Gå til innhold
Fiskersiden

Vrak fiske.


Jon the newbie
 Share

Recommended Posts

Hei. Er helt ny her på forumet og ganske så fersk i fiskegemet.

Hørt det skal være så veldig bra å fiske på vrak, noen som har erfaring med dette og eventuellt hvilke vrak? Har funnet en side der de best kjente vrakene i Norge er merket av på kartet( http://dykkepedia.com/wiki/Kategori:Vrak ) Hva brukes av utstyr og agn til dette?

Kjøpte meg en havfiske stang og multiplikator snelle fra skittfiske.no for en liten tid tilbake (http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55574 )

Er spesielt interessert i å fiske på vraket som ligger på innsiden av prest holmen i Byfjorden da dette ikke er så langt å kjøre i ei jolle fra augland.. Alle tips og råd tas hjertelig imot..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er helt ny her på forumet og ganske så fersk i fiskegemet.

Hørt det skal være så veldig bra å fiske på vrak, noen som har erfaring med dette og eventuellt hvilke vrak? Har funnet en side der de best kjente vrakene i Norge er merket av på kartet( http://dykkepedia.com/wiki/Kategori:Vrak ) Hva brukes av utstyr og agn til dette?

Kjøpte meg en havfiske stang og multiplikator snelle fra skittfiske.no for en liten tid tilbake (http://skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=55574 )

Er spesielt interessert i å fiske på vraket som ligger på innsiden av prest holmen i Byfjorden da dette ikke er så langt å kjøre i ei jolle fra augland.. Alle tips og råd tas hjertelig imot..

mener du prestøya? mener du vraket som ligger i utkanten av korsvikfjorden? der noen dansker var litt uheldige i året som gikk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seattle? Sikkert spennende, men det er nok fort gjort å overvurdere effekten av kystnære vrak...

Stemmer det. Seattle. ser det ligger en minesveiper rett utenfor møvik også. må kansje lengre ut hvis det skal være noe virkelig stort å hale. Ligger ett rett utenfor Grønningen på 15- 42 meter kansje mer aktuellt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Seattle. ser det ligger en minesveiper rett utenfor møvik også. må kansje lengre ut hvis det skal være noe virkelig stort å hale. Ligger ett rett utenfor Grønningen på 15- 42 meter kansje mer aktuellt..

Det kan godt være det er stor fisk der, men mange tror at et vrak umiddelbart er ensbetydende med diger fisk. Det er det ikke. De stedene vrakfiske er hett utgjør gjerne vraket en markant variasjon ifht bunnen ellers. Det gjør de sjelden langs kysten vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner ikke så mye til de plassene, annet enn at de ligger mye på fjell å ujevn bunn så de skiller seg ikke ut noe, som oz skriver, men fint å lese at det finnes flere som er på leiting etter storfisken og ikke bare makrellen :) her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre er inne på ville jeg nok ikke stirra meg blind på vrak, men heller studert dybdekart og bunnsubstrat for å finne markerte variasjoner.

Men det skader jo ikke å prøve på vraka, så jeg ønsker lykke til og ser fram mot rapporter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre er inne på ville jeg nok ikke stirra meg blind på vrak, men heller studert dybdekart og bunnsubstrat for å finne markerte variasjoner.

Men det skader jo ikke å prøve på vraka, så jeg ønsker lykke til og ser fram mot rapporter!

