Gå til innhold
Fiskersiden

Tjuvfiske


Truls
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Truls

En ting jeg lurer på er om dere pleier å betale fiskeavgifter og løse fiskekort osv når dere drar rundt i landet for å fiske? Eller tjuvfisker dere??

Goes without saying! Hva vi betaler i fiskekort er stort sett bagateller i forhold til hva vi opplever!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

sitat:Opprinnelig postet av Truls

En ting jeg lurer på er om dere pleier å betale fiskeavgifter og løse fiskekort osv når dere drar rundt i landet for å fiske? Eller tjuvfisker dere??

Goes without saying! Hva vi betaler i fiskekort er stort sett bagateller i forhold til hva vi opplever!

Agree that!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å fornærme noen her, men jeg er overbevist om at de fleste av oss tjuvfisker innimellom! Jeg er ikke noe unntak. [ :D )]

De av dere som fisker etter abbor, gjedde og gjørs, hvor mange av dere spør grunneieren om tillatelse til å fiske..? Akkurat ja, det var ikke mange nei...[ :D ] Og dere meitefiskere, hvor mange av dere spør grunneieren om tillatelse til å fiske etter karpefisk..? Det var heller ikke mange nei...

Pr. definisjon så er det tjuvfiske dersom dere ikke har grunneiers tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frisch

Betaler kun fiskekort når jeg fisker salmonider, noe som ikke er spesiellt ofte for å si det sånn. Jo, også betaler jeg fiskekort hvis fisket er tilrettelagt med fasiliteter e.l, noe det heller ikke er ofte der jeg fisker ;-). Tillatelse fra grunneier inhentes hvis dette virker mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Perca

Ikke for å fornærme noen her, men jeg er overbevist om at de fleste av oss tjuvfisker innimellom! Jeg er ikke noe unntak. [ :D )]

De av dere som fisker etter abbor, gjedde og gjørs, hvor mange av dere spør grunneieren om tillatelse til å fiske..? Akkurat ja, det var ikke mange nei...[ :D ] Og dere meitefiskere, hvor mange av dere spør grunneieren om tillatelse til å fiske etter karpefisk..? Det var heller ikke mange nei...

Pr. definisjon så er det tjuvfiske dersom dere ikke har grunneiers tillatelse.

Jeg er da en av de som er unntaket - jeg løser alltid fiskekort. Jeg trenger vel ikke grunneiers spesielle godkjenning når jeg kjøper fiskekort? Noe av ideen med fiskekort er at man kjøper dette av de som har forvaltningsrett i vannet/elva og dette er jo da avtalt mellom grunneieren(e) og den lokale fiskeforeningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg helt på linje med deg Frisch ! Er det skikkelig tilrettelagt, ja da betaler jeg fiskekort. Men å betale fiskekort for å fiske i et vann som f.eks. Lyseren, det har jeg litt problemer med... [ :D ]

Å betale fiskekort for å fiske mort og denslags er etter min mening meningsløst, men loven er ganske klar... Du skal faktisk ha grunneiers tillatelse for å fiske på vedkommendes eiendom, om det er ørret eller mort så er det samme lovværk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler stort sett også kun fiskekort når jeg fisker salmonider, og hvis fisket er tilrettelagt med fasiliteter e.l, noe det heller ikke ofte er der jeg fisker. Tillatelse fra grunneier inhentes hvis dette virker mulig.

Jeg er stort sett på linje med Frisch her.

MEN jeg betaler ikke fiskekort etter laks eller ørret da jeg for eksempel fisker etter stam, gjedde, mort, abbor osv! Skjønner ikke vitsen med det! Betaler heller ikke fiskekort på steder der pengene blandt annet går til bekjempelse av de artene jeg er der for å fiske etter. Det gjelder flere steder i Glomma der de prøver å få vekk sik, gjedde og lake. Det er jo stort sett også liten vits i å betale fiskekort på steder der det er null forvaltning og tullete regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har misforstått meg litt Laksefiskern, men mange vann er det IKKE mulig å kjøpe fiskekort i. Når du fisker i Mjærvann om vinteren, spør du grunneierene om tillatelse? Ikke for å være vemmelig, men dersom du ikke gjør det så fisker du ulovlig...[ :D ]

Du trenger ikke grunneiers godkjenning for å løse fiskekort, men grunneiers tillatelse dersom det ikke selges fiskekort! Dette er en gråsone, for i mange vann praktiseres det såkalt "tålt" fiske. Men inntil det er en rettskraftig dom som gjelder for det vannet du fisker i, så er det faktisk grunneiers suverene rett til å bestemme over fisket på sin eiendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Perca

Her er jeg helt på linje med deg Frisch ! Er det skikkelig tilrettelagt, ja da betaler jeg fiskekort. Men å betale fiskekort for å fiske i et vann som f.eks. Lyseren, det har jeg litt problemer med... [ :D ]

Å betale fiskekort for å fiske mort og denslags er etter min mening meningsløst, men loven er ganske klar... Du skal faktisk ha grunneiers tillatelse for å fiske på vedkommendes eiendom, om det er ørret eller mort så er det samme lovværk!

Grunneierne bør i det minste legge til rette for at det er mulig å kjøpe fiskekort. Hvis man må leke detektiv for å finne ut hvor og hvordan, da er det bedre å ta støyten når bonden kommer halsende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis så finnes det mange vann som er fri for fisk med fettfinne... [ :D ]

Dette var ikke noe forsøk på å "inkriminere" deg Laksefiskern, men mer et forsøk på få folk her til å forstå at det er mulig å bedrive tjuvfiske uten at man egentlig er klar over at det er det en gjør.

Jeg tror at det store flertall av oss egentlig er lovlydige, men det er vel med sportsfiske som med bilkjøring... Fort gjort å kjøre i 70 i 60 sonen, jeg vil nok ikke føle meg som en kriminell om jeg en gang skal være så uheldig å kjøre så fort...[ :D )] Det samme om jeg en gang skulle være så frekk å fiske etter mort uten å spørre grunneieren.

Denne linken skulle vel egentlig være et annet sted enn her på testforumet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leide hytte like ved Nesbyen i fjor høst. Stakk innom den lokale dagligvarebutikken og spurte om fiske muligheter, damen fortalte meg at hvor jeg kunne fiske og at jeg kunne kjøpe fiskekort av henne. 40 kr for en helg er ikke mye penger men når jeg er på vei til vannet får å fiske blir jeg stoppet av oppsynsmannen som lurer på hva jeg skal, han kan fortelle at det er slutt på fiske for i år....?!? Han gir meg lov til å prøve alikvel når jeg viser han fiskekortet :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.