Gå til innhold
Fiskersiden

Lake-hjølp


gullfiskern
 Share

Recommended Posts

Tar ett desperat skudd i blidne...!!

Dette er den andre vinteren jeg tilbringer i stor-elvdal mellom rena og koppang. Høsten 2009 fant jeg ett par områder som leverte bra med lake, men på vinteren var saken en helt annen. Eneste jeg har lykkes med å dra opp er lake av dimmensjoner som tilsier at de ikke engang er kjønnsmodne. I de områdene jeg på høsten kunne dra tosifret antall laker opp mot 2kg leverer tilnærmet nada nå på vinteren. Har prøvd ut flere andre områder også som gryter og kant til gryter, bekk/elveutløp, forskjellige strømforhold, dybder fra 1,5-12m og forskjellige bunnsubstrater fra hard grus til grov steinbunn. Men jeg har enda ikke lykkes i å få en anstendig vinterlaka. Har prøvd å finne info fra lokale, men det er meget snever interesse for denne fisken her oppe.

Så kommer skuddet: Er det noen der ute som har info om hvor laka oppholder seg/gyter om vinteren i glommastrekket fra Koppang - Rena og evnt litt lenger nord eller sør.

En annen ting jeg er i tvil om er hvor strømt laka liker å stå om vinteren. Har noen grunne strømområder med grov grus og større stein, men som ikke er for stride til at isen er direkte utrygg som fortsatt står uprøvd.

I og for seg er all info om lakas gyteatferd i større elver vesentlig.

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk denne artikkelen:

Min lenke

Tror du er inne på noe i ditt resonnement. Gyteområdet: vanndyp på noen meter - gjerne ned mot 10 meter, noe til en del strøm (på den "verste" plassen hadde jeg 45 graders vinkel på snøret under isfiske med 100 gram søkke - vær sikker på isens tykkelse og ha maks sikkerhetsutstyr + aldri alene!!!), gjerne grus. Har erfart det samme fra nedre Glomma. De skifter oppholdssteder fullstendig fra oktober - november og til januar - februar. Å lete videre vha kart er nok det beste tipset, bortsett fra eldre folks erfaringer som jo er gull.

Endret av OLHEI
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott lenke Ole Håkon, takk for den.

Det står blandt annet att lake gyter i finere substrat (fin grus - sand) i elv enn hva den gjør i innsjøer. Helst ved lav - moderat strøm, i hovedløpet eller bak avsetningsområder fra sideelver (hvis jeg forsto teksten riktig).

Altså det å fiske i områder med mer enn moderat strøm strider i mot den henviste litteraturen. Men det må jo som regel litt strøm til for at substratet som egner seg best til dunking skal være tilstede i elv. Og så er det jo ett defineringsspørsmål om hva som er moderat strøm.

Hvordan er erfaringen til folk ang fiske etter lake i fint substrat (fin grus - sand) mot mer grovt substrat i elv.?

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gytinga foregår nødvendighvis ikke på grundt vann :thumbsup: det ene stedet jeg fisker mye foregår gytinga på 17-21 meter

Strømmen kan se ille ut på overflate men roligere ved bund

Det dypeste området jeg har funnet her er på 14m og der fisket jeg mye i fjor vinter med dårlig resultat, det er forøvrig det samme området hvor høstfisket er bra. Men kan det tenkes at laka oppholder seg og gyter såpass høyt over bunnen at jeg ikke kommer i kontakt med den ved dunking på bunn..??

Endret av gullfiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dypeste området jeg har funnet her er på 14m og der fisket jeg mye i fjor vinter med dårlig resultat, det er forøvrig det samme området hvor høstfisket er bra. Men kan det tenkes at laka oppholder seg og gyter såpass høyt over bunnen at jeg ikke kommer i kontakt med den ved dunking på bunn..??

De er nok ved bund og ruller seg sammen som baller bruker selv 120gr søkke i værste strømmen og 30 cm sene ut fra søkket løft ikke for høyt bare 1cm eller 2 og når bund blir borte :thumbsup: jan feb er helt klart dunking men før det får jeg like mye på pasift fiske og glide søkke

Endret av link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok ved bund og ruller seg sammen som baller bruker selv 120gr søkke i værste strømmen og 30 cm sene ut fra søkket løft ikke for høyt bare 1cm eller 2 og når bund blir borte :thumbsup: jan feb er helt klart dunking men før det får jeg like mye på pasift fiske og glide søkke

OK, prøvde å tenke litt utviklingsmessig. Ettersom de har "saktesynkende" rogn som muligens er en funksjon for å kunne spre rogna. Og da kunne det jo tenkes at de søkte høyere i vannmassene for å kunne utnytte dette bedre.

