Gå til innhold
Fiskersiden

buefiske


Dachs
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Dachs:

Du prater om grunnleggende hat mellom jegere og fiskere. Dette er jo bare vås. Mange sportsfiskere er selv jegere.

Ja vi har heterofile og homofile og noen er bifile [ :) ]

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Men denne gjeddejakta er noe unødvendig tull og sløsing med ressurser i våre øyne.

Er det så vanskelig å forstå?

Nei.. har forstått det. Men det betyr jo ikke at jeg ikke skal ut å skyte gjedde? Hvis alle jegere slutter med å skyte gjedde, vil alle fiskere da droppe C&R?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 268
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sitat:Opprinnelig postet av Dachs

Nei.. har forstått det. Men det betyr jo ikke at jeg ikke skal ut å skyte gjedde? Hvis alle jegere slutter med å skyte gjedde, vil alle fiskere da droppe C&R?

Nei, i tillegg til at vi skal sørge for lovforbud mot skyting av gjedde, vil vi også fremme forslag om innføring av C&R i jakta. Fullt mulig dette ved hjelp av bedøvelsespiler som ammo...[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av NoCatch

Nei, i tillegg til at vi skal sørge for lovforbud mot skyting av gjedde, vil vi også fremme forslag om innføring av C&R i jakta. Fullt mulig dette ved hjelp av bedøvelsespiler som ammo...[ :) ]

hehe.. det praktiseres faktisk. Bueskyttere kan skyte seg en utrydningstruet art med bedøvelsespil mot betaling. Tro det eller ei. Har en DVD som viser det.

Men det synes jeg er å gå litt langt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Jeg vil anbefale alle gjeddefiskere til å anmelde jegere til politiet når de skyter gjedde med kruttvåpen i yngletiden. Ikke fordi aktiviteten er ulovelig men fordi den skaper urimelig støy i natur og utmark i fugl og dyrs mest sårbare yngletid.Trolig blir saken bare henlagt men nok slike anmodninger vil kanskje få lovgiverne til å åpne øynene.

Jeg hadde nesten klar å svelge alle innlegg å legge tråden bak meg, men så bare måtte du....

Da håper jeg turfolket starter å anmelde fiskere for truende adferd der der de fekter vilt rundt meg spisse kroker og andre farlige gjenstander. Kniver bærer de jo også.. Dette hører ikke hjemme på steder der familier tar med sine barn for å slappe av...

Alternativet er og skyte så mye gjedder at vi blir kvitt gjeddefiskerene, da er vi også kvitt gjeddejakt og hele dabatten. Så får vi bare håpe bue jakt blir lovlig i Norge sånn at mine interesser er bevart...

Egoisme kommer til å ødelegge for dere/oss alle. Respekt eller legg ned stanga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange jegere driver en slags C&R uten at de vet om det tydeligvis.

På elgejakt må de la dyr passere som ikke inngår i kvota.

Geita må passere fordi den har killinger og hvem skyter egentlig en rådyrkilling.

Røya får fly for at den er god og ha i terrenget.

Men opplevelsen har de hatt. De kunne tross alt ha skutt den.

Hva tror du skadeskytingsprosenten din blir på gjeddejakt med bue Dachs? Er den like lav som ved bukkejakta di?

Er høy skadeskytingsprosent noe du kan leve med bare fordi du har loven i hånd?

Har vi noen tradisjon med og skyte gjedde med bue forresten?

Har du jaktet noe som helst med buen din eller er gjeddeskyting bare en mulighet for deg til å drepe noe med den?

Jeg personlig har ikke noe imot buejakt på små/storvilt, men jeg synes at fisk er for fiskere og vilt er for jegere.

Det er en grei fordeling av naturens ressurser.

Men skal du bruke et lovverk som er full av hull til og forsvare din aktivitet, så vitner det om mangel på forståelse av god jakt/fiske moral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig ikke tenkt å si mer i denne diskusjonen da...

MEN! La oss nå bli enige om en ting? Vi har kverulanter i begge leire, og noen har moro av å hete opp diskusjonen litt ekstra. Men la nå avsporingen være en saga blott. Tross alt dyrker vi naturen og friluftslivet alle sammen. Står sjøl med en fot i begge leirer og ser at

det har vært usakligheter fra begge kanter. Skal ikke påstå at eg sjøl klare være like saklig til enhver tid, noen ganger koker det litt over.

