Gå til innhold
Fiskersiden

Vinterstøingfisket har startet i Danmark


Labrax
 Share

Recommended Posts

Trist bilde av en glad dansk støingfisker:

http://skjernaasam.dk/php/Fiskeri.php?method=serapport&values[id]=10991&values[contentid]=0

Heldigvis ser dette ut til å være unntaket, de aller fleste vinterstøingene (nedgænger på dansk) blir satt tilbake i Skjern å. Laksefisket i Danmark starter noen uker for tidlig, støingene burde få være i fred til flesteparten har vandret ut i sjøen.

Kikker en nærmere på fangstlista er det omtrent bare støinger/vårslåper å se:

http://skjernaasam.dk/php/Fiskeri.php?method=serapport&values[type]=laks&values[aargang]=2011&values[contentid]=315

Ja de danskene...

Endret av Labrax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så utrolig, tydeligvis er det støinger som er tatt. Og mere utrolig at de er avbildet på siden til Skjern Å !

Akkurat det var svært overraskende. Disse fiskerne tror jeg ikke fisker laks i Norge, for alle dansker jeg kjenner iallefall er svært bevisst hva en støing er, og slipper de konsekvent ut selvsagt.

Må være urutinerte fiskere dette, som tar opp slik laks. De ser jo ut som blyanter, og er heller dårlig matfisk. :dribble:

Jeg får ta en tlf. til mine danske venner og spørre om hva de bedriver med der nede.

Nå har jeg hørt at det bla. er tatt laks på 15,9kg. og en over 18kg. i Dk. Det er såvisst ikke støinger :D

Det er vel utsatt fisk alt dette, og er nok derfor grunnen til at de fisker så godt i Dk de siste årene. Kultivering på høyt plan.

Edit: Snakket med en danske om dette nå nylig, og han var like overrasket over at man tar inn slik fisk og ikke så forskjell B)

Er nå også tatt en laks på 19,5kg. i Storåen ! Og det er real thing :D Prøvde å mobbe litt og si at denne laksen i Dk er reservefisk (ikke ekte vare) men der fikk jeg høre det gitt:

-"Der bliver flere og flere vilde fisk i Danmark. Er jo genetisk riktige fisk der avles på". Så da er vel denne laksen nesten som gaulalaksen da :D

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse fiskerne tror jeg ikke fisker laks i Norge, for alle dansker jeg kjenner iallefall er svært bevisst hva en støing er, og slipper de konsekvent ut selvsagt.

ehm...på Borten på åpningsdøgnet i fjor (eller var det året før) så fikk jeg tok støinger som ble avkroket kjapt og satt tilbake. Da kom det flere dansker og en full finne stormende til for spørre hva i huleste jeg holdt på med. "Sætan, voffo sædde du den smukke laks tilbage, blank og fin den lax..nordmenn e gale"

"yksi gaksi eisa peitaa" osv kom det fra finnen, som sikkert betydde noe av det samme.

Jeg prøvde å forklare dem hvorfor,på en blanding av pen trønderbokmålsingsakerdialekt og Heyederahlsengelsk, men jeg er usikker på om det gikk inn, for en time etterpå så fikk den ene av dem en støing. Blank og fin, men skiftnøkkel... han var ikke spesielt villig til å sette den tilbake i starten, men her var det bare å skjære igjennom og slippe den tilbake.

Hehe..Jeg husker jeg hørte rykter om et fantastisk fiske ved Melhus et år de første døgnene...en nærmere titt på fangststatistikken på valdet så var vektene på alle fiskene svært unaturlige for Gaula og 1-2 juni....3,5 kg, 4,1 kg, 3,1 kg, 4,9 kg...selv fisket jeg åpningsdøgnet på Borten eller noe, og der ble det ikke tatt en eneste nygått laks under 7 kilo...resten var støing i de samme mistenkelige vektklassene.

