Gå til innhold
Fiskersiden

Årets andre mål er nådd


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Klokken viste 16.15 tirsdag 8. februar da den første makrellfileten ble sendt mot dypt vann. Team Timevis, altså Jon og jeg, var på plass på en kai vi aldri før har fisket på, men som hadde lovende utsikter.

113581_s.jpg

Greie forhold for litt kystmeiting.

Dessverre skulle det vise seg at kaien lå innerst i ett av ytterst få grunne partier i fjorden. Dermed ble det agnfiske på 30 meter, og ikke voldsom optimisme. Etter bare en halv time bestemte vi oss for å flytte oss fem minutter lenger utover i fjordsystemet, til en kai som jevnlig leverer stor og fin lange, vel og merke til andre fiskere enn oss.

113580_s.jpg

Mens vi venter på storfisken.

Ettersom Jon har lovet matfisk til Gud og hvermann var det den glupske torskefisken med det fine kjøttet som var målet for denne turen. Krokene ble utstyrt med solide makrellfileter, og etter gode fall fant søkkene hvile på rundt 150 meters dybde. Det tok ikke lang tid før Jon hadde kontakt med fisk, men det ble med kontakten.

113582_s.jpg

Bare smånapping, og ingenting som vil sitte i tilslaget. Men jakken er i alle fall tøff.

En liten halvtime senere hadde jeg ett greit run, men fisken slapp agnet før jeg fikk gjort tilslag. Dermed måtte det agnsjekk til, og kveldens to første takkel ble donert til skaperverket. Utenfor denne kaien er det nemlig en kant fra Helvete, og sitter du først i denne er det god natt og takk for i dag.

Jeg slet heldigvis ikke noe snøre, men baronen la igjen rundt 100 meter takket være altfor skarp undervannsgeografi. Faren ved fisket på dette stedet kjenner vi så altfor godt, men når det lurer svær fisk i dypet er det en kalkulert risiko det er verd å ta. Nye pulleyer og lodd ble montert før vi flyttet oss 20 meter vekk fra der de første taklene fikk sin evige hvile. Her er kanten erfaringsmessig litt greiere. Men bare litt…

Det tok ikke mer enn noen minutter før smånappingen begynte hos meg, og etter fem minutter med helt lett stangristing gav det seg. Her var det bare å sveive opp, og kroken var som ventet ribbet for et hvert makrellfiber. Nytt agn, godt med surretråd og ned igjen i dypet med herligheten.

Så runnet det godt hos Jon, og tilslaget vitnet om bra fisk. Det er ikke fritt for at Jon svettet litt, da det var på denne kaien han kjørte fast fisk etter fisk for så å slite for bare noen uker siden. Men denne gangen gikk ting fint, og selv om fisken bød på god kamp, steg den sakte men sikkert mot overflaten.

113578_s.jpg

Jon kjører fisk.

Tankene mine gikk til hai, noe som gjorde Jon enda mer giret. Når så en fin pigghå kom glidende i overflaten kom heliumstemmen til trønderfiskeren sigende. Fisken gled lydig inn i håven, og Jon kunne slippe jubelen løs for sin første hai noen gang.

113579_s.jpg

Jon med sin første hai noensinne, en pigghå på 2260 gram, som selvsagt fikk friheten tilbake.

Ett av Jon sine mål for året har vært å ta en hai på stang, uansett hvilken art. Pigghåen som falt for makrellen hans denne tirsdagskvelden dro vekten til 2260 gram. Etter noen kjappe bilder fikk den majestetiske og rødlistede fisken friheten tilbake, og i lyset fra lommelykten seg den nedover i dypet med rolige bevegelser. En stor opplevelse for en som aldri har sett noe slikt før.

Noen minutter senere nappet det voldsomt hos meg, og da tilslaget ble satt var det tyngde i andre enden. Fisken var lydig og grei på vei oppover, og alle kanter ble forsert uten at noe satte seg fast.

113576_s.jpg

Fish on!

Etter noen minutter med sveiving kom nok en pigghå til syne i vannflaten. Jon er ikke akkurat smidig når han er pakket i termodress, og han måtte ut i et C-moment som hadde imponert både MacGyver og Chuck Norris for å få fisken i håven. Hengende utfor bryggen med lommelykt i kjeften fikk han til slutt nettet rundt fisken, og mål nummer to for året for min del var i boks.

Nå kan det selvsagt diskuteres hvorvidt det er moralsk korrekt å ha som mål å fange en fredet art fra land, men til mitt forsvar ble målsetningen spikret i god tid før direktoratet oppgraderte rødlisten. Det ble heller ikke fisket målrettet etter arten, og den ble fint behandlet og satt fri uskadet. Vekten viste forresten 2340 gram, godkjent det for å være første pigghå fra land.

113577_s.jpg

Årets andre mål er nådd, pigghå fra land. Fisken veide 2340 gram.

Etter to fine haier stilnet det helt av, både på sjøen og på nappfronten. Makrellkongen kom nedom en tur for å se på haibilder, og vi ble stående en times tid til før vi pakket sammen. Jeg hadde ting å gjøre, men Jon tok seg en tur til en av de andre kaiene i området på jakt etter matfisk. Det endte med nye hundre meter snøre på sjøen. Trolig hadde snøret fått en skade i forbindelse med bunnapp på haikaien. Matfisk ble det lite av, og kvelden kostet noen utstyrskroner.

Men en mann som nettopp har fått sin første hai tåler litt svinn…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke til å legge skjul på at jeg var rimelig stolt etter å endelig ha erobret helveteskaien, og med hai attpåtil :-) nok et mål for året nådd! Men den kostet...! Turen går rett til campelen etter jobb, for å si det sånn.. men litt svinn tåler man på en dag som i går :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.