Gå til innhold
Fiskersiden

Skal handle havfiskestang


Flexi
 Share

Recommended Posts

Skal kjøpe meg ny havfiske stang, har tenkt på Antares 30-50lbs eller Beastmaster i samme klasse, har hørt mye rykter om att ringene på Beastmastern har en tendens til å dette i kokstykker for ingenting. Har blitt annbefalt Antares av noen jeg kjenner.. MEN hva mener dere?!

vill helst ha Shimano.. Stanga skal brukes sammen med Tiagra 16 og skal brukes til skikkelig havfiske. å MÅ jeg bruke det ekstra skruefestet på Tiagraen for att snella skal sitte skikkelig fast? Hadde problemer på en Penn Senator stang (snella ville ikke sitte fast med di vanlige festene) vill helst ikke ha noen problemer med kombinasjonen.

Takker på forhånd for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

begge stengene er gode, men som du sier hadde 2009 mod beastmaster tynne ringer. De nye(2010) har forsterkede ringer. bare å se på stanga så ser du det. antares er vel hakket hvassere men ganske så annerledes i pris og aksjonsmessig. dette må du føle selv. du bør bruke det eksterne snellefestet, for sikkerhet mot at snella sitter løst i foten etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal kjøpe meg ny havfiske stang, har tenkt på Antares 30-50lbs eller Beastmaster i samme klasse, har hørt mye rykter om att ringene på Beastmastern har en tendens til å dette i kokstykker for ingenting. Har blitt annbefalt Antares av noen jeg kjenner.. MEN hva mener dere?!

vill helst ha Shimano.. Stanga skal brukes sammen med Tiagra 16 og skal brukes til skikkelig havfiske. å MÅ jeg bruke det ekstra skruefestet på Tiagraen for att snella skal sitte skikkelig fast? Hadde problemer på en Penn Senator stang (snella ville ikke sitte fast med di vanlige festene) vill helst ikke ha noen problemer med kombinasjonen.

Takker på forhånd for svar

Det med stangringene tror jeg for det meste har å gjøre med transportskader. F.eks. hvis båten stamper i sjøen, så ikke la stange ligge å slå i i dørken/toftene/etc. Lett å glemme, men veldig usunt for stanga. Kanskje ikke alltid så lett å håndheve hvis man får masse "hjelp" av andre på tur... Jeg har sikret meg med en såkalt rod sock, som rett og slett er et stangfutteral (i full lengde) som er strikket med tykk tråd, slik at evt slag mot stanga blir dempet. Ble kjøpt på en USA tur, og har ikke lykkes å finne akkurat denne typen på nett (finner bare i 'vanlig' stangfutteral-stoff). Kan ellers nevne at jeg har 6-7 beastmaster stenger (spinn/trolling/jigging og havfiskestenger), og ikke hatt noen løse ringer så langt. Men jeg prøver å forhindre slag og støt mot stengene min så langt det er mulig.

Ikke alltid nødvendig å bruke den bøyla, men det forutsetter god tilpasning mellom snelle og stang. Har f.eks. en Beastmaster 20-30 stang, og min Penn Senator passer perfekt i festet, mens en TLD 15 snelle ikke sitter særlig bra uten bøylen. Men jeg liker å ha bøyla der, tar bare ett minutt og skru den fast, og så har jeg en ting mindre å bekymre meg for.

Det var mine 0.02 :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begge stengene er gode, men som du sier hadde 2009 mod beastmaster tynne ringer. De nye(2010) har forsterkede ringer. bare å se på stanga så ser du det. antares er vel hakket hvassere men ganske så annerledes i pris og aksjonsmessig. dette må du føle selv. du bør bruke det eksterne snellefestet, for sikkerhet mot at snella sitter løst i foten etc.

Antares'n koster nå 1299kr. Så prisen er ikke akkurat så ille mtkp hva den egentlig har kostet.

Men hva mener du med "hvassere" og hvordan vil du forklare aksjonen på stanga v.s Beastmastern?

Jeg liker att stanga er litt stiv, men som i tilleg klarer å gjenngi følelsen i hvert eneste napp.

