Gå til innhold
Fiskersiden

O Skate, Where Art Thou?


Fisk og rask
 Share

Recommended Posts

Årets første økt etter skaten tilbake i februar endte med lange og hyse, men ikke noe flatt. Grytidlig tirsdag morgen gikk årets andre, målrettede skatetur av stabelen. Kenneth ble lettere forferdet da jeg mandag kveld opplyste han om at avreise Knarvik ble før klokken 06.00, men han hadde likevel planer om å prøve å komme seg med.

Klokken min ringte klokken 05.30, og 20 minutter senere var bilen pakket, frokosten handlet og jeg var på vei nordover. Kenneth var oppe og noenlunde i rute, men jeg fikk beskjed om og bare kjøre. Tre kvarter senere var bilen tømt for fiskeutstyr, og jeg var på vei bortover lyngheiene med blikkstilt hav liggende for mine føtter. Kenneth var på plass fem minutter senere, skamtrøtt i trynet, men ellers ved godt mot.

Å få skate, uansett art eller størrelse, er et av årets mål for min del, og jeg vet godt hvor de flate med piggete hale bor. Alle gode råd fra folk som har fisket her tidligere sier at skatefisket er best når sommeren har sittet i litt, og gjerne er på hell også, men når det for første gang på 14 dager var meldt noenlunde stilt vær, bestemte jeg meg for å gi det hele en sjanse selv om vi ikke akkurat har sommertemperaturer å slå i bordet med enda. Kenneth var som alltid fiskesjuk, men noen tanker rundt skate hadde han ikke. Han var ikke så nøye på det bare han fikk fisk, og aller helst noe han kunne melde inn til NM i Sportsfiske.

Plassen vi fisket på denne tidlige morgenen er velprøvd med suksess, men ikke av oss. Tipset fra Jan var at en kunne risikere å få det aller meste, men at en måtte være obs på at en også kunne gørblanke. Etter fem minutter med fiske var det siste alternativet ikke lenger aktuelt.

Devilsticken agnet jeg opp med en hel makrellside, fisket på et glidende takkel. På rundt 30 meters dyp fikk agnet ligge i ro i sånn cirka fire sekunder før det begynte å nappe vilt. Men stor nok til å sluke det drøye skateagnet var ikke fisken, så da fikk den bare bale på der ute, mens jeg satset på at noe større skulle komme forbi.

Kenneth sverget på sin side til pulleytakkel med sild, og etter et halvt minutt på bunn hadde han fast fisk. Opp kom er hvitting av grei size, og det begynte å ane meg hva som holdt på med skateagnet mitt der ute på sandbunnen.

Mens det jevnlig smårykket i Devilsticken rigget jeg opp Beast Masteren med et paternostertakkel med to Owner flyndrekroker, en agnet med makrell og en med reke. Etter 20 sekund på bunnen var det fast fisk, og på vei opp ble det plutselig enda mer liv. På det aller første kastet landet jeg en dobbel, hvitting på makrellen og torsk på reken. Dermed hadde vi tre fisker på land før stolene var slått opp, noe som må kunne kalles greit, selv om ikke størrelsen var all verden og artene var de jeg hadde bestilt.

Dobbel1.jpg

Dagens dobbel 1.

Nå gav også rykkingen i Devisticken seg, og jeg agnet om Beast Masteren. Like etter lå dagens fjerde fisk, nok en hvitting, på svaberget. Også denne falt for makrell. Ut igjen med snøret, og denne gangen fikk loddet finne bunnen og stangen havne i poden uten at noe var over agnet med det samme.

Ti minutter gikk før det runnet godt på småstangen til Kenneth. Tilslag, og fast fisk. På den lette stangen var dette en kar som gav grei motstand fra seg, og det tok et par minutter før dagens største kom sigende. Torsken satt dypt kroket, og ble derfor med hjem til middag. Vekten var like i underkant av to kilo.

Kennethmedfangst.jpg

Kenneth med hvitting og torsk tatt i rask rekkefølge. Hvittingen, som ble avlivet ved trakk, bar litt preg av dette på bildet.

Kenneth hadde ikke før fått fisken sin på land før Ambassadeuren på Beast Masteren gav lyd fra seg. Tilslag, og bra tyngde også hos meg, men ikke bra nok til å være sorten jeg var etter. Jeg håpet på en grei flyndre, men i stedet kom dagens andre dobbel opp over tarekanten. To hvitting denne gangen. Hurra meg rundt!

Dobbel2.jpg

Dagens dobbel 2.

