Gå til innhold
Fiskersiden

Skal handle havfiskestang


Flexi
 Share

Recommended Posts

Åja, skjønner. Ja interesser må dyrkes! Vel aksjonsmessig er antaresen veldig bra selv om snella muligens er beregnet på stivere stenger... Men sånn jeg forstår det får du ikke festet snella di med det eksterne festet pga. stammen på antaresen. Hvis jeg ikke tar helt feil nå så er det fjorårets modell du ser på, denne har vel noe som heter fosilwood som er selve setet til snella, fosilwooden ble byttet ut med et større alps aluminiumsete på den nyeste antaresen (mulig de så problemet ditt) De fleste av beast stengene har vel fuji grafitt fot, og disse er relativt store i dimmen for å passe din snelle... litt kjedelig å velge stang ut i fra dette, men det som går ann er å bruke noe plastikk etc mellom foten på stanga og "clampen" da får du strammet til godt samtidig som denne "fosilwood" treverket blir bevart uten riper.

Edit. Tiagra stanga er kraftig og en standup stang. veldig morro dette også, med å kjøre fisk tett til kroppen, men igjen en heeelt annen stang enn antaresen aksjonsmessig. En antares vil være ypperlig å jigge med, med sin tupp satt mot kosteskaftet tiagra stand up. En ting du bør tgenke på er hva slags båt du skal bruke? er båten din liten med lav ripe vil en kortere stang passe deg best (st. up eller jiggingstang rundt 6 fot) Fisker du alene vil det bli veldig mye enklere med en kort stang der det er lite vandring til fisken kontra en lang en, det blir også lettere å lande fisken

Å faktisk måtte modifisere stanga sånn halvveis for å få dette til å passe sammen er jeg ikke så veldi sikker på att jeg har lyst til.

Men, er Tiagra stanga så liten att jeg må holde henda mine helt nært kroppen? isåfall så er heller ikke den ett alternativ for meg. Har fisket med en sånn stang som er så kort att jeg ikke får noe "moment" på handdragene mine og det er veldig slitsomt å fiske med. Men om handtaket er like langt som f.eks Beastmastern så vill jeg tro det er en solid kandidat. Var også innom skittfiske og tok en titt på Technium DF BX Boat 7,6' 30-50lbs noen erfaringer med denne? Jeg har hørt att Technium er en ganske sterk stang, som tåler en del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mente ikke dette med tett til kroppen så bokstavlig talt. den har en lang nedre del, så du får stangen ut i fra kroppen uten problem, moment er heller ingen problem vil jeg tro.

Hehe, var vell ikke det jeg tok som utgangpunkt. Men som jeg er vant med så har di korte stengene kortere handtak enn f.eks en lang stang.

Hva er prisen på den Penn stanga du kjøpte, og er den foresten 2 delt?

Endret av Flexi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, ja de er ofte litt kortere men er ikke sikker på lengde. penn stanga er veldig god i lengden, perfekt for meg, på tross av mine 189cm. Nå husker jeg ikke i farta, men mener at den er i en del. Jeg kjøpte den for 1500, latterlig, men den selges veil for rundt 2 lapper, fant den faktisk på xxl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til du skal ha service på snella Hafnor :thumbsup:

Ulempen med sneller som jigging master og accurate er nemlig at de har utrolig tette serviceintervaller og er veldig presset hva specs angår. Dette går selvfølgelig også utover graden av service som trengs. Hadde sikkert vært greit om man hadde bodd i USA da det var kort vei og sende inn snella.

Jeg vurderte Accurate Boss BX400N og Daiwa Saltiga 30 LD,men begge kom til kort for Shimano Talica rett og slett pga verdensomspennende service og garanti. Man kommer aldri til og bruke den bremsen som man har tilgjengelig på ei snelle som accurate heller. Gutta som var på Cape Cod nå var oppe i max 20 pund brems på bluefin tunaene, og da var det tidvis vanskelig og holde seg ombord.