Faktisk litt rart å tenke på att Antaresn nå er billigere enn Beastmastern. Veil pris på Beastmastern er lavere enn Antares :S

Det med stangringene tror jeg for det meste har å gjøre med transportskader. F.eks. hvis båten stamper i sjøen, så ikke la stange ligge å slå i i dørken/toftene/etc. Lett å glemme, men veldig usunt for stanga. Kanskje ikke alltid så lett å håndheve hvis man får masse "hjelp" av andre på tur... Jeg har sikret meg med en såkalt rod sock, som rett og slett er et stangfutteral (i full lengde) som er strikket med tykk tråd, slik at evt slag mot stanga blir dempet. Ble kjøpt på en USA tur, og har ikke lykkes å finne akkurat denne typen på nett (finner bare i 'vanlig' stangfutteral-stoff). Kan ellers nevne at jeg har 6-7 beastmaster stenger (spinn/trolling/jigging og havfiskestenger), og ikke hatt noen løse ringer så langt. Men jeg prøver å forhindre slag og støt mot stengene min så langt det er mulig.

Ikke alltid nødvendig å bruke den bøyla, men det forutsetter god tilpasning mellom snelle og stang. Har f.eks. en Beastmaster 20-30 stang, og min Penn Senator passer perfekt i festet, mens en TLD 15 snelle ikke sitter særlig bra uten bøylen. Men jeg liker å ha bøyla der, tar bare ett minutt og skru den fast, og så har jeg en ting mindre å bekymre meg for.

Det var mine 0.02 :rolleyes:

I mange tilfeller er det nokk uforsiktighet når det gjelder stangringene, men på Beastmastern har jeg hørt att mange plutselig bare mister ringene uti det blå. Eller att ringen bare løsner. Her i huset blir fiskeutstyret behandlet som guder, spess det dyre =)

Beastmaster har dårlige ringer :> Jeg mista en SVÆR fisk fordi ringene på Beastmastern ikke takla 10kg brems.

2009 eller 2010 mod?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vurdert innlinere . Kvitt alt som heter ringproblemer osv, samt nydelig å kjøre fisk på. Kan ikke gå tilbake til tradisjonelle stenger !!

Man kan selvfølgelig få prøblemer med is som legger seg inni om det er kalt. Eneste minus jeg har erfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Jeg hadde vurdert innlinere . Kvitt alt som heter ringproblemer osv, samt nydelig å kjøre fisk på. Kan ikke gå tilbake til tradisjonelle stenger !!

Man kan selvfølgelig få prøblemer med is som legger seg inni om det er kalt. Eneste minus jeg har erfart.

-Og at tre av fire knekker rett av.

Kjøp antares, du kommer aldri til å angre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Og at tre av fire knekker rett av.

Kjøp antares, du kommer aldri til å angre.

Slik skjedde med den 1. generasjonen og med noen av modellene ( gamle type) Jeg ( eller noen av mine kunder om bord) har aldri knekk en eneste en i hvertfall og denne skal det mye til for å knekke: Denne har bla. dratt opp ganske pene håkjerring om bord hos Gotland

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik skjedde med den 1. generasjonen og med noen av modellene ( gamle type) Jeg har aldri knekk en eneste en i hvertfall og denne skal det mye til for å knekke: Har bla. dratt opp ganske pene håkjerring hos Gotland

Fulgte linken, og ble vel ikke sjokkert når jeg havnet på en Tica stang :rolleyes:

Men det var ganske dårlige websider, må jeg si. På den stanga du linker til har de glemt å oppgi lengde, og på en rekke andre stenger mangler annen info, og bilder.

Håper inderlig det ikke er de samme medarbeiderne som kvalitetssikrer både websider og produkter i dette firmaet :cold:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Slik skjedde med den 1. generasjonen og med noen av modellene ( gamle type) Jeg ( eller noen av mine kunder om bord) har aldri knekk en eneste en i hvertfall og denne skal det mye til for å knekke: Denne har bla. dratt opp ganske pene håkjerring om bord hos Gotland

Mulig, men tica er fremdeles tica. Om den klarer å dra opp ei håkjerring er jo det bra, men tar du sjangsen på å bruke den ved senere tur?

Og hvilke fordeler er det med inliner? Vet bare bakdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig, men tica er fremdeles tica. Om den klarer å dra opp ei håkjerring er jo det bra, men tar du sjangsen på å bruke den ved senere tur?

Og hvilke fordeler er det med inliner? Vet bare bakdeler.

