Gå til innhold
Fiskersiden

Havfisketur - tips til område?


Afterburner
 Share

Recommended Posts

Jeg og guttungen skal nordover på fisketur til sommeren. Vi tar med oss bil og egen båt. Altså kjøre nordover. Vi bor like utenfor Oslo.

Jeg trenger tips til noen gode plasser nordover som er greie å komme til med egen bil og båt. I utgangspunktet hadde vi tenkt oss til Røst eller Værøy. Men det er litt pes med denne båten ut fra Bodø. Dyr er den også. Vi er primært på jakt etter kveite og storsei.

Har tidligere en del erfaring fra både Bodø, Senja og Sørøya.

Noen gode tips til sted? Gjerne også plass å bo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og guttungen skal nordover på fisketur til sommeren. Vi tar med oss bil og egen båt. Altså kjøre nordover. Vi bor like utenfor Oslo.

Jeg trenger tips til noen gode plasser nordover som er greie å komme til med egen bil og båt. I utgangspunktet hadde vi tenkt oss til Røst eller Værøy. Men det er litt pes med denne båten ut fra Bodø. Dyr er den også. Vi er primært på jakt etter kveite og storsei.

Har tidligere en del erfaring fra både Bodø, Senja og Sørøya.

Noen gode tips til sted? Gjerne også plass å bo.

Hei.

Har du vurdert saltdalsfjorden eller saltstraumen. Sistnevnte er jo kjent for stor fisk! Hadde jeg dratt nordover med båt på slep, ville jeg ha prøvd begge disse stedene. Alt om fiske skrev noe om plasser, utleie m.m i saltdalsfjorden. Kan se senere om jeg finner bladet hvis ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og guttungen skal nordover på fisketur til sommeren. Vi tar med oss bil og egen båt. Altså kjøre nordover. Vi bor like utenfor Oslo.

Jeg trenger tips til noen gode plasser nordover som er greie å komme til med egen bil og båt. I utgangspunktet hadde vi tenkt oss til Røst eller Værøy. Men det er litt pes med denne båten ut fra Bodø. Dyr er den også. Vi er primært på jakt etter kveite og storsei.

Har tidligere en del erfaring fra både Bodø, Senja og Sørøya.

Noen gode tips til sted? Gjerne også plass å bo.

:rolleyes: Regner med at du da har en båt på henger. Hvorfor ikke ta ferga fra Bodø til Lofoten. Det må være overkommelig. Finnes masse plasser i hele Lofoten. Eks fra Å. Har du en båt som tåler litt så er du jo over til Mosken og Værøy ganske kjapt. Men det er jo masse mulighter også på landsiden. Fra Bodø og mot Steigen. Helnessund etc etc. Spørsmålet er bare hvor langt du vil av gårde. Så har du område uten og innen for saltstraumen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Etter å vurdert og kikket litt på kart mv. så har jeg sett meg ut området Senja, Sommarøy, Ringvassøy. Noen som kjenner dette området? Trenger tips både på fiskeplasser og bosted.

Vi har med båt på henger ja. En buster Magnum pro. 23 fot alu. Den tåler en del sjø. Så vi er ganske mobile.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Etter å vurdert og kikket litt på kart mv. så har jeg sett meg ut området Senja, Sommarøy, Ringvassøy. Noen som kjenner dette området? Trenger tips både på fiskeplasser og bosted.

Vi har med båt på henger ja. En buster Magnum pro. 23 fot alu. Den tåler en del sjø. Så vi er ganske mobile.

Du burde ta kontakt med Nikolassisen her på forumet. Han har så vidt jeg vet både overnattingsmuligheter, og lokalekspertise så det holder i det området der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du burde ta turen ut mot havet!

Flø forbi Ulsteinvik er en fantastisk plass med mye utvalg av stor fisk! Store fiskeområder med fin sandbunn.

Har fisket mye der, og vi har hytte der. Utrolig fine plasser både for fiske, fjellturer, ferskvannsfiske osv.

http://www.floe-feriesenter.no/

På generellt grunnlag ville jeg vel sett bort fra denne anbefalingen. Med "generellt grunnlag" mener jeg, at jeg kjenner området sån rimelig bra, (far fra ulsteinvik)

Har også vert i områdene rundt bodø, som er nevnt, og øyene utenfor tromsø er jo legendariske. Så i den konteksten blir nok Flø, en blindvei. Er sikker på at du har hatt fine opplevelser der, og enig i at det er et flott område. Men så vidt jeg kan se, er nok våre tre nordligste fylker en bedre destinasjon for det fiskeriet, trådstarter, beskriver.

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har vi bestilt husvære nordpå. Det blir en uke på Vannøya og en uke på Husøy på Senja.

Mottar gjerne tips om fiskeplasser. Vi har en Buster Magnum Pro på 23 fot med 250 hk, og kartplotter og radar. Så vi har muligheter for å gå et stykke til havs.

Primært går vi kveite, stor sei og torsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi bestilt husvære nordpå. Det blir en uke på Vannøya og en uke på Husøy på Senja.

Mottar gjerne tips om fiskeplasser. Vi har en Buster Magnum Pro på 23 fot med 250 hk, og kartplotter og radar. Så vi har muligheter for å gå et stykke til havs.

Primært går vi kveite, stor sei og torsk.

