Gå til innhold
Fiskersiden

,,Spoleakselknute" med multi


nordheim
 Share

Recommended Posts

Hvilken knute brukes til å feste multi til spoler på haspel eller multiplikatorsneller?

Frarådes å gjøre det, da vil sena bare skli. Bind på monofilamen og knyt multi til denne etterpå eller bruk tape på spolen før du knyter multi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først en runde med dobbeltsidig tape. Så tar jeg to runder med snøret og lager en dobbelt slukknute. Fukt godt og stram forsiktig så det ikke blir varmgang.

Kan også feste mono innerst med samme knute og skjøte på multi'n etter noen meter med mono.

Dette er de to sikreste metodene for at snøret ikke skal skli på spolen.

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frarådes å gjøre det, da vil sena bare skli. Bind på monofilamen og knyt multi til denne etterpå eller bruk tape på spolen før du knyter multi.

Den er grei. Men lurte på om det finnes knuter som kan brukes til dette formålet? Eller må man ty til mono og så skjøte multi og mono?Og hvilken knute anbefales da som samtidig ikke bygger så mye?

Den er grei. Men lurte på om det finnes knuter som kan brukes til dette formålet? Eller må man ty til mono og så skjøte multi og mono?Og hvilken knute anbefales da som samtidig ikke bygger så mye?

Der kom svaret meg i forkjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere og flere oppegående snelleprodusenter bruker nå små tapper inn i spolen og her kan du knyte direkte i tappen med multi. Når jeg brukte multi til haspel (sluttet med det) boret jeg små hull i selve spolen og festet -knyttet i hulene. Ellers kan du lage løkke i både multi og mono tre i hverandre , for så å knyte mono mot spolen. Rask , sikker og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dobbeltsidig tape og har aldri hatt noe problem med det. Kjører vanlig spoleakselknute med flere surringer. Om jeg skulle få på en fisk som truer med å tømme spolen bånner jeg bremsen før jeg kommer til knuta, men med 4-600 meter snøre på snella skal vel det godt gjøres. På snella jeg bruker til fiske på store dyp har jeg vel på omtrent en kilometer snøre. Og båt kan man jo som kjent kjøre etter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.