Gå til innhold
Fiskersiden

buefiske


Dachs
 Share

Recommended Posts

  • Svar 268
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva med et generelt forbud mot C&R også? Er det virkelig ikke fler enn meg som blir oppgitt over tv-programmer fra USA eller Australia hvor fisk etter fisk sveives inn, løftes opp og settes ut igjen?

Et forbud mot C&R vil være det samme som påbudt dreping.

Hvorfor skal en fisk som ikke skal benyttes som føde (eller noe annet smart) dø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en gøyal tråd! :unsure:

For meg er:

Fiske = matauk og naturopplevelse

Jakt = matauk og naturopplevelse

Greit nok at en og annen rakker blir sluppet ut igjen når den ikke duger til mat og det gagner bestanden å slippe den ut igjen. I overbefolkede vann kunne jeg vurdert å slippe ut igjen sværingene mens småfisken kunne havnet i krattet. Om noen, slik som Dachs, vil jakte/fiske gjedde med bue så gjerne for meg! -Jeg regner det da også som 100% sikkert at gjedda går til menneskemat.

Folk som av en eller annen grunn ikke en gang spiser fisk men som likevel skal drive på å leike med den med fiskestang har et problem med å oppnå respekt i mine øyne.

Konsekvent catch & release for moro skyld? -Sportsfiskets svar på elgjakt med soft gun! :)

Eller kanskje ikke...?

....

Vi gjør det rett og slett for gøy! Derved tvinger jeg meg ikke selv til å spise en måke, sy meg en reveskinnsjakke, selskinnsvest, eller tygge i meg en gjedde full av tungmetaller for å tilfredsstille visjonen noen har lagd for å fremheve seg og sin egenerklærte riktige måte å fiske/jakte på.

....

Forskjellen er ikke så stor som du tror; Vi er like egoistiske og fisker eller jakter av samme grunn. Det er gøy. Om man spiser fisken man får eller ikke er egentlig irrelevant. Men spiser man den ikke er det jo like greit å sette den ut igjen og sørge for at den tar minst mulig skade av det. Kort opphold på land, fuktige hender, mykt og glatt underlag, ikke la fisken henge i ryggsøylen, men støtte den opp. Da har C&R en annen verdi enn "Catch and throw back"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forbud mot C&R vil være det samme som påbudt dreping.

Hvorfor skal en fisk som ikke skal benyttes som føde (eller noe annet smart) dø?

Du vet sikkert at "De grønne" i Tyskland har fått gjennom at C&R faktisk er forbudt der nede? Det innebærer at all fisk som taes skal medbringes og brukes til menneskeføde. Det er jo ikke en helt heldig utvikling for "lystfisket"... -Og for all del, slik vil ikke jeg ha det heller. Jeg syns likevel det er verdt å sette fangsttradisjonen høyt i forbindelse med jakt og fiske. Bifangst eller undermåls fisk må gjerne settes ut igjen uten videre seremoni, og større fisk som tjener som predatorer i et ellers overbefolket vann bør så absolutt få leve videre.

For min del kan jeg bare si at når jeg er på fisketur følger ALLTID steikepanna med. Og når jeg har fått den fisken jeg vil spise, enten på stedet eller for å ta med hjem, så avslutter jeg fiskingen og setter meg ved (det forbudte) leirbålet med en liten en og koser meg. Det kunne knappest falle meg inn å fortsette fisket hvis jeg ikke kunne utnytte fangsten til mat! Det ville være å leke med fisken for min egen fornøyelses skyld, og ikke noe mer. Det gir meg ingenting.

Eller kanskje ikke...?

Forskjellen er ikke så stor som du tror; Vi er like egoistiske og fisker eller jakter av samme grunn. Det er gøy. Om man spiser fisken man får eller ikke er egentlig irrelevant. Men spiser man den ikke er det jo like greit å sette den ut igjen og sørge for at den tar minst mulig skade av det. Kort opphold på land, fuktige hender, mykt og glatt underlag, ikke la fisken henge i ryggsøylen, men støtte den opp. Da har C&R en annen verdi enn "Catch and throw back"!

Jeg er enig i at man skal behandle fisken varsomt. Men å dra på fisketur med uttalt målsetting om at all fisk skal settes ut blir helt fjernt fra mine verdier om respekt for den levende naturen. Vi er en del av den, og kan forsyne oss med dens delikatesser. Men jeg leker ikke gentleman!

