Gå til innhold
Fiskersiden

Sluker/søkker osv.


Sigve A
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har tenkt å kjøpe inn litt Lakseutstyr til i sommer.

Stikker vell ned på agdars en dag, noen som har tips til sluker som man børr ha i skrinet sitt? Trenger også slangesøkker, noen som vet va som passer til nidelva, gaula og orkla? :)

Endret av sigve arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har tenkt å kjøpe inn litt Lakseutstyr til i sommer.

Stikker vell ned på agdars en dag, noen som har tips til sluker som man børr ha i skrinet sitt? Trenger også slangesøkker, noen som vet va som passer til nidelva, gaula og orkla? :)

av sluker bør du ha trønderskeia, koster og buch spesial i forskjellige forskjellige farger og vekter fra 20-40g

av slangesøkker trenger du ett lite arsenal fra 10-100

av kroker til laksefiske vil jeg helt uten grunnlag anbefale owner baitholder i størrelse 3/0 ;)

veg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sigve :rolleyes:

Ja det er best å være ut i rett tid, he he. Når det gjelder sluker:

Min favoritt på stor og middels elv er alltid Trønderskeia. Bruker kun kobber (kobber innside altså, den er jo malt på utsiden). 30 grams hvis elva ikke er så veldig høy og ikke så stri og hard strøm. Bruker 40 grams mest. Så 40 grams sluker i juni er ihvertfall det jeg bruker mest. Så går jeg ned til 30 grams når det lir utpå sommeren. Koster 30 eller 40 grams er også en deilig sluk å bruke til storlaksen. Den er mere massiv og lett å kaste. Og er en killer til laksen. Fin og rolig rytmisk gange på denne, på tross av at det nå lages kopier av denne. Enkelte selger disse billig også i esker med dårlige kroker/ringer som fjernes. Det holder egentlig i massevis med bare disse 2 slukene i Orkla/Gaula. Regner med at de funker i Nidelva også :rolleyes: Laks er laks.

Når elva blir litt varmere etter snøsmeltinga, og klar, funker sluker i sølv selvsagt meget bra. Pirat 30 grams i sølv, ikke noen andre farger på utsiden altså. Den gode gamle, kun den, trenger ikke noe annet ! Den har litt rødt/kobber på innside. Så har du Buch Spesial, som er identisk med Pirat, med unntak av formen. Den vingler og går skikkelig ned i strømmen og er selvskreven i skrinet mitt må jeg si. Fantastisk sluk ! Både til smålaks og stoooor laks. Akkurat som Piraten. Bruker de 2 siste slukene mere etter St.Hans. Men glemmer aldri Trønderskeia. Mang en smålaks har svelget 40 grams Trønderskeia, så det er noe med den :rolleyes: Da har du 4 sluker, egentlig trenger du ikke flere. Er laksen vrang og ikke vil ha noe av dette, så tar du`n på marken eller flua.

Går jo an å ha noen spinnere, salamandersluker etc. etc. Sølvkroken 20gr. blank med røde prikker til vrang laks på lita og varm elv og sånn men da baller det på seg som regel. Så bruker du de 4 slukene fornuftig, så er det ikke slukene sin feil at du ikke tar røykalaksen, he he. Det som er spesielt med Trønderskeia er at den har en ganske stor overflate, og er skjeformet. 40 grams kaster du også et bra stykke uti elva med uten problem med vind og greier. Og den tjorer seg godt ned i vannmassene, viktig på tidlig og kald elv ! Og den går som en drøm, selv i ganske hard strøm. Og du kjenner det oppi hjernebarken at den går riktig, i og med at sluken strammer opp lina til gangs. Du ser det på stangtuppen, små og rolige vippinger. Der har du slukfiske :thumbsup:

Kast alt av treblekroker på slukene, og bytt ut med ganske store Owner Stinger treble. Husker ikke størrelse, men jeg bruker de som er 15mm. fra krokstamme til hver spiss. Eller 25mm. ca. fra spiss til spiss. Små kroker på Trønderskeia eller på 40 grams sluker i juni blir bare pinglete. Krokene skal sitte godt i kjeften på laksen. Kjøp endel slukringer i ganske stor størrelse, kanskje diameter 7-8mm. Slukringene skal være tighte og solide, finnes noe som er dårlig her. Spesielt på endel sluker man kjøper ! Ringene ser ut som binders og er ikke tighte, ikkje bra. Og montèr alltid 2 slukringer bakerst mot treblekroken. Spør Veg, he he. Han syndet visst en gang med for liten krok i forhold til sluken i sommer (rekordfisken) og den dro sin vei. Klarer du å kutte ut alle de andre "fine" slukene i butikken, er du godt på gang.

