Gå til innhold
Fiskersiden

buefiske


Dachs
 Share

Recommended Posts

  • Svar 268
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Hoika

Greit at det er fullt lovlig, men hvorfor ikke vente med å skyte gjedder til de er utgytt?

På den måten får dere jo flere å skyte på seinere, pluss at gjeddene får ført slekta videre...

Og er det sånn at alle dere jegere kontra fiskere(?) bruker gjeddene som åte?

Det er nok ikke akkurat så utbredt, ei heller spesielt attraktivt og neppe noen trussel mot bestanden. Men var det ikke for beverjakt så hadde vel kanskje de ivrigste av oss utøvet det noe mer. OleMagnum bruker kanskje de som åte, det vet ikke jeg. Selv har jeg ikke kommet igang med dette, men tenkte jeg skulle forsøke i år, men da med bue. Om det gir mersmak vites ikke. Men alt som er morro må prøves. Jeg har ikke åteplass i år og vil vel fortrinnsvis ha hodet som trofè hvis det er noe størrelse på fangsten. Mye mulig jeg forsøker å lage mat av det. Spiser forsvinnende lite fisk så litt miljøgift tåler jeg vel. Som jeger går det mest i kjøtt og man blir jo lei det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

Får vel håpe at visse folk i Stortinget får hodet opp av sanden og legger forbud mot hele greia!

For en gangs skyld er vi enige!

Best og forby sportsfiske før mennesker blir skadd.. Snakker om aggresive folk med null respekt for andre medfiskere.. Så det er sagt er buefiske ikke noe nytt fenomen, men en velkjent fiske/jakt form som strekker seg flere hundre år tilbake i tid.

Fiske og jakt er 2 av samme sak. Den ene er ikke noe bedre eller anderledes enn den andre. Hensiken er den samme og resultatet er det samme, redskapen som blir brukt kan variere litt og eneste grunnen til at det ikke er lov til å fiske elg er kravet om human jakt/avlivning.

Det er rart at ikke C&R er forbudt siden dette ikke er annet enn menneskets makmissbruk ovenfor dyr. Det har ingen annen hensikt enn at vi får utløp for våre egene lyster på bekostning av andre dyrs lidelser.

Men herregud, jeg liker en diskusjon, men dette har jeg bare ikke tid til.. 107 svar bare på noen timer.. Hvordan skal jeg klare og argumentere meg mot slik en horde med galninger..

En vinner aldri en diskusjon mot noen som ikke kan være objektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Hoika

Greit at det er fullt lovlig, men hvorfor ikke vente med å skyte gjedder til de er utgytt?

På den måten får dere jo flere å skyte på seinere, pluss at gjeddene får ført slekta videre...

For å svare på det også...men med et spørsmål da; er det ikke langt vanskeligere å finne de større gjedden på grunnen utenom denne tiden? Tross alt skal mann innpå rimelig kloss hold også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man bruker "specimen fisker" til revemat, er vel det samme som og bruke storvilt til maggotproduksjon.

Dachs? Hvilke faktor krav stilles til gjeddeskyting?

Som jeger er vel du opptatt av at viltet avlives fort. Hvorfor kan du som jeger være så lite opptatt av det når du skal skyte gjedde med bue. Har du tenkt og gi bikkja di snorkel fordi at den skal læres opp til og søke etter skadeskutt gjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av 357magnum

Men herregud, jeg liker en diskusjon, men dette har jeg bare ikke tid til.. 107 svar bare på noen timer.. Hvordan skal jeg klare og argumentere meg mot slik en horde med galninger..

Erhm... jeg tror ikke de ser på jeger som noen rolige og fattede mennesker heller etter utspillene og dømme. Det er mye ironi som siteres i ramme alvor. Tror alle kan roe ned nå. Kjennes ut som om jeg har bidratt til en ny krystallnatt. Rene Palestina og Israel dette. Dette blir for gæli synes jeg. Og for ikke å glemme har en redaktør vært innom og bedt om ro. Så jeg velger å informere fremfor å kverulere nå så blir vi kanskje kvitt noen misforståelser og fordommer på begge sider her. Selv om dette er i offtopic seksjonen blir ting tatt litt alvorligere enn det fortjener merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av solan

At man bruker "specimen fisker" til revemat, er vel det samme som og bruke storvilt til maggotproduksjon.