Jeg velger å kalle en spade for en spade, selv om Tica som varemerke har skuffet markedet også så det holder med det meste de har kommet med . Det er sannsynligvis grunnen til at den forsvinner som merkevare fra den norske markedet. Rett skal være rett og inlinere som de kom frem til ( etter mange klager)les Tica tiger, er den beste verktøyet jeg kan sette på mine sneller.( Shimano Tekota, selvfølgelig)

Disse er nå umulig å kjøpe noe sted ( jeg handlet flere av gangen etter å ha prøv og brukt disse) Så pass liker jeg disse at jeg kommer etter hvert til å etterlyse brukte bunner og topper om ikke så lenge, for å ha i reserve. Må ha slike om bord og flere faste kunder har allerede byttet til innlinere etter å ha prøvd disse. For ordens skyld : Jeg har ikke noe med Sølvkroken eller disse stengene å gjøre, men syns det er rett å fremheve disse som topp stenger . Har tross alt brukt ( og misbrukt) disse en stund nå og for meg er det lettere å kommentere de få bakdeler, en alle gode fordeller.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig, men tica er fremdeles tica. Om den klarer å dra opp ei håkjerring er jo det bra, men tar du sjangsen på å bruke den ved senere tur?

Og hvilke fordeler er det med inliner? Vet bare bakdeler.

Her selv opplevd fordeler med inneliner.. dvs på noen vanlige havfiske stenger henger multi snøret seg opp i ringene under pilking,

mulig dette er snøret men også har du ikke noe line som kan bli skadet av ytre påvirkninger på innerliner...

Men hva hvet jeg,synes selv inneliner er en grei stang ( har selv en tica og er storfornøyd ) men dette er vel som med bil noen liker lada og synes det

er den beste bilen og andre liker toyota osv... :)

Endret av TORMOD74
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nokk det blir Antares ja =) var jo igrunn ikke meningen att dette skulle bli noen diskusjonstråd ^^

Men ett spørsmål til dere, hva er egentlig forskjellen på en Innliner og en vanlig Havfiskestang? Er der rett å slett ringene som er forskjellen?

Eneste positive erfaringene jeg har med Tica, er di litt eldre Big Game snellene.. Ellers så er det rett å slett bare piss i mine øyne etter å ha hatt problemer med både dyre og billige produkter derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

Inliner er bare ekstraarbeid spør du meg.

ULEMPER:

  • Du må alltid ha den vaierlina i hver stangtupp ved bytt av snelle
  • Vanskelig under kveitefiske, og andre fisker der lang monofortom er nødvendig
  • Ved grums på braiden blir dette liggende igjen i tuppen på stanga, som fører til sakte slitasje på braid underveis
  • Er du uhelgid og får sand/skjellrester inni stangtuppen er det problematisk å få det ut igjen, og resulterer i samme retning som punktet over.
  • Umulig å reparere brekt inliner stangtupp. På en vanlig stang kan du skifte ringer i evig tid så lenge du tar vare på stanga, det kan ikke inliner
  • Som du sa, på vinterstid så kan braiden fryse i tuppen
  • VELDIG tungvint ved bytte av snelle i feks. konkuranse

FORDELER:

  1. Sena henger seg ikke opp i ringer, noe jeg ALDRI plages med..

Klarer virkelig ikke å se de revolusjonerende egenskapene ei slik stang har.. Synes personlig det er helt bak mål å binde seg til en stang som er tatt ut av produksjon når statistikk viser at stanga er elendig, med tanke på reservedeler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antares 30-50 lbs er utvilsomt en kanonstang. Perfekt for kveitefiske.

Men jeg må nesten si hva jeg mener om komboen; å plassere en Tiagra 16 på den stanga blir særdeles overkill... En såpass tung og stor snelle på en såpass "liten og lett" stang er ikke noe jeg ville ha gjort, jeg ville heller gått for en annen type snelle ala Lawson Preywinder (GDR12), Avet, Talica, Daiwa Saltiga, Accurate osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inliner er bare ekstraarbeid spør du meg.

ULEMPER:

  • Du må alltid ha den vaierlina i hver stangtupp ved bytt av snelle : Misforståt, men skjønner den. Personlig har ikke jeg behov for det og tuppene lagrer jeg uten wire. Bruker kun eget etter behov. Å lansere Tica Tiger med 3 tupper og 1 bunn er en tabbe, ja.
  • Vanskelig under kveitefiske, og andre fisker der lang monofortom er nødvendig : Ja, ikke heldig for dem som bruker eller har behov for toppshot.
  • Ved grums på braiden blir dette liggende igjen i tuppen på stanga, som fører til sakte slitasje på braid underveis : Ja, kan være problematisk om man ikke regngjør tuppen etter behov. Har aldri slit med dette, men i vise områder er det veldig mye avleiring. Trondheim fjorden er ille med avleiring, som også spiser det meste av stangringer som finnes.
  • Er du uhelgid og får sand/skjellrester inni stangtuppen er det problematisk å få det ut igjen, og resulterer i samme retning som punktet over: Mye kan skje med alt , om man er uheldig ....<_<
  • Umulig å reparere brekt inliner stangtupp. På en vanlig stang kan du skifte ringer i evig tid så lenge du tar vare på stanga, det kan ikke inliner : Man kan og enkelt bytte toppøyet. Breker stanga er problemet det samme med tradisjoneller tupper med ringer.
  • Som du sa, på vinterstid så kan braiden fryse i tuppen: Minus , ja
  • VELDIG tungvint ved bytte av snelle i feks. konkuranse: Som nevnt over, så er det tull å lansere en så god stang på den måte, og gir deg rett ja.

FORDELER:

  1. Sena henger seg ikke opp i ringer, noe jeg ALDRI plages med..
  2. Rask å sette slippe ut takkel igjen når det brenner på det meste og det må fiskes rask. Ypperlig i konkurranse
  3. Aldri behov for å tenke om ringene er skadet, med tanke på braid
  4. Ikke behov for å ta hensyn til ytre skader når man legger stanga til side ved fiske
  5. Når en slik blank ikke har ringer, får man en hell ren stangaksjon som er både følsom og sterk. At tuppene er nesten like lange som stanga forsterker konseptet. Minus ved transport
  6. NYDELIG RYGG og NYDELIG å kjøre fisk på.

Klarer virkelig ikke å se de revolusjonerende egenskapene ei slik stang har.. Synes personlig det er helt bak mål å binde seg til en stang som er tatt ut av produksjon når statistikk viser at stanga er elendig, med tanke på reservedeler.. : Enig med deg !! Det er tros alt en merkevare som er blitt solgt med XXXantall garanti år ( garanti som ikke er verdt en d***t) Butikkene burde informere sine kunder om dette og at mulighet for service og reserve deler ikke er aktuelt om behovet er til stedet. Så, ja, man tar en sjanse når man faller for noe...(kan sammenliknes med når vi binder vi oss med dama i vår liv- vannskelig å få reserve deler her også :):closedeyes:

Ble diskusjons tråd igjen og ennå en beviss på at det finnes uttalige grunner til at det finnes uttalige stenger på markedet....Preferanser...., men ytterst viktig å få frem slike ting. Synd at så få lesere bruker og dele sin erfaring i denne tråden, som nettopp er oppretttet til formålet:

Praktisk erfaring

Edit : Er det forresten noen derute som har bunndeler til Tica Tiger ?Jeg kunne tenke meg en bunndel til hver tupp ( send evt. pm) Leverandøren kan dessverre ikke hjelpe med reserve deler.......

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antares 30-50 lbs er utvilsomt en kanonstang. Perfekt for kveitefiske.

Men jeg må nesten si hva jeg mener om komboen; å plassere en Tiagra 16 på den stanga blir særdeles overkill... En såpass tung og stor snelle på en såpass "liten og lett" stang er ikke noe jeg ville ha gjort, jeg ville heller gått for en annen type snelle ala Lawson Preywinder (GDR12), Avet, Talica, Daiwa Saltiga, Accurate osv..

Kunne ikke vært mer enig med Obbien her. Det å bruke en 1,1 kilos tiagra 16 er heftig overkill for kveitefiske og snella er dessuten utdatert (Tiagra er en udødelig sliter, og er top notch til sitt bruk men passer ikke til kveitefiske) her skal det jigges aktivt over lang tid og dermed trenger du en snelle som er liten lett men samtidig sterk jevn brems. Eksemplene som Obbien nevner er glimrende. jeg har en bx2 600 som veier like under 800 gram og denne mener jeg er overkill, derfor byttet jeg til en bx400. Når du skal ha/har en snelle som tiagra 16 til såpass dyr pris finnes det mange mindre sneller med like god eller bedre brems til lik pris. sjekk ut www.charkbait.com- her får du masse gode tilbud på accurate, avet (raptor) osv. braid er ofte med uten tilegg i prisen. Ønsker du å handle snella i norge finnes det avet hos seeberg hvis jeg ikke husker feil. Men husk at de fleste high end snellene har lang internasjonal garanti, så det er ingen fare å kjøpe fra utlandet. jeg betalte til sammen 3000kr for min bx 400 med 250m braid ferdig tollet inn til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff huff :thumbsup: Det blir vannskelig det her.