Slangesøkker: Skal helst ikke oppfordre til ikke å bruke miljøsøkker. Men vil bare si at det ikke funker i store og tunge elver. Det er bly som gjelder. Sjekk hos Axel Bruun, de har endel av dette tror jeg. Tyngde: Fra 50-100 gram kanskje, da dekker du det meste. Når du er like stor (gammal) som meg, kjøper du ikke søkker. Du støper dem selv :D Sparer masse penger. Men det kommer sikkert senere.

Agdar har et svært utvalg på sluker ja, men igjen, ikke la deg friste. Hold deg til 4-5 typer og bruk disse very well, he he. Ellers går du deg helt bort i alt utstyret og vet ikke til slutt hva du skal bruke. Og mister troen på sluken når det ikke biter, og prøver hele slukskrinet. I Gaula f.eks. Brukte kun 1 type der ifjor, og det holder egentlig i massevis det også.

Stang er meget viktig. Jeg bruker en stang som tåler kasting med tunge sluker opp til minst 60 gram. Litt stiv og robust stang, men likevel deilig å kjøre storlaks med. Regner med at det er storlaks du er ute etter ? Stanga skal tåle langvarig bruk og mange ganske så harde kast. Hadde en grønn Vangenstang i mange år som vi fikk kjøpt billig. Men den gikk heden i sommer etter mye slitasje. Så jeg må på Gresvig sjøl og kjøpe ny slukstang til sommeren. De har forresten fått inn en på Heimdal som jeg har tittet på og som er bra. Under kr. 1000,-

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen lærer vi om matte: Uansett hvor langt svarer er lønner det seg og lese det ordentlig!

Dette fikk jeg bruk til nå ja, silver! Tusen takk for svar! :rolleyes:

På butikken fikk jeg tips om møresilda og pirat i rød og svarte prikker jeg, så det ble de. Må vell bytte de ut ja :rolleyes:

Da blir det tur til Agdars snart da, og jeg lover deg at jeg ikke skal kjøpe de fineste slukene!! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen lærer vi om matte: Uansett hvor langt svarer er lønner det seg og lese det ordentlig!

Dette fikk jeg bruk til nå ja, silver! Tusen takk for svar! :thumbsup:

På butikken fikk jeg tips om møresilda og pirat i rød og svarte prikker jeg, så det ble de. Må vell bytte de ut ja :rolleyes:

Da blir det tur til Agdars snart da, og jeg lover deg at jeg ikke skal kjøpe de fineste slukene!! :rolleyes:

Møresilda har jo tatt endel laks den, så greit å beholde den når du først har den. Er gjerne Møresilda som blir brukt mest også. Og den finnes jo i tyngre utgaver.

Piraten har jo kommet i så mange farger, men jeg styrer unna alle disse. Men klart, det meste som blinker i elva kan jo ta laks. Særlig de første ukene da laksen er mere ukritisk.

Grunnen til at jeg f.eks. velger ut Trønderskeia spesielt er at jeg fisker i Gaula. Og den kan være ganske så stri i juni. Og denne sluken skjærer seg ned fint, viktig før elva kommer opp på en viss temp. Og at den har en meget forlokkende gange i ganske stri strøm, uten at den begynner å vingle for hardt. Det har vært mye snakk om at det er viktig å la en woobler gå rett i vannet. Men jeg mener at her er sluken meget undervurdert ! Det er faktisk like viktig at man bruker riktig sluk der man skal fiske. Med tanke på sikt, dybde, strømdrag, temp. i elva. Og hvordan man legger kastene, det er kanskje det viktigste, pluss at man ofte må ned i vannmassene og uten at sluken går for raskt når elva er kald ! Jeg har en kjeller full med Møresilda, men de er nå historie :rolleyes: Hæler ikke å se på dem engang, he he.

Prøvde Herring-sluken engang. Den ser jo så fin og blank ut :thumbsup: Verste jeg har fisket med. Som å ha ei dau sild på enden, som fløt like under vannskorpa. Kjente ikke gangen i sluken i det hele tatt :blush: Så den vil jeg ihvertfall ikke anbefale i Gaula. Der står laksen klin på bunn, og vil ha sluken helst like over hodet så lenge elva er under en viss temp.

