Gå til innhold
Fiskersiden

Nytt ekkolodd


dbrownie
 Share

Recommended Posts

:thumbsup: All kabling kan gi støy om det er en støykilde, og jeg heller til at det er et støyproblem. Mulig at dette ligger i en frekvens som slår spesielt inn på 50kHZ. Den behøver ikke være i nærheten av 50kHZ men oppbygging av en støykurve kan fort "kollidere med annen type frekvens". Jeg vil som nevnt her testet ut uten motoren i drift. For det kan like gjerne være motoren som har en drossel, elektronikk, pluggkabel eller lign som ikke er helt 100. Evt dårlig jord. Virker dette når du ikke har motoren i gang så vet du i hvertfall at det kommer derfra. Elektronisk støy sprer seg ut på alle kretser og ledninger som er tilknyttet motoren på en eller annen måte. Det kan løses antagelig uten at jeg har helt satt meg inn i oppsettet. Kabler kan lage interferens seg i mellom om de ligger nære nok, og støyen er påtagelig.(feltvirkninger)Kan løses ved skifte av en kabel til skjermet, og jorde. I vårt eget hjemmenett gir frekvensomformere og annen elektronikk uhorvelig mye dritt ut på et nett, og dette løses med eks en skilletrafo/støyfilter eller annet som stopper dette. Ikke uten grunn at de fleste datarom forsynes ved en skilletrafo. Og å finne ut hvor det evnt kommer i fra på en motor må nok noen med fagkunnskap gi et mulig svar på innen dette feltet.

Hvordan dette løses i en båt er jeg blank på. Men sikkert et oppegående båtverksted, eller leverandøren kan gi tips. Generellt kan man si at all elektronikk som er koblet til et nett gir støy. Og derfor er det visse godkjenninger som må være oppfylt av produsent for å klare normer på eks støy og annet. Her må man alltid inn med støydempende tiltak for å opprettholde krav på EMC. Spesialkabler og spesialnippler mm. Og mye av dette går da på skjerm og jord for å dempe. Og med all den elektronikken som er i dag også på båter må det finnes fagkunnskap på dette område. Dog om det er dette som er problemet. Om det fortsatt er like galt etter at du har testet uten motordrift heller jeg til feil på utstyret. Jeg skifter nå greit over på min HDS mellom 50 og 200. Selv om ofte må justere litt på ting og tang. Men ikke noe normalt problem å kjøre med spittskjerm på 50/200. Jeg ser for meg at dette er et h... irritasjonsmoment. Godt at 200 funker så lenge da det er i hvertfall den jeg bruker mest vanligvis.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått testet litt mer, og jeg merker ingen forskjell på støy om motoren er på eller av.

En annen ting som er merkelig er at her en dag så hadde jeg plutselig problemer med 200khz og da fungerte 50khz bedre..

Skjønner ingen ting jeg.

Annen ting som jeg er plaget med er støy fra andre ekkolodd.

Ligger der endel andre båter med ekkoloddet på i nærheten så er hele skjermen full av støy.

Syns jeg leste en plass at lowrance skulle vær mindre følsom for støy fra andre lodd jeg?

En som lå ved siden av meg med ett Furuno 720 hadde nesten ikke noe forstyrrelser.

Nå har jeg ikke sett på noen andre lowrance hds5 i bruk, så jeg vet ikke hvordan disse egentlig fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe ruskende galt her. Her tror jeg du bare må sende det inn, alt spørre om å låne en ny giver. Sette denne på braketten og teste. Bare legge kablen løst. Skal uansett ikke være slik. Funker dette da så er det feil på giveren. Andre alt er da feil på hds en. Jeg ville sjekket en ting. Har du sett på kablen ved giveren. Fort gjort å få den i klem på braketten. Det kan gi delvis brudd. Da kan en leder skades. Sjekk alle pinner på kontaktpunktene at det ikke er en ødelagt pin. Pronav har gitt meg svært god service i hvertfall. Går å ringe de og høre hva de anbefaler. jeg leste litt i manualen min nå på troubleshooting. Det står at for lav spenning kan innvirke på ekkoloddets evne til å finne bunn og fungere som det skal. Har du målt spenningen inn på kontakten til HDS en? For tynne kabler mm. en dårlig skjøt eller kontaktpunkt kan fort gi lavere spening en det burde være. Husker ikke alle svarene over her om du har gjort dette. Et voltmeter på hver sin pinne på kontakten til HDs vil gi deg et kjapt svar på dette.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med Stener for en stund siden, og han anbefalte meg og stille på pinghastigheten og justering opp mot hverandre.

Jeg merker ikke noe forskjell på støyen om pinghastigheten står på maks eller om den står nede på f.eks 10.

