Gå til innhold
Fiskersiden

Agnfisk til kveita


svartfeskarn
 Share

Recommended Posts

Har vert ute på noe små forsøk etter kveita nå, tenkte å satse hardt i helga som kommer men er usikker på

vilken agnfisk jeg skal bruke.På de forige småturene mine har jeg brukt baithead med sild, dette funka så

lenge silda var frosen men så snart den tinet smuldra den opp, så lurer nå på å prøve med små ørret som jeg

let får tak i rikelig av. Lurer på om noen har prøvd små ørret på kveita ? vil tro den har mere lukt en små

sei, den vil også sitte godt på kroken uten å smuldre opp som silda gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørret funker, værtfall vist den er fra peru!

den er nok noe seigere en silda.

Prøv og få tak i fersk sild, denne vil ikke smuldre like lett og holder mye lengre. Sild et nok et av det beste du kan bruke som agn til kveita, sei er også utrolig bra og kan holde i flere timer vist du skulle ønske det. Men igjen, kveita er alt etende så bare prøv deg frem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svaret sjarkarn, blir nok en tur i morgen tidlig og skal prøve den agnfisken som jeg har for hånden som

er små ørret og frosen sild. Får bruke sild til å begynne med så får jeg heller gå over på ørret om silda begynner

å gå i oppløsning, har også ei stang riget med storm shad men har mest tro på agnfisk. Har forøvrig hørt at makrell

ikke er no serlig agn til kveita, det er synd for den er jo veldig let tilgjengelig.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silda har veldig høyt fettinhold. Dette lukter mye, men gjør den løsere en mager fisk. Som nevnt over funker sei o.l fin fint, tross lavt fettinhold. I midler tid, viser det seg at av og til er silda overlegen sei som agn. Fersk sild er mye fastere en frossen, men desverre ikke alltid tilgjengelig. Har man begrenset med tid til rådighet, og skal satse på kveita, vil jeg anbefale å ordne seg med frossen sild, og ta fersksild som bonus. Frossensilda krever at man er litt mer nøye med rigginga, men er man nøye, og bruker elastisk agn-tråd, funker det fint som snus....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært ute noe turer å prøvd nå, ingen kveite enda men en del andre arter har det blit som brosme,storsei,lyr og torsk fikk

ikke noe som helst på småørreten men gamel halvhersk sild ville de ha :) . Stak lit at en nabo båt fikk ei kveite på stang

men den var ikke så stor(heldigvis :) ), har fått tak i makrell å småsei til agn nå så jeg før prøve igjen.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, kanskje du bør prøve med softbait/jigger fra Savage gear, Kinetic eller Storm om du er ute etter kveita. Har selv fisket en del med brunørret, og har positiv erfaring med å bruke dette som agn. Kanskje spesielt på kystmeite, men har også prøvd det på havfiske (dog ikke etter kveita). Har blant annet fått lange, brosme, svarthå, hågjel og pigghå på ørretfileer.

Såg forøvrig en gang et TV program med portrett av en av våre beste kvinnelige havfiskere. Der var det med en vossing som festa eit halvt smalahove (saueskalle) på kroken. Han drog opp ei fin lita kveite på det, så det er nok mye som det går an til å prøve på...

Lykke til med fremtidig fangst! ;)

Rikei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.