Gå til innhold
Fiskersiden

buefiske


Dachs
 Share

Recommended Posts

Selv om du som flere ikke er enig så diskuter sak og ikke en person.

Dachs har sin fulle rett til å jakte på gjedde iflg Norsk lov.

Så diskuter reglene/loven eller saken.

:D

For såvidt enig i det Eirik.

Men det er vel ikke i mot god etikette å be om at man heller lar være å svare på Dachs innlegg. Så dør vel denne ut av seg selv etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 268
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Selv om det skal være stor takhøyde i FS's forum er det kanskje på sin plass å minne om at dette er et privateid nettsted som selv definerer hva som kan diskuteres her eller ikke - ingen har rett til, men de fleste har anledning til å uttrykke seg her.

-Om bueskyting av fisk defineres som "fiske" i loven defineres det IKKE som sportsfiske noe sted og som disse sidene tar for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du solan du solan... Ligger det stille i vannet på kloss hold så er man neppe usikker på om man treffer? Og ansvaret til jegeren hvis han skader fisken er lik sportsfiskerens når han skader fisken. Mulighetene for å rette det opp er imidlertid i jegerens favør. En pilskadet gjedde under leiken vandrer ikke mange meterne.

Endog er dette piss å diskutere og det vet du Solan. Du liker ikke gjeddejakt. Jeg liker gjeddejakt. Der står vi og der blir vi. Å prøve å fremstå som mer etisk korrekt og riktig som sportsfisker faller på sin egen urimelighet. Selvsagt finnes det fritidssysler som man ikke kan forstå at andre finner morsomt, men det betyr ikke at du er frelseren til den rette veien.

Vi prøver igjen:

1.Hvilke tradisjoner er det som gir deg rett til og skyte gjedde?

2. Hvilken glede har du av og plante ei 308 kule i ei gjedde som flyter i vannflata på kloss hold?

3. Ringer det ingen bjeller om at man ikke skal løsne skudd på noe man er usikker på om man treffer?

4.Hvilket ansvar har du som jeger når pila slipper og fisken er borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det var jeg som tok opp igjen denne tråden så føler jeg meg litt "skyldig" i at det ble en noe "opphetet" diskusjon.

Som sagt tidligere så var dette med "buefiske" noe som jeg ikke ante at eksiterte og nysgjerrigheten min tok litt "overhånd".

Jeg forstår også at det er et ganske "ømt" tema for mange, men ser samtidig at det engasjerer og argumentene både for og imot er mange. Selv har jeg aldri sett en gjedde "live" og ønsker ikke å ta noe standpunkt til hverken for eller imot denne formen for "fiskejakt" eller hva det kan kalles :blink::D

Jeg etterlyste også noe som gikk på regler i forbindelse med stenging av den ene tråden, dette har jeg fått svar på og støtter meg 100% bak det som ble gjort når den tråden ble stengt, det var ikke meningen å motargumentere moderatorenes jobb hvis det ble oppfattet slik :lol:

Men det som jeg ser blir nevnt flere steder er jo som Laksefiskern skriver : "Om bueskyting av fisk defineres som "fiske" i loven defineres det IKKE som sportsfiske noe sted og som disse sidene tar for seg."

det er flere som har brukt dette argumentet for å prøve å få slutt på diskusjonen, dette er etter min mening ikke holdbart, hvis dette forumet kun skal ta for seg saker som omhandler fiske, så må det opplyses om det, samt at det bør slettes en del delforum som gir mulighet til å diskutere annet enn fiske, slik at vi slipper disse lange trådene med fotball, musikk, videosnutter av alt mulig, for ingen av disse blir definert som sportfiske som disse sidene tar for seg.

min nysgjerrighet rundt dette med buefiske er iallefall tilfredstillt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøver igjen:

1.Hvilke tradisjoner er det som gir deg rett til og skyte gjedde?