Men istedet for å krangle om bagateller kan vi kansje bruke tiden til mer konstruktive ting på de forskjellige fora. Lite poeng i å diskutere en sak der partene aldri blir enige uansett spør dere meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lasse_88

Helt utrolig at han (Dachs) klarer å poste nesten 50 svar i en tråd!

Skjønner dere nå hva vi har å slite med på sluttstykke.com ??

Jeg er takknemlig jeg, for at han heller henger på dette forumet hele dagen.t155.gif

Han greier å egle på seg folk hvor enn han er i verden, men på den annen side så er jeg og mange med meg blitt veldig glad i den kortbeinte fillebikkja, ...... på mange måter.

Så takk til alle dere brukerne her inne på dette fiskeforum for at dere tar han i pensjon et par dager. [ :) ]

Med vennlig fiskerhilsen.

b5.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av solan

Mange jegere driver en slags C&R uten at de vet om det tydeligvis.

På elgejakt må de la dyr passere som ikke inngår i kvota.

Geita må passere fordi den har killinger og hvem skyter egentlig en rådyrkilling.

Røya får fly for at den er god og ha i terrenget.

Men opplevelsen har de hatt. De kunne tross alt ha skutt den.

........

Den store forskjellen er at under jakt blir det ikke brukt redskap med spiss krok som dyret blir dratt inn til jegeren med mens det bruker alt det har av krefter til å slite seg løs og når den så er dratt inn blir den flyttet til et element der den ikke hører hjemme, tuklet med av menneskehender for siden når "sports" fiskeren er fornøyd blir gitt "kunstig" åndedrett for så å bli sluppet fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Bambi

sitat:Opprinnelig postet av Lasse_88

Helt utrolig at han (Dachs) klarer å poste nesten 50 svar i en tråd!

Skjønner dere nå hva vi har å slite med på sluttstykke.com ??

Jeg er takknemlig jeg, for at han heller henger på dette forumet hele dagen.t155.gif

Han greier å egle på seg folk hvor enn han er i verden, men på den annen side så er jeg og mange med meg blitt veldig glad i den kortbeinte fillebikkja, ...... på mange måter.

Så takk til alle dere brukerne her inne på dette fiskeforum for at dere tar han i pensjon et par dager. [ :) ]

Med vennlig fiskerhilsen.

b5.gif

Bambi da... blir nesten rørt jeg. Skal ikke forlate dere på sluttstykke da, men det er morsommere mennesker her for øyeblikket.

Lasse: Dere har ingen andre interessante tråder enn denne. Dessuten ser du jo at jeg skriver fortere enn jeg tenker. For ikke å snakke om at jeg setter pris på en opphetet diskusjon så lenge jeg har rett. Og har jeg ikke rett så har du feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Mulle Meck

sitat:Opprinnelig postet av solan

Mange jegere driver en slags C&R uten at de vet om det tydeligvis.

På elgejakt må de la dyr passere som ikke inngår i kvota.

Geita må passere fordi den har killinger og hvem skyter egentlig en rådyrkilling.

Røya får fly for at den er god og ha i terrenget.

Men opplevelsen har de hatt. De kunne tross alt ha skutt den.

........

Den store forskjellen er at under jakt blir det ikke brukt redskap med spiss krok som dyret blir dratt inn til jegeren med mens det bruker alt det har av krefter til å slite seg løs og når den så er dratt inn blir den flyttet til et element der den ikke hører hjemme, tuklet med av menneskehender for siden når "sports" fiskeren er fornøyd blir gitt "kunstig" åndedrett for så å bli sluppet fri.

Man er da heller ikke nødt til å jakte for å overleve, så å komme med argumenter om at dette er edlere fordi man avliver dyret er bare tøys. Du kan kjøpe all maten du trenger i butikken. Naturen klarer seg aller best uten menneskelig innblanding, men vi vil naturligvis tilrettelegge slik at vi kan høste mest mulig og etter våre egen agenda.