Det er nok mange som har noe å lære i forhold til dette. Til forsvar for dem som bommer så kan det noen ganger være litt vanskelig å se det, spesielt hvis man så gjerne ønsker at det skal være en nygått en. Man ser helst det man vil se i skumringa etter at startskuddet har gått og kroppen har fått en real dose med brun bensin..

Endret av Rigor Mortis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, så sant så sant Rigor. Men dette er nye fiskere som ikke har fisket laks før. De som har fisket ett par år vet jo om dette. Og det er jo mange nye fiskere som skal prøve lykken. Men dansker eller nordmenn. Det er ingen forskjell her heller. Han finnen forresten var ganske så halvtam, har endel historier om ham som ikke egner seg her inne :blush: Vi får være behjelpelig så godt vi kan og informere evt. nye fiskere om at en støing er like blank som en nygått laks. Den er bare ikke i nærheten av matfisk, pluss at den ser ut som en skiftenøkkel som du nevner :o

Egentlig skjønner jeg av og til at noen er litt happy og endelig har fått en "blanklaks". Når de ikke har fisket laks før. Kunne nok skjedd oss i vår pure ungdom også det, så vi må ikke dømme de hardt for å si det sånn. Men de som har fisket i mange år i elva, og enda ikke skjønner at en støing er særlig å skryte av (ja det skjer av og til det også), da blir det nesten litt komisk :D

Vi plukker også opp laks i grenseland, eller som er en mellomting av en støing og en skikkelig normal og feit laks. Laks som har vært en liten svipptur ute i sjøen og gått opp i elva igjen. Ble tatt opp flere slike de siste par årene vet jeg. Og de har også gusten og blek farge på gjellene, pluss full av lus i gjellene. Men denne laksen er fullt spisbar. Men altså ikke av de vakreste !

Jeg tar ikke slik laks iallefall. Jeg får litt småskjelven sjøl når en støing hugger på agnet i starten, og de er jo litt småsprek til å begynne med. Men man kjenner raskt at det ikke er villaks.

Så adrealinet får seg en liten kick må jeg si, når støingen hugger :lolu:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vinterstøinger i Gaula:

http://www.melhusjff.org/index.php/fiskeutvalget/67-mye-vinterstoing-i-gaula

Gjellemark er ikke et sikkert tegn på støing. En flergangsgyter kan ha gjellemark selv om den kommer rett fra sjøen.

Gjellemark eller parasitter i gjellene er som du sier på laks som kommer fra sjøen (flergangsgytere) også ja. Har alltid vært tilfeller av det oppi elva. Og siste år spesielt og i 2009 så jeg mere av dette. Må være gode gener på disse laksene i og med at de har tålt lange og harde vintre oppi elva, og kommer tilbake igjen for å gyte. Og viktig at disse får gyte igjen. Dette er adelen oppi elva :thumbsup:

Og man ser jo lett at laksen har vært i sjøen da den ofte har vanlig lakselus på kroppen. Akkurat den lusa har ikke overvintret støing nei, på tross av at flere faktisk tror det også :blush:

Lakselusa tåler ikke ferskvann og kverker etter bare noen dager eller ei ukes tid ca. Og så korte vintre er det ihvertfall ikke i Trøndelag B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist bilde av en glad dansk støingfisker:

http://skjernaasam.dk/php/Fiskeri.php?method=serapport&values[id]=10991&values[contentid]=0

Heldigvis ser dette ut til å være unntaket, de aller fleste vinterstøingene (nedgænger på dansk) blir satt tilbake i Skjern å. Laksefisket i Danmark starter noen uker for tidlig, støingene burde få være i fred til flesteparten har vandret ut i sjøen.

Kikker en nærmere på fangstlista er det omtrent bare støinger/vårslåper å se:

http://skjernaasam.dk/php/Fiskeri.php?method=serapport&values[type]=laks&values[aargang]=2011&values[contentid]=315

Ja de danskene...

