Gå til innhold
Fiskersiden

Passende snelle til pilking etter torsk.


Davidsen
 Share

Recommended Posts

Det drar seg til mot et nytt forsøk etter skreien i det berømte VM'et..

En av erfaringene vi gjorde oss i fjor var at vi stilte med unødvendig store sneller ( man tar det man haver - og det var stort sett ting til langefiske på 400 meter).

Dette tvinger selvsagt frem behovet for en mer elegant løsning på snellefronten.

Noen gode forslag?

(Stengene vi bruker er 7 fot og 30 pund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Accurate til torskefiske blir vel som å kjøpe Ferrari for å kjøre til og fra postkassa. Er jo gromt, men kanskje litt i overkant :) En TLD 15 holder jo lenge, og til brøkdelen av prisen, hvis man kan leve med utseende av en grafitt-kropp. Den har jo noen fordeler også, man kan slurve bittelittegranne mere med vedlikeholdet.

Sorry, vet jeg er bakstreversk. Er den nøysomme oppveksten på bygda i Hedmark, kan ikke for det.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Accurate til torskefiske blir vel som å kjøpe Ferrari for å kjøre til og fra postkassa. Er jo gromt, men kanskje litt i overkant :) En TLD 15 holder jo lenge, og til brøkdelen av prisen, hvis man kan leve med utseende av en grafitt-kropp. Den har jo noen fordeler også, man kan slurve bittelittegranne mere med vedlikeholdet.

Sorry, vet jeg er bakstreversk. Er den nøysomme oppveksten på bygda i Hedmark, kan ikke for det.....

Meget godt poeng! Jeg har en tendens til å tenke litt overkill. Tld 15 duger sikkert. Evt. en senator 3/0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du ha så flaks at du virkelig treffer på skrei, så er det greit og ha en snelle som tåler litt. Har ødelagt sneller før på tungt fiske og da angrer man til evig tid på valg av snelle. Jeg sverger til shimano, men det er selvføgelig smak og behag. Favoritt settet mitt i nord er antaris 30-50pund med trinidad snelle. Nå er det vel en stund siden man virkelig traff fisk under vm, men skulle det skje så vil du ikke angre på og gå for ei skikkelig snelle....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fisker mye skrei selv, skal også være skipper på vm. Anbefaler deg en snelle uten telleverk og heller velge farget flettaline.Til konturransefiske hadde jeg valgt en snelle med 2 speed slik at du kan "taue opp" mindre fisk raskt, får du stor fisk slakke litt av på farta.bruker selv en tld 20 2 speed den er nok unødig stor og tung ,men bånn solid.Holder sikkert med en tld 15 men da får du ikke 2 speed.tld 15 er jo en langt blligere snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mindre sneller som Avet SX på vårfisket etter torsken her hjemme uten problem. Lawson GDR(Preywind) bør jo være et meget godt alternativ

:) Støtter Lawson GDR. Er jo en fin snelle som har fått kjørt seg på 100kg`s stør i over en time med flere utras på over 100m, brems og snelle like fin etterpå. Testet i siste AOF med bra resultat. Og passe størrelse og fin pris. GTR ligger jo der også, den er det flere som har brukt på kveite uten problem.

Må ikke opp i de værste klassene for å pumpe torsk, men den skal jo kunne evnt brukes til annet fiske også. Disse kan en få til en ok pris i markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, fisker mye skrei selv, skal også være skipper på vm. Anbefaler deg en snelle uten telleverk og heller velge farget flettaline.Til konturransefiske hadde jeg valgt en snelle med 2 speed slik at du kan "taue opp" mindre fisk raskt, får du stor fisk slakke litt av på farta.bruker selv en tld 20 2 speed den er nok unødig stor og tung ,men bånn solid.Holder sikkert med en tld 15 men da får du ikke 2 speed.tld 15 er jo en langt blligere snelle.

Skal man ha stor 2-speed så bør man vurdere Penn GLD II hos komplett fritid, de har gode priser om dagen (under 2000 kroner):

http://komplettfritid.no/product/penn-gld-ii-havfiskesnelle

Men dette er jo langt over hva man faktisk trenger til torsk. Personlig hadde jeg gått for TLD 15, eller Lawson snella det referes til :)

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt mindre sneller som Avet SX på vårfisket etter torsken her hjemme uten problem. Lawson GDR(Preywind) bør jo være et meget godt alternativ

Har også brukt Avet mye til skreifiske og annet torskefiske, samt festivalfiske. Og har planer om å bruke Preywindern på skreifisket i år.

Hei, fisker mye skrei selv, skal også være skipper på vm. Anbefaler deg en snelle uten telleverk og heller velge farget flettaline.Til konturransefiske hadde jeg valgt en snelle med 2 speed slik at du kan "taue opp" mindre fisk raskt, får du stor fisk slakke litt av på farta.bruker selv en tld 20 2 speed den er nok unødig stor og tung ,men bånn solid.Holder sikkert med en tld 15 men da får du ikke 2 speed.tld 15 er jo en langt blligere snelle.

Inget behov for 2-speed på VM i Skreifiske spør du meg.. Det er såpass dårlig fiske og lite fisk å få at det ikke har noe å si hvor lang tid du bruker på å kjøre fisken. Det er som regel langt imellom hver fisk uansett.

Og ja, fargesnøre kan være bra, men det må være skikkelige saker, ikke slikt som farger av. Evt. en lineteller fra Ryobi.

Endret av obbien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.