Gå til innhold
Fiskersiden

På jakt i kulden


Recommended Posts

Hei

Tenkte ut å prøve meg etter SØ nå som det er blitt kaldt. Fisker mye ellers etter SØ, men er faktisk ganske nytt for meg når kulda setter inn. Noen som har noen gode tips til hvordan man kan mange den på denne tiden av året?

Har lest at fisken trekker inn i fjordene eller nær kysten på denne årstiden.

Forøvrig så kan jeg bruke flustang, men enda ikke fått SØ på denne, Noen spesielle farger eller mønstre dere ville brukt?

Endret av SterkeGustav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine (svært begrensede) erfaringer med vinterfiske etter sjøørreten tilsier hvite og grønne sluker (eventuelt fluer) og sakte innsveiving... Men som sagt, dette er ikke basert på et spesielt bredt erfaringsgrunnlag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tenkte ut å prøve meg etter SØ nå som det er blitt kaldt. Fisker mye ellers etter SØ, men er faktisk ganske nytt for meg når kulda setter inn. Noen som har noen gode tips til hvordan man kan mange den på denne tiden av året?

Har lest at fisken trekker inn i fjordene eller nær kysten på denne årstiden.

Forøvrig så kan jeg bruke flustang, men enda ikke fått SØ på denne, Noen spesielle farger eller mønstre dere ville brukt?

Hvite små streamere med litt innslag av sølv dubbing, og ikke minst, små versoner av rosa pattegris+små orange rekeimitasjoner, dette funker ihvertfall for meg igjennom vinteren her i østfold.

Beste fisketid for meg i disse kalde månedene er midt på solrike dager, da sjøørretten utnytter seg av varmen/energien fra sola. Oppsøk strømkanter,ofte hvis du har hugg men ikke sitter,så avvent litt og fisk over samme stedet igjen,da sitter den som regel. shit fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite små streamere med litt innslag av sølv dubbing, og ikke minst, små versoner av rosa pattegris+små orange rekeimitasjoner, dette funker ihvertfall for meg igjennom vinteren her i østfold.

Beste fisketid for meg i disse kalde månedene er midt på solrike dager, da sjøørretten utnytter seg av varmen/energien fra sola. Oppsøk strømkanter,ofte hvis du har hugg men ikke sitter,så avvent litt og fisk over samme stedet igjen,da sitter den som regel. shit fiske!

Takker for tips, skal garantert prøves ut. Er jo logisk at de bruker varmen fra sola, men dette har jeg ikke tenkt på før nå!!!! Jeg binder fluer selv, er i nybegynner fasen. Men kan jo lage til noen hvite noen slik som du beskriver. Mulig handle meg noe zonker å bruke til fluer kansje....men er da ingen ekspert :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips, skal garantert prøves ut. Er jo logisk at de bruker varmen fra sola, men dette har jeg ikke tenkt på før nå!!!! Jeg binder fluer selv, er i nybegynner fasen. Men kan jo lage til noen hvite noen slik som du beskriver. Mulig handle meg noe zonker å bruke til fluer kansje....men er da ingen ekspert :rolleyes:

Et mønster som er lettbundet og effektivt i kulda, går som følger; Hvit marabou-hale wollybugger-style, kropp i perlemor-mylar-strømpe, og til slutt et krage-hackle i knall(magenta)rødt. Enkelt, og greit...

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyse små streamere, eller lyse rekeimitasjoner funker bra. Mine erfaringer er at det er ingen grunn å sveive saktere en normalt, da sjøørreten ikke er blitt "treig" ennå...

Finner du deg et grunt sted med mye brakkvann, gjerne i et lite basseng mellom isflak har du et knall sjøørretsted. SØ'en er heller ikke i nærheten av like påvirket av døgnet som på sommerhalvåret, så du kan like gjerne fiske midt på dagen. Kan jo være anderledes der du fisker men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tenkte ut å prøve meg etter SØ nå som det er blitt kaldt. Fisker mye ellers etter SØ, men er faktisk ganske nytt for meg når kulda setter inn. Noen som har noen gode tips til hvordan man kan mange den på denne tiden av året?

Har lest at fisken trekker inn i fjordene eller nær kysten på denne årstiden.

Forøvrig så kan jeg bruke flustang, men enda ikke fått SØ på denne, Noen spesielle farger eller mønstre dere ville brukt?

Hei, for meg er det kanon fiske etter SØ for tiden :whistle: Hvis du finner fisken så er det ikke så mye som skal til! hadde ikke regna med og dele denne sluken for den er heelt rå spør du meg, livlig gange, og det virker som all fisk sliter med og la vær og bite http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=53662

Kan ikke hjelpe deg med flue da jeg enda ikke har begynt med dette etter SØ, men det er bare et spørsmål av tid.

Ellers varme farger, gult,rødt,oransje og rosa er giftige farger etter SØen på denne tiden av året!

Skitt fiske

Edit: ikke noe pinglete innsveiving, god hastighet på agnet...

Endret av Justtrout
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mønster som er lettbundet og effektivt i kulda, går som følger; Hvit marabou-hale wollybugger-style, kropp i perlemor-mylar-strømpe, og til slutt et krage-hackle i knall(magenta)rødt. Enkelt, og greit...

M.

Jeg klarer å se for meg flue oppe i hodet sånn cirka, høres ut som en bra flue dette. Wollybugger- style var ukjent for meg, men fant den fantastiske funksjonen: Google :D Men skal det være noen form for vinge på denne eller noe kroppstakkel?

Hei, for meg er det kanon fiske etter SØ for tiden :D Hvis du finner fisken så er det ikke så mye som skal til! hadde ikke regna med og dele denne sluken for den er heelt rå spør du meg, livlig gange, og det virker som all fisk sliter med og la vær og bite http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=53662

Kan ikke hjelpe deg med flue da jeg enda ikke har begynt med dette etter SØ, men det er bare et spørsmål av tid.

Ellers varme farger, gult,rødt,oransje og rosa er giftige farger etter SØen på denne tiden av året!

Skitt fiske

Edit: ikke noe pinglete innsveiving, god hastighet på agnet...

Godt å høre at fisket er bra for deg. Selv har jeg ikke kommet skikkelig igang etter laksefiske brått tok slutt :)

Kikket på linken du ga meg, minner meg om en sluk jeg mistet her om dagen. Den ser spennende ut, skal sjekke i butikker her om jeg finner den. Den blir for dyr å bestille bare den fra nettet, gitt meg selv kjøpenekt av fiskeutstyr ut året!!!! hehe :(

Et mønster som er lettbundet og effektivt i kulda, går som følger; Hvit marabou-hale wollybugger-style, kropp i perlemor-mylar-strømpe, og til slutt et krage-hackle i knall(magenta)rødt. Enkelt, og greit...

M.

Så feil i sted, du har skrevet KRAGE-HACKLE!!! Tok tegningen til slutt, takk for tipset!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.