Mitt motto er egentlig: Man trenger egentlig ikke så mye glitter og farger på slukene. Men det er forskjell på en kobber og blank sluk. Den ene lager bedre silhuett. Blir som å fiske med enten Sunray Shadow tube eller en lys tube med tanke på synsforskjell ovenfor laksen. Forskjellen er like stor. Når elva er så farget at man må bruke mye farger på sluken, så funker marken mye bedre enn sluken uansett. Sluk bruker jeg kun når sikten i elva er tålelig god. Og helst over 7 grader i vannet. Så jeg har gått nesten helt bort fra disse knallfargene på slukene. Som Atom-silda gul/oransje og Filur f.eks. Hvis elva er klar og fin og det er sol og greier, så virker det som blanke sluker provoserer iallefall fersk laks mere. Glitrer mere. Blir som fluene igjen det Sigve. Man følger et visst mønster her også. T&L eller SS f.eks. på tunge og mørke dager, og sølv/blått/svart eller noe i den duren på klarværsdager og klar elv.

Glemte å nevne Hansen-sluken i kobber. Den med de voldsomme oransje stripene på siden. Banket kobber. Den har tatt mye laks i Gaula, og sitter høyt på lista for de slukfiskerne jeg kjenner :blush: Men denne igjen ville jeg ikke brukt så langt ned som jeg fisker de første 14 dagene, eller så lenge elva er høy og kald. Så det spørs hvor langt oppe i elva også hvor man skal fiske. Eller topografien (tror det heter det) på valdet ser ut. Dybde, strømdrag og slike ting. Hansen-sluken er vel i bare 30 grams, så det blir ofte for lett faktisk enkelte plasser. Men igjen, det spørs hvordan valdet er, og hvor laksen går.

Den er også spennende, så om du kjøper den så trenger du ikke å angre på det.

En annen ting som er viktig å huske. Prøv å variere ovenfor laksen. Ofte man ser blank og fin laks uti elva som står. Og man fisker med blanke fine sluker. Som man har hatt suksess med tidligere. Men laksen tar ikke i det hele tatt. Kanskje laksen har stått der i noen dager og er skitlei blanke sluker ? Kanskje er sluken for dominerende i sola, glitrer for mye ? Da går man over til kobber, som er mere matt. Eller motsatt. Forandring fryder. Eller at man bruker en mindre sluk f.eks. Dette virker spesielt bra utpå sesongen når det er mere laks på elva, og de begynner å bli sær. Som fluefiske igjen. Når en laks tar ei flue str. 8, så blir ikke en 16 grams sluk for liten :D Så 16 grams Buch Spesial blank (men bytt ut kroken til litt større) uti juli på lita elv. Det er saker Sigve !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde Herring-sluken engang. Den ser jo så fin og blank ut :rolleyes: Verste jeg har fisket med. Som å ha ei dau sild på enden, som fløt like under vannskorpa. Kjente ikke gangen i sluken i det hele tatt :rolleyes: Så den vil jeg ihvertfall ikke anbefale i Gaula.

Hva er det du sier??????

Herringen er jo genial!!!!

Og den funker i Gaula også. De få gangene jeg har tatt den fram i Gaula, på middels sommerelv og 12-14 grader, så har det nesten alltid blitt laksehugg. Fikk opp øynene for denne sluken i -91, når jeg kleppet en 15 kilos hannlaks på Melhus, der 28 grammern i kobber/blå satt i saksa på denne.

Personlig fisker jeg bare med 22 grammern i fargekomboen gull/rød, og den er suveren i Nidelva.

Herringen må imidlertid fiskes riktig for trigge laksen, og det er definitivt ikke slik 45 graders nedstrøms kast med monton robotinnsveiving (eller uten innsveiving for den saks skyld), slik f.eks Sølvreven er tilhenger av. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det du sier??????

Herringen er jo genial!!!!

Og den funker i Gaula også. De få gangene jeg har tatt den fram i Gaula, på middels sommerelv og 12-14 grader, så har det nesten alltid blitt laksehugg. Fikk opp øynene for denne sluken i -91, når jeg kleppet en 15 kilos hannlaks på Melhus, der 28 grammern i kobber/blå satt i saksa på denne.

Personlig fisker jeg bare med 22 grammern i fargekomboen gull/rød, og den er suveren i Nidelva.