Kommer nok ikke til å bruke hele sommer sesongen på å prøve ut vrak nei, men syntes det virker spennende så tenkte bare å høre om noen her nede hadde erfaring med dette. Blir nok heller til at jeg studerer kartet i Søgne skjærgården da det er her vi har hytte og tilbringer flest (fisketimer). Skal ut å prøve å finne noe grei torsk i morra. Har en goplass der hvor en kan dra torsk på 5+ fra land men må nok prøve hav stanga med agn fra båt nå å se om det gir resultater.. rapporter kommer.. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt oss for å ta en testtur ut på egersundsbanken ved fint vær når sesongen er i gang. Bruker vel 1.5-2 timer ut og det skulle jo være mulig gjennomførbart. Der ute ligger det jo noen vrak som kunne vært interessante å teste ut Skal sjekke ut litt nærmere med fiskerne her borte om det er noen områder de skgger unna grunnet vrak. Så satser på en spennende sesong så fort båten kommer på vannet og den værste sø iveren er unnagjort:)

Blir spennende å høre om du får på noen beist:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt oss for å ta en testtur ut på egersundsbanken ved fint vær når sesongen er i gang. Bruker vel 1.5-2 timer ut og det skulle jo være mulig gjennomførbart. Der ute ligger det jo noen vrak som kunne vært interessante å teste ut Skal sjekke ut litt nærmere med fiskerne her borte om det er noen områder de skgger unna grunnet vrak. Så satser på en spennende sesong så fort båten kommer på vannet og den værste sø iveren er unnagjort:)

Blir spennende å høre om du får på noen beist:)

Gi beskjed hvis det blir no fangst ja.

var ute i dag og kastet litt med stanga og det ble 2 torsk på 1.5 og 1.7 kilo. skal ut på hytta i Søgne i morra å prøve meg etter noe litt større.Satser på å agne med litt frossen makrell å se om det gir resultater..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt oss for å ta en testtur ut på egersundsbanken ved fint vær når sesongen er i gang. Bruker vel 1.5-2 timer ut og det skulle jo være mulig gjennomførbart. Der ute ligger det jo noen vrak som kunne vært interessante å teste ut Skal sjekke ut litt nærmere med fiskerne her borte om det er noen områder de skgger unna grunnet vrak. Så satser på en spennende sesong så fort båten kommer på vannet og den værste sø iveren er unnagjort:)

Blir spennende å høre om du får på noen beist:)

blir spennende å høre fra dine turer også, men du kommer jo skjeldent tom tilbake. så regner med du får noe å skrive om. :thumbsup:

Gi beskjed hvis det blir no fangst ja.

var ute i dag og kastet litt med stanga og det ble 2 torsk på 1.5 og 1.7 kilo. skal ut på hytta i Søgne i morra å prøve meg etter noe litt større.Satser på å agne med litt frossen makrell å se om det gir resultater..

kan jeg spørre hvor du fisket i dag? eller er det hemmelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den artikkelen ja. så syykt morro ut. langt å kjøre i ei jolle da. he he.

fiske plassen er ikke hemmelig nei. jeg stod i steisundet uten for auglands bukta der fik jeg den eene på 1.5 så kjørte jeg ut på flekkerøya rett fram i rundkjøringa og ned til bryggene. er en pir der bak ett lagerbygg. der fik jeg den på 1.7. dette er samme plassen som jeg for en uke siden dro 12 kilo tilsammen på 3 fisk på fire kast..grei plass det.he he :withstupid:

må jo bare si det når jeg først sitter her å skriver at jeg hadde en tur ut på odderøya (på tuppen) på mandag og skulle kaste litt med sluk. hadde stått der en times tid med bare noe små napping men ingen fangst, plutselig røkket det til noe så innst inni h#¤#%¤e i stanga :) begynte å rulle inn men det gikk rett og slett ikke så jeg slapp ut ett stykke, så fikk jeg omsider rullet den inn en god del helt til det plutselig røkka til så hele stanga mi bokstavelig talt knakk!! :o fortsatte å rulle inn men ett par røkk til fra "fisken" eller hva det var så røyk sena. Neste gang blir det kraftigere utsyr og forhåpentligvis STOOR !!fangst :cigar: ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den artikkelen ja. så syykt morro ut. langt å kjøre i ei jolle da. he he.

