Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret- fiskeforbud i Trondhjemsfjorden?


Recommended Posts

Hvis noen kan peke meg i riktig retning for en juridisk avklaring på dette er jeg glad for det. Ikke fordi jeg er født kverulant men greit å kjenne forskriften for dette i tilfelle man skulle finne på å gjøre noen kast med stanga :D

Slik jeg ser det har vel ChristerGj allerede forklart essensen vel:

2) I tillegg åpnes det ikke for fiske etter anadrome laksefisk fra land eller båt i perioden 1. mars – 30. april i følgende områder:

d. Sør-Trøndelag samt i Trondheimsfjorden i Nord-Trøndelag.

Når de nye reglene ikke trer i kraft før 1.5.2011 vil dette medføre at fiske etter anadrom laksefisk med håndsnøre/stang fra land/båt ikke blir fredet før 1.3-30.4.2012. "Fritt" fiske utenom fredningstida.

Sagt med andre ord: Direktoratet innfører en generell fredning i perioden 1.3 - 30.4. Disse reglene trår ikke i kraft før 1.5.2011, altså etter fredningsperiode, ergo er det fritt frem i år :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det har vel ChristerGj allerede forklart essensen vel:

Sagt med andre ord: Direktoratet innfører en generell fredning i perioden 1.3 - 30.4. Disse reglene trår ikke i kraft før 1.5.2011, altså etter fredningsperiode, ergo er det fritt frem i år :rolleyes:

[/quote

Sånn å forstå ja. Vårfredning først i 2012. "Tungnæm" om dagen :D

Fint at dere avklarte dette. Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt her. At sjøørretbestanden i Trondheimsfjorden ikke er hva den var er en kjent sak, og i flere elver er den allerede fredet grunnet at bestanden er kraftig redusert. DIRNAT drøyer med å iverksette en fredning, og folk nærmest jubler?

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt her. At sjøørretbestanden i Trondheimsfjorden ikke er hva den var er en kjent sak, og i flere elver er den allerede fredet grunnet at bestanden er kraftig redusert. DIRNAT drøyer med å iverksette en fredning, og folk nærmest jubler?

+1 enig med deg cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt her. At sjøørretbestanden i Trondheimsfjorden ikke er hva den var er en kjent sak, og i flere elver er den allerede fredet grunnet at bestanden er kraftig redusert. DIRNAT drøyer med å iverksette en fredning, og folk nærmest jubler?

Enig, forbudet/ reguleringen burde vært gjort for lenge siden. Nå er i hvertfall forbudet på plass, om enn i en begrenset priode for neste år. Jeg har imidlertid litt problemer med å se jubelstemning i tråden her. Jeg kan avkrefte at jeg jubler for utsettelsen av forbudet, dersom du forsto meg dithen. I den grad jeg ser jubelstemning er det for innføring av fredningstid og at DIRNAT nå edelig har tatt tak i dette.

Uansett, ikke mye å juble for slik situasjonen er i Trondheimsfjorden (sikkert med noen gledelige unntak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje en følelse av at sportsfiskerne er lette å stoppe, mens de virkelige synderne går fri? For mitt vedkommende var det en god ting at forbudet ble utsatt ettersom det gir meg fiskemuligheter nå i påska. Og der jeg fisker har jeg ikke merket noen særlig nedgang de siste åra, men fjorden er likevel freda. Er nok lokale variasjoner i fjordsystemet her! Blir nok uansett stort sett C&R.

Men ellers må jeg si at alle tiltak som kan verne sjøørretten der den er truet er velkomne. Og når den fredes i elvene bør den vel også fredes i sjøen? Får håpe det kommer flere tiltak etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du skriver knutis, her vor jeg fisker i Åfjord er sjøørretbestanden ganske god, men som deg driver jeg

mest med c og r. Men akkurat i åfjorden har jeg satt spørsmålstegn angående en slik fredning, for det første er det

lov og fiske sjøørret i begge elvene(nordalselva og stordalselva) for det andre er det lov å fiske med garn i stordalsvannet

som stordalselva renner igjennom. For det tredje er det fritt fram for notfiskerne å ta så mye sjøørret de vill, er derfor

jeg undres lit over hvordan det tenkes på kontorene til DN. Heldigvis kan jeg få kose meg med fluestanga i fjæra i påska i

