Gå til innhold
Fiskersiden

Ulovlige garn!


Recommended Posts

koonge :thumbsup: da skal jeg dit i helga hvis ikke det blir telttur i kilebygda, har finni ett bitte lite vann med kilo fisk :)

jeg dorjer faktisk svært lite, er morsommere og ligge 100m fra land og drive rundt og kaste inn mot land.. 2kg torsk drar den lille gummibåten rundt som den selv vil så gleder meg til en stor aure eller tryte drar meg rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil gjerne vite hvor det vannet er,om du vil dele :) kommer neppe til å fiske der,men er fryktelig vitebegjærlig når det ligger nærliggende vann. vet om mange vann som huser stor fisk,og jeg deler til folk som ikke vil ta fler enn vanna tåler :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil gjerne vite hvor det vannet er,om du vil dele :) kommer neppe til å fiske der,men er fryktelig vitebegjærlig når det ligger nærliggende vann. vet om mange vann som huser stor fisk,og jeg deler til folk som ikke vil ta fler enn vanna tåler :thumbsup:

Siden du nevner dette, samt er grei hva det å dele info angår: De to abborvanna du tipset meg om tidligere, vet du om det går an å/er lov å bruke gummibåt (uten motor) der? Har lyst til å teste Fishunteren litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har stilt spørsmål til Norsk Jeger og fiskeforbund vedr fjerning av ulovlig garn for dere som skulle trenge den informasjonen:

Når jeg oppdager ulovlig garn på strender som (som folk setter ut for å få

ørret) har jeg da lov til å fjerne disse selv?

Eller må jeg melde ifra, så må dere gjøre det?

(Tenker bare på om det ikke er beredskap nok tilgjenglig til at for eksempel dere

rekker å ta det opp før eiern av garnet tar det).

Og hva vis jeg for eksempel drar opp et slikt ulovlig garn og slenger det på

stranda, kan jeg da få straff selv vis noen skulle "anmelde" meg og tro at det er

mitt eget?

Svar:

Du har ikke lov til å beslaglegge garn selv. I utgangspunktet kan dette kun gjøres

av personell med gitt tillatelse til å foreta slikt beslag.

Så dersom en skal gjøre det etter boka, skal det meldes til politi, eller

oppsynspersonell i området slik at disse vurderer hvorvidt beslag skal foretas.

Politiet vil vel neppe gå videre med en sak dersom det skulle gjelde et garn som er

lagt på land, men det finnes selvfølgelig ingen garanti for det dersom en anmeldelse

foretas mht "forholdet"....

-

Så min tolkning er vel om du ser ulovlig garn, og legger det på land så er det liten sannsynelighet for at "du opptrer ulovlig".

Problemstillingen vedr. det at du selv blir sett på som den som har satt ut garnet om garnet du skal fjerne er "under overvåking" fikk jeg

egentlig ikke noe spesielt godt svar på men selv tar jeg sjansen å fjerner det jeg kommer over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg røsker opp og skjærer istykker det meste jeg finner av garn, med mindre det kan bli ett lite ****** ut av det av div årsaker hvis ikke jeg har en åre i båten jeg kan kakke garneierne i hue med.. Han kødden som bor rett vedsina frankestranda har garnene henganes klare men det må dere som bor på fastlandet passe på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte fisk fra båten min rett på utsia brygga hans og da begynte vi og prate litt, han syns det var morro og sette garn der når det var loveligt siden han fikk så sykt mye SØ i garnene, noen dager seinere hørte jeg 2 kamerater hadde finni ett garn rett forann bekken og garnene henger klare til bruk hos han kødden som bor 20m unna bekken der.. Liker det dårligt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

§ 1. Påbud om nedsenking av garnredskap

Garn med maskevidde større enn 32 millimeter som brukes til fangst av saltvannsfisk, skal i perioden fra og med 1. mars til og med 30. september senkes slik at hele fangstdelen står minst 3 meter under havoverflaten til enhver tid.

Håper dere klarer å skille mellom garnene da det ikke er ulovlig å sette flytegarn i Norge. Og husk at dette er sesongbetont.

Edit: Ikke at jeg forsvarer bruk av ulovlig fiskeutstyr! :whistle:

Endret av Milarepa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Så noen som satte et garn i Bankebukta i Mandal nå i kveld - ut fra Svineholman. Der er det max 6,8 meter på det dypeste (ifølge sjøkartet) og de kan nok regne med en god SØ-fangst om garnet står over natten. Om redskapen er satt lovlig eller ikke, om det er merket osv kan man jo bare spekulere i, men jeg synes uansett det er ganske tydelig hva de ønsker å fange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bra, vis fler å fler holder seg oppmerksom på dette og jo fler av oss som har tilgang til båt tar noen turer langs strender osv isteden for bånn-pile alltid så er sjansene store for å få redusert antallet som til slutt gidder og sette ut garn.

Så 3-4 polakker igår i butikken som kjøpte garn, disse har sittet ved meg å fisket ørret tidligere. Skal "holde dem under observasjon" ;=)

http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=76358799282

litt merkelig at de får kjøpe garn egentlig, da utlendinger ikke har lov til å sette garn i sjøen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm.. han som eier huset kan ikke fordra fisk. mulig noen leier huset,eller nye har flyttet inn de siste årene. slett ikke utenkelig at jeg tar turen den veien en kveld.

Det lille røde huset nede ved vannet blir utleid omtrent til nye personer vært år. Er endel nede på stranden der og skjekker bekken rundt ytetider selv.

På sommerstid er huset forbehold noen faste, andre tider på året leies det ut så det er sikkert ymse folk som holder på der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bedre å ta kontakt med de som eier garnene og diskutere bestanden av blankfisk over en kopp kaffe en å bruke vold, trussler og andre usiviliserte metoder.

Kanskje man på denne måten kan påvirke en garnfisker i fremtiden, kontra bare tirre mer med å skjære garnet i to. Inviter mannen med på fisketur!

Kjenner flere som drar på land 20-30 laks på en sommer med flue og gudene må vite hva de skal med all fisken, personelig så holder det med et par middager + litt røkt ørret til skiva.

Moralen bør være at man fanger den fisken man trenger for at blankfisk skal være en festmiddag og ikke hverdags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Etter et kjapp tur ned for å hente noen makrell på brygga, begynte en kar å prate til meg om div. fisking.

Jeg latet som om jeg ikke hadde noe i mot garn fiske, og dermed innrømte han å ha satt ut garn på frankestranda(og andre), og det har han holdt på med i mange år.

Selv hevded han at bekken der ikke er ytebekk, jeg kan ikke si det helt sikkert selv men jeg har sett ørreten minst 20 - 30 m. opp i bekken..det var så langt jeg kom før den forsvinner

inn i skauen..hvordan vet jeg om det er ytebekk?

Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.