fiske plassen er ikke hemmelig nei. jeg stod i steisundet uten for auglands bukta der fik jeg den eene på 1.5 så kjørte jeg ut på flekkerøya rett fram i rundkjøringa og ned til bryggene. er en pir der bak ett lagerbygg. der fik jeg den på 1.7. dette er samme plassen som jeg for en uke siden dro 12 kilo tilsammen på 3 fisk på fire kast..grei plass det.he he :dribble:

må jo bare si det når jeg først sitter her å skriver at jeg hadde en tur ut på odderøya (på tuppen) på mandag og skulle kaste litt med sluk. hadde stått der en times tid med bare noe små napping men ingen fangst, plutselig røkket det til noe så innst inni h#¤#%¤e i stanga :dribble: begynte å rulle inn men det gikk rett og slett ikke så jeg slapp ut ett stykke, så fikk jeg omsider rullet den inn en god del helt til det plutselig røkka til så hele stanga mi bokstavelig talt knakk!! :o fortsatte å rulle inn men ett par røkk til fra "fisken" eller hva det var så røyk sena. Neste gang blir det kraftigere utsyr og forhåpentligvis STOOR !!fangst :cigar: ..

oi oi da, odderøya er bra det, blir passelig dypt der i kasteavstand, har fått lange også der, men fra båt da, du har stått på brygga til "vraket" da, plassen på flekkerøya tenker jeg på. Jeg holder til i voie så steinsundet, og ytterst på andøya mot ternevig sundet er plasser som jeg prøver nå og da. men har aldri tenkt på brygga på øya før, hmmm :D

håper du får revansj på odderøya da :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi oi da, odderøya er bra det, blir passelig dypt der i kasteavstand, har fått lange også der, men fra båt da, du har stått på brygga til "vraket" da, plassen på flekkerøya tenker jeg på. Jeg holder til i voie så steinsundet, og ytterst på andøya mot ternevig sundet er plasser som jeg prøver nå og da. men har aldri tenkt på brygga på øya før, hmmm :D

håper du får revansj på odderøya da :dribble:

Jeg bor også i voie (voieåsen)så det er jo digg å ha greie fiskeplasser i gå avstand.

Stemmer det, heter hvist vraket der nede mye fisk der siden fiskemottaket er rett på andre siden av bukta og de renser notene til reke trålerne der inne...

Hvordan kommer du deg ut til tuppen av andøya? Parkerer du ved broa til bredals holmen og går ut den veien gjennom bommen?

Vet du om noen gode sei plasser i området? og hva brukes av sluk/agn til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja går ut ved bommen der, det er blitt laget en sti der som gjør det veldig greit å komme ut, jeg har fisket mest med sluk der, har prøvd med agn, fikk noen flyndrer da. Mye sand bunn rundt i bukta der, veldig bra med fluestanga også, sjøørreten går rundt innpå stranda og i bukta langs fjellet, den er lett å få øye på der inne.. seien med litt str er ikke lett å finne lengre synes jeg, lettere med båt, har fått litt på trolling inne i bukta ved kragevika på flekkerøya..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja går ut ved bommen der, det er blitt laget en sti der som gjør det veldig greit å komme ut, jeg har fisket mest med sluk der, har prøvd med agn, fikk noen flyndrer da. Mye sand bunn rundt i bukta der, veldig bra med fluestanga også, sjøørreten går rundt innpå stranda og i bukta langs fjellet, den er lett å få øye på der inne.. seien med litt str er ikke lett å finne lengre synes jeg, lettere med båt, har fått litt på trolling inne i bukta ved kragevika på flekkerøya..

Hmmmm.. Takk for tips, kansje vi treffes der ute en dag da. he he. Hade vært morro å få no SØ med grei size. er jo morro å fiske flyndre også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt tanken ja. kan jo faktisk se ørreten fra bryggene i augland.

hadde en skuffende tur ut på hytta i søgne i dag, stod i flere timer uten ett eneste napp.prøvde alle triksene i boka(mi) he he. agnet med reke og testet nesten alle slukene men ingen ting.. bedre fiske i vågsbygd tydeligvis. he he. :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.