Det eneste argumentet for å både jakte og fiske i dagens moderne verden, er rett og slett adspredelse, fornøyelse og interesse, og ikke minst komme seg ut i naturen. Ellers hadde vi klart oss fint med å skyte dyr som gjør skade på avlinger og husdyr. Har sett jegere som synes de gjør naturen en tjeneste, men ikke forstår sin egen rolle i økosystemet.

Det er nøyaktig det samme med fiske. Man trenger ikke å plage fisken hverken for å spise eller overleve, man gjør det for sin egen fornøyelses skyld, og at man i etterkant kan nyte et godt måltid kommer som en bonus. Om man velger å sette ut igjen fisken eller ikke spiller ingen rolle.

Sportsfiske er fiske med fokus på fisket, og ikke på matauk. For gjedde er det ultimate sportsfiske å ta den svære madammen, men den har begrenset matverdi på grunn av høye kosentrasjoner av miljøgifter. I tillegg har storgjedda en svært viktig rolle som predator på mindre gjedder, og å sette ut igjen storgjeddene er å opprettholde balansen i et vann/vannsystem som gjør det interessant å fiske der fra et sportsfiskemessig synspunkt.

Det virker derfor provoserende når noen ønsker å gjøre det motsatte av det som er fornuftig fra et sportsfiskemessig synspunkt, nemlig å ta livet av storgjedda som vi ønsker å ta vare på. Når man vet at den ikke kan brukes som mat, men enten blir kastet eller brukt som reveåte, er det ekstra uforståelig og provoserende. Man får da forståelsen av at man har et behov for å fyre av børsa mot noe levende, samma om det er fugl eller fisk. Har vel også forståelsen av at man like gjerne knerter 14-kilosgjedda som 2-kilosen uavhengig av hva man skal bruke den til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av HavengelMan er da heller ikke nødt til å jakte for å overleve, så å komme med argumenter om at dette er edlere fordi man avliver dyret er bare tøys. Du kan kjøpe all maten du trenger i butikken.

Ening i mye av det du skriver, men dette er jo egentlig direkte feil.

Mennesket er avhengig av kjøtt i tillegg til fisk og planter og "drit"

Noen må "jakte" for at vi får mat i kjøleskapet. Enig i at ola nordmann ikke lengre trenger og traske rundt i skogen og skyte dyret selv lengre fordi det finnes ferdige biffer på matbutikken. Jakt er som fiske, en fritidsaktivitet.

Men.... Om det er noen dyr som blir utsatt for dyremisshandling i mye større grad en C&R tilfeller så er det matdyr. Dyr som står på en liten bås uten og se dagslys før den er på vei til slakeriet. Dyr som blir nedverdiget og torturert på alle måter fordi det gir oss en større produktsjon og mere penger.

Jeg synes ikke så veldig synd på elgen som tar en kule etter et langt godt liv i skogen der den kan nyte friheten og leve et verdig liv dersom en setter det i sammenheng med våre produksjonsdyr.

Noen må drepe for at vi skal overleve, om jegeren gjør det eller bonden gjør det spillet liten rolle for mannen i gata, men jeg har mindre tilovers for bonden da disse dyrene blir behandlet værre til fordel for økonomien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fatter ikke at en tråd kan blis så lang?

Men jeg får vel slenge meg på, utrolige mange sære kometarer her.. Alle har forskjellige interesser.. Det mest humane hadde hvert om alle av oss bare holdt seg hjemme, C&R er jo slemt, er jo i grunn bare pinig av dyr for at vi skal ha det gøy, Skyte en gjedde man ikke skal spise er samme sak...

Men, la folk gjøre som de vill, nå skal jeg ut sette garna mine etter SØ, og det er matauke!! den eneste unskyldningen for faktisk og fiske :)

lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Danmark kan du jakte med bue, men norske myndigheter sier nei...hvorfor?

Hvor mange land utenom Norge er det ikke tillatt å bruke levende fisk som agn?

Vårt nye tilsyn, Mattilsynet er i full gang med å kartlegge markens forferdelige lidelser under fiske...fornuftig bruk av skattepenger?

Jeg vurderer å monterer en haspelsnelle på enkeltløperen...kombinasjonsvåpen, men lurer på følgende...

Må jeg bruke søkke av vismuth?