år, så får det bli som det blir til neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det du skriver knutis, her vor jeg fisker i Åfjord er sjøørretbestanden ganske god, men som deg driver jeg

mest med c og r. Men akkurat i åfjorden har jeg satt spørsmålstegn angående en slik fredning, for det første er det

lov og fiske sjøørret i begge elvene(nordalselva og stordalselva) for det andre er det lov å fiske med garn i stordalsvannet

som stordalselva renner igjennom. For det tredje er det fritt fram for notfiskerne å ta så mye sjøørret de vill, er derfor

jeg undres lit over hvordan det tenkes på kontorene til DN. Heldigvis kan jeg få kose meg med fluestanga i fjæra i påska i

år, så får det bli som det blir til neste år.

Jeg tror de fleste er enig om at tankegangen er rar i DirNat. At det fiskes med not fortsatt i Norge er jo helt bak mål. At det er tillatt med garnfiske etter laks i et vann mellom to gode lakselver er jo helt sykt. At bestanden varierer er jo naturlig. At det jukses på døgnkvoter i elvene. Oppsyn har jeg kun sett to ganger i mitt liv. Politikere som er for minikraftverk. osv osv. At de freder SØ nå er jo bra, vi kan jo fiske etter ørret i vann og elver rundt omkring i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror DN tenker slik: Hvem er det letest og innføre nye regler på, ikke lakse fiske i elvene for der blir det

bråk om man innfører fredning, ikke sjølaksefiskerne for der også er protestetene store med klaging i diverse media.

Nei da hiver vi oss på de som fisker sjøørret med stang i sjøen, de klagger ikke mye og der er det ikke neringsinntereser

ut å går, enkelt så blir de en + på pappiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror DN tenker slik: Hvem er det letest og innføre nye regler på, ikke lakse fiske i elvene for der blir det

bråk om man innfører fredning, ikke sjølaksefiskerne for der også er protestetene store med klaging i diverse media.

Nei da hiver vi oss på de som fisker sjøørret med stang i sjøen, de klagger ikke mye og der er det ikke neringsinntereser

ut å går, enkelt så blir de en + på pappiret.

du har nok rett i at det blir minst støy fra oss.. dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror DN tenker slik: Hvem er det letest og innføre nye regler på, ikke lakse fiske i elvene for der blir det

bråk om man innfører fredning, ikke sjølaksefiskerne for der også er protestetene store med klaging i diverse media.

Nei da hiver vi oss på de som fisker sjøørret med stang i sjøen, de klagger ikke mye og der er det ikke neringsinntereser

ut å går, enkelt så blir de en + på pappiret.

du har nok rett i at det blir minst støy fra oss.. dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bli paranoide nå.

DN har gått i krigen for å stoppe sjølaksefisket, men Helga satte hele APs tyngde inn for å stoppe det. Det førte til kraftige restriksjoner i størsteparten av landet, noe som må sies å hjelpe. DN kan mene og tenke hva de vil, i møtet med "real-politikk" teller ikke forvaltning noenting som helst i et land som har en miljøvernminister på deltid.

I elvene er sesonger redusert, kvoter innført, gjerne redskapbegrensinger, baglimits og størrelsesbegrensinger. Og full stopp i ørretfisket mange steder.......

Å mene at 2 stakkarslige måneders innskrenking på sjøfisket er den "enkel" måte i stedetfor å ta dem "som virkelig" får fisk.......?

Ørreten sliter, det burde være opplagt at alle tar sin del, og dette er en del av året hvor ørreten er lett å ta, hvor den ofte er skranten og midt i en viktig beiteperiode.

Begrens fisket i elv og sjø. Med stang, oter og garn. Båt og land.

Skulle man klaget på noe så er det at man ikke tar hele perioden januar-mai.

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nå de kunne fått fjernet laksenøtene først, før de tar stangfiskerne jeg da, blir liksom lit dumt når man vet

at de sjøørretene som berger nå vil med stor sansynlighet mange av dem ende sine dager i laksenota. Det tas iallefall

en del større sjøørret i nøtene her vor jeg fisker, jeg syns også laksen er mere truet en sjøørreten er lokalt, så en totalfredning

av laksefisket er etter mit syn vel så nerligende som fredning av sjøørreten men da snakker jeg kun om vordan det er lokalt i åfjord.

