Gå til innhold
Fiskersiden

Fangst i Vestfold?


mikur
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har fått noe særlig fisk fra land nå når isen er på vei bort? Har selv vært ute tror jeg 4 turer rundt Holmestrand/snekkestad uten å få så mye som et napp, se en følger, vak eller noe annet som kan minne om fisk. Pratet med flere andre tidligere og i dag og det ingen av de hadde heller merket noe som helst på turene rundt Holmestrand bortsett fra en som faktisk hadde fått SØ på 1.2kg for et par uker siden.

Er det helt dødt/for kaldt enda eller har sjøørreten (evt andre arter) begynt å følge etter flua/sluken andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker, men jeg var på vestlandet nylig når isen hadde gått og fikk ikke et eneste napp ennå jeg fisket i en uke. Når det er kaldt i vannet står fisken mye dypere en vanlig. Du burde fiske på dype steder og bruke synkesene på fluestanga og kansje fortyngede fluer. Bruk også sluker som du fisker nær bunnen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du rett og slett vært på feil spot, landet 30+ SØ på tirsdagen, KANONFISKE! Det har vært temmelig dødt i vinter men har begynt og komme seg de 2 siste ukene. Må si jeg gleder meg til SØ konken skitt fiske arrangerer denne helgen, stimer med sø etter flua :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja.. Da har jeg nok vært på feil plass for jeg fikk ikke noe forrige tur heller og kjente det var iskaldt i sjøen.

Må tydeligvis bevege meg litt sørover fylket selvom det sikkert ikke er mange dagene før det "eksploderer" her i nord..

Får ikke vært med på denne messen da jeg skal på sportfiskemässan i jönköping men sjøørret konkurransen som Hesby sport arrangerer skal jeg være med på.. Får satse på at sjøørret fangsten starter da for min del om ikke jeg får tatt noen turer før det også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du rett og slett vært på feil spot, landet 30+ SØ på tirsdagen, KANONFISKE! Det har vært temmelig dødt i vinter men har begynt og komme seg de 2 siste ukene. Må si jeg gleder meg til SØ konken skitt fiske arrangerer denne helgen, stimer med sø etter flua :thumbsup:

Var kanonfiske sist tirsdag. Satser på at det blir like heftig til helga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du rett og slett vært på feil spot, landet 30+ SØ på tirsdagen, KANONFISKE! Det har vært temmelig dødt i vinter men har begynt og komme seg de 2 siste ukene. Må si jeg gleder meg til SØ konken skitt fiske arrangerer denne helgen, stimer med sø etter flua :thumbsup:

Det får man si var bra Ørret fiske ;) Hvor var du og fisket når du fikk så mange?

Her rundt Holmestrand har det vært tregt,er nok fortsatt for kaldt i vannet :coldb: .Ligger jo masse is i sandebukta som gjør at temperaturen er lav.Vet du hvor kaldt det var i vannet der du fisket??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten tur ut i ettermiddag/kveld, til Asnes (Vesterøya, Sandefjord). Resultatet ble en under minstemål, og en mistet under kjøring. Ellers veldig lite aktivitet, så noen få vak, samt et par som fulgte sluken. Målte temperaturen ytterst i bukten til 4 grader, og innerst til 5 grader. Så fortsatt litt kaldt.

Men det var deilig å se tegn til at ting begynner og skje. SØ som ble landet idag, ble faktisk årets første, så godt å komme igang (selvom det ble en slank pinne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om isen i Sandebukta er trygg?

du har sikkert fått det med deg. men for sikkert skyld; tror nok is sesongen på sandebukta er over for denne gang. varmen og vinden har tatt knekken på resten av isen de siste dagene.

var en tur og dengte sluk i bynære strøk sist fredag. blei ikke noe fangst. målte tempen til fire grader et par steder. men ei uke har gått, så tempen har sikkert steget litt på de rette plassene(grunna i sørvendte bukter)og satt mer fart i fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fikk 2 SØ under under sjøørretkonkurransen i vestfold. Fiskekompisene mine fikk henholdsvis 6, 5 (4SØ+1sild) og 3 så jeg har litt å revansjere neste gang. 9 av de tok på Krafla rosa tungsten. Mine to tok på rekefluen og på krafla rosa og begge var under minstemål men to av de andre fikk premiefisk for andre delinnveiing så turen ble suksess selvom det ikke ble noen grønlandstur på noen av oss denne gangen :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Var ute å prøvde flua etter sjøørreten på Søndag.Turen gikk til favoritt plassen i Sandebukta.Startet fisket kl 2100,så masse vak og ørret som hoppet så dette lovte bra.

