Gå til innhold
Fiskersiden

Haspelsnelle


makk
 Share

Recommended Posts

SIX er en billigsnelle og nok ikke noe å satse på.

Den røde snella er sannsynligvis ikke en 6500, den er nok en 6000. Beskrivelsen som følger passer for 5000/6000 (rød) og 5500C/6500C (sølv) fra slutten av 80 tallet. Snellene må ha fast spoleaksling (Akslingen sitter fast i spolen som på Calcutta og 7000)og buede snellegavler. Tror de ble produsert fra mideten av 80 tallet og fram til og med 1989, alle mine 3 sneller er merket 87/88 under på snelleforten. De snellene som jeg liker best er de som ikke har tikkelyd når bremsen slurer. Disse har større bremseskiver enn de litt eldre tikkende snellene. Det er mulig at ved å skifte hoveddrev og bremseskive at de tikkende kan oppgraders til å få bedre bremse. Om de tikkende snellene kan oppgraderes slik som jeg foreslår under har jeg ikke prøvd. Mange av snellene med rette gavler har annen diameter på spoleaksling slik at de foreslåtte lagrene ikke passer.

Skift til kulelager fra Shimano Calcutta 400, disse har mye høyere kvalitet og passer perfekt. Bruk Abu Rocket Oil for å smøre kullagerene for hver eller annenhver tur.

Skift til rullelager på sveivaksling fra førstegenerasjons 5500C3/6500C3 eller førstegenerasjosn Rocket. Det må også byttes noen skiver på sveivaksling. Stjernehjulet må også skiftes til første generasjon 5500C3/6500C3. Skal se om jeg får tid til å finne frem noen delenummer i løpet av helgen.

Hvis snella er en del brukt bør begge drevene, snørerfører og snørefører stift byttes. Bremskive (i lær) må alltid byttes. Ha på grafittpulver på lærskiva for å forbedre bremseytelsen. På noen av disse snellen er bremskiva i stål litt skeiv eller ruglete, disse må byttes for å få god brems. Poleres denne stålskiva lett blir bremsen helt perfekt.

For nyere 5500C3/6500C3 (og andre nyere classic sneller) kan kasteegenskapene forbedres ved å bytte til Rocket lagre, disse er også av mye høyere kvalitet enn ABU sine standardlagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har også Calcutta, 2 vanlige 400 og en 400 TE. Bekrivelesen over forklarer hvordan en vanlig sliten halvgammel Ambassadeur kan oppgraderes for et par hundrelapper til på de fleste omrråder faktisk bli like god eller i noen hendsende bedre (brems) enn Calcutta. Bruker for tiden oppgradert 6500C og Calcutta 400 omtrent like mye, klarer ikke helt å bestemme meg for hvem jeg liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Abbor: Forstår jeg deg rett, skal jeg kunne skifte ut bøssinegne i min 6000 classic (fra ca 99/00) med rocket-lagre? Resten er vel likt på rocketen og classicen sånn jeg har skjønt det. De fleste forhandlere har vel lager og slitedeler til disse inne, men det finnes kanskje nettbutikker også med disse delene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ha litt tålmodighet med oss, å konkludere med at det er lite tips å få etter 3 timer og 2 minutter er vel noe forhastet. De fleste av oss må vel utføre den jobben vi lever av for å ha muligheten til å utøve hobbyen vi lever for[ :) ]

Det er mulig du trenger noen avstandskiver i tilegg til lagrene. Hvis du vil bygge helt om til Rocketspole må du også bytte skiva som holder bremsevektene samt kjøpe nye bremsevekter. Hvis du vil ha ABU sine Rocket lagre kan disse bestilles fra Purefishing Norge. Bare ring 23 23 40 00 og spør etter serviceavdelingen.

Diagram 6500CS Rocket:

http://www.abugarcia.com/schematics/baitca...rocket/0104.pdf

Antar det er denne 6000 snella du har (Se om betegnelse under snellefot stemmer med nedre høyre hjøre på diagrammet, 89-0):

http://www.abugarcia.com/schematics/baitca...00/6000/890.pdf

Studerer du spoletegningene på disse 2 diagrammene bør du kunne finne ut nøyaktig hvilke deler du trenger.

Lagrene du har funnet frem til er noen dyre kjeramiske superlagre. Disse lagrene er tilgjengelige for de fleste multiplikatorer. Har nettopp bestillt meg 3 sett til Calcutta og Ambassadeur. Tviler på at ABU sine Rocket lagre og TG sine Rocket lagre er de samme. Tror ABU sine er stållagre av høy kvalitet, mens TG sine er kjeramiske, men dette er det vel en annen her på fiskersiden som er bedre kvalifisert til å svare på. I diskusjonsforaer for snelletuning og "langkasting" har jeg sett både anbefalinger og det frarådes å bruke penger på dyre kjeramiske lagre. Har bestemet meg for å prøve de kjeramsike lagrene og den dyre superoljen.

Toleransene til kulelagere klassifiseres som ABEC 1 -7. ABEC 1 dårligst, mens ABEC 7 er best. ABEC 3 er mest vanlig i multiplikatorsenller, har sett anbefalinger om å oppgradere til ABEC 5, flere mener ABEC 7 er for "trange" for multiplikatorsenller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprinnelig postet av abbor

Du får ha litt tålmodighet med oss, å konkludere med at det er lite tips å få etter 3 timer og 2 minutter er vel noe forhastet. De fleste av oss må vel utføre den jobben vi lever av for å ha muligheten til å utøve hobbyen vi lever for[ :) ]

Du veit vel åssen det er når det først har satt seg en ide i huet, 3 timer og 2 minutter er lenge å vente når jeg nesten sitter klar til å bestille deler [ :D ]

Snella har forresten en helt annen betegnelse på foten enn noe av det på skjemaet. Det står: 050211 48, og det er alt. Kjøpte snella i sverige i 2002 tror jeg. Sammensetninga av spolen er derimot helt lik, tok snella fra hverandre i ettermiddag.

MEN, det er jo samme delenr. på lageret på 6000 og lagrene i Rocketen, nemlig 13-472. Rart synes jeg, men mulig det er en feil...[?]

Hvis jeg skulle kjøpt meg ei Rocket-snelle også, burde jeg ta utgaven med eller uten MAG-brems? Veit ikke om det er eldre modeller, men får hvertfall i med MAG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.