Ser forøvrig at NJFF stiller seg negativt til et slikt forbud mot sjøørretfiske i sjøen mars/april, vis de skal ha fredning mener jeg

også det godt kan ta det fra januar selv om det i trøndelag kanskje ikke tas så mye fisk i vintermånedene.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns nå de kunne fått fjernet laksenøtene først, før de tar stangfiskerne jeg da, blir liksom lit dumt når man vet

at de sjøørretene som berger nå vil med stor sansynlighet mange av dem ende sine dager i laksenota. Det tas iallefall

en del større sjøørret i nøtene her vor jeg fisker, jeg syns også laksen er mere truet en sjøørreten er lokalt, så en totalfredning

av laksefisket er etter mit syn vel så nerligende som fredning av sjøørreten men da snakker jeg kun om vordan det er lokalt i åfjord.

Men det er to forskjellige saker.

Vi er mange som vil stoppe sjølaksefisket, men det er en prinsippsak hos landets største parti (stort sett) å beholde dette fisket. At andre også bør gjøre noe er ikke noen grunn til ikke å ville gjøre noe selv. Jeg må gjenta, det er to måneder det er snakk om. Ikke akkurat noe overgep, egentlig.

Anyway, i Trondhjemsfjorden er vel for en stor del nøtene inne, eller.....?

Og så veldig effektive på vanlig sjøørretstørrelse pleier de vel heller ikke å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei noe big deal er det ikke, ihvertfall ikke med tanke på de to siste vintrene som har vert, blir mai som blir fiske måneden i

år her jeg fisker ihvertfall. Men blir spennende og se va som skjer framover med regler både på laks og sjøørret, mit største

ønske er at notfisket fases ut, men det tror jeg blir vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei fiskefrender

Er selv fisker, og bor på Fosen og driver aktiv forvalting av laks/SØ

Jeg har et litt annet syn på fredning av SØ og sjølaksefiske enn de fleste…

Jeg synes direktoratet bør kunne tenke to tanker samtidig når det gjelder fredningen av SØ. Det er deler av Trønderriket som har bra med SØ. Og jeg er enig med svartfeskarn at det er et paradoks at det skal være lov å fiske den i elva, men ikke i sjøen. Jeg mener at vi bør heller innføre kvoter for fisket i sjøen også (for vi fiskere er jo noen ærlige krabater, er vi ikke)

I tilegg må vi få en rapporteringsplikt på fanget SØ, i sjøen.

I dag er fisket etter SØ i de største elvene i Trondheimsfjorden forbudt, den eneste som ikke vet det er SØ selv. Jeg kjenner ikke til alle måter det rapporteres inn på, men jeg tror ikke at SØ meldes inn etter at den er satt ut eller tatt med hjem for at den blødde i gjellene.

Hvis vi setter en kvote i ALLE elver, vil forvaltningen danne seg et bilde av tilstanden til havets kardinal i den enkelte elv. Jeg er brennsikker på at hvis SØ er i ferd med å kollapse som bestand, er det greit å få det bekreftet på en skikkelig måte og ikke gjøre det til et usikkerhetsmoment som kan brukes av fienden. Hvor stor denne kvoten skulle være vil jeg ikke ha noen mening om. Men om vi hadde bestemt å sette ut fisk over en bestemt vekt, hadde det hjulpet. Vi fisker jo fisken uansett!

En annen sak er at Direktoratet ikke følger opp vedtaket sitt med en krone for oss som driver med kultivering av SØ-bekker. Hadde de brukt den kartleggingen de har om bekker og elver i de enkelte kommuner, OG gitt penger til gytegrus, gravemaskin, omlegging av kloakk osv.

Da regner jeg med at ALLE som uttaler seg i dette forumet og grunneiere hadde tatt i et tak og berget havets kardinal. Ser vi på den jobben som er gjort i Østfold, skal det ikke så mye til for å gjøre en forskjell.

Når det gjelder sjøfiske har jeg også en formening!

