Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiske


rskripe
 Share

Recommended Posts

det har blåst så mye sterk nordøst under det meste av kulda, derfor ikke is enda, men den kommer fort nå som det er stille, ser det er fryst ute i vågsbygd mellom bragdøya og lumber for de som er kjent. vet ikke hvor tykk den er men, ikke veldig bra å fiske der heller men, tatt en del sø på stang der fra land, men hvordan den er å ta på isen vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger isen på hamresanden. Ligger langt utover etter det jeg kan se. Hvor tykk den er vet jeg ikke.

Ålefjærfjorden er også islagt så langt øyet kan se i tåken. Må ha lagt seg de siste to dagene, så den er vel ikke allverdens å fiske på enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får vi håpe at isen overlever helga.

Den går dessverre med til julegavshopping og familiebesøk, men med pappaperm kan vi nok få avsett et ettermiddag eller to til uka.

sto folk i går ut av narviga båthavn..synes isen ser litt grå og myk ut men, tror jeg venter litt til, mye strøm i den fjorden, så isen varierer sikker litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fisker en etter ved hamersanden og ålefjærfjorden?

Hva bruker dere? hilsen nybegynner på isen?

Trenger alle råd :)

Selv fisker jeg nesten utelukkende med bunnsnøre på isen. Da kan man få mye forskjellig.

Man kan få mer eller mindre alle vanlige fisker som torsk, hvitting, sei ol.

Er man vant til slukfiske med stang vil det nok også dukke opp mer "uvanlige" fiskesorter som

knurr, forskjellige typer flyndre og annen bunnfisk.

Isfiske er fint på den måten at man hugger et hull i isen, senker ned snøret til bunnen, trekker det opp igjen ca en meter,

fester det i en pinne over hullet og så er det bare å vente. Mat, varm drikke og tålmodighet er påkrevd.

Man kan agne snøret med masse forskjellig. Selv bruker jeg mye makrell og dette funker aldeles utmerket på de fleste fisketyper.

Andre bruker også reker, blåskjell og andre ting. Her kan man få masse tips under tåden for kystmeite.

Vi hadde oss en fin tur på isen ved Hamresanden i dag.

Tykk og god stålis (20 - 25 cm)og pent vær.

Bra uttelling med 19 hvittinger og ei skrubbe.

Villingene var dog av den mindre sorten, men smakte fortreffelig likevel :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv fisker jeg nesten utelukkende med bunnsnøre på isen. Da kan man få mye forskjellig.

Man kan få mer eller mindre alle vanlige fisker som torsk, hvitting, sei ol.

Er man vant til slukfiske med stang vil det nok også dukke opp mer "uvanlige" fiskesorter som

knurr, forskjellige typer flyndre og annen bunnfisk.

Isfiske er fint på den måten at man hugger et hull i isen, senker ned snøret til bunnen, trekker det opp igjen ca en meter,

fester det i en pinne over hullet og så er det bare å vente. Mat, varm drikke og tålmodighet er påkrevd.

Man kan agne snøret med masse forskjellig. Selv bruker jeg mye makrell og dette funker aldeles utmerket på de fleste fisketyper.

Andre bruker også reker, blåskjell og andre ting. Her kan man få masse tips under tåden for kystmeite.

Vi hadde oss en fin tur på isen ved Hamresanden i dag.

Tykk og god stålis (20 - 25 cm)og pent vær.

Bra uttelling med 19 hvittinger og ei skrubbe.

Villingene var dog av den mindre sorten, men smakte fortreffelig likevel :-D

Tusen takk :)

da prøver vi oss i helgen.

Så er det bare å komme seg til grønberg å handle i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fisker en etter ved hamersanden og ålefjærfjorden?

Hva bruker dere? hilsen nybegynner på isen?

Trenger alle råd :)

Her er en rapport fra min eneste isfisketur - for ca 1 år siden.

https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?showtopic=51420&st=0&p=565830&hl=hamresanden&fromsearch=1entry565830

Viser at det er mange arter man kan komme borti der :D

Håper å få tatt en tur utpå isen der i vinter også, og det er vel ikke umulig om kulda holder seg.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.