2. Hvilken glede har du av og plante ei 308 kule i ei gjedde som flyter i vannflata på kloss hold?

3. Ringer det ingen bjeller om at man ikke skal løsne skudd på noe man er usikker på om man treffer?

4.Hvilket ansvar har du som jeger når pila slipper og fisken er borte?

Huff

1. Lovverket gir meg anledning til å skyte gjedde.

2. og 3.: Seriøst selvmotsigende

4. Samme som deg som fisker. Jeg tilkaller ettersøksfisk.

:lol::D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på et par ting.

1: For meg er SPORTSfiske og fiske to vidt forskjellige ting. I sportsfiske utøver man sporten, dvs konkurranseformen, av fiske. Konkurranse kan være alt fra utstyrsfrik, til størst fisk eller rett og slett konkurransefiske.

I mitt sportsfiske drepes ikke fisk unødvendig, gjøres dette snakker jeg om fiske (evt matauk), ikke sportsfiske.

2: Gjelder det samme for jakt? SPORTSjakt og jakt? Er det to grener av våpenbruk.

Endret av avkroken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finnes en enkel løsning på dette problemet,gitt!

MVH Eirik

Joda.... forby jakt på gjedde.

Det er ingen god grunn til at gjedde skal være untatt fra loven som forbyr jakt på fisk.

Matauk skytingen som foregikk før er ikke lenger nødvendig.

Samtidig med forbudet mot jakt burde det også komme et påbud om C&R i gyteperioden.

Er det ikke en sang som heter: The everlasting story :D:lol::D

Nei. Det er en som heter "Everlasting love" og en som heter "Neverending Story"

gjedda er en art en ALDRI kommer til å utrydde.....mange glemmer også at den arten er norges mest utsatte fisk...den er "planta" i mange vann som den ikke var naturlig i før..

NEPPE!

Ørret er nok satt ut mye større skala enn gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantomet

Hei Tom O.

Som du skriver så har du muligheten til å slippe ut fisken uskadet.Jegeren har mulighet til å se viltet før han skyter og kan dertil velge om han vil avløse skudd eller ikke. Under mange jaktformer så har man kvoter på hva man kan skyte med tanke på kjønn og alder på dyret. Så her må jegeren sitte inne med artskunnskap til å avgjøre dette før evt. skuddet faller. Å skyte "feil" dyr som f.eks. Elg kan resultere i bøter helt opp i 10000 kroners klassen. Annet vilt har kun kvote på antall og noe er fritt.

Foto-jakt er jo også ett alternativ da man som regel må såpass nærme viltet att dette ville vært en skuddmulighet.

I enkelte land(afrika) brukes også paintballgevær av enkelte.Dette må vel være det nærmeste innen jaktform som kan sammenlignes med din type sportsfiske.

De fleste i Norge jakter for opplevelsen og maten sin del,men det finnes jo også trofèjegere som kun er ute etter å skyte størst/flottest mulig dyr for så å komme i rekordbøkene.Her måles gevir evt hodeskalle o.l for så og regne ut en slutlig poengsum.

Har sikkert glemt mye,men håper att noe av dette gir deg svar på spørsmålet ditt.

MVH Eirik

Med tanke på buefiske så sier det seg vel selv.Her er C&R helt umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom O.

Som du skriver så har du muligheten til å slippe ut fisken uskadet.Jegeren har mulighet til å se viltet før han skyter og kan dertil velge om han vil avløse skudd eller ikke. Under mange jaktformer så har man kvoter på hva man kan skyte med tanke på kjønn og alder på dyret. Så her må jegeren sitte inne med artskunnskap til å avgjøre dette før evt. skuddet faller. Å skyte "feil" dyr som f.eks. Elg kan resultere i bøter helt opp i 10000 kroners klassen. Annet vilt har kun kvote på antall og noe er fritt.

Foto-jakt er jo også ett alternativ da man som regel må såpass nærme viltet att dette ville vært en skuddmulighet.

I enkelte land(afrika) brukes også paintballgevær av enkelte.Dette må vel være det nærmeste innen jaktform som kan sammenlignes med din type sportsfiske.

