Gå til innhold
Fiskersiden

Speed jigging


Thomas94
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Tenkte å prøve dette fisket når isen går og båten kommer ut på vannet :)

Viktig å forberede seg :D

Er det noen her inne som her erfaring med slikt fiske?

Snelle: Trindrad 16 eller Talica 16

Stang: Anbefalinger motas med stor takk ;)

Sene tykkelse?

ol.

mvh. Thomas

Endret av Thomas94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangen bør ikke være lenger en 6" helst 5-5,5" og klasset etter hvor tunge jigger du har tenkt og bruke.Lengre stenger blir veldi slitsomt og fiske med da det er ett veldi aktivt fiske. Jeg bruker mest jiggger på 120-250g. 300-400g stenger blir alltfor stive till det norske fisket hvis vi ser bort ifra kveitefisket da.

Snøret bør vare så tynnt som mulig jeg bruker 30-40lb. Ett par favn med 50lb mono (o,60-0,70) bør du ha som slitage beskyttelse og rykkutjevner. Leadern knyter du rett i den solide ringen som assitkroken er festet till. Alternativt så bruker du ein swivel og fester assist kroken i nedre øye på swivel og bruker splitring mellom swivel og jigg.

Jeg vet ikke vad du har for budget på stang inkøp. Du får stenger fra 1000-12000:-.

I Norge er det vel stort sett Shimanos Beastmaster Speedjigg og Okumas Cedros stenger som er laget for dette fisket. Greie stenger begge to. Hvis du vill bruke mere penger og bestille fra utlandet så kan jeg gi noen tips hvis du gir meg ett hint om vad d får koste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangen bør ikke være lenger en 6" helst 5-5,5" og klasset etter hvor tunge jigger du har tenkt og bruke.Lengre stenger blir veldi slitsomt og fiske med da det er ett veldi aktivt fiske. Jeg bruker mest jiggger på 120-250g. 300-400g stenger blir alltfor stive till det norske fisket hvis vi ser bort ifra kveitefisket da.

Snøret bør vare så tynnt som mulig jeg bruker 30-40lb. Ett par favn med 50lb mono (o,60-0,70) bør du ha som slitage beskyttelse og rykkutjevner. Leadern knyter du rett i den solide ringen som assitkroken er festet till. Alternativt så bruker du ein swivel og fester assist kroken i nedre øye på swivel og bruker splitring mellom swivel og jigg.

Jeg vet ikke vad du har for budget på stang inkøp. Du får stenger fra 1000-12000:-.

I Norge er det vel stort sett Shimanos Beastmaster Speedjigg og Okumas Cedros stenger som er laget for dette fisket. Greie stenger begge to. Hvis du vill bruke mere penger og bestille fra utlandet så kan jeg gi noen tips hvis du gir meg ett hint om vad d får koste.

Takker for svar!

Virket veldig grei den Beastmasteren ;)

Fortrekker du Haspel eller multiplikatpr til dette fisket?

Vil nok bli mest abys jig jeg fisker med :P

mvh. Thomas

Endret av Thomas94
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funker speedjigging på norske arter? Synes det ser alt for raskt ut for våre farvann.

Hvis du tar det litt seinere enn det man ser i utlandet vil jeg nok tro at det kan være dødelig effektivt etter sei, kommer en artikkel om det i neste nummer av AoF :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stangen bør ikke være lenger en 6" helst 5-5,5" og klasset etter hvor tunge jigger du har tenkt og bruke.Lengre stenger blir veldi slitsomt og fiske med da det er ett veldi aktivt fiske. Jeg bruker mest jiggger på 120-250g. 300-400g stenger blir alltfor stive till det norske fisket hvis vi ser bort ifra kveitefisket da.

Snøret bør vare så tynnt som mulig jeg bruker 30-40lb. Ett par favn med 50lb mono (o,60-0,70) bør du ha som slitage beskyttelse og rykkutjevner. Leadern knyter du rett i den solide ringen som assitkroken er festet till. Alternativt så bruker du ein swivel og fester assist kroken i nedre øye på swivel og bruker splitring mellom swivel og jigg.

Jeg vet ikke vad du har for budget på stang inkøp. Du får stenger fra 1000-12000:-.

I Norge er det vel stort sett Shimanos Beastmaster Speedjigg og Okumas Cedros stenger som er laget for dette fisket. Greie stenger begge to. Hvis du vill bruke mere penger og bestille fra utlandet så kan jeg gi noen tips hvis du gir meg ett hint om vad d får koste.

Virker som du har ganske god erfaring med denne formen for fiske i Norge - Har du noen generelle tips om teknikk og arter her?

Sluk vekter? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar!

Virket veldig grei den Beastmasteren :dribble:

Fortrekker du Haspel eller multiplikatpr til dette fisket?