Nå skal det sies at selv om jeg gjerne henger med Dachs på buejakt ved anledning (enten på gjedde i Norge eller rådyr i Danmark) så er vi slettes ikke enige om alt her i verden. -Eller hva, Dachs? :ninja:

Endret av TURUT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kan jeg bare si at når jeg er på fisketur følger ALLTID steikepanna med. Og når jeg har fått den fisken jeg vil spise, enten på stedet eller for å ta med hjem, så avslutter jeg fiskingen og setter meg ved (det forbudte) leirbålet med en liten en og koser meg. Det kunne knappest falle meg inn å fortsette fisket hvis jeg ikke kunne utnytte fangsten til mat! Det ville være å leke med fisken for min egen fornøyelses skyld, og ikke noe mer. Det gir meg ingenting

Jo, det er nettop det det gjør. For du MÅ nemlig ikke fiske for å overleve... du velger å fiske fordi at du syntes det er gøy. Det har seg faktisk slik at vi ikke lenger trenger å fiske (eller jakte) for å overleve. Vi gjør det fordi det gir oss noe (ikke mat, det har de på Rema).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er nettop det det gjør. For du MÅ nemlig ikke fiske for å overleve... du velger å fiske fordi at du syntes det er gøy. Det har seg faktisk slik at vi ikke lenger trenger å fiske (eller jakte) for å overleve. Vi gjør det fordi det gir oss noe (ikke mat, det har de på Rema).

Tja, for meg ville det vært u-gøy å fiske hvis det ikke også var meningen å lage mat av fisken. Vi er vel forskjellige der. Konkurranseinstinktet har vi nok begge to, og vi er sikkert like opptatt av "hvor stor den er", uansett om den skal puttes i munnen (-og spises! Jeg snakker om fisken...) eller bare tas bilder av... Jeg er ikke motstander av å slippe ut fisk levende, men jeg for min del finner ingen glede i BARE å fiske for så å slippe ut alle jeg får.

"De grønne" gærningene i Tyskland som fikk gjennom at det er påbudt å ta opp og spise all fisk man får hadde egentlig ingen problemer med argumentasjonen overfor "lystfiskerne", all den tid de aldri spiste fisken de tok. De fisket for gøy, og "plaget" fisken helt unødvendig ble det slått fast, og dette gikk igjennom i et flertall blant de folkevalgte. For min del er jeg usikker på om jeg ville spist fisken i Tyskland, men så er jeg vel bortskjemt med noenlunde spiselig fisk her hjemme.

C&R har vokst her i Norge, men jeg syns det er gledelig at det ikke har tatt overhånd, slik som i mange andre land. Fangsttradisjon og "kultur" står åpenbart sterkt, og gleden over helheten i en vellykket fisketur med påfølgende selvfisket middag deler jeg (ennå) med de aller fleste hobbyfiskerne her hjemme. Jeg håper det holder seg sånn, og at ikke finkulturen fra de gamle britiske overklasse-fluefiskerne får ytterligere utbredelse her.

Så kan jeg legge til at her i huset sanker vi (vel, fruen...) masse skogsbær, vi sanker flere titalls kilo sopp og forhåpentlig et antall ryper hvis sesongen er god. En lokal rådyrbukk har navnet mitt i bogen og skal bli en fantastisk middag eller fem for hele familien. Og mann, når vi dykker sanker vi kamskjell, krabber og breiflabb så vi aldri går tom (men heller ikke mer!). Fine opplevelser, men kom ikke å si at vi ikke gjør det for maten! Slik mat får du ikke kjøpt på REMA... :P

IMG_0012_small.jpg

4,5 og 16,1 kilo. Tatt med kniv! ;)

-Og behørig anbragt og fortært i godt selskap...

Sammenligningen mellom buejakt og rykkpilk holder ikke. Rykkpilk (redskap med faste kroker) ble forbudt fordi det skadet mye fisk som ikke ble berget (til mat). Jeg er enig i forbudet mot rykkpilk. Buejakt derimot, skal ikke skade fisk og la den komme unna. Men det påhviler skytteren et ansvar å sørge for at han vet hva han driver med. -Som i alle former for jakt. At buejakt på gjedde kanskje ikke er definert som jakt i lovens bokstav kan ha flere grunner. Blant annet fordi det ikke brukes kruttvåpen. Og derfor kreves det heller ikke Jegerprøven for å drive med buejakt på gjedde. Såvidt jeg vet kreves det dog avlagt Jegerprøve om man vil skyte gjedde med hagle eller rifle, og hensynet til omgivelsene tilsier logisk nok at dette kan man ikke bedrive hvor som helst.

Endret av TURUT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De grønne" gærningene i Tyskland som fikk gjennom at det er påbudt å ta opp og spise all fisk man får hadde egentlig ingen problemer med argumentasjonen overfor "lystfiskerne", all den tid de aldri spiste fisken de tok. De fisket for gøy, og "plaget" fisken helt unødvendig ble det slått fast, og dette gikk igjennom i et flertall blant de folkevalgte. For min del er jeg usikker på om jeg ville spist fisken i Tyskland, men så er jeg vel bortskjemt med noenlunde spiselig fisk her hjemme.