Herringen må imidlertid fiskes riktig for trigge laksen, og det er definitivt ikke slik 45 graders nedstrøms kast med monton robotinnsveiving (eller uten innsveiving for den saks skyld), slik f.eks Sølvreven er tilhenger av. :rolleyes:

Joda Rigor, det har du rett i faktisk. Den funker helt sikkert mye bedre utpå sommeren, når elva er mye mindre og man bruker mindre sluker. Men du skjønner, jeg og Sigve er ikke på kaninjakt :rolleyes: (Bare mobbings)

Jeg tenkte mere på fisker i den litt større utgaven. Juni spesielt når vi bruker 30- eller helst 40-grams. Av og til også 50 grams. Når elva går tung og tempen enda ikke har kommet opp på 10 grader eller mere. Har du prøvd Herringen i juni ? Katastrofe ! På mindre sommerelv kommer sikkert mindre utgaver av denne også mere til sin rett. Som mange andre sluker. Spinnere også.

Og husk, i juli eller når elva er mindre og endel varmere er det en helt annen snittvekt på laksen også :rolleyes:

Og under slike forhold tror jeg også Buch Spesial som sagt fungerer helt utmerket. Og Sølvkroken sin blanke med store røde prikker. Sistnevnte er helt utrolig faktisk, med tanke på hvor godt den går inne på stilla. Og den funker på meget varm elv. Man bruker ikke disse slukene i juni. Trønderskeia da er 10 ganger så bra som Herring, basta !

Men uansett, det er ingen fasit. Men greit å følge det som har fungert best. Faktisk så tar jeg av og til fram en skikkelig "bombe" på lita elv også. Trønderskeia 30 gram f.eks. En voldsom sak skulle man tro. Men jeg blir like overrasket hver gang en smålaks på 1,5 kg. svelger over denne ukritisk. Det er noe med denne sluken. Ja har opplevd flere ganger at smolten også klarer å gape over kroken på denne. Helt utrolig !

45 graders kast ! Joda, det er like effektivt som å vente på neste istid. Så kom ikke her gutten !

Og ikke fortell meg at man skal sveive inn under kastet under en viss vanntemp. Senere ja, da tempen går opp. Da sveiver man, eller varierer mye mere. Kaster oppstrøms eller skrått oppstrøms og sveiver som f.. f.eks. :thumbsup: Ikke rart du går glipp av de strore bamsene, hvis du sveiver på kald junielv. Du må jo la laksen få en sjanse til å gå opp og ta sluken mann !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg enig med reven at vi ønsker lakser i den største utgaven ja :rolleyes:

Men nå som du i det, du tror vell ikke du kan fortelle bittelitt om hvordan man fisker med sluk(dra fort inn/bare la den gå i strømmen) osv.?

Sorry for masing, men det er når man er liten man kan gjøre det vettu :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok si meg enig med reven at vi ønsker lakser i den største utgaven ja :dribble:

Men nå som du i det, du tror vell ikke du kan fortelle bittelitt om hvordan man fisker med sluk(dra fort inn/bare la den gå i strømmen) osv.?

Sorry for masing, men det er når man er liten man kan gjøre det vettu :P

Itj hør på`n dassmortelv-Rigor :thumbsup: Forbaska luring hele fyren. Han er skitredd for at du skal ta en større laks i sommer :lolu: Noe jeg tror, bare du går etter revelukta oppi dalen.

Husker min første dag i Gaula, vi stod og fisket med sluk og dro sluken sakte inn under sweepet uti elva. Nå snakker jeg om de første dagene/ukene ! Eller når tempen er under 10 grader.

Kom en kar som hadde fisket endel år på valdet. Slengte uti sluken, lot den seile rolig, rolig i bue over elva. Og pang, der satt den etter 10 min på åpningsdøgnet. 17 kilo !

-"Dere skjønner det guta, dokker må itj dræg inn snøret" ! Jaha, sier du det (karavoli fyr, tenkte vi)

Men fra tullprat til alvor Sigve:

Hvis du skal fiske på elva og den er under 10 grader f.eks. så kast vinkelrett ut. Avhenger hvor stort strømdrag det er selvsagt. Men er strømmen rolig og passe seig så kast enten rett ut eller litt skrått nedstrøms. Det er best på sikt. Kaster du 45 grader ut, går sluken som ei dau sild rett mot land. Men storlaksen kan godt stå innmed land, så la for all del sluken gå og seile over evt. laks nære land også ! Kunsten er å bruke slik vekt på sluken, pluss, kastet etc. at sluken går langt nok ned uti elva elva og rolig, rolig, uten en bevegelse i stanga. Det er sluken som jobber. Og sluken skal ikke få bunnkontakt når den nærmer seg land. Her er det de fleste gjør feil. Sluken kommer innpå grunna eller der det er 1-2 meter dypt, og man trekker inn eller setter fast. Og det blir bare ball.