De fleste i Norge jakter for opplevelsen og maten sin del,men det finnes jo også trofèjegere som kun er ute etter å skyte størst/flottest mulig dyr for så å komme i rekordbøkene.Her måles gevir evt hodeskalle o.l for så og regne ut en slutlig poengsum.

Har sikkert glemt mye,men håper att noe av dette gir deg svar på spørsmålet ditt.

MVH Eirik

Med tanke på buefiske så sier det seg vel selv.Her er C&R helt umulig.

At man får bøter i 10 000 kronersklassen for og å ha felt feil dyr under jakt er helt normalt.

At det ryker med en del fisk man ikke har lov til og skyte er det ingen kontroll på.

( dette er med hagle/rifle). Tror du at du kan bli dømt for det? Neppe. Bryr gjeddeskytterne seg om det? neppe.

Dårlig jaktmoral? ja. Dårlig etikk? ja.

Hva er egentlig den etiske forskjellen mellom lystring og buejakt på gjedde?

Dachs elsker sikkert sin jakt og han har sikkert dyp respekt for viltet han legger ned.

men når det kommer til gjeddeskyting er respekten for viltet helt borte. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantomet

Dachs får stå for sine egne meninger,men det vel litt lettere å bli grepet av "Bambi-syndromet" når det kommer til pattedyr enn når det gjelder fisk.

Fisk er det letteste å ta livet av,så fugl og patterdyr til sist. Dette ser man ofte blant familier på Ferie-fiske.

De hiver fisken på land/i båten og lar den ligge i balja til den kreperer av seg sjøl.Samme menneskene klarer ikke å avlive en skadet fugl som har flydd i stuevinduet kvelden etter.

Å få folk til å ha samme holdninger til fisk som på pelsvilt kan nok ta sin tid.

For folk flest så er fisk en fisk,men pattedyr generelt har en mye høyere (følelsesmessig status).

Ser ikke noe etisk forskjeld mellom buefiske og lystring.

Men å dømme alle som driver med det på den måten du gjør nå Solan blir å sette seg på en veeeeldig høy trone.Og da blir fallhøyden deretter når folk plukker det du driver med sønder og sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachs elsker sikkert sin jakt og han har sikkert dyp respekt for viltet han legger ned.

men når det kommer til gjeddeskyting er respekten for viltet helt borte. Hvorfor?

Det er lenge siden jeg har greid å ta deg alvorlig Solan, men når du plassere meg i bås på denne måten går du langt over streken.

Når det gjelder respekt for viltet så er det forskjell fra jeger til jeger. Gjedda har etter min mening en svært kunstig og konstruert status som noe ekstraordinært - som jeg aldri før har hørt om andre steder enn i dette forumet. Jeg har latt meg påvirke av den fornuftige informasjon som har kommet fram i disse trådene og har således blitt "oppdratt" til å ha en annerledes fremferd enn hva jeg kanskje hadde hatt hvis disse trådene ikke eksisterte.

Ikke det at jeg vurderer gjedda som noe mer ekstraordinært enn annen fisk, men av hensyn til andre brukere i naturen, sportsfiskere, så gyver jeg ikke løs på leken med hagle, skyter med bue på alt som rører seg etc. Jeg har observert 1 skadeskyting på gjedde som ikke ble gjenfunnet i disse dagene. Vedkommende hadde aldri vært med på gjeddelek før, fisket med carbonpiler og jaktspiss og hadde for lite erfaring. Til din orientering er det veldig lett å se om man har vært borte i gjedda med pila. Det er klin stille vann og skjellene som ligger igjen taler sitt språk. Har også vært med å gjenfinne og avlive skadet gjedde i år. De oppfører seg ikke som skadet vilt. Gjedda blir raskt svekket, eller merker svært lite og flytter seg bare noen få meter. På så grunnt vann som det jaktes er det en smal sak å se retning den flyttet seg. Opplever det som mye enklere å gjenfinne skadet gjedde enn skadet vilt - til tross for at jeg under ettersøksjakt på vilt har hjelp av en godkjent ettersøkshund. Jeg har gått ettersøk utelukkende på vilt opp til rådyr, skadd under jakt og også trafikkskadde dyr.