Problemet nå er att jeg nettop har kjøpt snella, så å kjøpe noe ny akkurat nå er ingen alternativ for min del. å finne en stang kan vist bli vannskelig, Eneste stangen jeg tror ville ha passet er den gule Beastmastern siden den er feit å tykk både i handtak å rundt om i festene.

Har altid vært klar over att Tiagraen kunne bli litt overkill på kveitefiske, men min tanke var å kjøpe en snelle som EGENTLIG kunne brukes til så godt som alt. pga bremse og andre ting valgte jeg akkurat den. Og vekta tenkte jeg faktisk ikke så mye på når den ble kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å returne varen det da vel... Neida. tiagra er en kjempesnelle, men du vil nok fort merke vekten og ulempen ved størrelsen på snella. tar nok ikke lange tiden før du kjøper deg en ny en. det som er så flott med fiskeutstyr vet du, det finnes jo så mye også kan man aldri få nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare å returne varen det da vel... Neida. tiagra er en kjempesnelle, men du vil nok fort merke vekten og ulempen ved størrelsen på snella. tar nok ikke lange tiden før du kjøper deg en ny en. det som er så flott med fiskeutstyr vet du, det finnes jo så mye også kan man aldri få nok

Hehe, den er nokk litt over "return" datoen ;)

Att jeg kommer til å kjøpe en ny havfiskesnelle er nokk noe som GARANTERT kommer til å skje, men jeg vet iaf att det ikke kommer til å skje med en gang. Bare synd att jeg absolutt må ha så mange flere hobbyer, den ene blir til tider mere prioritert enn den andre. Og nå som fiskesesongen er sånn passe over her oppi nord så skal Hjemmekinoen ha en bitteliten reefresh, må vell holde den også "up to date" B)

Men back on track, Antaresn blir for spinkel å liten for Tiagraen.. hvilken stang blir ikke det? :thumbsup:

Kan Tiagra stanga være noe å gå for istedenfor?

Endret av Flexi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, skjønner. Ja interesser må dyrkes! Vel aksjonsmessig er antaresen veldig bra selv om snella muligens er beregnet på stivere stenger... Men sånn jeg forstår det får du ikke festet snella di med det eksterne festet pga. stammen på antaresen. Hvis jeg ikke tar helt feil nå så er det fjorårets modell du ser på, denne har vel noe som heter fosilwood som er selve setet til snella, fosilwooden ble byttet ut med et større alps aluminiumsete på den nyeste antaresen (mulig de så problemet ditt) De fleste av beast stengene har vel fuji grafitt fot, og disse er relativt store i dimmen for å passe din snelle... litt kjedelig å velge stang ut i fra dette, men det som går ann er å bruke noe plastikk etc mellom foten på stanga og "clampen" da får du strammet til godt samtidig som denne "fosilwood" treverket blir bevart uten riper.

Edit. Tiagra stanga er kraftig og en standup stang. veldig morro dette også, med å kjøre fisk tett til kroppen, men igjen en heeelt annen stang enn antaresen aksjonsmessig. En antares vil være ypperlig å jigge med, med sin tupp satt mot kosteskaftet tiagra stand up. En ting du bør tgenke på er hva slags båt du skal bruke? er båten din liten med lav ripe vil en kortere stang passe deg best (st. up eller jiggingstang rundt 6 fot) Fisker du alene vil det bli veldig mye enklere med en kort stang der det er lite vandring til fisken kontra en lang en, det blir også lettere å lande fisken

hvis du ser bort ifra antaresen ville jeg valgt en penn torque, som jeg valgte. denne kan jeg bruke til små lette sterke sneller, samtidig som store klumpsneller(som din :thumbsup: ) takket være en tjukk stamme i stangfoten (hvis man kan kalle det det).

her ser du min nye penn torque ( passer til 65 pund braid dvs. 0.32-0.40mm braid og er 6,6 fot lang) den ligner mer på en jigging stang men har likevel en følsom tupp. testa den med 12. kg markløft, fin dyp bue, men med masse løftekraft.

DSC00388.jpg

DSC00387.jpg

DSC00381.jpg

DSC00380.jpg

DSC00379.jpg

DSC00375.jpg

DSC00310.jpg

DSC00309.jpg

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.