Føl hvor bunnen er, det finner du ut av etter noen kast. Når sluken nærmer seg grunnere parti, løft rolig opp stanga og hold stram line. Stram line er viktig hele tida, men spesielt her. Og føler du at det ikke er nok, så sveiver du rolig inn i tillegg, helt inn til torvkanten eller land. Utnytt kastet maksimalt, laksen kan stå helt innmed land hvis elva er ganske kald. Spesielt hvis den stryker landet nedenfor pga. et stryk. Så når du har kastet ut vinkelrett, så slipp kjapt ut 2-4 meter line fra snella så sluken går så raskt som mulig ned i vannmassene. Slår sluken for mye, kjenner du det på stanga. Og strømmen kan være for sterk rett og slett til at sluken er effektiv akkurat der. Jeg mender i tillegg 2 ganger kraftig oppstrøms med lina like etter at sluken har landet, hvis elva er kald. Så ikke for mye av hovedlina legger seg på strømmen og drar sluken for raskt over elva. Lås snella, og løft stanga klar fra elva så minst mulig av hovedlina tar tak i vannmassene. Kald elv altså !

Stå dønn rolig, og la sluken jobbe rolig over laksen. Og kjenn på de deilige "vibbene" i stangtuppen, som blir avløst av noe seigt og svært. Som en svær og vasstrukken grein har hekta seg på kroken :lolu: Det er storlaks, og da sitter den. Seige tunge napp er BINGO. Går an enkelte ganger å kaste oppstrøms også på kald elv og la sluken gå rett foran laksen, men jeg bruker kun energi på det sikreste.

De beste nappene skjer fra 70 grader og inn til 30 grader som regel, i buen. Og det er da laksen sitter som støpt som regel i og med at den får sjansen til å gå rolig opp mot sluken, følge kanskje litt etter den, og sluke den rått. Lell om den er halvt stivspekt i det kalde vannet :lolu:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja hva skal man si om sluker blekk skrammel :lolu:

men skal du fiske i gaula må du ha trønder skeia og buck spesial 32 gr :thumbsup:

da klarer du deg masse

Ellers kan det tenkes at en langer, nær deg, kan fore deg med slikt :dribble:

112330_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45366/112330.jpg

Endret av h1rik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk h1rik ! Disse ser jaggu fine ut. Hadde vært moro å prøvd gangen på en av disse ja :thumbsup: Ser nesten at de går bra i vannet.

Men dette med temperatur i vannet er hyperviktig Sigve-gutten ! Når du skal fiske med mark, eller med sluk. Når skal man starte med sluken, og når skal man starte med marken ?

Generelt. De første dagene i Gaula f.eks. kan elva godt være på 4-6 grader pga. snøsmelting hver dag. Og i 2005 tror jeg det var, så var Gaula iskald faktisk i hele juni ! Neglsprett på føttene med neopren 4dje uka i juni er uvanlig, men kan godt skje.

4-6 grader: Så og si all laks går klin nære land, den trekker mot roligere strøm. Og laksen går gjerne grunt. Mark og lettere søkker mest effektivt. Tube også med bare intermediate line !

Sluken funker ikke på slik rolig strøm i like god grad som når den går i bue uti elva når elva er varmere. Og laksen er tregere,og trenger mere tid til å ta agnet. Blir nesten som å lirke marken inn i kjeften på laksen, mens den står rolig. Ofte sitter markkroken i munnvika. Så her er det markfiske som er desidert best.

Jeg vil si den magiske grensen for sluk er rundt 8 grader og oppover. Så temp.måler er ikke dumt. Jeg bruker hånda og kjenner tempen med den :dribble:

Men jeg har tatt stor laks på sluk på 6-7 grader, men da har de alltid tatt rett nedstrøms når sluken har stått og dinglet rett foran snuten på laksen. Og de fleste har sittet dårlig. Tok en 16-kilos på dette der sluken satt fast under gapet på laksen, der gjellebuene møtes. På 1 meters dybde nære land.

Når tempen kommer opp på 8 grader ca. kan det stå laks på utsøkte plasser lenger uti elva, og man går kjappest over disse plassene med sluk. Men enda må sluken gå så rolig og jevnt som mulig, uten bunnkontakt. Gjerne midt i vannlaget hele veien inn.

Kan stå forvilla laks på slike plasser langt uti elva når den er kald også, men man har ikke tjangs å få fiska på disse laksene på iskald elv egentlig. Det går for raskt unna med sluken.

