøk til side; det er akkurat dette jeg snakker om. Finnes ingen lett vei til storørett. Strimer kan være løsningen, Bibio kan være det samme osv.Skjønner ikke helt hvorfor du ble så provosert, jeg har aldri sagt at det er lett å ta en storørrett på tørrflue, jeg sier at når forholdene ligger til rette er man heldig.....

M.

Ikke provosert, men du får svar på tiltale når du kommer med at "med all respekt, dette er tullprat". Du burde jo rettferdigjøre deg selv litt mer enn dette innlegget når du undergraver at det å fiske med tørt ikke er en utfordring. Jeg syns du kapper bena under all teori og fundament basert på fakta med utspillet ditt. Selv om du har tidenens klekking, kan du få tidenes dårligste fiske om du ikke har rett medisin i boksen din der og da. God natt for nå, ser frem til å fortsette i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imitasjonsfiske foregår både under og oppå vannspeilet.

Imitasjon under vann kan være like utfordrende som imitasjon over.

Når et insekt, for å ta det, opptrer i ulike stadier, må det da kalles et like legitimt fluefiske uansett hva slags stadie som imiteres.

Fluefiske handler også om å tilpasse seg det økosystemet som befinner seg der en fisker. Det må vel være en av fiskerens, også fluefiskerens, viktigste egenskaper.

Når det fiskes i sjøen, fisker en det som befinner seg der.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, tørrfiske kan vera vanskeleg det men 90 % av tida er det overkomlig (der eg fiskar... seier meir om plassane eg fiskar enn ferdighetane til fiskar).

Ein har oversikt over kva som driv på overflat (stort sett), fluga må presenterast i rett bane til rett tid men ettersom ein har visuell kontakt med fluga så har ein mulighet til å kontrolera flyt og posisjon. Nymfefiske etter fisk som står på 1 meter eller så, det er fiske med synsing og vill gjetting som viktigste ingredienser. Ser ikkje kva fisken tek, ser ikkje kvar nymfa er, ser ikkje om nymfa driv korrekt, i tillegg så må ein forholda seg til 3 dimensjonar mens tørrfluge er herleg todimensjonalt.

Auda, det er lenge til våren ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvordan fisker man egentlig med nymfe. Som dere skjønner snakker dere med en sikkelig Noobie hva gjelder innenlands fiske.

Det er sikkert flere måter å gjøre det på. Men jeg leste om en teknikk der man satt på noe flytegreier lengre oppe på fortommen så man hele tiden kunne se om fisken tok nymfa. Dette er sikkert en måte å gjøre ting på. Men er det sånn at man også kan dra den inn som man fisker med f.eks en Streamer?

Tenkte jeg kunne høre litt når det først kom opp litt her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er Tørrfluefiske kremen av kremen, og det er jo ikke det samme fiske uten innsekter på overflaten! Som jeg har erfart så kan du egentlig aldri være sikker på hva fisken spiser før du har fått napp. ligger det fjærmygg på overflata som ørreten fråtser i seg, og da gjelder det og ha en fjærmygg på fortommen? i riktig str? som jeg har skjønt kan den fint rulle over caddisen din under slike forhold, så clue er vell å finne noe fisken spiser der og da :)

