Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano Tiagra 16


Trulsolsen
 Share

Recommended Posts

Fikk fint på en storspole med PP 0,28 (1370m) og hadde fortsatt litt plass igjen. Samt at det blei enda litt plass etter en tur ned på 600m med 1kg bly.

Ellers så fylte jeg den akkurat med Whiplash 0,17. Da gikk det på 1140m......................

Mener du klarte å tvinge en 1370-spole med .32 på min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det var 1270 hvis jeg ikke husker helt feil. blei i hvert fall full :)

Stapp full... Får knapt plass til topshot, og hvis jeg ikke legger den riktig hele tida blir det bråstopp. Ble ikke mye bedre etter et par nedslipp på 400 meter heller. Damn, du legger din ære i å spole stramt!

Edit: Dette var vel med noen titalls meter mono i bunn også, såvidt jeg husker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Ca hvor mye 0,46mm skal jeg legge i bunnen på Tiagra 16 slik at jeg får 2 fyllinger av en storspole PP 0,32mm?

Jeg har haldri spolt snøre på ei havfiskesnelle før. Mener å huske jeg har lest noe om ei vannbøtte, men husker ikke detaljene. Noen tips om hvordan dette gjøres?

Fant en tråd om påspoling fra 2006, er dette fortsatt metodene eller er det noen som har kommet opp med noe nytt?

Påspoling av snøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca hvor mye 0,46mm skal jeg legge i bunnen på Tiagra 16 slik at jeg får 2 fyllinger av en storspole PP 0,32mm?

Jeg har haldri spolt snøre på ei havfiskesnelle før. Mener å huske jeg har lest noe om ei vannbøtte, men husker ikke detaljene. Noen tips om hvordan dette gjøres?

Fant en tråd om påspoling fra 2006, er dette fortsatt metodene eller er det noen som har kommet opp med noe nytt?

Påspoling av snøre

Jeg mekket en praktisk og billig spoleholder som jeg er blitt glad i :) Her kan du strmme etter ønske. Les mer om konseptet i denne tråden

IMG_5175.JPG

Om du mekker til noe der du kan montere en lineteller mellom spolen og snelle, får du også svar på hvor mange meter med line du får i snella (til ettertid)I disse dager driver jeg å mekke til noe enkel for også å sveive inne og ved hjelp av drill :jig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca hvor mye 0,46mm skal jeg legge i bunnen på Tiagra 16 slik at jeg får 2 fyllinger av en storspole PP 0,32mm?

Jeg har haldri spolt snøre på ei havfiskesnelle før. Mener å huske jeg har lest noe om ei vannbøtte, men husker ikke detaljene. Noen tips om hvordan dette gjøres?

Fant en tråd om påspoling fra 2006, er dette fortsatt metodene eller er det noen som har kommet opp med noe nytt?

Påspoling av snøre

Jeg gjør som Espen, benytter stang og kjepp gjennom spolen, justerer presset med føttene.

Om du har en annen snelle med samme kapasitet (eller to Tiagra 16), samt en ekstern lineteller - kan du finne ut hvor mye nylon du trenger svært nøyaktig:

Knyt på multien innerst mot spolen (på snelle med tilsvarende kapasitet eller en annen Tiagra 16), monter den eksterne linetelleren på stangen, sveiv inn 685 meter (1370/2) eller 2247 feet (om linetelleren din er i feet), knyt på nylonsenen din og sveiv på til spolen er full. Ta så din Tiagra 16 (evt din andre Tiagra 16), knyt fast nylonen til spolen og spol over til din Tiagra 16 - og vips! Halvparten av storspolen din benyttet til en Tiagra 16, linetelleren forteller deg hvor mye nylon du behøver til en annen gang (evt. snelle nr. 2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.