Men når tempen stiger utover sommeren så er det gjerne mere fart på redskapen som gjelder. Er elva på 15- 16 grader f.eks. har laksen mere enn nok kapasitet til å spurte etter redskapen, samme hvor raskt man sneller inn. Meget effektivt hvis man kjenner et lite kakk på sluken på tradisjonell kasting på kaldere elv. Still deg rett inn for laksen, eller litt nedstrøms. Legg kastet utenfor laksen og gjerne litt ovenfor. Og snell inn så sluken dundrer skrått mot fleisen på laksen. Da tar den, garantert :lolu: Hvis ikke, prøv flua.

Nidelva er også regulert, og som regel iskald i ukesvis i juni (regulert og henter vann fra bunnen av Selbusjøen tror jeg).

Jeg synes det er litt anstrengende å fiske med sluk de første ukene. For jeg bruker å stå høggende rolig med stanga nesten rett opp, og følge sluken inn mot land. For å ikke ødelegge rtymen på sluken og at evt. laks der ute skal fatte interesse. Så det blir litt småskjelving av og til. Ser at mange står og vipper med stanga under sweepet, legger ned stanga etc. Da føler jeg at hele kastet blir bortkastet på en måte. Et ørlite kakk der ute kan være en 16-kilos som tar på en av de neste kastene. Bare den får sluken på rett plass og blir irritert nok. Mang et ørlite kakk har reddet dagen min. Man vet aldri hvor stor de er.

Og er det bunnen eller en laks ? Sluken skal aldri være på bunn, så det MÅ være laks :lolu:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intressant og artig lesning Sølvreven! Fisker selv ofte laks i svært kald elv, gjerne 3-6 grader. Men dette er i små finnmarkselver som skiller seg radikalt fra elver som orkla/gaula. I desse elvene er slukfiske i noen elver ulovelig og når det gjelder markfiske er det gjerne enten totalforbud med bly, eller forbudt med bly etter 10 juli(som vil tilsvare 10 juni i trøndelag) Veldig forskellig på mange måter, men samtidig mange likheter viss man går ned i "materiren". Hadde vert svært intressant å høre noen tanker rundt markfiske på tidligelv... :thumbsup:

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lolu:

Intressant og artig lesning Sølvreven! Fisker selv ofte laks i svært kald elv, gjerne 3-6 grader. Men dette er i små finnmarkselver som skiller seg radikalt fra elver som orkla/gaula. I desse elvene er slukfiske i noen elver ulovelig og når det gjelder markfiske er det gjerne enten totalforbud med bly, eller forbudt med bly etter 10 juli(som vil tilsvare 10 juni i trøndelag) Veldig forskellig på mange måter, men samtidig mange likheter viss man går ned i "materiren". Hadde vert svært intressant å høre noen tanker rundt markfiske på tidligelv... :)

M.

Markfiske er egentlig et allroundfiske her vil jeg si. Marken fungerer topp hele tiden, men hvis elva er under en viss temp. Det har såvisst jeg erfart som brukte mark i flere år altfor langt ut i sesongen. Når det egentlig var best på flua. Det er helst når tempen begynner å nærme seg badetemp. for de lokale innfødte at man bør begynne å gjemme bort markbøtta for godt :lolu:

Når smolten er for plagsom, og tømmer angelen for mark for hvert kast er det ikke interessant lenger :lolu:

Men det er vanskelig å gi noen god beskrivelse for hva som er mest effektivt der og da. For det er så stor forskjell fra elv til elv. Og også fra vald til vald. Jeg ser at det en en vesentlig forskjell i fiskestil fra der jeg fisker, og bare 3-4 km. lenger opp i elva. Til samme tid ! Og det er stor forskjell på valdene oppover elva. Der flua fungerer brukbart litt lenger opp i elva i starten, mens der jeg fisker er det mye mere besværlig å få en storlaks på flua på stor og kald elv f.eks.

Men generelt vil jeg si at markfiske uansett er best på iskald elv. Godt over 90% av laksen blir tatt på mark under slike forhold, likevel om mange kun fisker med sluk eller flue. Kun fordi at agnet må serveres helt nede ved bunnen, og rolig. Laksen sprengjager ikke akkurat etter agnet da :P Kjenner det på nappene også, ofte er det såvidt man kjenner det.

Har fisket i småelver selv i starten og når elva var iskald. Men her er det som regel mye grunnere og elva er mye smalere, så det blir ganske så annerledes ja.

