Gå til innhold
Fiskersiden

Øyne for reker


SterkeGustav
 Share

Recommended Posts

Sånn dær kulekjetting til troppa i vasken!

De kommer i div str og farge!

Ja de har jeg funnet.....gjett om kjerringa ble sur da :):thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Nei tenker på disse som er sorte i enden på noe sene greier. Lurte på å se om jeg kunne klare å lage dem selv, med noe epoxy og svart lakk. Skal testes ut. Forøvrig så finner jeg dem på stramline.no til tålig grei pris. Hjelper å google litt fant jeg nettopp ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de har jeg funnet.....gjett om kjerringa ble sur da :):thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Nei tenker på disse som er sorte i enden på noe sene greier. Lurte på å se om jeg kunne klare å lage dem selv, med noe epoxy og svart lakk. Skal testes ut. Forøvrig så finner jeg dem på stramline.no til tålig grei pris. Hjelper å google litt fant jeg nettopp ut ;)

Finn du noe på ebay så må du si fra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har masse blytråd bruker også loddetinn .... MEN synes SØ fluer får en mye mere livlig gange med all vekta på øynene når du henger de opp med rapalaknuten.

Spess på reker!

Og med intersnøre og lange pauser å superhurtig røk/inndrag har gidd meg mye fisk i vinter... har prøvd reker som ikke er fortynga på en slik måte og de har ikke gitt meg fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da blir den ikke førtynga.

De øynene trådstarter etterlyser er de av monofilament som er til for å skape en naturtro rekeimmitasjon. Mye brukt på mange suksessfulle mønster. Han får gode svar på hvordan desse kan lages enkelt hjemme. Kuleøynene du snakker om er noe helt annet. De er fine de, til sitt bruk, men å argumentere for at man ikke skal bruke monoøynene fordi de ikke er fortynga blir bare tull. Det er to forskellige ting det er snakk om her, til hvert sitt bruk, eller i kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha fortyngede øyne på stilk, så kan du tre små svarte glassperler på 0,50 mono og svi tampen fast i perlene. Litt superlim skader heller ikke. Kan godt tenke meg at gangen blir veldig bra med tyngdepunktet langt bak, men viktigst er jo hva SØ mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fortynga flua forrest er ei enig i. gik mer naturlig gang i vannet. nå ei lavet rekeøjne bruger mono i 0.50 mm til 0.70 mm. smelter ei klump i enden od dypper klumpen i Loon Hard head cement. enkomponent og vannbasert. stærk som epoxy. kan fås i mange farver. normalt klipper jeg av 5 stykker sene og monterer dem i ei peang(operationstang). der er det nemt at producereøjne.

om du skal bruge mange øyne. kan su klippe av ca. 30 stykker monosene i ca. 10 cm længde. dem bukker du på midten så de har form som ei V. smelt ei klump i hver ende. og giv klumperne farve. etterhvert kan du hænge over tørkstativ. her kan hænge flere hundrede par øjne.

luksus udgaven labver ei ei liten klump på og farver med Loon Hardhead. når disse er tørket. blandet jeg ei portion 5 minutters epoxy. og dypper etterfølgende i den. dette gir ei flott øje med farvet pupil i glassøye. 30 stykker kan du lavet på ei blanding 5 minutters epoxy om du er snapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du dypper de i epoxy etter at den sorte lakken har tørket får du litt større øyne i tillegg får de en fiiiiiin 3D-effekt. Og ikke minst ser det mye proffere ut... Pleier lage til 50 stk av gangen bår jeg er i siget. Å ha en roterende epoxy-tørker for hånden er en fordel... Det lager du enkelt selv: https://www.fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/nyttig/100-lag-din-egen-epoxytr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du dypper de i epoxy etter at den sorte lakken har tørket får du litt større øyne i tillegg får de en fiiiiiin 3D-effekt. Og ikke minst ser det mye proffere ut... Pleier lage til 50 stk av gangen bår jeg er i siget. Å ha en roterende epoxy-tørker for hånden er en fordel... Det lager du enkelt selv: https://www.fiskersiden.no/index.php/artikler-mainmenu-114/nyttig/100-lag-din-egen-epoxytr

Skal si du/dere er kreative. Synes den saken som har blitt laget der, var helt genial. Kikket hos Herr Olsson på nett. fant noe som heter ELIMINATOR 230/12V 830MA, kanskje denne du mener?

Hvor tykk sene bruker du til dine øyne? Testet ut med 0,36 mm med synes de er litt tykke å binde med. Kanskje bare en øvelse dette :thumbsup:

Endret av SterkeGustav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.