Gå til innhold
Fiskersiden

Egenmelding ved sykdom


kilgallon
 Share

Recommended Posts

I forrige måned var jeg syk og borte fra jobb.

Sykdommen begynte på tirsdag og varte frem til fredag.

Brukte egenmelding på de 3 første dagene og tok den siste dagen som fri uten betalt siden jeg ikke orket å gå til legen for å få betalt for en ektra dags skyld med tanke på at jeg lå hjemme med feber.

Men når jeg fikk lønnsslippen for den gjeldene perioden, fant jeg ut at jeg ikke fikk betalt for de 3 dagene jeg var syk med egenmelding.

Tok kontakt med lønningsansvarlig i firmaet og fikk beskjed om at jeg ikke hadde krav på lønn siden jeg ikke hadde levert noen sykemelding siden fraværet fra jobben var over 3 dager. Slik var regelene sa han....

Noen her inne som kan fortelle meg om dette er fakta, eller om jeg har krav på lønn de 3 dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er eg redd for att du er idioten her, og ikke har krav på penger. Dessverre. Ta det som en lærdom til neste gang :-)

Eg kan jo sitere fra Folketrygdloven

§ 8-24. Rett til å nytte egenmelding

For å få rett til å nytte egenmelding må arbeidstakeren ha arbeidet hos arbeidsgiveren i minst to måneder. Ved gjenansettelse innen to uker regnes tidligere arbeidsforhold med.

Dersom et arbeidsforhold blir avbrutt i mer enn to uker, kan egenmelding først nyttes etter at arbeidstakeren igjen har vært i arbeid i to måneder.

Egenmelding kan likevel nyttes når vedkommende har vært i arbeid i fire uker etter avbruddet, dersom avbruddet skyldtes

a) bedriftspermittering

:icecream: permisjon etter arbeidsmiljøloven §§ 12-2, 12-3, 12-4, 12-5, 12-9 og 12-10.

c) permisjon etter sjømannsloven § 13, eller

d) militær- eller siviltjeneste.

Egenmelding kan nyttes for opptil tre kalenderdager om gangen. Fravær fra en arbeidsøkt som strekker seg over et døgnskille, skal regnes som en egenmeldingsdag. Ved nytt sykefravær innen 16 kalenderdager regnes tidligere fraværsdager uten legeerklæring med.

Varer arbeidsuførheten utover de tre kalenderdagene egenmelding er nyttet, kan arbeidsgiveren kreve legeerklæring. Dersom arbeidstakeren ikke legger fram legeerklæring, faller retten til sykepenger bort for egenmeldingsperioden. Dette gjelder likevel ikke hvis arbeidstakeren har vært forhindret fra å søke lege og det er godtgjort at han eller hun har vært arbeidsufør fra et tidligere tidspunkt.

Endret av Karleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven er klar, men slik du legger det frem, burde ikke lønningskontoret se dette slik?

- Mandag på jobb

- Tirsdag, onsdag, torsdag syk

- Fredag fri u/lønn.

Selv om det er litt i gråsonen å spekulere i å få den fjerde dagen som fri u/lønn istedetfor å oppsøke lege. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, de fleste private bedrifter driver business og ikke veldedighet. Kan de spare penger, så gjør de nettopp det! Synd selvfølgelig for trådstarter, men da kan han i hvertfall reglene til neste gang :)

True story.

Hadde han derimot ringt arbeidsgiver på torsdag kveld og bedt om velferdspermisjon fredag, alternativt informert om at han skulle oppsøke lege neste dag, så hadde saken endret seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil i tilfellet være en vrang arbeidsgiver som tolker dette som skulk, regner jo med at det ble gitt beskjed og skjema fyllt ut, ? da vil sykdom i de 3 dg, være gyldig selv om reglene sier at du ikke får betalt. Hvis det ikke ble gitt beskjed / avtalt at en hadde fri 4 dagen så kan vel den noteres som skulk.

IA bedrifter har vel inntil 8 dg egenmelding uten at du trenger å gå til lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker om den 4. dagen, og at du har tatt deg "fri". Hadde du avtale om fridag, burde du heller ikke blitt trukket i lønn. Så lenge du ikke gir beskjed om at du har tatt deg fri, men kun at du er syk den første dagen - ja da er hele fraværet ugyldig fravær, eller skulk om man vil. Har du avtale om fridag den fredagen er jo saken en helt annen, men regner med at du ville avklart det etter å ha lest tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om budskapet kunne vært pakket inn i noe mer diplomatiske vendinger, har Hoffa helt rett i det som skrives. Fra arbeidsgivers ståsted forventes to (og kun to) scenarioer den 4.dagen såfremt ikke noe annet er spesielt avtalt:

A: Arbeidstaker møter på jobb som normalt og ordner med egenmelding for de 3 foregående dager med sykefravær

B: Arbeidstaker møter ikke på jobb og fremskaffer dermed sykemelding

Skjer ingen av disse tingene, er hele fraværet å betegne som ugyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.