Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken snelle?


Milarepa
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg er på jakt etter en snelle som dekker et ganske variert behov. I all hovedsak kommer jeg til å fiske i Sognefjorden på 150 - 300 meters dyp etter Lange, Brosme, Lysing etc. Men sognefjorden er veldig dyp, og jeg setter ikke særlig pris på begrensinger - uten å ha en konkret plan om fiske på 1300m. Jeg vil også fiske etter Steinbit og Kveite.

I forhold til prisklasse er jeg villig til å betale opp mot 4.000,-

Jeg har sett på Shimano TLD II, Penn GLD og Daiwa Saltist. Fint hvis noen har erfaringer med disse eller andre sneller som passer mitt behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som allsidig snelle til de meste , uten å tvile ett sekund : Tekota LC serien , kan hende du må gå opp til 800 om du også skal prøve deg dypt, men 700 dekker det meste ( ikke stor forskjell mellom de 2) Den er sånn sett som laget og perfekt til norsk havfiske.

Har selv valgt denne serien etter mye praktisk fiske som favoritt verktøy til formålet av mange og viktige grunner også :

  • Pålitelig merke og leverandør. Har sett mange eksempler på mange oversminkede "døgnfluer" som forsvinner fra markedet og er umulig å få tak i deler eller service i ettertid til tross for "garantier"
  • Kjempe bra service om noe skulle hende med snellene
  • Ujollete og holdbar. En klokke som virker under alle forhold
  • Greit med pålitelig teller om fisken er på spesifike dybder.
    Ta søk på Tekota her på sidene , det er allerede mange som har komentert denne serien.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par interessante sneller. Er vel gjerne å stikke innom butikk å kjenne litt på de. Regner med alle snellene som er nevnt er mer enn godt nok og det er vel til syvende å sist litt smak og behag innenfor en lik prisklasse.

Om du skal fiske litt kveite og er villig til å legge mellom 3-4 lapper i snella kan jeg virkelig anbefale en Accurate snelle.

http://baardsen.no/storefront.php?c1=2&c2=4179

Kjenner jeg igjen den snellen fra NRK sitt innslag om Kveita?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par interessante sneller. Er vel gjerne å stikke innom butikk å kjenne litt på de. Regner med alle snellene som er nevnt er mer enn godt nok og det er vel til syvende å sist litt smak og behag innenfor en lik prisklasse.

Kjenner jeg igjen den snellen fra NRK sitt innslag om Kveita?

Ja. Accurate er supersneller. Dog litt vanskelig å få gjennomført service på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser jo at det er nesten halv pris på snellene fra USA (inkl. frakt og tollavgift) men det blir vel gjerne problemer med eventuell garanti osv. På den andre siden er vel service mulig i norge på de fleste kjente merkene?

Kan anbefale å kjøpe fra usa. Forholdsvis lav dollar også. Service er ihvertfall mulig på shimano men sikkert daiwa og penn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle forhandlere som har agentur av sterke internasjonalle merkevarer er faktisk pliktet til å ta service , eller å yte hjelp til kjøper. Det er noe som følge med ved å ha agenturen.

Hvordan hadde det sett ut om jeg kjøper en Audi i Spania , for så å bli nektet service av forhandleren her i Norge...

...men om alle kjøper i utlandet , blir det før eller senere ingen som ser det som attraktiv eller lønnsomt å ha agenturen. Uten agentur eller forhandler : 0 service i Norge

Verre er det selvfølgelig med merker som ikke har representanter i Norge. Derfor er det best å styre unna slike ( for mannen i gata)

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

......

Alle forhandlere som har agentur av sterke internasjonalle merkevarer er faktisk pliktet til å ta service , eller å yte hjelp til kjøper. Det er noe som følge med ved å ha agenturen.

Hvordan hadde det sett ut om jeg kjøper en Audi i Spania , for så å bli nektet service av forhandleren her i Norge...

.....

Er nok ikke alltid sånn i praksis, Martin. Men burde selvfølgelig vært sånn. Et eksempel jeg har hørt om er om man har kjøpt Lowrance/Eagle i USA, da kan man visstnok glemme å få hjelp her i Norge. Forklaringen på det er vel at det har vært 2-3 ganger høyere pris i Norge sammenlignet med USA på disse produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke alltid sånn i praksis, Martin. Men burde selvfølgelig vært sånn. Et eksempel jeg har hørt om er om man har kjøpt Lowrance/Eagle i USA, da kan man visstnok glemme å få hjelp her i Norge. Forklaringen på det er vel at det har vært 2-3 ganger høyere pris i Norge sammenlignet med USA på disse produktene.