Når det kommer til Tiagraen er jeg helt enig i at den blir for tung for aktivt fiske, men til mer statisk fiske med agn er den i mine øyne ypperlig. I tillegg er den overlegen når det kommer til fiske på dypet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, ja de er ofte litt kortere men er ikke sikker på lengde. penn stanga er veldig god i lengden, perfekt for meg, på tross av mine 189cm. Nå husker jeg ikke i farta, men mener at den er i en del. Jeg kjøpte den for 1500, latterlig, men den selges veil for rundt 2 lapper, fant den faktisk på xxl

Hadde vert flott om du har mulighet til å sjekke det, for en 2delt stang er ett absolutt +++++ for min del sånn att jeg slipper å kjøpe en Hiace for å frakte den med meg :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker min tiagra på en extremejigger. Det er dog ingen combo du står og fisker kveite med dagen lang uten å bli sliten. Ei kraftig stang som jeg ikke har noe negativt og si om.

Den var jo faktisk ganske så billig den stanga, regner med du bruker multi å att ringene tåler det. Så lenge stanga passer så skal jeg nokk klare meg med den komboen til jeg får råd til noe mere fiskeutstyr =) Men kommer ikke til å bestille noe stang før den 16, så jeg legger både Penn stanga og Extremejiggern på ønskelista, å leter videre for å finne noe bedre uans. Så om dere har mere å komme med så sier jeg ofc takk til det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker min tiagra på en extremejigger. Det er dog ingen combo du står og fisker kveite med dagen lang uten å bli sliten. Ei kraftig stang som jeg ikke har noe negativt og si om.

støtter den, bruker makairaen på extremejiggern og det er en fantastisk stang, er selvfølgelig en tung kombo med den type snelle, men enten klarer man og fiske med slikt utstyr ellers burde man vurdere noe lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

støtter den, bruker makairaen på extremejiggern og det er en fantastisk stang, er selvfølgelig en tung kombo med den type snelle, men enten klarer man og fiske med slikt utstyr ellers burde man vurdere noe lettere.

Jeg har ikke samme extreme jigger. Min er delt foran foamen og nedre del består ikke av metall slik gamle versjonen gjorde. Det gjør at den veier ganske mye mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til du skal ha service på snella Hafnor :thumbsup:

Ulempen med sneller som jigging master og accurate er nemlig at de har utrolig tette serviceintervaller og er veldig presset hva specs angår. Dette går selvfølgelig også utover graden av service som trengs. Hadde sikkert vært greit om man hadde bodd i USA da det var kort vei og sende inn snella.

Jeg vurderte Accurate Boss BX400N og Daiwa Saltiga 30 LD,men begge kom til kort for Shimano Talica rett og slett pga verdensomspennende service og garanti. Man kommer aldri til og bruke den bremsen som man har tilgjengelig på ei snelle som accurate heller. Gutta som var på Cape Cod nå var oppe i max 20 pund brems på bluefin tunaene, og da var det tidvis vanskelig og holde seg ombord.

Når det kommer til Tiagraen er jeg helt enig i at den blir for tung for aktivt fiske, men til mer statisk fiske med agn er den i mine øyne ypperlig. I tillegg er den overlegen når det kommer til fiske på dypet.