Det faktisk ikke forbudt med fang og slipp i Tyskland! Dette er bare en myte!

Det er fortsatt tusenvis av sportsfiskere i Tyskland for å si det sånn!

Mange steder i Tyskland er det heller nesten påbudt med C&R på store gjedder, store karper osv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er krav til jegerprøve for å skyte gjedde - er det noe i skytterprøven som lærer skytterne noe om anslagsvinkel mot vann osv? (Spør fordi jeg overhodet ikke har noen utvidet formening om hva opplæring ifm skytterprøven tar for seg foruten en del elementære elementer som artsbestemmelse av vilt, osv osv)

Grunnen til at jeg spør er at jeg ved tre anledninger har måttet avbryte fiske grunnet prosjektiler som hvisler gjennom løvverket over meg på grunn av at gjengen/personen som holdt på å skyte gjedder fra båt (ett av tilfellene fra land) på andre siden av dammen overhodet ikke hadde noen formening om vinkler som må til for å bryte vannskorpen. Selv etter 3.gangs tilrop (ved den ene anledningen) opphørte ikke skytingen. Det ble derfor krabbet langs bakken til man var i sikker avstand fra galskapen.

Grunnet ovenstående har jeg svært lite til overs for opplegget - dette i tillegg til en rekke ganger å ha funnet hauger med tildels stor gjedde med skuddskader henslengt i svært lite trivelige råtnende hauger (noe jeg selvsagt hadde reagert på (og stadig gjør) om de ikke hadde hatt skuddskader også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svar til Turut: jeg ser opp til deg som fangstmann da du tar med deg panna på tur og nyter fangsten.har selv stukket steinbitt på 5,5kg med slynge under snorkling i januarmåned for mange år siden.nam nam.

357magnum: selv har jeg lystret,skytet ørretkyte(fett navn),garn,teine osv... Men det som er verdt og tenke på er at dere drømmer om en 40tagger elg eller no sånt,dere sparer elgkuèr som får tvillinger.kort sagt dere kultiverer. noen her på forumet liker gjedde enda mere enn du fks liker å skyte rev.Da er det sørgelig og se at drømmegjedda blir slaktet og kastet uten anger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faktisk ikke forbudt med fang og slipp i Tyskland! Dette er bare en myte!

Det er fortsatt tusenvis av sportsfiskere i Tyskland for å si det sånn!

Mange steder i Tyskland er det heller nesten påbudt med C&R på store gjedder, store karper osv!

Javel, det var nå egentlig godt å høre! :)

-Jeg får sjekke ut hvordan det henger sammen, for jeg har da vitterlig blitt forklart at det er litt texastilstander for sportsfiskere der nede, et eller annet sted... Dette er jo ikke noe jeg har sitti og finni på sjøl, for jeg har hørt det av andre som jeg i allefall har hatt grunn til å tro visste hva de snakket om. -Vi kan jo prøve å finne ut hva som er grunnlaget for "myten", hvis det er det dette er.

Om det er krav til jegerprøve for å skyte gjedde - er det noe i skytterprøven som lærer skytterne noe om anslagsvinkel mot vann osv? (Spør fordi jeg overhodet ikke har noen utvidet formening om hva opplæring ifm skytterprøven tar for seg foruten en del elementære elementer som artsbestemmelse av vilt, osv osv)

Grunnen til at jeg spør er at jeg ved tre anledninger har måttet avbryte fiske grunnet prosjektiler som hvisler gjennom løvverket over meg på grunn av at gjengen/personen som holdt på å skyte gjedder fra båt (ett av tilfellene fra land) på andre siden av dammen overhodet ikke hadde noen formening om vinkler som må til for å bryte vannskorpen. Selv etter 3.gangs tilrop (ved den ene anledningen) opphørte ikke skytingen. Det ble derfor krabbet langs bakken til man var i sikker avstand fra galskapen.

Grunnet ovenstående har jeg svært lite til overs for opplegget - dette i tillegg til en rekke ganger å ha funnet hauger med tildels stor gjedde med skuddskader henslengt i svært lite trivelige råtnende hauger (noe jeg selvsagt hadde reagert på (og stadig gjør) om de ikke hadde hatt skuddskader også)

Jeg kan ikke si at det er noe inngående vedrørende gjeddejakt på jegerprøven, men da jeg tok den var den også en smule enklere... Likevel er det noen punkter om vann, vinkler og rikosjettering i dette med våpensikkerhet som jeg mener blir gjennomgått. Jeg hadde det i hvertfall selv, men siden jeg allerede den gangen var våpeninstruktør i Forsvaret kan det vel hende jeg trakk ut et og annet punkt litt utenfor instruktørens rekkevidde bare på skøy.

