Gå til innhold
Fiskersiden

Feste agnet


Snaus
 Share

Recommended Posts

Hei!

Har vært ute på noen turer etter flyndra nå og det har gått heller dårlig ;(

Jeg fisker med reker, men finner de vanskelig å feste, men det går da noen lunde.

Men tenker også at jeg kansje har får mye på kroken?

munnen til flyndra er jo ikke så stor og jeg har brukt ganske store reke stykker.

kan dette være noe av problemet`? ellers så fisker jeg med et ganske enkelt tackle : søkker med 30cm fortom, med perler og sirkelkrok nederst. Nå kan det jo også hende at det bare er jeg som er utholdmodig, pleier å dra inn en meter etter ca 1min osv, men har faktisk aldri hatt ett napp på kystmeite så noe gjør jeg galt :)

Noen tips ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har vært ute på noen turer etter flyndra nå og det har gått heller dårlig ;(

Jeg fisker med reker, men finner de vanskelig å feste, men det går da noen lunde.

Men tenker også at jeg kansje har får mye på kroken?

munnen til flyndra er jo ikke så stor og jeg har brukt ganske store reke stykker.

kan dette være noe av problemet`? ellers så fisker jeg med et ganske enkelt tackle : søkker med 30cm fortom, med perler og sirkelkrok nederst. Nå kan det jo også hende at det bare er jeg som er utholdmodig, pleier å dra inn en meter etter ca 1min osv, men har faktisk aldri hatt ett napp på kystmeite så noe gjør jeg galt :)

Noen tips ?

Bruker du agnstrikk?

http://www.skittfiske.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=53079

Ellers så er mine resultater fra kystmeiete så elendige at råd fra meg er det ikke noen vits å gi... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reker uten hode og skall festet med elastisk surretråd funker veldig bra på både sandflyndre, skrubbe, rødspette og lomre. Du kan også lage agnpølser med blåskjell og annet knask i. Kjøp surgifix elastisk gassbind og fyll det opp med godsaker. Flyndrene har små munner, men de er grådige... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

til flyndre blir det vel anbefalt aberdeen j-krok..husker ikke hvorfor :)

Men om man sveiver hele tiden kan agnet være borte når flyndra/fisken kommer, den kjenner lukta men finner ikke agnet..

La agnet ligge litt lenger..fisk gjerne med 2 stenger..da 1 ligger fast og blir sveivet inn sjeldent for å sjekke agnet. Mens med den andre fisker du aktivt..

Det kan og være at det ikke er fisk der du fisker, og da må du prøve en annen plass :blush:

Skitt fiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt mest vellykkede flyndreoppsett har vært en svivel glidende på snøret med en liten blank sluk uten krok som søkke, ny svivel og 20 cm fortom til en liten J-krok. Agnet med reke uten hode, men med skall og helst rogn. Fisker semiaktivt, dvs trekker inn et par meter så fort søkket har nådd bunnen (innbiller meg at det tiltrekker oppmerksomhet), tar så en kopp kaffe og kjenner på været/rigger stang nr. 2, trekker inn et par meter en halv meter av gangen med 30 sek pause, og fortsetter sånn til jeg kaster på nytt. Har tatt mye skrubbe sånn, og en og annen rødspette. Dette er på veldig grunt vann, 1-3 meter bare, så det kan hende du må tenke anderledes om du fisker dypere.

Red: Når det gjelder å feste reka har det som regel funket å kjøre den gjennom ryggen, vri kroken, og så gjennom igjen, med det første stikket gjennom den tykkeste og fasteste delen av reka. Man mister noen reker på vei ut, men det får heller være.

Endret av Smått er godt nok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye gode forslag her.

Min erfaring er at agnet godt kan være ganske stort, men kroken må være liten. str 6 eller mindre. jeg foretrekker sirkelkroker fordi det gir fisken litt større sjanse til å overleve, men j-kroker gir høyere ratio av fisk på kroken ifht napp.

Surgifixpølser har jeg ikke fått til å funke helt, men har troa på det allikavel.

Ellers virker det som om de fleste flate har bittperioder og soveperioder. Er nok generelt en fordel å legge turen nært flo og tidlig på morran.

Det kan også være lurt å bestemme deg på forhånd hva du skal sikte på. Det er ganske stor forskjell på hva som funker på 3kilos rødspette og kveite, kontra 400grams sandflyndre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajaj;) hær var det mange gode tips!

Skal bytte ut sirkelkrok me J-krok og Teste ut øysand til helgen igjen så får vi se hva som skjer.

Der er det jo skrubbe og sandflyndre det er mest av, Skal også se om jeg finner noe elastisk tråd evt kjøpe agnstrikk og teste dette:) Var nær ved å gi opp kystmeite, men skal ikke gi meg så lett :thumbsup:

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ajaj;) hær var det mange gode tips!

Skal bytte ut sirkelkrok me J-krok og Teste ut øysand til helgen igjen så får vi se hva som skjer.

Der er det jo skrubbe og sandflyndre det er mest av, Skal også se om jeg finner noe elastisk tråd evt kjøpe agnstrikk og teste dette:) Var nær ved å gi opp kystmeite, men skal ikke gi meg så lett :thumbsup:

Takk for alle svar!

ikke gi opp kystmeite, det er sinnssykt moro når ting tar seg opp og du begynner å få fisk. Men du må være idiot en stund først, slite takkel og blanke med stil. Og så plutselig... :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal også se om jeg finner noe elastisk tråd evt kjøpe agnstrikk og teste dette:) Var nær ved å gi opp kystmeite, men skal ikke gi meg så lett :thumbsup:

Takk for alle svar!

Du kan også gå til en håndarbeidssjappe, og spørre etter den strikken som strikkes inn i ermene på gensere.

Så godt som identisk som agnstrikk. Tåler mye og en rull er billigere enn i sportssjappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.