Har hørt om slike tilfeller, ja. Forbrukeren har allikevel rett til å få utført service på internasjonalle merkevarer!! Ett par merker har prøvd seg på meg også...forgjeves. Det er ikke kundens feil at varene selges betydelig billigere i andre deler av verden, selv om jeg skjønner at det koster mer å drive i Norge , men å selge til 3 - 4 ganger hva det koster i USA er ikke til å forstå. Jo, kunden fortsetter å handle til slike priser fordi de tror det er det det koster, men tidene forandrer seg heldigvis.

Jeg husker fortsatt den tiden da jeg måtte handle råvarer og maskiner som gikk gjennom 4-5 mellomledd og alle doblet prisen fra A til Å (produsenten fikk selvfølgelig minst) I ettertid viste det seg at det ikke var noe problem å inngå avtale med selve produsent da begge tjente på det. Han fikk dobbelt så mye og jeg betaler betydelig mindre

Om noen forhandlere nekter å utføre service begrunnet at handelen ikke har skjedd i Norge, oppfordrer jeg dere til å legge frem hvilke merke som gjør slik og nekter service, samt om å skrive en liten mail til selve morselskap om saken. Morselskapene liker å ta vare på sitt merke da 1 negativ kunde fører til minst 10 til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle Shimano ønske å kjøre service på en seriøs konkurrent..? Omdømme..?

Er det Baardsen som selger Accurate i Norge? Noen som har spurt om service?

Om man kjøper en shimano i usa trodde jeg da de tok service på den i norge? Mener selvfølgelig ikke at shimano tar service på en accurate.

Bare Baardsen som selger accurate i Norge som jeg vet om ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har bestemt meg for Daiwa Saltist LD, men er usikker på hvilken størrelse. Noen som vet hvor mye 0,41 multifilament 20, 30 og 40 tar?

http://www.daiwa.com/Reel/ du finner mye her inne... men hvis du skal ha så tykk multi så må du nok gå for 40 for å få 300-370m på snella det kan du jo se ut fra tabellen og hvor mye 50lb de tar og redusere i henhold til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.daiwa.com/Reel/ du finner mye her inne... men hvis du skal ha så tykk multi så må du nok gå for 40 for å få 300-370m på snella det kan du jo se ut fra tabellen og hvor mye 50lb de tar og redusere i henhold til det.

Takk, tror ikke jeg kommer til å trenge så tykk - var bare et utganspunkt.

Noen som kan forklare meg hoveforskjellen på "Big Game" og "Conventional"? Det har jeg ikke tenkt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, tror ikke jeg kommer til å trenge så tykk - var bare et utganspunkt.

Noen som kan forklare meg hoveforskjellen på "Big Game" og "Conventional"? Det har jeg ikke tenkt over.

Conventional er multiplikator, rett og slett. Big Game er utstyr beregnet på havets storvilt (marlin, sverdfisk, stor tuna, store haier, etc). Du trenger dessverre ikke big game utstyr her på berget :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Conventional er multiplikator, rett og slett. Big Game er utstyr beregnet på havets storvilt (marlin, sverdfisk, stor tuna, store haier, etc). Du trenger dessverre ikke big game utstyr her på berget :)

Ok. Men for den som selges på Skittfiske har bildet fra Big Game-snellen. Er det forsterket ytre og selefeste som utgjør forskjellen? Det jeg egentlig lurer på - siden Big Game selges til samme pris fra USA - er om jeg liksågodt kan kjøpe Big Game-versjonen.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrykket big game er vel bare for at produktet virker tøffere. Mange norske forhandlere kaller relativt kraftige multisneller "big game" ikke fordi de er spessielt laget for det men fordi det høres heftig ut. en ting som er alfa omega når du velger snelle er utveksling. Ikke velg høy utveksling hvis du fisker dypt eller med tunge lodd, pilk etc. det blir slitsomt etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrykket big game er vel bare for at produktet virker tøffere. Mange norske forhandlere kaller relativt kraftige multisneller "big game" ikke fordi de er spessielt laget for det men fordi det høres heftig ut. en ting som er alfa omega når du velger snelle er utveksling. Ikke velg høy utveksling hvis du fisker dypt eller med tunge lodd, pilk etc. det blir slitsomt etterhvert.

Vil understreke at dette MÅ settes i sammenheng med spolediameter. Har du lav spolediameter på når snella er full er det bare og kjøre på med høy utveksling. Talicaen min har ikke spesielt høy spole og har 6,2 i utveksling. Null stress.. hadde jeg hatt den samme utvekslinga på Oceanusen hadde snella vært ubrukbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.