Gå til innhold
Fiskersiden

Høvåg 31.10.10


Veggeland
 Share

Recommended Posts

Stod opp før hanen i dag, og la turen til Høvåg, øst for Kristiansand. Hadde med meg både meite-, sluk- og flueutstyr. Planen var å lure noen lyr på flua i grålysninga, og meite etter flyndre og andre bunnarter.

Da jeg kom fram til første stoppested, fyrte jeg opp et lite bål, og rigget meitestanga. Mens agnet lå ute, tok jeg noen sleng med slukstanga, og jammen beit det ikke på en sprek torsk på 1,6 kg. Fin start.

IMG_0119.jpg

Hadde noen run på agnet også, men ingen som ville sitte. Flytta meg deretter litt, og lot meite- og slukstanga ligge i fred. Nå skulle det fiskes lyr på flua! Resultatet lot ikke vente på seg. Tre lyr falt for kaninzonkertuba. Dessverre bare gjennomsnittlige i størrelse.

IMG_0122.jpg

Når sola kom opp, var det ikke så mye mer liv i lyra. Da rigga jeg opp meitestanga igjen, og pælma ut. Det ble faktisk litt ventetid på den første fisken, men etter hvert ble det riktig bra med aktivitet. Sandflyndrer og hvitting.

IMG_0130.jpg

Hvitting, 625 gram (dagens største...)

IMG_0126.jpg

En av dagens dubleter, sandflyndre og hvitting.

IMG_0124.jpg

Fin tur, som dessverre måtte avbrytes altfor tidlig, da jeg hadde lovet meg bort på ettermiddagen. Men det ble ihvertfall litt matfisk med hjem. Den største fisken jeg var borti i dag, satte seg fast i noe på bunnen, og jeg ble nødt til å slite. Veldig synd. Fighten tydet på at det var en stor flyndre. Med stor mener jeg da mellom kiloen og halvannen. I'll be back!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk også en lyr på sluk på ca. 1,1 kg som jeg ikke fotograferte. Totalt fikk jeg seks sandflyndrer, hvorav 3 av dem var på rundt 300 gram, og fikk være med hjem til steikepanna. Flyndrefileter er ordentlig snadder!

Flyndrene sluttet forresten helt å bite når jeg gikk tom for reker helt mot slutten av turen. De viste ingen interesse for kun makrellstrimmel. Prøvde endog å sette på Gulp-reker, uten at dette hjalp. Hadde jeg hatt bedre tid, hadde jeg begynt å sanke blåskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyndrene har ofte ganske bråe slutt på bittperioder uansett, så ikke sikkert det hadde med agnet å gjøre. Selv om reker normalt funker bedre, særlig til småflyndrer.

Bra med god matfisk. Så ut som en veldig fin tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi noen nærmere stedsangivelse på hvor du fisket. Kanskje ikke så langt fra Indresund. Det er ikke så lett å finne gode plasser i Høvåg uten båt. Man kan finne gode plasser også hvis man belager seg på å traske litt gjennom skog og mark.

Det er et stykke å gå gjennom skogen, ja. Men har ikke lyst til å avsløre nøyaktig hvor det er. Det er jo dessuten antageligvis ikke noe bedre fiske her enn mange andre steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.