Gå til innhold
Fiskersiden

kustfiske i juni


johag86
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny här därför att jag fick höra att det finns många duktiga fiskare här. Jag har nämligen en fråga.

Jag tänkte åka längs kusten hela vägen upp till Tromsö, och sedan kanske vidare till Nordkap i sommar. Längs vägen tänkte jag försöka leva av fisk jag fångar längs kusten.

Min fråga är vilken tid på året detta vore möjligt. Min idé var att åka uppåt från 10 juni, men jag vet inte om fisken är så nära land att den går att fånga med kastspö utan båt. Det är av stor betydelse för mig att fisken finns såpass nära stranden att det är möjligt.

Vilken månad rekommenderar ni? Är det möjligt i juni? Vore augusti bättre?

tacksam för svar och del i era erfarenheter

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Jag är ny här därför att jag fick höra att det finns många duktiga fiskare här. Jag har nämligen en fråga.

Jag tänkte åka längs kusten hela vägen upp till Tromsö, och sedan kanske vidare till Nordkap i sommar. Längs vägen tänkte jag försöka leva av fisk jag fångar längs kusten.

Min fråga är vilken tid på året detta vore möjligt. Min idé var att åka uppåt från 10 juni, men jag vet inte om fisken är så nära land att den går att fånga med kastspö utan båt. Det är av stor betydelse för mig att fisken finns såpass nära stranden att det är möjligt.

Vilken månad rekommenderar ni? Är det möjligt i juni? Vore augusti bättre?

tacksam för svar och del i era erfarenheter

Johannes

det er jo tonnevis av makrell langs kysten på sommaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dypvanns fiske er jo ein mulighet. lange og brosme

Det gäller bara fiske utan båt. Från kusten. Spö och mete eller drag.

Frågan är alltså om det är gott om fisk 1-30 meter från klippan, stenen, stranden, den 10 juni, eller om jag bör vänta tills i juli/augusti, om det är så att fisken gått närmare land då?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gäller bara fiske utan båt. Från kusten. Spö och mete eller drag.

Frågan är alltså om det är gott om fisk 1-30 meter från klippan, stenen, stranden, den 10 juni, eller om jag bör vänta tills i juli/augusti, om det är så att fisken gått närmare land då?

diverse flatfisk,lyr og makrell vil eg tru du må satse på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej!

Jag är ny här därför att jag fick höra att det finns många duktiga fiskare här. Jag har nämligen en fråga.

Jag tänkte åka längs kusten hela vägen upp till Tromsö, och sedan kanske vidare till Nordkap i sommar. Längs vägen tänkte jag försöka leva av fisk jag fångar längs kusten.

Min fråga är vilken tid på året detta vore möjligt. Min idé var att åka uppåt från 10 juni, men jag vet inte om fisken är så nära land att den går att fånga med kastspö utan båt. Det är av stor betydelse för mig att fisken finns såpass nära stranden att det är möjligt.

Vilken månad rekommenderar ni? Är det möjligt i juni? Vore augusti bättre?

tacksam för svar och del i era erfarenheter

Johannes

Det er mange strømsatte sund i den ruta du har tenkt deg. Du vil få både småsei og torsk på disse plassene i juni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen på forumet :rolleyes: Høres ut som en kul tur. Du skriver at du skal kjøre langs hele kysten. Det er jo ikke alle steder hvor det er like mye fisk å få i sjøen. Det er desidert størst sjanser for mye fisk fra Vestlandet og nordover (i sjøen). På øst- og sørlandet er det mye vanskeligere å få fisk, med mindre du kjenner til gode plasser. Og fisken er gjennomsnittlig mindre her. Hvis du vil ha best mulig fiske, foreslår jeg at du reiser rett til Stadt omtrent, og fisker deg nordover derfra. Sikkert noen som kommer til å protestere på akkurat dette, men det får stå sin prøve :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enorme mengder fra. august tom. september.

Faktisk tidligere. I fjor ankom makrellen på yttersia og inn i fjordene allerede i slutten av juni og fisket var bra helt fram til oktober.

Tror nærmest det må ha vært et rekordår hva angår makrell her oppe.

Ellers skulle det ikke være noen problemer å fiske seg småsei og torsk fra land, verken i juni eller utover sommeren. Med litt flaks kan det bli både steinbit, kveite og annen flatfisk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk tidligere. I fjor ankom makrellen på yttersia og inn i fjordene allerede i slutten av juni og fisket var bra helt fram til oktober.

Tror nærmest det må ha vært et rekordår hva angår makrell her oppe.

Ellers skulle det ikke være noen problemer å fiske seg småsei og torsk fra land, verken i juni eller utover sommeren. Med litt flaks kan det bli både steinbit, kveite og annen flatfisk også.

Det låter fantastiskt! Jag behöver ju inte just makrill, men det är gott. Tror det blir i mitten av juni-mitten av juli. Skall lifta (haike) norröver och sova i en hängmatta. (http://www.ddhammocks.com/gallery)

Tack för alla svar!

Johannes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.