Gå til innhold
Fiskersiden

Har aldri hatt betre laksefiske


 Share

Recommended Posts

Laksefiskere over 50 år har ikke hørt om C&R og de har fortsatt laks i frysern fra 1990....

Glenners, en litt provoserende uttalelse du kommer med her. Er godt over de 50, og har helt klart hørt om C&R, samt utført mer stamfiske, utsetting av stamfisk både i elv og via brønnbåter for å bevare en sjøvandrende laksestamme for en region som skal behandles mot gyrodactylus, enn de fleste medlemmer her.

Så vennligtst ikke skjær alle over en kam, det finnes faktisk folk som gjør sitt ytterste for å bevare lakssstammen i norske elver, og ikke er oppdattt av å kakke all laks for å fylle fryseren.

Og ja, jeg tar gjerne med en laks hjem for å ha noen gode lakesmiddager, jeg er ingen helgen. Men jeg har ikke behov for å fylle frysern med uspiselig laks for flere år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal angripe fiskeren i dette tilfellet. Om laksen er så truet som den visstnok er i følge mange, så burde fylkesmannen ha satt kvoteregler. At har du fått så så mange, så er det stopp.

Fungerer bra i Målselva, og de fleste der respekterer den regelen (Kvote = 1 laks på 7 kg, eller 2 laks under 7 kg).

Men, uansett så er nok dette bare et eksempel på at elva er full av fisk. Enkelte plasser der jeg har fisket så har det vært slike tilstander. At en dag kan det være lakseslag der alle får, og noen får mer enn andre, men så neste dag er det helt dødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

Den uttalelsen bør du trekke tilbake snarest.

Hvorfor det???

Selv om uttalelsen er provoserende nok og skjærer alle over en kam, er det vel ikke så vanskelig å forstå hva som egentlig menes her.

Man bør ikke se på uttalelsen som en aldersdiskriminerende sjikane. Men mer som et hjertesukk at på tross av all den mediaoppmerksomhet som har vært om de problemer laksen faktisk har idag, finnes det altså mennesker som ikke eier magemål og velger å skumme fløten.

Skjønner godt at oppdrettsindustrien blir provosert over fokuset på oppdrettets skadevirkninger, mes det desverre fremdeles finnes fiskere som ikke har utviklet hverken mågemål eller forståelse for de enkleste sammenhenger.

Selv om det er lite trolig at alle de tusenvis av fiskere som besøker denne elven hver sesong får oppleve tilsvarende fangst, er det allikevel et åpenbart problem at det er så svake forvaltningsregler for vassdraget. Hvor mange slike dagsfangster tåler denne elven? Det er spørsmålet som bør stilles. Ikke hvorvidt vedkommende er over eller under 50.

I allt for mange elver har tilsvarende rovdrift som den i Flekke, fått beklagelige konsekvenser. På tross av kultiveringsarbeid og dugnadsinnsats.

Endret av salmoncamera
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man skal angripe fiskeren i dette tilfellet. Om laksen er så truet som den visstnok er i følge mange, så burde fylkesmannen ha satt kvoteregler. At har du fått så så mange, så er det stopp.

Fungerer bra i Målselva, og de fleste der respekterer den regelen (Kvote = 1 laks på 7 kg, eller 2 laks under 7 kg).

Men, uansett så er nok dette bare et eksempel på at elva er full av fisk. Enkelte plasser der jeg har fisket så har det vært slike tilstander. At en dag kan det være lakseslag der alle får, og noen får mer enn andre, men så neste dag er det helt dødt.

Ja ,helt enig. Att dette er en elv som holdes i live med kalking(meg fortalt med statlige midler) er det meg en gåte at den forvaltes på en slik måte. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke et vondt ord om brødrene Huseklepp og de øvrige som har lagt ned enorme mengder dugnadsinnsats for å få Flekke elva på fote igjen. Ja, laksen står overfor store trusler i havet, men det er jammen meg mye som kan og bør gjøres lokalt også og Flekke er i så måte et godt eksempel. MEN: Noe av det viktigste de av oss som er en del av jeger- og fiskerbevegelsen og de av oss som arbeider med lokal lakseforvaltning kan gjøre er å spre gode holdninger. Laksen er ikke en utømmelig ressurs og ingen av oss bør, etter min mening, ta livet av mer fisk enn det vi og familen kan spise. Å ta opp mot sju storlakser i løpet av ett døgn for så å selge den som røkelaks er i alle fall langt i fra det sportsfisket jeg bedriver og jeg trodde ærlig talt at de tidene var over. Trist...

Vi kan diskutere størrelsen på kvotene og hvordan lokale reguleringsregimer skal utformes, men at det bør være en form for restriksjon på hvor mange laks vi kan ta på land, enten i løpet av ett døgn eller i løpet av én sesong, burde være en selvfølge i 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I allt for mange elver har tilsvarende rovdrift som den i Flekke, fått beklagelige konsekvenser. På tross av kultiveringsarbeid og dugnadsinnsats.

og det er dette som er sakens kjerne. Med tanke på de problemene villaksen har og har hatt, og med tanke på all den innsats man har lagt ned for å kultivere en elv som Flekke, virker det mildt sagt selvmotsigende og fullstendig perspektivløst å sage av den greina man sitter på som denne aktuelle fiskeren gjør. For å sette det på spissen blir det som å bruke ett døgn på å bryte ned noe man har lagt ned årevis av arbeid for å bygge opp. Naturligvis er det ikke fullt så ille i virkeligheten, men hvis alle tenker og gjør som denne fiskeren, er det raskt en realitet. Og det er nettopp i en slik oppbyggingsfase man bør være ekstra forsiktig med å beskatte bestanden, også selv om bestanden SER stor ut. Det kan jo hende det bare er en stor årsklasse. Tar man ut for mange i år kan det gå sterkt negativt ut over kommende årsklasser.

Og selv om Glenners sin uttalelse naturligvis tar grovt i og skjærer alle fiskere over 50 under en kam, og det fins mange unntak fra dette, så har han rett i at den eldre garde GENERELT har andre og mer antikvariske holdninger i forhold til forvaltning av fiskebestander. Derfor bør ikke hans innlegg provosere mer enn det bør! Det som er så besynderlig er at mange av de eldre er de flinkeste til å stå på når det gjelder tilrettelegging (kalking, stamfiske etc), men mange (ikke alle!) ser ikke ut til å være villige til å gå i seg selv i forhold til sitt praktiske fiske, eller å forstå hvor negative konsekvenser egen aktivitet KAN ha på fiskebestandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.