Mulig jeg bomma litt der med hva angår servicen i tid(så accurate hadde et år), men har aldri sett noen form for bevis for at en accurate trenger hyppige besøk hos noen reperatør.??? vis meg det? mulig jeg begir meg på et skummelt tema her, men er det selvsagt at en tiagra holder lenger enn en accurate? jeg er ikke så sikker på det. Selvfølgelig er det lettere å kjøpe en snelle i Norge for garantien sin skyld, poenget med det jeg sa var at man ikke skal la seg begrense sitt snellekjøp innenfor Norges kjipe utvalg (sorry mac). Hadde han snakket om en talica II hadde jeg ropt i taket! dette er en snelle som passer fisket han skal bedrive perfekt. Dette med bremsekraft var bare for å statuere et eksempel. 10kg brems er hinsides mye, poenget mitt er at man ikke trenger en giga snelle lenger for å oppnå høy bremsekraft (regner med at dette er en stor faktor for hvorfor folk velger en tiagra 16 gullklump til kveitejigging)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg bomma litt der med hva angår servicen i tid(så accurate hadde et år), men har aldri sett noen form for bevis for at en accurate trenger hyppige besøk hos noen reperatør.??? vis meg det? mulig jeg begir meg på et skummelt tema her, men er det selvsagt at en tiagra holder lenger enn en accurate? jeg er ikke så sikker på det. Selvfølgelig er det lettere å kjøpe en snelle i Norge for garantien sin skyld, poenget med det jeg sa var at man ikke skal la seg begrense sitt snellekjøp innenfor Norges kjipe utvalg (sorry mac). Hadde han snakket om en talica II hadde jeg ropt i taket! dette er en snelle som passer fisket han skal bedrive perfekt. Dette med bremsekraft var bare for å statuere et eksempel. 10kg brems er hinsides mye, poenget mitt er at man ikke trenger en giga snelle lenger for å oppnå høy bremsekraft (regner med at dette er en stor faktor for hvorfor folk velger en tiagra 16 gullklump til kveitejigging)

Dette blir vel litt off-topic ift trådstarterens hensikt... Men hvis du kjører en full "Alantani" på snella di, dvs pakker samtlige lagere med vannbestandig fett, smører opp skivene dine med drag grease, og pensler et tynt lag med fett på innsiden av sideplater etc, tror jeg du kan regne den snella som vedlikeholdsfri en god stund fremover. Så sant du klarer å unngå å leke ubåt med den, og ikke bruker trykkvann under vasking.

(Men det kommer jo veldig an på bruken. Hadde jeg vært ekstrembruker hadde jeg gjort som Vilhelm og gått for Shimano. Servicen der i gården er jo hinsides)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn litt of topic for min egen del. NÅR jeg skal kjøpe meg ny snelle, hvilken snelle vil dere annbefale meg da?.

Syntes også att det er litt rart att noen mener att Tiagraen ikke passer helt på festene til Antaresn, for jeg vet av flere som bruker Tiagra 16 på Antares 30-50lbs, men dog litt eldre modeller. Vurderer også å dra ned til en "håndtverker" å spørre om di kan lage meg nytt hovedfeste på Tiagraen sånn att det blir NORMALT :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke dette med at festet på Tiagraen skal være så uvanlig? På min er det i alle fall helt normalt, og passer på de stengene jeg har hatt den på (Greys Siege 48lbs og Powerjigger) Vet også flere som bruker Tiagraen sammen med Antares 30 - 50, og har fått intrykk av at det er en fin kombinasjon. MEN... Dette er ikke snelle for kveitejigging. Dette er snelle for statisk havfiske hvor stanga i verste fall skal holdes stille i handa, som regel bare stå i en stangholder.

Til kveitejigging er det vel som regel de små, kompakte snellene med overdimensjonert drev og kraftig brems det går i. Talica, Avet, Saltiga og disse amerikanske variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke dette med at festet på Tiagraen skal være så uvanlig? På min er det i alle fall helt normalt, og passer på de stengene jeg har hatt den på (Greys Siege 48lbs og Powerjigger) Vet også flere som bruker Tiagraen sammen med Antares 30 - 50, og har fått intrykk av at det er en fin kombinasjon. MEN... Dette er ikke snelle for kveitejigging. Dette er snelle for statisk havfiske hvor stanga i verste fall skal holdes stille i handa, som regel bare stå i en stangholder.

Til kveitejigging er det vel som regel de små, kompakte snellene med overdimensjonert drev og kraftig brems det går i. Talica, Avet, Saltiga og disse amerikanske variantene.

Alternativt haspelutstyr. Man får jo faktisk fullt brukbare haspelsneller til dette fisket til en veldig overkommelig pris (Penn Slammer, Shimano Saragosa), og f.eks. Beastmaster jigging boat stang, alt Okuma Cedros stang.