Frederikdebes tror du snakker om en bait indicator, den er kjekk og ha for de som ikke er så drevne med timing og føling. Har ikke hørt om noen som bruker dette på noe annet en nymfer, men man kan jo alltids prøve og kanskje feile :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Remy,om Dine utsagn, sitat; "Tørrfluefiske er det mest kompliserte og vanskeligste. det er her man imiterer ned til minste detalj ørettens matfat" og "har man ikke 100% rett flue så blir fluen ignorert blandt tusen vak i timen" sitat slutt. Først, jeg setter stor pris på tørrfluefiske. det virker som tu tror jeg "disser" dette. Det er en missforståelse. Det jeg derimot stiller spørsmålstegn ved, er den holdningen du har mot alternativene. Personelig har jeg stadig stor glede av å imitere nymfe-stadiene til de tre store,(døgn-stein og vårflue) og et par til;for å bruke dine ord"ned til minste detalj". Dette er et spennende og ikke minst utfordrende fiske. Det er i mine øyne ingen grunn til å omtale dette som et lettere fiske, enn tørrfluefiske. i praksis er det vel egentlig det samme, bortsett fra at du ikke ser flua forsvinne inn i gapet på øretten.(bortsett fra i skjeldent klare elver, som vi ikke er bortskjemt med i norge). Derfor må du som regel bruke napp-indikator(snakker om oppstrøms for å oppnå dead-drift). Ikke like visuelt som tørrfluefiske, men fortsatt visuelt (og derfor litt vanskeligere å sette kroken). Jeg setter som sagt stor pris på begge typer fiske, og leser du mine inlegg litt nøyere, så har jeg aldri sagt at tørrfluefiske er enkelt. Det jeg sier er at er du heldig med klekkinga, altså langt fra alle klekkinger, men er du heldig!.. så kan du ha kanonfiske på ukritisk fisk som er totalt oppslukt i det som står på menyen. Synd du ikke har opplevd dette. Ørettfiske med imitasjoner er en utfordring, tørt eller vått.

Håper jeg har rettferdiggjort mine holdninger. M.V.H. "Triturus" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Remy,om Dine utsagn, sitat; "Tørrfluefiske er det mest kompliserte og vanskeligste. det er her man imiterer ned til minste detalj ørettens matfat" og "har man ikke 100% rett flue så blir fluen ignorert blandt tusen vak i timen" sitat slutt. Først, jeg setter stor pris på tørrfluefiske. det virker som tu tror jeg "disser" dette. Det er en missforståelse. Det jeg derimot stiller spørsmålstegn ved, er den holdningen du har mot alternativene. Personelig har jeg stadig stor glede av å imitere nymfe-stadiene til de tre store,(døgn-stein og vårflue) og et par til;for å bruke dine ord"ned til minste detalj". Dette er et spennende og ikke minst utfordrende fiske. Det er i mine øyne ingen grunn til å omtale dette som et lettere fiske, enn tørrfluefiske. i praksis er det vel egentlig det samme, bortsett fra at du ikke ser flua forsvinne inn i gapet på øretten.(bortsett fra i skjeldent klare elver, som vi ikke er bortskjemt med i norge). Derfor må du som regel bruke napp-indikator(snakker om oppstrøms for å oppnå dead-drift). Ikke like visuelt som tørrfluefiske, men fortsatt visuelt (og derfor litt vanskeligere å sette kroken). Jeg setter som sagt stor pris på begge typer fiske, og leser du mine inlegg litt nøyere, så har jeg aldri sagt at tørrfluefiske er enkelt. Det jeg sier er at er du heldig med klekkinga, altså langt fra alle klekkinger, men er du heldig!.. så kan du ha kanonfiske på ukritisk fisk som er totalt oppslukt i det som står på menyen. Synd du ikke har opplevd dette. Ørettfiske med imitasjoner er en utfordring, tørt eller vått.

Håper jeg har rettferdiggjort mine holdninger. M.V.H. "Triturus" ;)

har aldri gjort uttrykk på at du disser tørrflue fiske :lolu: Men reagerer på det jeg har nevnt over. Hilsen "julenissen" :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvordan fisker man egentlig med nymfe.

Hei,

det er skrive mange bra bøker og mykje ymse om dette her på nettet, bruk søkefunksjonen så vil du finne masse. Kort fortald så kan du fiske nymfe aktivt, dvs du dreg inn (som ei våtfluge), eller passivt, dvs du let den drive med straumen. Ved "passivt" fiske så kjenner du ikje fisken ta og du må difor gjera tilslag når du trur at den tek. For at det skal vera lettare å sjå når den tek nymfa di så kan du bruka ein nappindikator som går under når fisken nappar.

