Gå til innhold
Fiskersiden

Multiplikatorutstyr til SØ ++


AreBare
 Share

Recommended Posts

I fjor spurte jeg etter anbefalinger på haspel kombo til SØ, men har igrunn ombestemt meg og vil heller gå for multiplikator kombo.

Tenker da på 10-30gr? (kanskje et hakk lettere?) stang med trigger og en low-profile baitcaster snelle. Noen som har noen anbefalinger? Kommer kanskje en del nytt snadder i årets kolleksjoner?

Skal ikke kjøpe før til sommeren/høsten, og har planer om å bruke fra 3-5000 kroner på dette.

Stanga skal da altså brukes til dorging etter SØ, denging med sluk og evt. lett meite etter leppefisk, flatfisk o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor spurte jeg etter anbefalinger på haspel kombo til SØ, men har igrunn ombestemt meg og vil heller gå for multiplikator kombo.

Tenker da på 10-30gr? (kanskje et hakk lettere?) stang med trigger og en low-profile baitcaster snelle. Noen som har noen anbefalinger? Kommer kanskje en del nytt snadder i årets kolleksjoner?

Skal ikke kjøpe før til sommeren/høsten, og har planer om å bruke fra 3-5000 kroner på dette.

Stanga skal da altså brukes til dorging etter SØ, denging med sluk og evt. lett meite etter leppefisk, flatfisk o.l.

Hei Are!

Jeg ville gått et par runder til før jeg bestemte meg for multiplikator til dette. Multiplikator-sneller er kresne på gramvekter, med haspelutstyr og tynn multiline, har du mye større spillerom, i tilegg krever multi-sneller mye mer av deg når det gjelder vedlikehold. I tilegg kaster man som regel lengre med haspel...

M.

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har tatt noen runder allerede, men funnet ut at jeg bare bruker utstyret til fruen om jeg trenger haspel. Hun har en 10-30 lightning rod.

Har alltid hatt lyst på lett multi rett og slett fordi det ser deilig ut å kjøre fisk på. Lengst mulig kast er altså ikke det viktigste da det blir mest dorging og litt lett meite. Har nok av utstyr som er lettere og tyngre. Vil igrunn ha noe midt i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er stanga du skulla ha hatt ikke tilgjengelig lenger, det absolutt beste jeg har prøvd til litt kraftigere sjøørretfiske er Guideline LPXe 11' 20-45g, mer riktig slukvekt for stanga er 12-28g. Jeg vet faktisk ikke om noen stenger på det norske markedet i dag jeg vil anbefale for sjøørretfiske med multiplikator.

Lavprofilsnelle er noe ikke du får en anbefaling på fra meg, ei Ambassadeur 5500 Rocket med UT Sea Trout Performance trimsett er det beste valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Da var det ikke mye å hente av anbefalinger her altså :D

Virker som det er ganske tynt utvalg av utstyr på denne fronten i Norge. Ser man i kataloger fra f.eks USA, så bugner det jo av det.

Noe av det må jo være brukanes, eller er amerikanerne tilbakestående på utstyrsfronten og ikke klar over at haspel er bedre?

Tør ikke bare å kjøpe noe sånn helt uten videre. Spørs om ikke jeg heller kjøper meg ei karpestang til meite og lar sjøørreten hvile.

Endret av AreBare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mye å hente i USA de fisker med korte stenger, er nok Sverige det er best håp om å finne ei bra 10-11 fots stang som passer til dette fisket. Jeg har 5 gode sjøørretstenger i denne klassa med trigger, men ingen er i salg i Norge lenger.

En av stengene jeg har er RST Impuls 1396, ei 9.6' stang med kastvekt 7-28g. Kjøpte den hos Lundgrens Fiskeredskap i Stockholm.

Lundgrens Fiskeredskap

Når det gjelder snelle fikk du jo et helt konkret tips. Lundgrens har også UT trimsettet jeg anbefalte. Hvis du absolutt skal ha lavprofilsnelle er Ambassadeur Revo STX et greit valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du hovedsakelig skal bruka stanga til dorging, og har andre alternative stenger til svabergfiske, ville jeg gått for en 8' max 9'. Tror kansje "abbor" missforsto forespørselen på samme måte som jeg gjorde...

Viss du derimot ønsker et multiplikator-utstyr som er optimalisert mot det å kaste 15-18g sluk vil nok ei lang stang på minst 11' være glitrende, men i så tilfelle bør du nok vurdere en kortere stang til båten, så kan du jo bruke snella til begge. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har igrunn savnet en stang å dorge med til og fra fiskeplassene. Er egentlig ikke så veldig interessert i å stå å denge sluk fra land lenger, selv om det skjer. Og med tanke på meite så har ikke kastelengde så forferdelig mye å si, da jeg har annet utstyr til de lange kastene. Tenkte bare jeg kunne bruke noe lettere til meite nærme land.

Har nok vært litt uklar i første posten og beklager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.