Vil nok bli mest abys jig jeg fisker med :spell:

mvh. Thomas

Jeg er vel ein utpreget haspelmann for jeg får ikke till de rette bevegelserne med multin pluss att du får ein mer balansert utrustning med snella på undersiden av stanga. Og snøreføring trenger du heller ikke og tenke på. Men det er veldig mange som foretrekker multisnelle så du må nokk bare prøve deg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel ein utpreget haspelmann for jeg får ikke till de rette bevegelserne med multin pluss att du får ein mer balansert utrustning med snella på undersiden av stanga. Og snøreføring trenger du heller ikke og tenke på. Men det er veldig mange som foretrekker multisnelle så du må nokk bare prøve deg frem.

Ok, hvordan er det vektene når man kommer opp i en 400 gr. blir ikke det ganske stor belastning for haspelsnella?

mvh. Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som du har ganske god erfaring med denne formen for fiske i Norge - Har du noen generelle tips om teknikk og arter her?

Sluk vekter? :dribble:

Arterna er vel først og fremst sei og lyr men vi har fått både torsk og kveite også.

Det finnes en del forskjellige tekniker men du kan sie enkelt att du prøver o senke og lyfte stangtuppen iløpet av ein runde med sveiven nonen ganger så holder jeg håndtaket på snella i ro og bruker stang og sveive med hvis du skjønner vad jeg mener. Du gør sveivebevegelsen med hånden som holder i stanga. Variere fart og bevegelser med raske sveivstopp. Dette må læres og det finnes en god del video på blandannet youtube som viser ulike teknikker så må du bare finne noe som passer deg og som gir deg fangst.

Bruk ekkoloddet for og finne fisken og fisk aktivt i de lagene fisken er i. Her er merket snøre veldi kjekkt og ha.

112742_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45504/112742.jpg

112743_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45504/112743.jpg

112744_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/45504/112744.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må læres og det finnes en god del video på blandannet youtube som viser ulike teknikker så må du bare finne noe som passer deg og som gir deg fangst.

Antar kjernen i det du skriver ligger her... :dribble:

Ser frem til å prøve - virker som en spennende metode som virkelig kan trigge til hogg.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å innvistere i Sargossa fra Shimano, men hvordan snøre kaspasitet burde snella ha?

mvh. Thomas

Japsene lager haspelstenger som er klasset for 1000gr så snellene ska vel tåle det forutsatt att det er ei salvannsbestandig kvalitetsnelle. Saragossan er fin. Ein 8000 burde holde lenge men du bør ha 300-350m med 30-40lb snøre så holder d lenge.

Ser ikke helt behovet for 400g jigger till seien. Jeg har fisket med 150g jigger på 200m dyp under fine forhold uten problem.

Trur aldri jeg har brukt over 250g. Det blir j...li tungt og stå med 400g jig ein heil dag. Husk att disse jiggene synker utrolig mye raskere en gummishads pluss att det ligger mye mindre strøm i dem. Jeg bruker dem stort sett når d blir dypere en 60-70m.

Når det er grundere så fisker jeg med 50-100g jiggskaller og 12-16cm gummishads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunne ntil at jeg tenkte på 400 gr. var at jeg tenkte på avdrift og strøm, kan ofte være 2-3 knop.

Klarer en speed jig på 250 gr, denne strømmen uten å bli tatt for mye

mvh. Thomas

Spørs hvor dypt d er og hvor tjukkt snøre du bruker men 2-3 knop gør det ikke noe enklere. Men hvis du ska bruke så kraftig utstyr så forsvinner mye av det artige med og fiske med lett utstyr. Jeg brukte 400g stang når jeg fisket bluefintuna i USA min største var ca 70kg og kompisen fanget ein på nesten 100kg også det på ein 400g stang. Så utsyret blir veldi overdimensionert till sei og lyr.

Nå vet jeg ikke om du har mulighet og holde båten litt mot strømmen det hjelper jo ein del alternativt så må en prøve og finne plasser hvor strømmen ikke setter så hardt. Det lønner seg sikkert og gå ned till 20lb braid og 40lb leader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen lurer på om stor hastighet er ett problem her i norge så tar dem feil. Må jo selvfølgelig prøve seg fram, men jeg sveiva så fort jeg kunne i sommer og fikk fortsatt sei. Og harru skikkelig uflaks så er jeg med i AoF reportasjen om speedjigging :) Noe som er bittelitt bekjymringsverdig da det strengt tatt ikke er mye jeg veit om temaet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 5 years later...

Kjøpte inn en penn conflict til speedjigging som ikke har ankommet postkontoret ennå, velgte da en conflict 5000 med 270m 0.25 fireline og en prey jigger 6 fot stang. Hørest dette ut som et ok sett? Eller burde jeg gått får en conflict 6000 eller større? ? har de større snellene av samme model bedtre brems, eller hvor mye har det å si om jeg hadde gått opp til 6000 snella?

Endret av Storseien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.