Dachs? Hvilke faktor krav stilles til gjeddeskyting?

Som jeger er vel du opptatt av at viltet avlives fort. Hvorfor kan du som jeger være så lite opptatt av det når du skal skyte gjedde med bue. Har du tenkt og gi bikkja di snorkel fordi at den skal læres opp til og søke etter skadeskutt gjedde?

Er dette å forstå dithen at de fiskene som eventuelt skulle bli skadet av en pil er mere skadet en en som svømmer rundt med en sluk med flere meter snøre hengende etter inntullet i røtter og annen ulumskhet. ingen av de jeg fisker sammen med har noe som eventuelt ligner på ettersøkshund, derimot er det som regel irritasjon over godsluken som forsvant som er temaet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Mulle Meck

sitat:Opprinnelig postet av solan

At man bruker "specimen fisker" til revemat, er vel det samme som og bruke storvilt til maggotproduksjon.

Dachs? Hvilke faktor krav stilles til gjeddeskyting?

Som jeger er vel du opptatt av at viltet avlives fort. Hvorfor kan du som jeger være så lite opptatt av det når du skal skyte gjedde med bue. Har du tenkt og gi bikkja di snorkel fordi at den skal læres opp til og søke etter skadeskutt gjedde?

Er dette å forstå dithen at de fiskene som eventuelt skulle bli skadet av en pil er mere skadet en en som svømmer rundt med en sluk med flere meter snøre hengende etter inntullet i røtter og annen ulumskhet. ingen av de jeg fisker sammen med har noe som eventuelt ligner på ettersøkshund, derimot er det som regel irritasjon over godsluken som forsvant som er temaet..

Jeg kommer på besøk. Mitt alias blir zolan. [ :) ]

Vi sees på sluttstykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ole M

Må bare si at det er synd at de har et slikt bilde av sportsfiske(re)...

Spørsmålet mitt er hvordan det egentlig går ann å utvikkle slike holdninger!? Må ha møtt et ****** av noen skrekk eksempler![:0]!

Næh, sportsfiskere er vel greie nok de, bare man ikke tramper dem på tærne.

Omtrent som jegere...

Tror noe av skepsisen til "sportsfiske" bunner i den TV serien hvor NRK sendte Bård Tufse Johansen og kameraten hans verden rundt for å hale inn fisk, klape litt på den og så sette den ut igjen... [:0]

Virker liksom litt søkt for meg ihvertfall.

Eller kanskje det er missunnelse med i bildet[?]

At jeg egentlig kunne tenke meg å skyte en DIGER elgokse, ta bilde av geviret og så sette på plaster på skuddsåret og slippe den løs sånn at jeg slapp å spise det seige kjøttet... [^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at dere lar dere provosere av gjengen fra sluttstykke.com

Det går litt langt når administrator på sluttstykke.com

Tom Jackobsen spør åpent i forumet på sluttstykke.com:

sitat:Tom Jacobsen skrev:

Syntes dere skal slutte mens leken er god. Jeg setter selv ikke pris på om noen bare er innom forumet bare for å "kødde" opp stemingen..

Dachs! Kommer de fiskegutta over hit for å provosere vet jeg hvem jeg skal ta!!!

Dette sier vel det meste om hvor "seriøse/barnslige" Ivan Silden & co er.

Fåreslår at denne tråden låses før serveren blir full av møl....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er teit å vekke liv i denne tråden igjen, men klarer ikke å dy meg.

Rene komikveld dette.

Enig med cowboygutta at vi sportfiskere er særs hårsåre. Gjeddeskyting er jo i teorien ikke mere uetisk enn sportsfiske. Men er det noe stort poeng å skyte en gjedde? Må jo være mye bedre å få den på stang og leke litt med den - sette den ut igjen (da den for de fleste av oss ikke er matfisk) slik at andre kan få glede av den?

Hva som er mest "barbarisk" av å avlive den med trykkbølger eller seigpine den med krok gang på gang er et annet spørsmål...

Fordelen med C&R er "gjenbruk" av naturopplevelser, ikke etisk - men smart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Vet det er teit å vekke liv i denne tråden igjen, men klarer ikke å dy meg.

Rene komikveld dette.

