Gå til innhold
Fiskersiden

Flue og dupp i sjøen


Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Terje ST

Takk for svar folkens! [ :) ] Synes det er litt vanskelig med fluestang. Får det liksom ikke helt til. Vannskelig å komme langt nok ut med flua og sånn. Skal forsøke meg fram.

Jeg har tro på det å være kreativ, og er enig i at har du "trua" så går det meste! [ :) ]

Jeg har brukt mye flue og dupp gjennom årene, mest i fjellvann, og det er en fantastisk morsom måte å fiske på. Har forsøkt det etter sjøørret også, men den er nok litt mer "avslørende" der, men for all del; sjøørreten er en nysgjerrigper, og mange ganger har jeg opplevd at den tar duppen.

Fluestang er likevel helt spesielt, med alt som rører seg rundt det. Finn en som har noen års erfaring med fluestanga, lytt til ham eller henne, og tren. Lengdene kommer etterhvert hvis du får de rette rådene fra starten. Velg denne personen med omhu. Ikke velg en som akkurat har startet selv. Det tar tid, både å forstå og beherske en teknikk korrekt, også for "lærern".

Mvh. Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av asmund aa

meget effektivt til tider, prøv også med en makrell strimmel på slep bak duppen, selv bruker jeg milo sine ørretbomber saktesynk/intermediate

prøver igjen[ :) ] Lar du silda bare synke sakte sammen med bombærn (ikke meg , jeg synker ikke) for så å sveive inn.[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet. Bombarda og flue funker godt det, men jeg vil samtidig anbefale duppfiske med hel sild eller brisling. Mer typen antennedupp av et eller annet slag. Har brukt dette under nattfiske etter SØ med stort hell. En liten Glowstick i duppen et par stenger ute, bål og cognac eller et par pils da snakker vi om en meget avslappende og meget spennende fiskeform...[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ :) ]Bombardofiske er ikke bare for de som ikke behersker/elsker fluestang, selv har jeg opplevt at sø beiter godt utenfor kasteavstand for fluestang. Da er bomberene ofte det som skal til for å nå ut til fisken. Når man fisker med bomber og agn er det flere muligheter,flyt-la dupp og agn drive med strømmen,intermidiate-fiskes med saaagte innsveiving,husk å gi slakk ved napp! Fisken må få tid til å svelge agnet. Personlig foretrekker jeg strimler av makrelbuk, men sild/brisling/meitemark/sandmark er også utmerkete agn.Tight lines, folks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hva er bombardofiske ?"

Nyhet innen kastedupper. Ørretbombene ligger horisontalt i vannet og fiskes med oppstrammet sene slik at nappet kjennes tydligere i stangtoppen.

Finnes i ulike flyte- /synkegrader , kan brukes til nesten all tenkelig fiske. Spesielt populært sammen med flue, men også med mark, jig, spinner, små wobblere osv. Mange typer å velge i.

En vanlig kastedupp roterer i luften, ørretbomberen går som en pil. Dette gør kastene mye lengre og det blir ikke så mye krøll på fortommen. Kan også benyttes i bunn av snøret med opphengere over.

Typer:

Flytende

Intermediate, 10-30 cm u/ vann ved innsveiving

Saktesynkende, 0,5- 1 m

Synkende, 1-3 m

Best erfaring gjort med den typen som går rett under vannflaten. Den plasker lite på landing og går stille i vannet.

P.s. Dette er "fisket" info, har heller ikke prøvd dette selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av kim andre

sitat:Opprinnelig postet av sp1

Dupp og meitemark funker bra det og :) tok en på Søndagen som var 8)

8????kilo????

Biter som bare det på dupp med mark ja .... :) Allways, i hvertfall der vi fisker 8) Ikke i Kg klassen (enda;), men det nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.