Min Slammer/BM Jigging combo kom på 1500 til sammen, og er en fryd å jigge med. En stor takk til dere på forumet som klarte å overbevise meg om å teste haspel :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke dette med at festet på Tiagraen skal være så uvanlig? På min er det i alle fall helt normalt, og passer på de stengene jeg har hatt den på (Greys Siege 48lbs og Powerjigger) Vet også flere som bruker Tiagraen sammen med Antares 30 - 50, og har fått intrykk av at det er en fin kombinasjon. MEN... Dette er ikke snelle for kveitejigging. Dette er snelle for statisk havfiske hvor stanga i verste fall skal holdes stille i handa, som regel bare stå i en stangholder.

Til kveitejigging er det vel som regel de små, kompakte snellene med overdimensjonert drev og kraftig brems det går i. Talica, Avet, Saltiga og disse amerikanske variantene.

Festet er flatt å bredt, så den går ikke ann å føre inn i stangfestene årntlig. (har prøvd på en 80lbs Penn Senator stang med helt normale stangfester å det gikk ikke ann å feste snella uten å evt bruke det eksterne festet som fulgte med) Uten det ekstra stangfestet så sitter snella lealaust som f*** :) Du kunne ikke tatt ett bilde av festet på din Tiagra? så får jeg se om vi har samme.

Alternativt haspelutstyr. Man får jo faktisk fullt brukbare haspelsneller til dette fisket til en veldig overkommelig pris (Penn Slammer, Shimano Saragosa), og f.eks. Beastmaster jigging boat stang, alt Okuma Cedros stang.

Min Slammer/BM Jigging combo kom på 1500 til sammen, og er en fryd å jigge med. En stor takk til dere på forumet som klarte å overbevise meg om å teste haspel :)

Kjøpte en Penn Altantis 7000 for en stund tilbake siden, tror det skal være nokk med den om jeg isåfall skulle velge å fiske litt med haspel. Om jeg skal ha noe annet enn den så blir det nokk saragosaen =) Å akkurat nå vil jeg helst fokusere på multi :)

Endret av Flexi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en Penn Altantis 7000 for en stund tilbake siden, tror det skal være nokk med den om jeg isåfall skulle velge å fiske litt med haspel. Om jeg skal ha noe annet enn den så blir det nokk saragosaen =) Å akkurat nå vil jeg helst fokusere på multi :thumbsup:

Jammen da er du jo godt i gang da! :) Ser ingen grunn til å gå på en Saragosa når du allerede har en såpass kvass snelle. Blir den for dårlig får du ta steget opp til Stella ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen da er du jo godt i gang da! :thumbsup: Ser ingen grunn til å gå på en Saragosa når du allerede har en såpass kvass snelle. Blir den for dårlig får du ta steget opp til Stella ;)

Jeg tror nokk den vil holde, den ser litt mere robust ut i oppbygningen enn Slammern. og Slammern er en helt fenomenal snelle på alle mulige måter (nesten) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nokk den vil holde, den ser litt mere robust ut i oppbygningen enn Slammern. og Slammern er en helt fenomenal snelle på alle mulige måter (nesten) :thumbsup:

Hvis det virkelig stemmer at Atlantis 7000 leverer 14kg bremsekraft, er den jo helt rå....

Det holder jo lenge med halvparten, noe som skulle tilsi at du antageligvis aldri vil savne noen annen haspel. Med mindre du vinner i lotto da :)

http://www.penn-fishing.co.uk/catalogue/reels,767/spinning-reels,768/atlantis,5255.html

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det virkelig stemmer at Atlantis 7000 leverer 14kg bremsekraft, er den jo helt rå....

Det holder jo lenge med halvparten, noe som skulle tilsi at du antageligvis aldri vil savne noen annen haspel. Med mindre du vinner i lotto da ;)

http://www.penn-fishing.co.uk/catalogue/reels,767/spinning-reels,768/atlantis,5255.html

Kan jo hende den har 14kg bremsekraft, MEN vill innholdet i selve snellehuset holde samme standard?:) Det får jeg vell finne ut etterhvert :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.