Sjekk denne videoen her, synes den er ganske beskrivande, ligg masse ute på nettet som er lærerikt:

Men må få sei at i norge så får eg meir fisk på nedstraums våtflugefiske enn på oppstrøms nymfefiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor viktig vil det være å ha rette flua til rett plass?

Jeg har sett Tørrfluelandet 3 et par ganger nå og der virker det som om de nærmest poengterer dette med at ørreten kanskje ikke er så kresen?!? Jeg vet ikke, så spør bare. Der ender de jo opp med å fange alt som er av ørret på kun god gammal March Brown og en og annen Tørr Jensen.

Dette er IKKE ment som noe dissing av noen, ser jo at det er litt "heftig" diskutering her om dagen nå, men jeg bare lurer rett og slett. Skal være så ærlig å si at jeg aldri har fått en ørret på tørt(aldri prøvd heller da for jeg forsvare meg selv med :thumbsup:), men har veldig lyst.

Jeg regner jo med at om det klekker bare masse mygg så nytter det vel ikke å slenge løs med en vårflue kanskje, men synes det var interessant å se hvordan de forenklet det hele. At det faktisk ikke alltid trengte å være så sykt avansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg helle enda mer bensin på bålet å si at hvorfor denne voldsome fokuseringa på imitasjonsfiske? Ørreten er etter min erfaring en predatorfisk i likhet med veldig mange andre fisker. Er det ufint å ta ørreten på noe (tørt eller vått) som kun er ment som en attraktor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg helle enda mer bensin på bålet å si at hvorfor denne voldsome fokuseringa på imitasjonsfiske? Ørreten er etter min erfaring en predatorfisk i likhet med veldig mange andre fisker. Er det ufint å ta ørreten på noe (tørt eller vått) som kun er ment som en attraktor?

Absolut ingen bensin, tror folk missforstår. Fisker mye streamer, men for MEG er det utlimate tørrfluefiske! Det gir mest. Og diskusjonen gikk vel ut på at mr hva han het igjen menr tørrfluefiske er nullniks og nada, bare døtte ut ett eller annet hvordan som helst og ørreten tar ukritisk :closedeyes: Det er jeg sterkt uenig i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg helle enda mer bensin på bålet å si at hvorfor denne voldsome fokuseringa på imitasjonsfiske? Ørreten er etter min erfaring en predatorfisk i likhet med veldig mange andre fisker. Er det ufint å ta ørreten på noe (tørt eller vått) som kun er ment som en attraktor?

For meg er det helt nydelig og se fisken spise flua di, og det kicket ubeskrivelig! og ikke minst kampen :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolut ingen bensin, tror folk missforstår. Fisker mye streamer, men for MEG er det utlimate tørrfluefiske! Det gir mest. Og diskusjonen gikk vel ut på at mr hva han het igjen menr tørrfluefiske er nullniks og nada, bare døtte ut ett eller annet hvordan som helst og ørreten tar ukritisk :thumbsup: Det er jeg sterkt uenig i!

Hei på dere!

Synes du høres litt grinete ut Remy. Er vel ikke helt på viddene når jeg antar at det er meg du sikter til?!? Synes vitterligen å huske at du ikke mente å pastå at jeg disset tørrfluefiske. Men jeg gjentar for de som har tungt for det. Har selv stor glede av tørrfluefiske, men finner det like utfordre å imitere nymfe-stadiet til de forskellige. Og du, sliter du med å huske hva jeg skrev, er det bare å skrolle oppover, og sjekke hva som faktisk står der.

M.v.h.M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på dere!

Synes du høres litt grinete ut Remy. Er vel ikke helt på viddene når jeg antar at det er meg du sikter til?!? Synes vitterligen å huske at du ikke mente å pastå at jeg disset tørrfluefiske. Men jeg gjentar for de som har tungt for det. Har selv stor glede av tørrfluefiske, men finner det like utfordre å imitere nymfe-stadiet til de forskellige. Og du, sliter du med å huske hva jeg skrev, er det bare å skrolle oppover, og sjekke hva som faktisk står der.

M.v.h.M

Neida, bare husk å ringe når superfiske byr på seg selv igjen da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.