Når det gjelder Husøy i Senja, så er det enkleste å gå på butikken og se om det sitter noen ved vinduet til høyre ved døren.

Det er ofte samlingsplassen for dem som liker å prate. :D

Ellers så er det bare å stoppe hvem som helst og spørre. På Husøya vet nok dem du leier hos om noen plasser, eller henviser videre.Dem har tilrettelagt mye for turisme de siste årene.

De tre fiskesortene finnes der i fjorden, samt mange andre sorter også. Fikk forresten min første kveite på stang der i fjorden.

Får si "skitt fiske" selv om det er lenge igjen til turen deres.

Forresten, du må huske på at det er siesta midt på dagen, hvor butikk,fabrikk, skoler osv er stengt.

Endret av Draugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi bestilt husvære nordpå. Det blir en uke på Vannøya og en uke på Husøy på Senja.

Da blir det mye og stor fisk om været samarbeider og dere kan sakene deres! Husk bare at kveitefiske er et ganske kompromissløst fiske som vanskelig lar seg kombinere med noe annet. Vinn eller forsvinn, men du blir garantert drittlei av å pumpe torsk etter en dag eller to. Vannøya er kanskje i nordligste laget for mengder med storsei, men utenfor Senja er det litt bedre sjanser. Jeg ville uansett ikke brukt for mye tid på den med mindre du får positivt beskjed om at stimer med storsei er på plass. DA er det bare å kaste seg i skuta og finne fram det lette utstyret! Er det drittvær er steinbit og rødspette aktuelle retrettarter. Tipper dere får en kanontur med knallfiske jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Var en uke på Husøy i fjor. Hyggelig plass og hyggelige mennesker. Fisket skuffet nok litt. Men vi var veldig uheldig med været. Nordøst hele tida. Fikk en del stor torsk. Ingen kveite. Men vi fisket nok ikke målrettet nok. Mistet en diger en. Kan ha vært kveite ut fra oppførsel. Nå er vi bedre kjent, og med bedre vær er det nok gode muligheter også her.

På Vannøya har jeg ikke vært. Men det er jo en legendarisk plass. Ser på sjøkartet at det er mange gromme plasser å fiske. Både Gåsan, Grøtøygrunn og Flesa har jeg lest om skal være gode plasser. I tillegg har vi Storskaltaren lenger til havs som skal være en kongeplass. Andre tips?

Vi har tenkt å bo på sjøcampen. Litt langt ut fiskeplassene. Men finner ikke noe sted å bo lenger ut på øya. På Torsvåg kan jeg ikke bo så sant jeg har med egen båt. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Var en uke på Husøy i fjor. Hyggelig plass og hyggelige mennesker. Fisket skuffet nok litt. Men vi var veldig uheldig med været. Nordøst hele tida. Fikk en del stor torsk. Ingen kveite. Men vi fisket nok ikke målrettet nok. Mistet en diger en. Kan ha vært kveite ut fra oppførsel. Nå er vi bedre kjent, og med bedre vær er det nok gode muligheter også her.

På Vannøya har jeg ikke vært. Men det er jo en legendarisk plass. Ser på sjøkartet at det er mange gromme plasser å fiske. Både Gåsan, Grøtøygrunn og Flesa har jeg lest om skal være gode plasser. I tillegg har vi Storskaltaren lenger til havs som skal være en kongeplass. Andre tips?

Vi har tenkt å bo på sjøcampen. Litt langt ut fiskeplassene. Men finner ikke noe sted å bo lenger ut på øya. På Torsvåg kan jeg ikke bo så sant jeg har med egen båt. Noen tips?

Jeg ville sjekket hos Frank Nikolaisen - fra hyttene hans har du nærmest fri sikt opp til Torsvåg. Hytte på Ringvassøy. Vi skal dit i September. Dette stedet er også skjermet for veldig mye vær om dere er uheldige

www.abornes.no

Endret av Thomcon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi bestilt husvære nordpå. Det blir en uke på Vannøya og en uke på Husøy på Senja.

Mottar gjerne tips om fiskeplasser. Vi har en Buster Magnum Pro på 23 fot med 250 hk, og kartplotter og radar. Så vi har muligheter for å gå et stykke til havs.

Primært går vi kveite, stor sei og torsk.

Husøy er et flott utgangspunkt for fiske etter storsei. Om sommeren kommer det inn store mengder sei i området rundt Hekkingen/Malangen. Den flytter jo mye på seg, men kan nok tipse om plasser verdt å teste der.

I fjor var det enorme mengder sei fra 5 til 10 kg i området, med slengere over 15. Ble tatt et par på juksa/stang på 20 og 18 kg som jeg vet om.

Det er også noen spennende, og relativt uprøvde kveiteområder i nærheten. Har aldri fisket etter kveite der selv, men kikking på sjøkart viser at her kan det være et stort potensiale.

Mellomtorsk opp til 10-15 kg er det mye av i området, men for den litt større torsken vet andre sikkert av bedre plasser enn meg.

Vannøya er vel stedet der dere har best sjans på sommertorsk over 20 kg. Turistene fra Torsvåg tar også flere over 30 årlig (på sommeren). Og kveitemessig er det mekka, plassene ligger tett som hagl. Det tas også storsei utfra Torsvåg, men har inntrykk av at den er litt mindre vanlig der enn nede ved Sommarøy/Malangen/Nord-Senja

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.