Satte på en oliven flue men det viste seg vanskelig og overliste ørreten,den virket ikke intresert i fluene vi serverte den.Så vi måtte prøve noe nytt sånn at ørreten ville bite.

La fluestanga under armene å dro full fart med begge hendene,det ga resultat på første kaste,fikk en ørret på første forsøk,var ikke stor 300 grams,så den ble tatt forsiktig av og satt ut igjen.Ikke noe mer skjedde før kl ble 0100 da fikk jeg på en kilos fisk men den klarte og lure seg av kroken.Prøvde et nytt kast og der satt den på første kastet,men den falt også av,så der sto jeg uten fisk <_< Mer skjedde ikke før kl nærmet seg kl 2 på natta da hugg det til på en wollybugger bundet på krok 8 med gull hode,det ble en heftig kamp med flere luftspring,herlig herlig :D etter mye fram og tilbake så kunne jeg hove en flott ørret på 1,6 kilo :) Mer skjedde ikke etter det,men var jo fornøyd med å få med en ørret hjem i sekken :D Prøver igjen til fredag,da blir det nattfiske etter ørreten.

Fikk ikke en eneste Torsk som er vanlig på nattfiske,så det er vel ikke så sprekt med torsk som det var før :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes veldig bra ut. Har prøvd en tur i Sandebukta fra båt (ref ditt andre innlegg) en formiddag som faktisk var den eneste formiddagen de siste ukene hvor det var skitkaldt, tåke osv.. Solen kom da ikke opp før jeg begynte på jobb kl 14.30. Tror det var ca 10dager siden. Da merket jeg i allefall ingen ting men fikk 1kg torsk på båtturen tilbake igjen. Denne kom ikke på flue så fikk ikke den store gleden. Tror nok det er greit i sandebukta nå med ørret men som du sier så tror jeg det er lite annet. Var ihvertfall ikke noe antydninger til stimfisk i forbindelse med elvemunningen og ingen aktivitet på fuglene.

Men som sagt har jeg bare vært en formiddagstur og siden du snakker om opptil flere kilosørreter så må jeg nok ut dit en tur til:) Er ikke så glad i nattfiske med fluestanga da selvom det ofte er dødelig effektivt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute å dorget fra Natholmen til Melsomvik igår med to stenger og wobbler, et drag uten fast fisk. Kjørte så ut til utefor sydosten til 150 meters dyp og agnet opp, samt en dupp. Lusuer og Horngjel bet på - lite fisk ellers ifjorden om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd på sjøørreten i to tre uker nå, områdene Snekkestad-Ruseberget i Holmestrand og Fyllinga-Karljohansvern, samt Hvarnestangen i Horten. Resultatet har vært to små ved Ruseberget hvorav en hoppa av, og en større (>1kg) på Ruseberget som også hoppa av i lufta en meter fra land. Den siste var nå i går (28. april, kl. 19-20 ca.), det har vært endel aktivitet i vannet disse dagene. Det var klarvær stort sett og stille på vannet da den beit i går. Prøver igjen i helga og poster igjen hvis jeg får noe større.

Endret av mr.luff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr luff du bekrefter bare inntrykket vi andre som fisker i distriktet Holmestrand/Horten har av fisket hittil i år. En nedgang som har vart noen år. Lite fisk og det meste av det som tross alt blir tatt er smått. Torsken er også stort sett borte men i oppgang. Jeg tror skarven tar en god del yngel når den i stort antall ligger i Sandebukta/Sandeelva. Er det noen som har samme mistanke og helst mer enn min synsing. Leste en gang at skarven tok opptil 80% av yngelen i danske elver, og det er denne skarvetypen vi nå har blitt velsignet med. Jeg trodde fremmede arter var uønsket i landet, men det gjelder vel bare landdyr.

Friluftsfjorden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.