Skandale billede. Det må absolut være hans første laks. Det er en normal uskreven regel at man genudsætter nedgængere (vinterstøinge)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo lige tillade og komme med min ydmyge mening om dette emne.

først og fremmest. det er skandaløst, at støingerne blir gokket. egentligkunne man jo si at fisken har gjort sit og at så længe fiseren spiser fisken, er alt bra. nu er det jo sådan at fisken er kvotert i Skjern å. 175 laks over 75 cm og 175 mellem 60 og 75 cm må hjemtages hvert år. maximum en lak i årte pr. mand. ud fra denne betragtning mener jeg at det er idiotisk at fratage en sportfisker med ei fin sommerlaks at hjemtage fisken. da en eller anden idiot har gokket ei støing i april.

jeg ser at en ønsker fisket udsat i 14 dage. well det er svært at sige noget fornuftigt om. det er sandt at de sidste 2 år. har vært præget af mye støing av sæsonens første 14 dage. sammenhængen er de kolde vintre vi har haft de sidste par år. går man 3 år tilbage, ser man meget få støinger i starten av sæsonen og mange opgangsfisk. fra sæsonstart.

omkring udsætning av fisk. javisst. mange laks sættes ud som små i elvene. jeg kan forklare lidt om tiltaket.

for det første er den danske laksstamme. den sidste stamme der er tilbake av man kalder den nordeuropæiske lavlandslaks. det var den der bl.a. levede i Rhinen. al laks der udsagt i Danmark er klækket på Dansk Center for Vildlaks. her udklækkes laks fra samtlige danske lakseførende vassdrag. fisken fra de forskellig elve holdes adskildt. der foretages mye vandlæbsrestaurering i Danmark. dette er betalt dels igennem frivvilg arbejdskraft. bl. a andet af juniorafdelinger fra forskellig sportfiskerklubber, skoleprojekter, samt støtte fra penger indbetalt gennem den danske fisketrygd.

for at vende til støingerne. personligt kan jeg ikke forstå, at sammenslutningen for fisket i Skjern å ikke har indført regel om fredning av al støing i elven. der er regler for at man ikke må fiske med modhage på krogene. at man bare må beholde en laks osv. straffen er op til 2 års karantæne fra elven. for støing fisket burde dette også være tilfældet.

til de få der skriver de danskene omkring støingfisket. vil jeg gerne henlede opmærksomheden på det norske sjøørretfiske på Bornholm. jeg ved at mange sjøørretstammer er ganske slanke i forhold til sjøørreten i Østersøen, hvor vækstsæsoner er vel omkring 12 måneder i året. jeg har set utallige av blanke/slanke danske vildfisk gokket av noske på fisketuren til Bornholm. ;-). tror ikke det er nationalbasert om hvorvidt man kakker støing eller ej. nok nærmere omkring uvidenhed.

slutteligt. jeps vi fanger laks i Danmark, som måske for 50 % vedkommende er udsatte som små. vi fanger støingerne. i Gudenåen må man fiske med Reke. men i det mindste er vores laks vilde fisk og ikke opdrettsfisk. alt dette er sagt i spøk. men jeg mener vi alle kan lærer lidt av hinanden i stdet for at peke fingre.

lidt fangst info fra Skjern å. min kammerat skulle kjøbe ei fiskestang av en anden. han havde fundet tilbuddet på nettet., men ble enigen om at mødes ved Skjern å og handle. da de begge skulle fiske der næste dag. de mødes dagen etter ved Skjern å. hvor den manden kan præsenterer ham for ei nyfanget laks på lidt over 14 kg og 112 cm. alt dette skete i går. så vi må håbe at våren har fået de sidste støinger ud av elven og de blanke op.

skitt fiske :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme i Skottland. Virker som om det er overvekt av støinger i laksen de tar i februar. Fatter ikke hvorfor de absolutt skal begynne å fiske så tidlig. Vel går laksen tidligere opp i elvene der borte og vel setter de ut all vårlaks uansett, men for meg virker det litt meningsløst å bedrive fiske nærmest målrettet etter støinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.