Enig med cowboygutta at vi sportfiskere er særs hårsåre. Gjeddeskyting er jo i teorien ikke mere uetisk enn sportsfiske. Men er det noe stort poeng å skyte en gjedde? Må jo være mye bedre å få den på stang og leke litt med den - sette den ut igjen (da den for de fleste av oss ikke er matfisk) slik at andre kan få glede av den?

Hva som er mest "barbarisk" av å avlive den med trykkbølger eller seigpine den med krok gang på gang er et annet spørsmål...

Fordelen med C&R er "gjenbruk" av naturopplevelser, ikke etisk - men smart!

Personlig syntes jeg umiddelbart etter tilbakemeldingene å dømme at her inne måtte det være en gjeng seriøst bidragstrengende tullinger. Men når jeg da ser andre veien, med deres øyne på oss, så er vi jaggu akkurat likedan. Var en litt ubehagelig erfaring... Altså når dere går inn uvitende om hvilke innlegg som er ironi, hvem som har noe spesielt syn - så blir jo selvsagt hele gjengen stemplet etter laveste rang.

Når man ser hvordan ting utarter seg her, så er det jo vanskelig å tro at vi faktisk står side om side som brukere av naturen, står i samme kassekøen på XXL og i tillegg kommer fra det uten fysiske skader.

Ble veldig mye sånn jegere samler seg MOT fiskere og omvendt - og slik er vi vel egentlig ikke?

Fint innlegg forøvrig. Liker noen som kan kalle en spade en spade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dachs

Heisann.. så tråden om gjeddeskyting. Merksnodige reaksjoner. Kjenner forøvrig karen og han er da ikke 12 år heller.

Joda. Skyte gjedde på leiken er da morro. Selv skal jeg prøve med bua nå. Den har da både snelle og sveiv. Pila har mothaker... det er altså bare agnet og stangen som mangler... fisker jeg da?

Men altså seriøst. Innlegget hans var seriøst ment. Det er da mitt også. Vi fisker litt annerledes, men allikevel er det regulert under fiske og ikke jakt. At man da sperrer en tråd og kommer med ukvemsord synes jeg ikke henger helt på greip. Det er forskjellige fiskeformer og alle liker da ikke alt. Og er ikke den formen for fiske en SPORT?

Det var jeg som låste den forrige tråden om gjeddeskyting med hagle og jeg har ingen som helst kvaler for at jeg gjorde det.

Fiskersiden.no er et nettsted for SPORTSFISKEINTERESSERTE i Norge. Se forøvrig i betydningen av dette ordet hvis dere har vanskeligheter med å skjønne hva dette er! At et nytt medlem legger inn her et syn som forfekter at gjeddeskyting er greit - spør HER om hvem han skal kontakte for å få tillatelse o.lign har INGEN som helst interesse blandt våre sportsfiskeinteresserte medlemmer - at det derimot postes innlegg fra våre medlemmer som kritiserer denne formen for cowboyvirksomhet er ganske så mye mere relevant, da de tross alt er interessert i å bevare sin sportsfiskeinteresse.

At et nytt medlem legger inn sitt første innlegg som "hvem skal jeg kontakte for å få tillatelse for å skyte gjedde med hagle" kan i beste fall oppfattes som ren provokasjon - i hvertfall her blandt Fiskersiden.no's medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

At et nytt medlem legger inn sitt første innlegg som "hvem skal jeg kontakte for å få tillatelse for å skyte gjedde med hagle" kan i beste fall oppfattes som ren provokasjon - i hvertfall her blandt Fiskersiden.no's medlemmer.

Har en vag mistanke om at samtlige har fått med seg det nå. Tar ikke det så tungt. Det som faktisk plager meg er den sprikende forskjellen som flyter opp til overflaten her, mellom jegere og fiskere. Altså folks syn på hverandre. Det gikk fra småtull til ramme alvor. Hvis du har fulgt med så flyter det umiddelbart opp karakteristikker av begge sider på begge fora som ikke akkurat bygger broer.