Jeg våger meg utpå med et litt mer nyansert syn på den saken. På denne Fosen har det historisk sett vært mange hundre, kanskje tusen laksenøter langs og inne i Trondheimsfjorden. Teller man opp i dag, så tipper jeg at på samme strekket kan komme opp i 50 nøter som fisker i den tiden det er lovlig. Med historisk mener jeg en rett som står i grunnboka, altså en rett som tilhører eiendommen. Denne retten er nå nord for Trondheimsfjorden redusert til tre uker i "hoinndagan", hvor fisket er som dårligst. Det som skjer er at de som har retten ikke gidder å sette ut nota. Dette er jo flott for elveeiere og laksefiskere, men jeg får en bismak om at dette ikke er riktig. Hvilken rett har vi som elve-fiskere til å ta fra noen sin rett til å fiske i sjøen? Hvis det er så dårlig med laks at vi må stoppe laksefiske ute ved kysten for at vi elve-fiskere skal få den, må vi hellere stenge elvene også. For en ting er sikkert, hunden er ikke begravd hos sjøfiskerene... Den er lokalisert til de som driver oppdrett og som fisker for til disse, ute i havet.

Norske lakseelver hevder at de fikk mere fisk etter at de kjøpte opp notfiskerene i Trondheimsfjorden. Men all statistikk viser at trenden er nedadgående. JEG tror at når vi snart forbyr notfiske, vil trenden fortsette.

Da mine herrer er det bare å legge tweed dressen og Hardy'n på hylla.

Jeg mener at NJFF og Norske lakseelver hadde stått seg best på å samarbeidet med sjølaksefiskerene. Det tror jeg også oppdrettsnæringen mener, men i stillhet gnur de seg i hendene og koser seg over mangelen på dårlig eksersis hos fienden.

Ellers ønsker jeg alle en fortsatt god påske...

BRGDS

Bengalo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm

No er vel sjøørreten fredet i mange elver allerede i trøndelag, Gaula, Orkla, Nidelva pluss endel mindre elver rundt om. At den no blir fredet neste år i to måneder er vel ett skritt i riktig retning enn ett tilbakeskritt! Enig? Notfiskerne får vel bare mindre å mindre tid å ha nota ut i sjøen. Er ikke så lett å gjøre noe med den Norske hevd og rett for grunneiere. Og den evige kranglinga om de tar mere fisk enn æ eller motsatt hjelper ingen. Ta av nisselua og se virkeligheten! At vi mister 2 måneder med iskaldt vårfiske etter sjøørreten er ikke noe å klage over, heller tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaaaaaaaa

At vi har fredet SØ i elvene betyr jo ikke at den ikke fiskes på. Skulle vi fredet SØ, så måtte vi ha stengt for fiske i elvene hele sessongen, Først da hadde det ikke blitt fiske etter SØ.... Kan vel ikke helt se for meg at det blir aktuelt, å da er det etter min menig bedre å være ærlig med seg selv å få til kvoter i alle elver med rapportering som forteller hvordan SØ stammen utvikler seg (antall lus, fysikk osv)

Men det er et enkelt vedtak å forby fisket etter SØ i sjøen i to måneder, og i ettertid si "se hvor flinke vi er, vi gjør da noe i riktig retning"

Jeg tror SØ er på et så lavt nivå som den kan bli og jeg ser intet lys i tunellen heller, så lenge det er så mye lus som det er nå. At vi utrydder arten har jeg ingen tro på, men den fortjener større opmerksomhet og ikke gjort til "stakkar som er utryddet"

Som jeg skrev over må alle som bryr seg, gjøre en innsats.. Ha dere ut og se i deres lokale SØ-bekk: ER det vandringhinder, kloakk, søppel som flyter osv...Gå til kommunnen å si at du vil gjøre noe i din kommune for SØ. Du skal også fortelle alle du kjenner at SØ er en art som sliter mye mere enn laksen, men som aldri slipper unna lusa.. Oppdretterne snakker bevist ikke om SØ..

ELLER: sitt i gapahuken i elva å forbann sjølaksefiskere, dorgere og anna pakk som tar fisken i sjøen, før du får fisken inn i et ekstremt lite geografisk område(les vald i elv)og som du har betalt tusenvis av kroner for..

"I riktig retning" er ikke å frede , men å gjøre noe med problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.