Så når uhellet først er ute, så har en jeger langt større suksessrate å gjennfinne viltet enn en som meiter etter gjedda og sena ryker, hvorav kroken har f.eks. satt seg dypt i halsen. Risikoen for å skade gjedde med en bue er åpenbart større, men det er en risiko jeg er villig til å ta. De fleste her inne har en prosentandel i hodet over hvor mange fisk som pines og dør av C&R, men er allikevel villig til å utøve den svært så egoistiske fritidssysselen fiske uten matauke som formål er.

Min respekt for vilt og fisk er nok temmelig lik din. Jeg er akkurat en like stor drittsekk som deg. Mye mulig bare ærligere. Ber deg også lese denne posten.

http://fiskersiden.no/forum/index.php?s=&s...indpost&p=86097

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som i gjør det ganske teit å diskutere jakt versus fiske er jo at det ikke finnes noe kontrollerende instans som setter kvoter på hva slags dyr som bør taes ut også videre. Med vilt derimot blir det jo satt kvoter utifra hvor stor bestanden er og bestanden blir regulert på denne måten. Akkurat som enkelte jegere liker å felle store bukker med masse takker osv synes også enkelte fiskere det er gøy å jage på de største eksemplarene. Siden man ikke har noen kontrollinstans for å regulere bestander av ferskvannsfisk, og man ikke ønsker å ødelegge bestander begynner fler og fler med selvpålagt C&R. Dette er jo veldig bra og viser at flere og flere fiskere tenker litt lenger enn nesetippen rekker. I samme øyemed har man jo også tilpasset fisket til å lettere kunne returnere fisk uskadd, med avkrokingsmatte, krokløsner, rigger/kroker som ikke kroker for dypt osv. Og her kommer poenget mitt: når man jobber slik selvom det ikke er oppnevnt et eget organ som pålegger alle å returnere fisk, skånsom behandling osv er det veldig deprimerende når man hører om bueskyting av Gjedde i lekeperioden.

Dere verner vel også om dyra deres når de føder parer osv eller? Og om det er en trussel mot bestanden eller ikke er vel ikke poenget her? Snarere at ut ifra "våre" prinsipper om behandling av fisk og kultivering av fiskebestander er det hele forkastelig, likeså skyting av gjedde under lek med hagle og Gjeddesakser osv. Om det er lovlig eller ikke er helt irrelevant. Og komme å stille spørsmål om dette på et fiskeforum er i beste fall bare en teit greie av de som gjør det. Er det bare for å provosere forsvinner også beste fall... Gjeldene det med tradisjoner, er ikke dyregraver en tradisjon også som dessverre har forsvunnet for en stund siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett og se forskjell i fart.. og det betyr? :)

Sent på høsten har bukken mistet geviret sitt. Rådyrene kommer gjerne i fart på kloss hold når de jages av en hund. Man har svært kort tid på å bestemme seg for å skyte eller ikke. Uten gevir er bukken og geita veldig like. Kommer den rett i mot skal du være god for å bestemme kjønnet før du skyter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent på høsten har bukken mistet geviret sitt. Rådyrene kommer gjerne i fart på kloss hold når de jages av en hund. Man har svært kort tid på å bestemme seg for å skyte eller ikke. Uten gevir er bukken og geita veldig like. Kommer den rett i mot skal du være god for å bestemme kjønnet før du skyter.

Jeg vil vel bestemt påstå man ikke skal skyte i denne situasjonen uansett, dette var noe de banket inn i oss på jegerprøve-kurset jeg gikk på ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sent på høsten har bukken mistet geviret sitt. Rådyrene kommer gjerne i fart på kloss hold når de jages av en hund. Man har svært kort tid på å bestemme seg for å skyte eller ikke. Uten gevir er bukken og geita veldig like. Kommer den rett i mot skal du være god for å bestemme kjønnet før du skyter.