Gjeddeskyting eller ei, den legger vi død. Men denne fiendtlige innstillingen til hverandres holdninger i bruk av naturen virker dyp og grunnleggende på begge sider. Altså er det bare en spinoff i kampens hete - eller er jeger og fiskere grunnleggende forskjellige og bør ikke befinne seg i samme rom for da blir det bare bråk? Jeg trodde faktisk jakt og fiske var mer beslektet i sinnet til folk flest som noe som hører sammen. Dette er ikke noe kritikk av fiskersiden eller sluttstykke, men mer en betraktning av hvor forskjellige våpen og stangfolket er i sitt syn på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

At et nytt medlem legger inn sitt første innlegg som "hvem skal jeg kontakte for å få tillatelse for å skyte gjedde med hagle" kan i beste fall oppfattes som ren provokasjon - i hvertfall her blandt Fiskersiden.no's medlemmer.

Og er ikke all form for jakt med våpen ilagt no jaktregler, som vel dere jegere burde vite at jegere vet mer om enn fiskere...

Det ville ikke falt meg inn å gå på et jegerforum for å spørre om man må ha fiskekort for å fiske i Buksevann...

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pma

Og er ikke all form for jakt med våpen ilagt no jaktregler, som vel dere jegere burde vite at jegere vet mer om enn fiskere...

Det ville ikke falt meg inn å gå på et jegerforum for å spørre om man må ha fiskekort for å fiske i Buksevann...

Michael

Nei, det er artsbetinget. Fiskeridep står f.eks. for utforming av regelverket rundt Seljakt. Pr. definisjon er det fiske, hvilket gjør at jeg som jeger kan skyte i fra motorisert båt, fullt lovlig. I forskrift om utøvelse av jakt og fangst kvalifiserer en slik handling til streng straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dachs

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

At et nytt medlem legger inn sitt første innlegg som "hvem skal jeg kontakte for å få tillatelse for å skyte gjedde med hagle" kan i beste fall oppfattes som ren provokasjon - i hvertfall her blandt Fiskersiden.no's medlemmer.

Har en vag mistanke om at samtlige har fått med seg det nå. Tar ikke det så tungt. Det som faktisk plager meg er den sprikende forskjellen som flyter opp til overflaten her, mellom jegere og fiskere. Altså folks syn på hverandre. Det gikk fra småtull til ramme alvor. Hvis du har fulgt med så flyter det umiddelbart opp karakteristikker av begge sider på begge fora som ikke akkurat bygger broer.

Gjeddeskyting eller ei, den legger vi død. Men denne fiendtlige innstillingen til hverandres holdninger i bruk av naturen virker dyp og grunnleggende på begge sider. Altså er det bare en spinoff i kampens hete - eller er jeger og fiskere grunnleggende forskjellige og bør ikke befinne seg i samme rom for da blir det bare bråk? Jeg trodde faktisk jakt og fiske var mer beslektet i sinnet til folk flest som noe som hører sammen. Dette er ikke noe kritikk av fiskersiden eller sluttstykke, men mer en betraktning av hvor forskjellige våpen og stangfolket er i sitt syn på hverandre.

Jeg følte bare at første innlegg i denne tråden var en kritikk til at den forrige tråden ble låst av meg og at jeg "burde stå tilrette" for hvorfor jeg låste tråden. Ikke no' anna...! [ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk på oppsummering:

En del jegere synes gjeddeskyting er OK. Det gir mulighet til å skaffe mat, reveåte og MORRO. Sportsfiskere som nedlegger veldig mye tid og resurser på å forsøke å fange en slik gjedde med sportslige midler, blir eitrande forbanna og føler at aktiviteten truer fisker som de verdsetter.

Lovverket åpner for skyting av gjedde som ENESTE art hvor dette er tillatt. Dette skyldes ENE OG ALLENE en missforstått holdning i folket (lovgiverne representerer jo folket) om at gjedde er noe vi helst vil bli kvitt og som ikke fortjener noen respekt.

Gjedda er i ferd med å få en status i det norske sportsfiskermiljøet som den rettmessig fortjener og som jegerne med all tydelighet IKKE har forstått. Antageligvis kan vi heller ikke forvente at de skal forstå det.

Jeg vil anbefale alle gjeddefiskere til å anmelde jegere til politiet når de skyter gjedde med kruttvåpen i yngletiden. Ikke fordi aktiviteten er ulovelig men fordi den skaper urimelig støy i natur og utmark i fugl og dyrs mest sårbare yngletid.Trolig blir saken bare henlagt men nok slike anmodninger vil kanskje få lovgiverne til å åpne øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

Jeg følte bare at første innlegg i denne tråden var en kritikk til at den forrige tråden ble låst av meg og at jeg "burde stå tilrette" for hvorfor jeg låste tråden. Ikke no' anna...! [ :) ]

Neida, nå er vi på stadiet hvor jeg gjennomgår grunnkurs i respekt for fisk. Er i kapittelet "grunnleggende forskjeller mellom jegere og fiskere".