Tenkte jeg skulle ringe han neste gang jeg er utpå da det er litt lettere og forklare ting når en har på loddet foran seg.

Hvor lavt må dere justere ned HDS`n deres når dere bruker det i sjøen, og får dere mye forstyrrelser fra andre båter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt problemer med interferens fra andre båter, men loddet blir støyete hvis jeg kjører Furunoen jeg har på samme på på samme frekvens som HDS'en. Men HDS er mye bedre enn forrige generasjons Lowrance når det gjelder interferens.

Har ikke brukt loddet siden i fjor høst så jeg husker ikke følsomheten jeg har brukt i sjøen. Jeg kjører bare 200kHz i Oslofjorden og har stort sett brukt loddet på auto. Justerer bare følsomheten litt opp eller ned avhengig av forholdene i sjøen.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått testet litt mer, og jeg merker ingen forskjell på støy om motoren er på eller av.

En annen ting som er merkelig er at her en dag så hadde jeg plutselig problemer med 200khz og da fungerte 50khz bedre..

Skjønner ingen ting jeg.

Annen ting som jeg er plaget med er støy fra andre ekkolodd.

Ligger der endel andre båter med ekkoloddet på i nærheten så er hele skjermen full av støy.

Syns jeg leste en plass at lowrance skulle vær mindre følsom for støy fra andre lodd jeg?

En som lå ved siden av meg med ett Furuno 720 hadde nesten ikke noe forstyrrelser.

Nå har jeg ikke sett på noen andre lowrance hds5 i bruk, så jeg vet ikke hvordan disse egentlig fungerer?

Du er ikke den eneste som plages av støy på HDS loddet.Jeg har også et HDS-5 kombi 50/200 med standard hekksvinger som jeg har støyproblemer med.

Har også veldig mye støy når jeg er i nærheten av andre båter med ekkolodd.

Autofunksjonen er nesten umulig å bruke da det blir mye støy.Det virker som at jeg må konstant justere følsomheten på dette loddet.

Når jeg har fått det fritt for støy og kjører på litt dypere vann og så snart dybdeskalaen skifter til større dyp så kommer støyen tilbake.

Det kommer også av og til sånne pulser med støy på det.Snakka med Stener på Mjøsservice og han sa at disse pulsene var årsak av for høy ping hastighet på loddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En liten oppdatering her.

Har nå kjøpt helt ny båt, og inkludert i båtpakken fikk jeg montert samme svinger som jeg har i den andre båten (en Airmar b60) samt lagt opp alle ledningene jeg trenge for og enkelt flytte over Ekkoloddet/plotter. (da jeg kommer til å ha kun 1 båt i på vannet om gangen så bytter jeg bare over loddet)

I den nye båten fungerer loddet mye bedre enn i den gamle båten, jeg holder bunnen fin i 30knop ned til ca 300m dyp med 200khz,

Dog fungerer 50khz ganske dårlig i ny båten også, men det bryr meg ikke så mye lenger da 200khz fungerer så bra.

Regner med det enten var for lite spenning på gamlebåten, eller det var rett og slett skroget som gjor at det ble mye forstyrrelser/problemer.

Ser på loddet det er muligheter for og få inn info fra motor/instrument der.? hva må jeg eventuelt kjøpe ekstra for få informasjon på plotteren/loddet?

Det er en Suzuki motor jeg har

Endret av dbrownie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering her.

Har nå kjøpt helt ny båt, og inkludert i båtpakken fikk jeg montert samme svinger som jeg har i den andre båten (en Airmar b60) samt lagt opp alle ledningene jeg trenge for og enkelt flytte over Ekkoloddet/plotter. (da jeg kommer til å ha kun 1 båt i på vannet om gangen så bytter jeg bare over loddet)

I den nye båten fungerer loddet mye bedre enn i den gamle båten, jeg holder bunnen fin i 30knop ned til ca 300m dyp med 200khz,

Dog fungerer 50khz ganske dårlig i ny båten også, men det bryr meg ikke så mye lenger da 200khz fungerer så bra.

Regner med det enten var for lite spenning på gamlebåten, eller det var rett og slett skroget som gjor at det ble mye forstyrrelser/problemer.

Ser på loddet det er muligheter for og få inn info fra motor/instrument der.? hva må jeg eventuelt kjøpe ekstra for få informasjon på plotteren/loddet?

Det er en Suzuki motor jeg har

Om motoren ikke er for gammel så skal du kunne ta ut motorinfo til HDS. Via en kabel fra motor som du sikkert må få tak i. Du skal kunne koble til og kalibrere bensintank også om du vil. Abbor kan mer om dette tenker jeg, men om du kun skal ha motordata så mener jeg at du kan kjøre kablen rett på hds, om du skal ha inn tank etc så må du inn med en ethernet sak som funker som hub. Jeg mener du kan koble en NMEA kabel fra motoren og rett på Hds, men mer en en tilkobling så må du på en ethernethub som heter NEP-1 mener jeg. Noen får rette meg om det er feil..