Jeg kjøpte en sluk her om dagen, registrerte at den ikke innholdt bly, er det større risiko for skadefisking?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Jeg tror nok at bladet Jakt & Fiske er det beste eksempelet på at jakt best ivaretas av jegere, og sportsfiske best ivaretas av sportsfiskere.... Dagens regelverk er forbi AFP stadiet, og gjedde bør selvsagt skånes fra skadelig virksomhet i de mest sårbare periodene. Eller skal man åpne for uregulert elgjakt rett før kalving? Tenker da på fallgroper, snarer o.l for å gjøre det hele mest mulig spennende og effektivt[ :) )]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Jeg tror nok at bladet Jakt & Fiske er det beste eksempelet på at jakt best ivaretas av jegere, og sportsfiske best ivaretas av sportsfiskere.... Dagens regelverk er forbi AFP stadiet, og gjedde bør selvsagt skånes fra skadelig virksomhet i de mest sårbare periodene. Eller skal man åpne for uregulert elgjakt rett før kalving? Tenker da på fallgroper, snarer o.l for å gjøre det hele mest mulig spennende og effektivt[ :) )]

Tja, jeg har aldri opplevd at en sportsfisker reagerer negativt når jeg setter opp minkfeller ved et lakseførende vassdrag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

Jeg tror nok at bladet Jakt & Fiske er det beste eksempelet på at jakt best ivaretas av jegere, og sportsfiske best ivaretas av sportsfiskere.... Dagens regelverk er forbi AFP stadiet, og gjedde bør selvsagt skånes fra skadelig virksomhet i de mest sårbare periodene.

Du åpner bra man tuller det bort så jeg kommentere kun det siterte. Helt enig. Jegere vet mest om jakt og fiskere mest om fisk. Men hvis denne gytegjedda er så verdifull så burde i såfall den ei heller fiskes for C&R. Og ihvertfall ha generelt fiskeforbud i gjeddeførende vann i april/mai. Snakker vi om bestandsforvaltning og har omtanke for denne verdifulle fisken så er dette veien å gå.

Jeg trur seriøst at sportsfiskere føler en eiendomsrett til gjedda og har av den grunn vondt for å svelge at noen fanger den på annet hvis som umuligjør C&R. Tviler sterkt på at noen her inne hadde kappet hue av en sportsfisker som viser en gjedde tatt i denne perioden av respektabel størrelse. For det er jo greit så lenge den biter på av fri vilje... Han er ikke mer verdifull enn det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Bue og Haglejakt på gjedde er først og fremst aktuellt under gytingen. At jegere sliter med å ta kritikk for dette er jo bare besynderlig. Jeg ser ingen forskjell på dette og det å jakte elgku før kalving. Poenget er det samme, det skader fremtidig jakt, og hierarkisk bestand. Sportsfiske på gjedde muliggjør ihvertfall et valg for fisken om den skal bite eller ikke, i motsetning til jakt der hvor fisken dør uansett, enten med en gang eller pga skader påført. C&R bør uansett være påpudt i de tilfellene der man får stor gjedde, spesiellt under gyting. 100 cm maks mål er en grei regel svenskene har innført med hell mange steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en vesentlig forskjell på elgu før kalving og en rognfylt fisk, i allefall så lenge vi snakker om foster. Det jaktes forøvrig dyr som er bedekket hvert bidige år, men det er greit så lenge fosterutviklingen ikke er kommet i gang. F.eks. jaktes rådyr ut januar i sverige og til jul i Norge. Med tanke på at de er bedekket rundt juli/august så høres det sikkert ille ut, men fosterutviklingen har altså ikke kommet igang.

Gjeddefisking med hagle/bue er av et så lite omfang vil jeg tro at det egentlig ikke er noe problem. Det er muligens moralen i det som plager dere.

At fisken velger å bite så får den liksom skylde seg selv, er fryktelig, fryktelig tynn. Mulig du drar det frem som et poeng at de færreste biter på og derved overlever de fleste. Så i tilfelle bør du tenke på at de gjeddene som skytes etter er kun de som sees og som man er på skyteavstand på. Altså svært få individer blir eksponert for det. Selvsagt har du et poeng ved at fiskeren kan _velge_ å slippe den ut igjen. Hvor mange av dere gjør det når den virkelig store gjedda har tatt agnet? Hvis det er en rekordgjedde, er det da greit å ta livet av den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.