Men for Sigve som skal fiske i Orkla, Nidelva og Gaula så er det rene floden i forhold. :thumbsup: Der elva mange plasser er 60-80 meter bred, og hvor det kan stå laks hvor som helst på gode stopplasser. Gjerne midt ute i elva, eller nesten på motsatt side. Og det er dypt mange plasser, og mang en storlaks kan stå og subbe bunnen så man må ned. Laksene vi tar inn er ofte møkkete i buken.

Det er litt forskjell på Orkla og Gaula også. Orkla er regulert, men Gaula lever sitt eget liv. Helt normalt at Gaula går jo-jo hver eneste dag så lenge det er snøsmelting. Og disse toppene er mere markant de første dagene/ukene da det er mest snø i fjellene. Og toppene er selvsagt høyest etter varme junidager. Så Gaula synker alltid utpå dagen så lenge det er snø i fjellene, for om natta er det kaldere. Det er en viss treghet i dette i og med at mesteparten av snøen da ligger et godt stykke opp i dalen. Det kan variere 1-200 kbm/s på en formiddag faktisk. Og det er lett å tenke seg at det er mest effektivt selvsagt å fiske på synkende elv, eller når den er "minst". Lettere å finne laksene. Stigende smeltevann er det verste. Får man ikke en laks på en bestemt plass når den er på det minste (som godt kan være 3-400kbm/s) så får man den ihvertfall ikke når elva stiger og blir kaldere. For det er en viss forskjell som regel i temp. også når elva stiger hver kveld/natt. Laksen beveger seg for det meste sakte oppover elva når den altså er synkende og mest sjanse da vil jeg si. Og den stopper fullstendig opp på synkende elv. Det ville jeg også ha gjort hvis jeg fikk 4-500kubikk isvatn i fleisen, he he. Faktisk så er elva kaldere når vi får varme dager. For det øker snøsmeltinga og mere smeltevann på elva ! Men laksen går som sagt inne på nesten dødvatn og hviler seg når elva er veldig kald. Og ofte er den meget vanskelig å fiske på. Når det ikke er noe drag i elva. Men det går an å lure den da også :dribble: bruke en litt lettere sluk på 30 gram f.eks. og kaste ute i hardstrømmen og la sluken gå over "stilla" rolig foran laksen nede ved bunnen. Og løfte opp stanga og sveive og lirke sluken foran laksen. Min første laks ble tatt slik ifjor.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusentakk igjen! :dribble:

Er det doggiser eller småe makk som gjelder på kaldt tidlig elv da? :lolu:

Og er det sånn at doggiser finnes på hver plen om våren og natten? :lolu:

Her har vi en ekte sportsfisker :thumbsup:

Tar det i morra Sigve, skal du ikke på skolen i morra da ?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå har jeg lest endel laksebøker de siste årene,da mest om fluefiske etter laks,men jeg gleder meg til sølvreven kommer med sin bok :) .Du er jo en meget god forteller må jeg si!Alle disse historiene du har delt med oss oppigjennom her på forumet samt tips og triks.Du har vel masse foto også så alt ligger til rette for en ny lakseklassiker,he he.

Hva blir navnet på boka tro,PÅ JAKT ETTER LAKSEN ELLER REVESTREKER OG LAKSEHUGG. :blush:

Mvh Kvinalax

Endret av kvinalax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Nå har jeg lest endel laksebøker de siste årene,da mest om fluefiske etter laks,men jeg gleder meg til sølvreven kommer med sin bok :) .Du er jo en meget god forteller må jeg si!Alle disse historiene du har delt med oss oppigjennom her på forumet samt tips og triks.Du har vel masse foto også så alt ligger til rette for en ny lakseklassiker,he he.

Hva blir navnet på boka tro,PÅ JAKT ETTER LAKSEN ELLER REVESTREKER OG LAKSEHUGG. :blush:

Mvh Kvinalax

Boka skal hete : "GIGA-LAKSEN KOM I NATT" (er bare det som mangler nå, så jeg får skrevet den forbaska boka) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusentakk igjen! :)

Er det doggiser eller småe makk som gjelder på kaldt tidlig elv da? :D

Og er det sånn at doggiser finnes på hver plen om våren og natten? :D

Doggismark er nok det beste i store elver ja Sigve. Spesielt tidlig når elva er kald, eller holder seg under 12-13 grader. Men mindre mark fungerer selvsagt det også, men for å få samme effekt så går det med så himla mye mark. Flere oppi elva som ikke har doggmark, men tar med seg digre kasser med halvstore marker. Mange dansker f.eks. Ikke finner de så store doggmark som vi gjør her heller. Men de plukker visst marken i komposthauger og hønsegårder har jeg hørt. Der finner man enorme mengder med halvstore og fine mark. Og de agner opp med mark både på angel og oppover lina så det tyter i alle retninger. Går ofte med 6-10 mark ! Så det sier seg selv, det blir ett bra forbruk på noen dager egentlig. Doggiser er brukt også i Nidelva i mange år, med meget bra resultat. Thor hansen f.eks. Han var jo forut sin tid. Hvem hadde hørt om doggmark på 60- og 70-tallet ? Eller brukte det i stor skala ?