Jeg er ikke jeger, men jeg vet såpass at er man usikker så skal man ICKE skyte !! Eller er det ikke så viktig kanskje ? Ikke rart de jegerne støtt og stadig skyter både hund, hest, ku og ikke minst hverandre (heia Dick Cheney).. Moralen i enkelte jaktkretser er altså (om jeg forstår deg rett Dachs) : Skyt først, sjekk/spørr etterpå !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke jeger, men jeg vet såpass at er man usikker så skal man ICKE skyte !! Eller er det ikke så viktig kanskje ? Ikke rart de jegerne støtt og stadig skyter både hund, hest, ku og ikke minst hverandre (heia Dick Cheney).. Moralen i enkelte jaktkretser er altså (om jeg forstår deg rett Dachs) : Skyt først, sjekk/spørr etterpå !

Nei, dere forstår forsåvidt rett, men det blir litt tatt ut av sin sammenheng. Dette er kun et forvaltningsspørsmål - og i mitt terreng så aksepteres det at geiter skytes, men vi skyter ikke dersom vi VET det er en geit. Grunnen til denne type forvaltning er en todelt interesse. Vi ønsker å spare geiter, men samtidig har vi unge bikkjer som gjør at det er viktig å skyte for de når de har en fin los. Rent forvaltningsmessig lønner det seg for oss å spare geitene for enhver pris. Spesielt ettersom mitt terreng ligger i sverige hvor kvoten er fri på rådyr.

Hvis man derimot har fellingsrett på f.eks. bare bukk så holdes selvsagt skudd igjen inntil man har definert kjønnet. I motsatt fall har man på godt norsk "driti på draget" og burde gå noen ekstra kurs.

F.eks. til høsten så har ett jaktmedlem en svært ung bikkje som skal gå sin første jakt og den vil vi mest sannsynlig beslutte å felle alt for, da en felling er uvurderlig for en bikkje som skal læres opp til jakt.

Håper det var litt oppklarende for uinnvidde.

Endret av Dachs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg leste Dachs, så er min konklusjon: Du liker å drepe.

Det at gjedda er gradert til en amøbe i verdi som livsform er godt bevist da man tenker på hva som er lov til når det gjelder fangstmetoder av nevnte fisk. Det at den kan bli unntatt fra en lovtekst som skal ta vare på fisken generelt er skandale.

Jeg setter meg ikke høyt i det hele tatt, du sitter bare litt lavt.

Hvor finner du lovteksten som sier at det er lov og skyte gjedde bed bue?

Er dette bare et hull i et skrøplig lovverk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut fra det jeg leste Dachs, så er min konklusjon: Du liker å drepe.

Det at gjedda er gradert til en amøbe i verdi som livsform er godt bevist da man tenker på hva som er lov til når det gjelder fangstmetoder av nevnte fisk. Det at den kan bli unntatt fra en lovtekst som skal ta vare på fisken generelt er skandale.

Jeg setter meg ikke høyt i det hele tatt, du sitter bare litt lavt.

Hvor finner du lovteksten som sier at det er lov og skyte gjedde bed bue?

Er dette bare et hull i et skrøplig lovverk?

Solan, hvis du bare har lyst til å krangle så har vg et diskusjonsforum som er godt egnet hvor du finner likesinnede. Tolkningene dine henger ikke på greip, og hadde du tatt deg bryderiet med å lese hva som er skrevet i disse trådene så ville dette innlegget her vært unødvendig. Den gangen disse trådene startet i fjor, så var jeg som deg, en liten irriterende tulling med alt for liten kunnskap som syntes det var morsomt med alle reaksjonene. Imidlertid så tok noen her seg bryet med å oppdra meg litt, forklarte ting på en seriøs og saklig måte - og endret mine holdninger.