Fått mye juling på veien, brutalt kurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av syver

Gjedda er i ferd med å få en status i det norske sportsfiskermiljøet som den rettmessig fortjener og som jegerne med all tydelighet IKKE har forstått. Antageligvis kan vi heller ikke forvente at de skal forstå det.

Jeg vil anbefale alle gjeddefiskere til å anmelde jegere til politiet når de skyter gjedde med kruttvåpen i yngletiden. Ikke fordi aktiviteten er ulovelig men fordi den skaper urimelig støy i natur og utmark i fugl og dyrs mest sårbare yngletid.Trolig blir saken bare henlagt men nok slike anmodninger vil kanskje få lovgiverne til å åpne øynene.

Hvis du virkelig vil ha forståelse som jeg vil tro du mener er ideelt, så vil jeg ikke anbefale den veien å gå. Gjør det gjerne, men falske anmeldelser straffes hardt. Den henlegges ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Dachs

sitat:Opprinnelig postet av pma

Og er ikke all form for jakt med våpen ilagt no jaktregler, som vel dere jegere burde vite at jegere vet mer om enn fiskere...

Det ville ikke falt meg inn å gå på et jegerforum for å spørre om man må ha fiskekort for å fiske i Buksevann...

Michael

Nei, det er artsbetinget. Fiskeridep står f.eks. for utforming av regelverket rundt Seljakt. Pr. definisjon er det fiske, hvilket gjør at jeg som jeger kan skyte i fra motorisert båt, fullt lovlig. I forskrift om utøvelse av jakt og fangst kvalifiserer en slik handling til streng straff.

Ok, ser fortsatt ikke hvorfor det spørres her; det ER jo lov til å skyte gjedde, da er det jo bare å spørre grunneieren, uansett. Jeg som fisker spør grunneieren om jeg kan fiske i vannet hans om jeg må. Trenger ikke, da jeg kan tenke selv, å spørre på noe som helst forum om jeg må spørre om lov. Det er jo bare å spørre.

Vel og merke så spurte jeg morra mi om jeg kunne ta et nytt kakestykke da vi var hos naboen..når jeg var liten.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av pma

Ok, ser fortsatt ikke hvorfor det spørres her; det ER jo lov til å skyte gjedde, da er det jo bare å spørre grunneieren, uansett. Jeg som fisker spør grunneieren om jeg kan fiske i vannet hans om jeg må. Trenger ikke, da jeg kan tenke selv, å spørre på noe som helst forum om jeg må spørre om lov. Det er jo bare å spørre.

Vel og merke så spurte jeg morra mi om jeg kunne ta et nytt kakestykke da vi var hos naboen..når jeg var liten.

Michael

Tror han spurte om noen visste hvem grunneieren var etc, men vi er forbi det nå. Håper vi også er forbi sarkasmen etc. Denne tråden har glidd av sporet og vinklet inn på litt mer informativ virksomhet. Synet på gjeddejakt er spikret soleklart opp meget godt synlig på veggen. Finnes ikke det fnugg av tvil hos meg eller noen andre som har lest tråden at dette liker dere IKKE.

Denne tråden vil kunne bidra til at jegere som skyter gjedder hensyntar fiskere, eller den vil kunne bidra til at begge sider gir **** og prøver å ødelegge for hverandre mest mulig. Tror det er å foretrekke at vi hensyntar hverandre.

På meg så virker det også klart at sportfiskere her inne har påberopt seg eiendomsretten til gjedda. Det jegere gjør er å tråkke i andres bedd og slikt blir det jo da bråk av. Status er at det er lov i dag og skyte gjedde og det er lov å fiske den og slippe den fri igjen. Det er sterke meninger åpenbart på begge sider. Skal vi fortsette å slenge dritt til hverandre så ender det bare opp med tull når våre veier krysses ved vannet. Begge parter taper på det og får ødelagt den fiskekvelden.

Mye bedre hvis vi er venner og respekterer å holde avstand når sporten skal utøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.