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få motorinformasjon på HDS trenger du i tillegg til et NMEA 2000 starter, Suzuki #990C0-88134 motorinterface og #990C0-88134 SIMS til SDS adapter.

Både 83kHz og 200kHz med Lowrance hekksvinger fungerer supert på trollingbåten. På båten i Oslofjorden hvor jeg har B60 har jeg ikke testet 50kHz i år, skal prøve å huske å teste og ta et skjermbilde neste gang jeg skal ut. HDS fungerer bedre både som plotter og ekkolodd på begge båtene etter at heg lastet software versjon 4.0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp Abbor.

Jeg oppdaterte også plotteren/ekkoloddet i går, og etter det fikk jeg faktisk mer forstyrrelser på skjermen. Det kom ganske mye blå farge frem på forskjellige dybder (når jeg har på fargevalg nr1)

Mulig jeg må forandre på noe innstillinger eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp Abbor.

Jeg oppdaterte også plotteren/ekkoloddet i går, og etter det fikk jeg faktisk mer forstyrrelser på skjermen. Det kom ganske mye blå farge frem på forskjellige dybder (når jeg har på fargevalg nr1)

Mulig jeg må forandre på noe innstillinger eller noe sånt.

:thumbsup: Følsomhet er noe en må justere jevnt og trutt underveis. Særlig for de av oss som fisker på plasser der det er "mye i vannet". Eks rundt Drøbak kan man ofte kjøre ganske høy % på følsomhet. Men når man kommer på Mølla der det er mye strøm, og det samles mye alger, plankton og annet så kan det ofte skje at en må ned på følsomheten. Følsomhet "mappen" ligger normalt oppe på skjermen, og justeres slik at bilde er godt leslig. Mer dritt og annet det er i sjøen, desto mer forstyrrelser på loddet. Det er ikke til å unngå at det er noe forstyrrelser. Men man må finne den instillingen som er ok for en selv. Og det er ikke tvil når en får fisk under båten. Jeg bruker nesten alltid 200Khz som pri 1. Sjelden jeg slår over på 50. men mulig man burde gjøre det oftere, og evn splittskjerm 50/200.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fortsetter på denne tråden jeg og håper folk ser posten.

Jeg skulle på sjøen i dag, å da fungerte plutselig ikke ekkoloddet lenger. kartplotteren fungerer som normalt, men jeg får ingen lesing på ekkoloddet. Eneste jeg får inn der er vanntemperaturen.

Får absolutt ingenting inn, bare hvit skjerm akkurat som svingeren ikke sender/mottar noe. i høy fart og litt bølger så kom det plutselig litt forstyrrelser på loddet, men det var minimalt.

Noen som har anelse på hva som kan ha skjedd?

Prøvde å ta inn og ut ledningen noen ganger samt restarte flere ganger. prøvde også gjennopprett fabrikkinnstillinger.

Er det svingeren som har tatt kvelden eller? Veldig irriterende da båt/svinger ikke er mer enn 2 uker gammel og jeg fikk båten ferdig montert med svinger.

Er det noen måte og "feilsøke"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres nesten ut som du har et instrument som av og til virker/ikke virker. Har du muligheten til å sette instrumentet over på den andre båten, og se hva som skjer da? Er det nøyaktig det samme er det nok instrumentet, for det er vel lite sansynlig at akkurat samme feil har oppstått samtidig på begge svingerne (med mindre instrumentet er i stand til å knekke transducer-elementet med for høyt drivernivå over tid, og i så fall må instrument inn på rep).

Det beste er kanskje å beskrive problemet (når du har testet på båt 1), og høre om forhandler kan ha det på en test hos seg en stund.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var å testet litt i dag, å nå begynner jeg og tro det er selve loddet det er noe med å ikke svingeren.

Jeg la meg ved siden av en annen båt å fikk han til å skru på loddet sitt å da fikk jeg mye forstyrrelser på ekkoloddet mitt plutselig, og han fikk forstyrrelser på sitt.

Får også opp vanntemperaturen, så det er hvertfall liv i svingeren.

Skal se om jeg klarer og installere programvaren på nytt og se om det kan hjelpe.

*edit* Nå klarer jeg ikke og legge inn programvaren på nytt heller. det står bare på 0% hele tiden.

Prøvde også å legge inn igjen version 3.5, men da skjer akkurat det samme.

Endret av dbrownie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.