Og til din orientering: Det er en alvorlig beslutning, det å ta liv. I jakt og fiske er det en del av det. Ofte det som setter punktum for en vellykket tur. Jeg er godt vant til å ta liv og reagerer mindre på det, enn de som ikke er vant med det, når beslutningen er tatt. Men det betyr ikke at jeg liker å drepe, som du så upassende beskriver. For å like å drepe må man nyte å se ting dø. Jeg kan ikke sies at jeg synes dødskampen til et rådyr er spesielt pen. Jeg trives aller best når dyret går ned i smellen og det er over med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en gøyal tråd! :D

For meg er:

Fiske = matauk og naturopplevelse

Jakt = matauk og naturopplevelse

Greit nok at en og annen rakker blir sluppet ut igjen når den ikke duger til mat og det gagner bestanden å slippe den ut igjen. I overbefolkede vann kunne jeg vurdert å slippe ut igjen sværingene mens småfisken kunne havnet i krattet. Om noen, slik som Dachs, vil jakte/fiske gjedde med bue så gjerne for meg! -Jeg regner det da også som 100% sikkert at gjedda går til menneskemat.

Folk som av en eller annen grunn ikke en gang spiser fisk men som likevel skal drive på å leike med den med fiskestang har et problem med å oppnå respekt i mine øyne.

Konsekvent catch & release for moro skyld? -Sportsfiskets svar på elgjakt med soft gun! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis loven om og skyte gjedde skal bestå, så må jo du være enig i at loven må omskrives slik at

det kreves avgitt jegerprøve, riktig type våpen, fredningstid i leiken, max mål osv.

Slik at den som er interessert i denne typen aktivitet gjør dette til minst mulig skade for andre og for fisken?

Slik det er i dag så er kanskje du et godt eksempel på hvordan det kan gjøres, men det er den generelle holdningen til en gjeddeskytter jeg vil ha bort. Aller helst vil jeg ha forbud mot og skyte gjedde uansett våpen. Mitt standpunkt er det samme som da jeg la inn en tråd om gjeddeskyting i "sluttstykket "sitt forum for noen år tlbake.

Jeg sjekket etter noen filmsnutter om Bowfishing. Det som jeg fikk se der var ikke særlig oppløftende.

Kommer det til Norge er det bare og grave skyttergraver.

Jeg tror at denne tråden er ferdig snart, så hvis du har lyst på en slutt replikk, er det greit for meg.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel håpe at visse folk i Stortinget får hodet opp av sanden og legger forbud mot hele greia!

Den eneste grunnen til at det eventuelt skulle bli forbudt å skyte gjedde med hagle og rifle ville vært hensynet til dyrelivet (fugl) ellers. Men dette ivaretas generelt av andre lover og regler. Buejakt derimot forstyrrer hverken fugleliv eller omgivelsene generelt.

Så kan jeg jo som ivrig SPORTSdykker nevne at Norges Dykkerforbund etter påtrykk fra klubbene nå jobber med å få endret lovverket som sier at vi ikke kan fangste når vi dykker i ferskvann. Dette vil i hovedsak dreie seg om undervannsjakt på gjedde med harpun eller slynge. Forbudet var i utgangspunktet ment å beskytte laks og ørret i sårbare vassdrag, og i sjøen er det spesifikt forbudt å ta disse artene under dykking (som med hummer feks). Dette forbudet vil Norges Dykkerforbund foreslå videreført også i ferskvann, men vi vil ha åpnet for uv-jakt på andre arter som altså gjedde.

Samtidig med forbudet mot jakt burde det også komme et påbud om C&R i gyteperioden.

Hva med et generelt forbud mot C&R også? Er det virkelig ikke fler enn meg som blir oppgitt over tv-programmer fra USA eller Australia hvor fisk etter fisk sveives inn, løftes opp og settes ut igjen?

"Ain’t this a beautiful fish, Bob?" As they hold it up.

"Sure is, Jim...just the purtiest damn thang"...Then they put him gently in the water beside the boat. "Go on now feller, swim off. Yep, we’re insuring that future generations will enjoy nature’s wonderful bounty...gives me a warm feeling just to...." blah, blah, blah.

http://www.lewrockwell.com/fontova/fontova23.html

Endret av TURUT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.