Gå til innhold
Fiskersiden

Flat Matt og Red Ed


Maritim
 Share

Recommended Posts

NSA i Tromsø har brukt Flatt Matt endel, de har tat endel store kveiter på Rødspetta, seinest i går tok de en stor fisk på denne. Andre lokale har vært borti stor fisk, såkalt "båttauer" str. som har slitt Virker som Flatt Matt er en storfisk jigg. Hørt noen si at den er vanskelig å kroke med uten at dette er veldig verifisert, sett NSA har montert ekstra haletreble på denne ved anledning. Red Ed har jeg ingen rapporter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NSA i Tromsø har brukt Flatt Matt endel, de har tat endel store kveiter på Rødspetta, seinest i går tok de en stor fisk på denne. Andre lokale har vært borti stor fisk, såkalt "båttauer" str. som har slitt Virker som Flatt Matt er en storfisk jigg. Hørt noen si at den er vanskelig å kroke med uten at dette er veldig verifisert, sett NSA har montert ekstra haletreble på denne ved anledning. Red Ed har jeg ingen rapporter på.

Intressant! Er kansje fin å bruke når man får uønsket respons på vanlig shad(små- og feil-fisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd flatt matt en del(rødspetta) den var veldig populær for torsken, men som persa sa var det veldig dårlig kroking.. All skade på jiggen etter bitt kom fra sidene, så skal legge opp assist kroker til både siden og bak. Ellers krever den bra mye mer jobbing med en hva en vanlig jigg gjør.

Red ed har jeg prøvd pent lite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde med en kompis som fikk en kveite på 70kg på flatt matt , den mørke typen ( kveite ? ).

Jeg har selv prøvet red ed den røde ) , lå på sandgrunn 7m , så en kveite på 20-30kg komme og tok jiggen. Gjorde tilslag og på første utraset slites fireline 0,50 :rolleyes: , må ha vært en skade på den , er denne stanga yngstegutten bruker.

Scary jerry er jeg ikke imponert over , synes den beveger seg lite , virker død og " pinne aktig " i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke enig i sjarkarn , jeg synes red ed har betydelig mer bevegelse i halen enn scary jerry. Med scary jerry må du ha betydelig mer fart og bevegelse for i det hele tatt å få bevegelse på halen , i motsetning til red ed. Red ed derimot er vanskelig å montere ekstra kroker på , det er mye lettere med scary jerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest raphaug

problemet med red ed er at den er så kompakt, så bevegelsen skjer nesten kun i hale partiet, og den får da en veldig amputert beveglse, scary jerry beveger seg saktere, men i forhold til red ed så får du bevegelse i hele jiggen.

Ikke for å skape noen uthenging eller gigadiskusjon, men fisker virkelig red ed og flat matt så mye bedre enn feks storm/SG/Royber at det forsvarer den ekstra hundrelappen i pris? Quoter ditt innlegg siden det virker som du har litt trua på disse nye shaddene.

Og må helt ærlig også si at jeg føler meg tryggere med en Storm krok enn kinetic..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet med red ed er at den er så kompakt, så bevegelsen skjer nesten kun i hale partiet, og den får da en veldig amputert beveglse, scary jerry beveger seg saktere, men i forhold til red ed så får du bevegelse i hele jiggen.

Du har rett J. i at Scary Jerry har en fin bevegelse i hele kroppen i lufta. Dessverre så gjelder ikke dette i vann. I vann er den som en pinne, og svært lite bevegelig. Flat Matt er derimot svært livlig og uforutsigbar i bevegelsene, bare man jobber med jiggen (ikke holder i ro). Samme gjelder for Red Ed, bevegelse kreves. Forøvrig er Red Ed håpløs å jigtrolle med, så driftjigging er tingen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett J. i at Scary Jerry har en fin bevegelse i hele kroppen i lufta. Dessverre så gjelder ikke dette i vann. I vann er den som en pinne, og svært lite bevegelig. Flat Matt er derimot svært livlig og uforutsigbar i bevegelsene, bare man jobber med jiggen (ikke holder i ro). Samme gjelder for Red Ed, bevegelse kreves. Forøvrig er Red Ed håpløs å jigtrolle med, så driftjigging er tingen der.

Hva skjer når du troller med R.E ? og hvordan rigger du F.M?

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nærmest umulig å holde bunnkontakt (eller nært bunnen) med R.E under trolling. Hvorfor vet jeg ikke. Har ikke prøvd meg på rigging av Flat Matt enda, der har andre sikkert forslag.

Stort volum og lav vekt gjør det vanskelig og holde bunnkontakt med Red Ed ved jigtrolling. Har fortsatt tro på at jigene kan fiske godt, NSA fikk ei stor på Flat Matt her om dagen.

Endret av Nikolassisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.