Etter dette roet fisket seg litt ned, og vi fikk tid til å rigge opp stolene og sitte oss til rette på svaberget. I det solen tittet frem begynte det så smått å blåse. Etter hvert måtte jeg sjekke agnet på Devilsticken, og da var det mer tyngde i den andre enden enn jeg hadde regnet med. En gammel rapport om en paddetorsk som gapte over både makrell og akkar hadde seg en liten tur innom bakhodet mitt, og jeg håpte i mitt stille sinn på en ny art. Det var det ikke. Opp fra havet kom nemlig nok en hvitting, og ikke en særlig stor en heller. Fiskekjeften tøyt fullstendig over av makrell, og ennå var ikke halvparten av agnet slukt engang. Se i nåde…

Tiltross for at den første fisken på surfutstyret var en hvitting måtte skatesatsingen opprettholdes. Agnet jeg surret til sirkelkrokene denne gangen var derfor enda større. Nå satset vi alt. Det store agnet fikk ligge uforstyrret i over to timer, mens vi kunne konstatere at vinden bare frisket ytterligere på jo lenger mot lunsjtider det gikk. Ytterligere et par hvittinger og to små torsker kom på land, men ikke noe å skrive hjem om akkurat. I et forsøk på å fange noe morsommere egnet jeg et takkel med en mikrokrok og sendte dette ut på 20 meters dyp. Etter noen forsiktige bevegelser var det noe som tok agnet der nede. Tilslag, og fish on. Fisken kjempet akkurat like godt som det jeg innbiller meg at en specimen-fløyfisk kunne fått til, men det var ikke noe spennende som kom opp denne gangen heller. Det var en sypike som hadde snust seg frem til rekebiten, og det ble dens bane. Neste fisketur fungerer den som agn.

Da klokken tikket mot 11.30, og det begynte å nærme seg dags for å pakke sammen for folk som begynner på jobb klokken 13.00, runnet det endelig skikkelig hos meg. Håpet steg etter hvert som snøret rant av spolen, og siden jeg fisket med sirkler fikk fisken god tid på seg. Da jeg endelig strammet opp svarte det tungt i dypet, og i et lite sekund hadde jeg troen. Så var fisken ferdig, og det var en smal sak å sveive opp. Min fjerde torsk for dagen kom til syne like etter, dagens største for min del, men ikke større enn at den bare ble tatt fordi sirkekrokene hadde fått feste nede i magesekken dens, hvordan nå det har gått til.

Nå blåste det så voldsomt at både poder og stoler begynte å flytte på seg, og siden uret også nærmet seg faretruende jobbtid, pakket vi sammen for dagen. Loggen viste seks hvitting, fire torsk og en sypike på meg, og to hvitting og en torsk på Kenneth, som for øvrig aldri hadde fått hvitting før, og derfor var noenlunde fornøyd.

For min del fortsetter skatejakten plutselig…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg, ville jeg forsøkt hviting som agn! :)

Har fått så godt som alle kloskatene mine på sei eller hvitting. Og flere kveiter har også tatt samme agn.

Jeg har muligens fått en skate på makrell, aldri på reke. Det er sjelden disse agnene får ligge i ro lenge nok til at skata får klødd seg til å ta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens. Skal prøve meg med hvitting, var jo ikke akkurat vanskelig å oppdrive. Reketakkelet var ment etter flatfisk uten brusk, men det var jo dårlig med det også. Gutta på berget bruker etter hva jeg forstår mest makrell etter skaten, men det er jo som GStrike er inne på fristende for mange arter. Vi prøver igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens. Skal prøve meg med hvitting, var jo ikke akkurat vanskelig å oppdrive. Reketakkelet var ment etter flatfisk uten brusk, men det var jo dårlig med det også. Gutta på berget bruker etter hva jeg forstår mest makrell etter skaten, men det er jo som GStrike er inne på fristende for mange arter. Vi prøver igjen...

Nå er sikkert piggskata mer dominerende i matfatet enn kloskata, men jeg mener at gutta i Nord-Trøndelag bruker mye småhvitting og sypiker etter piggskata.

Jeg har så godt som gått bort fra makrell som agn, da den tiltrekker seg myriader av småtorsk, småsei og sandflyndrer. Og de har jeg liksom fått nok av tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er sikkert piggskata mer dominerende i matfatet enn kloskata, men jeg mener at gutta i Nord-Trøndelag bruker mye småhvitting og sypiker etter piggskata.

Jeg har så godt som gått bort fra makrell som agn, da den tiltrekker seg myriader av småtorsk, småsei og sandflyndrer. Og de har jeg liksom fått nok av tidligere.

Kjenner den følelsen. Urtrolig hva småtorsken og faktisk også hvittingen klarer å gulpe i seg av store agn. Der vi fisker er det så vidt jeg vet ikke tatt noe kloskate, men til gjengjeld mye spiss. Tenker det blir hel hvitting eller sypike på krokene neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir det jo nesten hver tur. B)

LOL ;)

Er sypike noe brukenes til agn sånn ellers også? Får jo alltid opp masse av dem om man vil micromeite litt mens man venter på storfisken der ute...

Har fått lange, brosme og torsk med sypike som agn, så det fungerer det. Rønsingen har fått havmus på samme agn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å vite! Har jo ikke fått hverken lange eller brosme før, det er på det nivået jeg er ennå... Hehe! Ser for meg at det kan være lettere å agne en hel fisk også... Mye jeg skal teste fremover gitt, gleder meg! B)

Ser forresten det er "obligatorisk" med sånn "Mål for 2011:" i signaturen også, får klekke ut noen djerve mål fremover. Haha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.