Så doggmarken er nok mye mere fremtredende ovenfor laksen, der de feite endene virrer i alle retninger foran laksen. Og særlig på uklar elv så er doggisen overlegen vil jeg si. Har ofte sett at 10-15 mann fisker med sytrådmark, mens han som går bakerst og fyller opp med 2-3 doggmark får laks tvert. Bak alle de andre. Det blir liksom for pinglete på stor og kald elv med en "liten" anonym krok og ett par småmark med for korte ender stikke ut. Det er noen som overdriver og fyller angelen eller lina ovenfor med alt mulig rart (blekksprutimitasjoner,fluebindermateriale, Berkley-produkter,glitter etc.), for å kompensere med for lite mark. Men da fisker man ikke med mark, og hogget blir anerledes også som regel. Laksen tar redskapen mere som en tubeflue eller sluk. Den suger ikke til seg marken og prøver å svelge den. Men doggisen har av og til sine begrensninger den også. Utpå sommeren når elva blir klarere og endel varmere kan doggisen bli litt for brutal. Særlig til smålaksen. Ofte laksen er mere nøye med hva som kommer drivende da. Og den ser utrolig godt vil jeg si. Hvordan man trer på marken kan også være avgjørende enkelte ganger. Hvor mange ganger har jeg kjent lugg eller at laksen bare drar såvidt i endene på marken. Også på storlaksen i juni. Det kan være nok at den ene marken er skadet eller er stygg. Skreller man av markene, og setter på 2-3 nye som ser fine og lysere ut, er det typisk at laksen der nede tar med en gang. Og da tar den til gangs, i og med at den er terget opp noen ganger :) Så aldri undervurdèr laksen, den kan være utrolig touchy og nøye med matfatet enkelte ganger. Jeg har gjort endel forsøk med å lure slik laks som rensker angelen for hvert eneste kast og er kul umulig å få til å sitte. Er jo utrolig egentlig at den klarer det hver gang uten å hekte seg fast ! Men laksen er en mester til å manøvre seg med strømmen i takt med marken uten å stramme opp fortommen. Den bare følger marken med strømmen og suger i seg markendene med "nebbet" og rykker man til, er det totalt dødt i enden. Jeg prøvde å feste en bitteliten treblekrok bak markkroken, festet med 0.40 mono til markangelen. Det var såvidt man så den lille treblekroken gjemt inne i markklysa, like ved endene på marken. Men da ble det stille gitt, laksen var ikke bortpå en eneste gang. Den sjekket sikkert og fulgte etter. Og ante mistanke :D Så det er absolutt en fordel å stelle godt med markklysa på angelen. Når jeg kjenner storlaks nedenfor meg ett par ganger uten å sitte, er jeg rask med å skrelle av restene av mark på angelen. Likevel om det er nok med mark på kroken. 2-3 nye ferske gjør susen som regel.

Du finner ikke doggiser overalt nei Sigve. Så dette bør du forske på, og finne ut hvor det er best. Men det er helt klart en fordel at vi får varmegrader og dugg (fuktighet på bakken) om natta så tidlig som mulig om våren. Før plenene blir altfor grønne. Man finner mye mere mark på plenene når de er gule, før det begynner å spire. Lettere å se marken da. Kommer du over en slik plen blir du sjokkert over hvor tett egentlig doggisen ligger. Og hvor mange som stikker av. Så gule plener tidlig er perfekt, for da dekker du over større områder. Både plener, langs hekker og bed og skråninger etc.

Det som begrenser markleting natters tid når det er bra er vel at man skal på arbeid eller skole dagen etter :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tar du de med da? Hendene eller tar du mange sammtidig med spader ol. ? :)

Naboplenen her ved elva er kanskje 10*10 m og ikke så veldig masse planter ol i nærheten.. Håper de finnes der :)

du tar dem med henda, SNIKJAKT :)

Du bor jo nære sentrum, er jo endel parker, men kanskje ikke lurt å luske rundt der nattestider i helgene da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.