Hvor dypt er det sånn ca i de områdene hvor du må gå såpass opp i søkke størrelse for at det ikke driver avgårde.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er erfaringen til folk ang fiske etter lake i fint substrat (fin grus - sand) mot mer grovt substrat i elv.?

Hm,rota deg bort i lakemysteriene nå,du har min dypeste medfølelse :thumbsup: En ting er å fiske på velkjente plasser en annen sak er det å finne dem selv.Min erfaring er at laken ofte går på i kantene mellom grov og fin bunn.Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del har det blitt mange timer ute med båten for og finne søkk på bund eller ansamlinger av stokker eller bare en skrent .Jeg fisker som regel nedenfor kraft værket så det kan til tider hvere mye strøm og self må man ta forhånds regler med tau /isbille osv men nok om det .

Merker det kan hvere bra med litt stein ved bund og omr i nærheten med sand/ mudder. Som fasiten sier er det grunna som gjelder i gyte tiden men har litt delt erfaring der. Tror vell egentlig ikke du klare forstå lake så finner du ett hull med en del små lake kan du banne på at det er ei stor hu lake i nærheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dypeste området jeg har funnet her er på 14m og der fisket jeg mye i fjor vinter med dårlig resultat, det er forøvrig det samme området hvor høstfisket er bra. Men kan det tenkes at laka oppholder seg og gyter såpass høyt over bunnen at jeg ikke kommer i kontakt med den ved dunking på bunn..??

gytinga skjer bare på bunnen.. prøv deg et hakk grunnere rundt 8-10m og da i strøm kanterne, gjerne med litt "crapy" bunnforhold, stein, mudder, stokker og slikt :thumbsup: lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver i disse dager å forsøker å spore opp en gyteplass i en sjø.Området jeg leter i er en vik hvor jeg har fått lake som bifangst under gjeddefiske og jeg har rett som det er sett smålaker langs land der.Det er veldig løs bunn i vika,men nå har jeg funnet en sandgrunne(hard bunn) rett ved utløpet av ei lita å.Det er veldig steinete inne ved land og dypet er fra 2,5 til 4 meter.Venter bare på litt snillere temperatur før jeg setter igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laken gyter nok under ganske mange forskjellige forhold i forskjellige vann og vassdrag. Den eneste gangen jeg har fisket mer eller mindre i en gytegrop under gyting var det temmelig Texas. Jeg mener å huske at det ble klokket inn på 39 laker. Den største var feilkroket og var en solid hunnfisk, men stort sett var det mindre hannlaker. Det var action og napp av fisk mer eller mindre hele tida.

Å lokalisere en slik gyteplass er nok ingen enkel oppgave. Det handler nok like mye om flaks som det meste annet. Om det er små flekker på bare noen kvm sier det seg selv at man har en relativt vrien oppgave foran seg. Lakefiske handler uansett VELDIG mye om lokasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laken gyter nok under ganske mange forskjellige forhold i forskjellige vann og vassdrag. Den eneste gangen jeg har fisket mer eller mindre i en gytegrop under gyting var det temmelig Texas. Jeg mener å huske at det ble klokket inn på 39 laker. Den største var feilkroket og var en solid hunnfisk, men stort sett var det mindre hannlaker. Det var action og napp av fisk mer eller mindre hele tida.

Å lokalisere en slik gyteplass er nok ingen enkel oppgave. Det handler nok like mye om flaks som det meste annet. Om det er små flekker på bare noen kvm sier det seg selv at man har en relativt vrien oppgave foran seg. Lakefiske handler uansett VELDIG mye om lokasjon.

Du sier noe der cato, og kan jo fort hende at noen av områdene jeg har fisket kan ha vert riktig område bare at det var tregt akkurat når jeg var der. Men med så mye elv å dekke blir det fort slik at man setter en strek over område etter en til to turer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver i disse dager å forsøker å spore opp en gyteplass i en sjø.Området jeg leter i er en vik hvor jeg har fått lake som bifangst under gjeddefiske og jeg har rett som det er sett smålaker langs land der.Det er veldig løs bunn i vika,men nå har jeg funnet en sandgrunne(hard bunn) rett ved utløpet av ei lita å.Det er veldig steinete inne ved land og dypet er fra 2,5 til 4 meter.Venter bare på litt snillere temperatur før jeg setter igang.

uten å vite lokalitet høres dette ut som en intresant spot.. ville prøvd meg med flere stenger på variabelt dypp, eks 2 pasive stenger og en du fisker med :rolleyes:

ser frem til rapport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.