Gå til innhold
Fiskersiden

Mitt nye kveitevåpen


jegern84
 Share

Recommended Posts

Andros er ei lita snelle, jeg ble overrasket når jeg så den for første gang. Uheldigvis er den utstyrt med en svært bratt bremsekurve, så det skal veldig lite til før man har dratt på for mye brems. Vet ikke om det er dette som har skjedd for Persa og Jegerns kompis, men det er kanskje en mulig forklaring? Denne snella egner seg nok best for de som skal reise lett, og som ikke nødvendigvis skal ha kveita på land på kortest mulig tid. Passer nok bedre på en 30lbs stang enn en 50lbs.

Er man imidlertid nordfra, i god form, og viderekommen i kveitefiske, er det nok like greit å satse på en big game snelle (Andros er ikke en big game snelle, ikke de små Talica'ene heller). Har man tid til å vente på Makaira 8, tror jeg denne vil være meget bra. Dobbelt bremsekraft ift f.eks. Talica 10, og det uten å overbelaste lagrene. Det siste der merker man først etter en tids bruk (lagertrøbbel). Andre kandidater i denne ligaen (som ikke har blitt nevnt) er Tiagra 12 / VSX 12. Da kan man skyve i bremsespaken med begge henda, hele sommeren, i flere år, uten problemer. Kostnaden er selvfølgelig vekt og størrelse. Men det er nok ingen vei utenom hvis man skal kjøre det reimer og tøyler kan holde, uten å få kostbare reparasjoner over tid.

Ja, og til sist: grattis med lekker snelle! Den gjør nok jobben, skriv gjerne og del erfaringene :rolleyes:

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon i all snellepraten... Den filmsnutten, real men use lead, speed-jiggen som henger i munnviken på GT'en påstås å være 860gr. det kan vel umulig stemme? Synes også at selve jigg-farten til gutta usansyneliggjør slike vekter, bol eller ei... :thumbsup:

Syntes ikke den var så liten....?? godt mulig den er 860gram... teknikken er et løft per sveiv. Jiggen går ikke sinnsykt fort opp men får en utrolig livlig bevegelse. Skulle det gått raskest mulig er det beste å holde stanga rett ut og sveive so F!!!

Juks eller sannhet, fett ser det ut!

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke den var så liten....?? godt mulig den er 860gram... teknikken er et løft per sveiv. Jiggen går ikke sinnsykt fort opp men får en utrolig livlig bevegelse. Skulle det gått raskest mulig er det beste å holde stanga rett ut og sveive so F!!!

Juks eller sannhet, fett ser det ut!

Ser definnetivt fett ut :thumbsup: Men med mindre vi snakker wolfram(nær dobbel egenvekt av bly, og svinedyrt, ergo lite trolig) så har jeg liten tro på at en så smal pilk kan veie 860gr, viss ikke fiskeren har abnormt store hender... Mulig jeg tar feil, men syne det ser rart ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør ta ein titt på Shimano Ocea Jigger. Ikke leverdrag men noe av det solideste jeg har brukt.

Utrolig mye krefter i snellene speciellt PG modellene.

Synes egentlig d er veldi greit med stjernebrems jeg da, men d er mulig jeg er litt sær.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon i all snellepraten... Den filmsnutten, real men use lead, speed-jiggen som henger i munnviken på GT'en påstås å være 860gr. det kan vel umulig stemme? Synes også at selve jigg-farten til gutta usansyneliggjør slike vekter, bol eller ei... :thumbsup:

Tror nok speed-jiggingen til gutta er vel så mye teknikk som det er muskelmasse. Vanskelig å se på filmen hvor stor den speedjiggen egentlig er, men for meg ser ikke det umulig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har ikke sett meg speedjigge med makairaen! Det er vel likens med speedjigging som med alt annet. Muskler er ubrukelige vist du ikke kan bruke dem, teknikk er alt. Ser du nøye blir du å merke at disse japsene har en ganske fastlåst stil på hendene når de jigger, de bruker ryggen og beina utrolig mye og klarer antageligvis slik og holde ut lenger en de fleste inkludert meg selv som ene og alene nesten kun bruker armene. Kunne godt ha tenkt med noen dagers kurs med de gutta for og lære slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har ikke sett meg speedjigge med makairaen! Det er vel likens med speedjigging som med alt annet. Muskler er ubrukelige vist du ikke kan bruke dem, teknikk er alt. Ser du nøye blir du å merke at disse japsene har en ganske fastlåst stil på hendene når de jigger, de bruker ryggen og beina utrolig mye og klarer antageligvis slik og holde ut lenger en de fleste inkludert meg selv som ene og alene nesten kun bruker armene. Kunne godt ha tenkt med noen dagers kurs med de gutta for og lære slikt!

Teknikk er viktig. Men vi ser ikke hvor lenge de holder på. Tipper gutta ikke står slik de gjør dagen lang uten en del pauser. Får de fisk blir jo også det en pause da det er gjerne andre muskler som brukes.

Det er stor forskjell å jigge 400gr og 800gr, tipper disse gutta også merker stor forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Usedvanlig mye filming av jigging og kun én fisk opp i båten.

Ser ut som det er forferdelig mye mer slitsomt å fiske i filmens farvann enn i Norge :thumbsup:

Noe av poenget med filmen var vel også å skryte at de klarte å jigge med tunge jigger.

Det er mer slitsom enn norsk pilkefiske, men så er belønningen så forferdelig mye bedre og :notfair:

Som Hafnor sier, funker fett til raske fisker. Og da helt sikkert til seien, uten at jeg kan skryte at jeg har prøvd det for ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Nu føler jeg at jeg kan uttale meg litt om snella og stanga. Kan jo starte med å si at jeg er sinnsynt fornøyd. Snella er utrolig tight og fin med en nydelig brems. Og ikke minst bremsekraft i stort overskudd så den blir aldri røyna mer enn 50-60% Deilig å sveive på men 2.gearet er ikke mye brukbar anna enn til å sveive tomt bruk med. Er alt for tungt til praktisk fiske. Men 1. gear er perfekt til alt inkludert å winsje opp fisk rolig. Kan med andre ord varmt anbefales!

Stanga er etter min smak perfekt og kommer ikke til å bli bytta ut i overskuelig framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.