Gå til innhold
Fiskersiden

Målrettet laksefiske i sjøen?


s_maurseth
 Share

Recommended Posts

Som ivrig sjøørretfisker får jeg en og annen laks som bifangst men lurer på om det er spesielle metoder for å kunne fiske mer målrettet mot laks. Jeg fisker stort sett fra land og er ute etter tips om fiskemetoder og slukvalg som kan gjøre mitt fiske enda litt mer spennende. Har forhørt meg i området etter hvor gamlekara brukt å sette not og garn og på hvilke strøm og vindretninger de fikk mest på, er det en god tilnærming? Takker for alle innspill:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare såvidt prøvd målretta etter laksen i saltvann, men får veldig sjelden laks der jeg fisker ørret. (En laks pr 200 SØ)

Foreslår sildesluker i smale sund og andre naturlige hotspots, har en sånn plass i "nærheten". Sundet er 8-10m dypt, 100m bredt og ligger ca 1km uttafor ei veldig fin smålakselv. Lånte bort ei 15 grams møresild til en kamerat som banna på at det måtte stå en laks akkurat "der". Fast fisk på første kastet og en halvtime senere hadde han fått en 7kgs laks på skrytelista.

Moralen blir som følger: Prøv andre steder enn der du normalt får SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjenning av meg fikk 15-20 laks i sjøen (trondheimsfjorden) i fjor. Alle fra land og med rimelig små sildesluker (tror det er 28 gram evt. pluss litt). Fjorden er ikke smal der han fisker, men den er relativt grunn (tipper 20-30 meter). Stedet er ikke veldig langt fra en lakseelv, men de laksene jeg har sett han har tatt (på bilde) har absolutt ikke tilhørighet til denne elva. Mulig laksene følger forholds likt vandringsmønster i fjorden?

Uten at jeg har svaret så er det lille jeg har hørt fra han at vindretningen er helt avgjørende for hvor fisken går (pålandsvind?). Husker han tok 3 på en dag og 2 neste dag i fjor sommer og da var moralen at været var optimalt uten at jeg husker hva det var. Kanskje noen kan hjelpe med råd ift vær?

Jeg er ellers usikker hvor dypt han fisker, men antar kanskje at det øverste vannlaget!? Det var også et klart mål å ha utstyr til å kaste laaangt.

Bifangst var primært torsk og sei og ikke SØ - bekrefter kanskje det forrige bruker kommenterte...

Vedkommende fisker også laks i elv, men det at han prioriterer såpass mye tid på fjordfiske etter laks tyder vel på at det er ok muligheter bare man kjenner betydningen av "vær og føre"...

Endret av Stinger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som jeg tenker riktig da. Når jeg var yngre var jeg ofte med bestefar og "fisket" laks med garn og han hadde veldig bestemte meninger om på hvilken vindretning og strømretning de forskjellige plassene ville gi fisk og det stemte svært ofte. Nå bor jeg en annen plass men vil tro dette vil være avgjørende andre plasser også. Mulig jeg kan øke slukstørrelse litt i forhold til SØ fisket og bruke de gamles strøm og vind erfaringer for å komme i boks. Kom gjerne med flere tips, også om slukvalg og metoder. Takk for alle svar så langt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kjenning av meg fikk 15-20 laks i sjøen (trondheimsfjorden) i fjor. Alle fra land og med rimelig små sildesluker (tror det er 28 gram evt. pluss litt). Fjorden er ikke smal der han fisker, men den er relativt grunn (tipper 20-30 meter). Stedet er ikke veldig langt fra en lakseelv, men de laksene jeg har sett han har tatt (på bilde) har absolutt ikke tilhørighet til denne elva. Mulig laksene følger forholds likt vandringsmønster i fjorden?

Uten at jeg har svaret så er det lille jeg har hørt fra han at vindretningen er helt avgjørende for hvor fisken går (pålandsvind?). Husker han tok 3 på en dag og 2 neste dag i fjor sommer og da var moralen at været var optimalt uten at jeg husker hva det var. Kanskje noen kan hjelpe med råd ift vær?

Jeg er ellers usikker hvor dypt han fisker, men antar kanskje at det øverste vannlaget!? Det var også et klart mål å ha utstyr til å kaste laaangt.

Bifangst var primært torsk og sei og ikke SØ - bekrefter kanskje det forrige bruker kommenterte...

Vedkommende fisker også laks i elv, men det at han prioriterer såpass mye tid på fjordfiske etter laks tyder vel på at det er ok muligheter bare man kjenner betydningen av "vær og føre"...

Kan dette ha vert oppdrettsfisk?

Det er påfallende skjelden det blir tatt laks ved fiske fra land. De tilfeller jeg har hørt om er gjerne ved tidevanns-strømmer. Jeg ville heller brukt tida etter sjøøretten eller gått i elva etter laksen. :)

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er garantert ikke snakk om oppdrettsfisk. Men det kan samtidig være noe med strømforholdene ved denne plassen (tror ikke det er snakk om en bestemt hotspot men et belte på noen kilometer) som gjør at den leverer. Vet også av noen med båt og alt mulig fancy hancy dorgeutstyr som ikke får all verden.

Ser det samme fra hytta vår lengre ute i fjorden. Med riktig værforhold er laksenøtene (de helt inntil land) fulle av fisk... Burde vært mulig å prøve litt målrettet fiske fra land!??

Merker at fiskeiveren begynner å våkne av vinterdvalen nå gitt. :thumbsup: Noen små uker nå så blir det silkeføre for SØ, deretter en skikkelig kveiteinnsats for så å komme inn på sommerens store høydepunkt med laksefiske... :)

Kan dette ha vert oppdrettsfisk?

Det er påfallende skjelden det blir tatt laks ved fiske fra land. De tilfeller jeg har hørt om er gjerne ved tidevanns-strømmer. Jeg ville heller brukt tida etter sjøøretten eller gått i elva etter laksen. ;)

M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laksen er vriden å ta i fjordstrøk. Den slutter jo å spise når den kommer inn under land. Det gode dorgefisket de hadde "på yttersida" nordpå, spesielt utenfor Sørøya og traktene rundt der, foregikk i en del av havet der næringssøket fremdeles var aktivt. De gamle sa at de sluttet å hugge når de fikk "ferskvannsstenk i nasen". Men ingen regel uten unntak, jeg har også fått både villaks (men sjelden!) og o-laks (mange!) under fiske fra land med sø-utstyr.

Værforholdene vi fanget best på når jeg var guttunge og passet nøtene, ja det var definitivt pålandsvind. Da måtte vi følge med som smeder mens krokgarna sto, slik at vi fikk laksen opp før den sprengte seg gjennom maskene eller rev hull på 0,60 mm monofil som garna var laget av. Var det derimot fralandsvind giddet vi så vidt å renske tang & skitt ut av garna morgen og kveld, for da fikk vi lite og ingenting. Er jo ofte slik med sø'en også, den går temmelig nært land i pålandsvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.