Gå til innhold
Fiskersiden

Ny Sene,men hvilken?


T omland
 Share

Recommended Posts

Jeg har bestilt ny snelle og trenger ny sene.Jeg skal bruke det til laksefiske men det store spørsmålet er hvilken?

Burde jeg kjøpe meg multisene eller mono.Jeg har tidligere brukt multisene fireline.Har kjøpt meg en pakke med multisene Sufix matrix pro.Er det noen som har erfaringer med denne eller noen andre gode sener de vil anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berkley BIG Game er også en meget god sene, men Stroft GTM er vel mono senenes Rolls Royce.

Usikker på om det er DEN Sufix sena du sikter til dem kjørte på trolling snellene mine. Hvis det er så er det

en meget god sene, veldig fornøyd med den i allefall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berkley big game funker bra ja.. 0.40, 0.45 eller 0.50 avhenging av hvor du fisker, men det vet du kanskje.. :fish:

Jeg fisker i en gankse liten elv ,så jeg tror ikke jeg kommer til å bruke mer enn 0.40 ialfall.Det jeg synes er greit med multisene er at man kaster lenger med den fordi den er tynnere,men det jeg ikke synes er greit med multisene er at den ryker lett hvis man får kjørt den inn til noen sener.

Er det noen som vet om noen litt tynnere monosener som tåler ganske mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig å ikke seg seg blind på dette med bruddstyrke. Spesielt til laksefiske der fortommer og sene er mye borti stein så er det viktigere at senen tåler slitasje. Og den enkle regelen er at mykere sentyper har typisk lavere bruddstyrke men tåler slitasje bedre.

Bruk også kraftig nok sen til laksefiske. Jeg merker ingen forskjell i bittfrekvens om senen er tykk eller tynn, og jeg fisker i en krystallklar elv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stroft ABR er ei spesialsene som tåler mer steinkjøring og slitasje enn GTM (og stort sett alle andre snører). Bortsett i fra de ekstra slitasjeegenskapene er GTM identisk med GTM når det gjelder egenskaper. Jeg har prøvd mange senetyper og har aldri brukt noe bedre, og heller ikke sterkere enn Stroft. Jeg får 100% knutestyrke med Stroft når sena er ny, noe som faktisk kan være et problem da sena da som regel brister i overgangen mellom vann og luft. Bruker noen ganger en litt enklere knute på ny sene helt uten sår.

Multifilament tåler svært lite kontakt med skarpe steiner, hvis du sliter langt inne blir snøret liggende i overflaten og kan gjøre hølen ufiskbar. Multifilament øker også sannsynligheten til å miste fisk under kjøring fordi den ikke fjerer, dette gjør at krokfestet svekkes mer og at fisken yter mer motstand.

Big Game er ei grei sene, men den har en stor svakhet med at den tar opp for mye vann og dermed blir mykere og svakere. Funker greit når snøret får tørke opp mellom hver fiskeøkt, men ingen god ide for ei ukes laksetur hvis en ikke har flere spoler.

Siden du fisker i ei mindre elv, og hvis fisken heller ikke er så stor, kan kanskje Stroft ABR 0,35mm være et greit valg.

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får bare min lokale sjappe til å bestille storspole til meg. Kjøpte en 2000m spole med GTM 0,45 i 2009 og en tilsvarende med ABR i fjor. Sena lagres mørkt og kjølig så jeg har nå snøre for minst et par år framover.

Min lokale sjappe er ikke i Akershus, men i området jeg opprinnelig kommer fra og hvor jeg har hytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.