Det du har blitt utsatt for i følge din beskrivelse, er brudd på våpenloven. Det har altså ikke noe med gjeddejakt spesielt å gjøre, men er noe som ansees som svært alvorlig. I slike tilfeller ville i hvertfall jeg tatt kontakt med vedkommende skytter og spurt om han visste hva han drev med. Og svaret jeg hadde fått ville vært svært avgjørende for om jeg ville tatt saken videre til Politiet. Nå er jeg kanskje blant de med aller strengeste syn på dette med våpeneierskap blant de som er våpeneiere selv (Spør Dachs om det, han veit! He he!) Kanskje ville jeg forlangt våpenet inndratt?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel, det var nå egentlig godt å høre!

-Jeg får sjekke ut hvordan det henger sammen, for jeg har da vitterlig blitt forklart at det er litt texastilstander for sportsfiskere der nede, et eller annet sted... Dette er jo ikke noe jeg har sitti og finni på sjøl, for jeg har hørt det av andre som jeg i allefall har hatt grunn til å tro visste hva de snakket om. -Vi kan jo prøve å finne ut hva som er grunnlaget for "myten", hvis det er det dette er.

Er det ikke slik det alltid er noen som har hørt av noen osv.... Nei forsvaret er systemet for deg vet du turut, det er et system du forstår....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bedrevet begge deler i mine yngre dager, og kan si følgende om det.

Gjedder dør ikke av skuddet hvis de ikke blir truffet direkte. De blir svimeslått av trykket, og de fleste må man fange med klepp før de stikker av. Hva med alle de som er skadeskutt og synker til bunns, eller som våkner med dundrende hodeverk? Dette blir som en mindre grad å fange med eksplosiver.

For det første må en ha grunneiers tillatelse til å skyte gjedde på hans område, det trenger man ikke for å fiske sålenge det ikke kreves fiskekort. Det andre er at man må ha våpentilatelse fra politiet for å kunne bedrive jakt???, og man må ha løst jaktlisens for å få lov til dette. Altså fangstredskapen er regulert under våpenloven. Ingen nye personer får våpentillatelse uten jegerprøven.

At du nevner dette går under fiske, er kun fordi du bruker våpen til å drepe fisk, og ikke lure fisk til å bli fanget.

At du synes dette hører hjemme under fisking sier vel sitt og bør vel ikke kommenteres mere.

Endret av Vango
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bedrevet begge deler i mine yngre dager, og kan si følgende om det.

Gjedder dør ikke av skuddet hvis de ikke blir truffet direkte. De blir svimeslått av trykket, og de fleste må man fange med klepp før de stikker av. Hva med alle de som er skadeskutt og synker til bunns, eller som våkner med dundrende hodeverk? Dette blir som en mindre grad å fange med eksplosiver.

For det første må en ha grunneiers tillatelse til å skyte gjedde på hans område, det trenger man ikke for å fiske sålenge det ikke kreves fiskekort. Det andre er at man må ha våpentilatelse fra politiet for å kunne bedrive jakt???, og man må ha løst jaktlisens for å få lov til dette. Altså fangstredskapen er regulert under våpenloven. Ingen nye personer får våpentillatelse uten jegerprøven.

At du nevner dette går under fiske, er kun fordi du bruker våpen til å drepe fisk, og ikke lure fisk til å bli fanget.

At du synes dette hører hjemme under fisking sier vel sitt og bør vel ikke kommenteres mere.

Jeg syns ikke buejakt går under fiske, men det er da fisk! :wub: Og siden fiske delvis går under matsanking for min del, så er det i allefall relevant nok for meg til å kunne diskuteres i et fiskerforum. For min del kunne jeg ikke tenke meg å gå på gjeddejakt med rifle eller hagle, selv om jeg har begge deler og bor rett i vannkanten. Buejakt derimot, det kunne jeg nok gjerne blitt med på. Jeg regner vel med det ikke er meg du sikter til med "du", men jeg statuerer mine meninger lell jeg... :wub:

By the way: http://www.tk.no/sporten/article2064397.ece

Endret av TURUT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ingen ting om buejakt, og aksepterer ting som er lovlig. Det var ikke ditt innlegg jeg tenkte på, nei :). Mitt innlegg gikk på hva jeg anser som fiske og ikke fiske, og hva som er relevant å diskutere i et fiskefora.

Fisk er jo litt relevant?... :(

Nå er i allefall Viksdammen isfri og klar for en tur med fiskekajakken og enhånds 10'er stang!

Viksdammen01_small.jpg

En kompis ville faktisk ha med meg på gjeddeskyting her, MED grunneiers velsignelse... Jeg avstår. Det er jo masse fugl her nå, og de skal jaggu få være i fred for skuddsmell.

Endret av TURUT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.