Gå til innhold
Fiskersiden

gjedden begynner og bli stor gitt!


Atle M
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

Har kicka litt i Grutle fordi han ikke tester gjeddefisket i dette vannet. Nå forstår jeg hvorfor han nøler...

Ho,ho,ho...Bergenserne mener faktisk at det går sånne fisker i vannet! I følge de "ivrigste" er 10 kilos gjedder en formalitet og 15 kiloser relativt vanlig... kamera og vekt er derimot ikke vanlig.

Det skal dog sies at det er et flott vann med potensiale på bra Ørret, ok Abbor og Gjedder på tja, kanskje 7-8 kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det bilder av disse?

Har hørt om utallige påståtte gjedder over 10 kg i Bergen (de fleste av disse påstås faktisk å være fra 16kg og oppover!!),men har fremdeles tilgode å se et eneste bilde.De største Bergensgjeddene jeg har sett bilder av kan ha vært rundt 7 kg. Det som også er påfallende er selve vektene. Det fortelles aldri om nøyaktige vekter, men selvsagt kun på kiloet eller havkiloet!

Det hadde vært gledelig om noen hadde fått en stor og veldokumentert Gjedde i Bergensområdet og ikke bare fantasifostre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke sett bilde av gjedder over 10 kg. Men at det skulle finnes gjedde på 13 kg. i Samdalen (har fra flere hold hørt tale om denne på 13 kg. som ble tatt i garn for noen år siden) synes jeg ikke er usannsynlig med tanke på all maten der og det formodentlig beskjedne fiskepresset. I Grimevatnet har både webmaster for BS-sidene samt andre formodentlig kredible personer bekreftet gjedder på over 10 kg (og jeg mener rundt ca. 13 kg). Gjedder over 15 kg. er vel veldig tvilsomt finnes. I så fall er det vel uhyre interessant og man skulle vel da tro at disse da fråtser i røye på dypet? (iallefall i Grimenvatn hvor det er enorme mengder med røye). Har jo selv vært med å ta gjedde på 6,8 kg. i et lite vann på Tysnes, med kun ørret og gjedde, og ser da ikek hvorfor det skulle være umulig å finne eksemplarer på over 10 kg. i vann her i Bergensregionen.

Og så var det jo den observasjonen jeg omtalte lenger oppe..har jo sett en del store fisk nede i vannet gjennom årene, så har litt referansegrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av gss

Har vel ikke sett bilde av gjedder over 10 kg. Men at det skulle finnes gjedde på 13 kg. i Samdalen (har fra flere hold hørt tale om denne på 13 kg. som ble tatt i garn for noen år siden) synes jeg ikke er usannsynlig med tanke på all maten der og det formodentlig beskjedne fiskepresset. I Grimevatnet har både webmaster for BS-sidene samt andre formodentlig kredible personer bekreftet gjedder på over 10 kg (og jeg mener rundt ca. 13 kg). Gjedder over 15 kg. er vel veldig tvilsomt finnes. I så fall er det vel uhyre interessant og man skulle vel da tro at disse da fråtser i røye på dypet? (iallefall i Grimenvatn hvor det er enorme mengder med røye). Har jo selv vært med å ta gjedde på 6,8 kg. i et lite vann på Tysnes, med kun ørret og gjedde, og ser da ikek hvorfor det skulle være umulig å finne eksemplarer på over 10 kg. i vann her i Bergensregionen.

Og så var det jo den observasjonen jeg omtalte lenger oppe..har jo sett en del store fisk nede i vannet gjennom årene, så har litt referansegrunnlag.

Det hadde som sagt vært svært gledelig om noen kunne ha fått opp store Gjedder og faktisk fotografert dem. De fleste som påstår å ha fått store Gjedder nevner jo også i samme ordelag at fisken ble klubbet ihjel! Da burde det jo ha vært en meget smal sak å få dem fotografert!?! Kanskje fotobutikkene i Bergen har en felles policy som ,og nekter å fremkalle Gjeddebilder?

En annen og vesentlig sak er at Gjeddene her på vestlandet ikke er i nærheten av å ha samme vekstpotensiale som f.eks på Østlandet, dette selvsagt på grunn av dårligere tilgang på byttefisk. Husk at rekordgjeddene på østlandet har nærmsest ubegrensede menger av f.eks Mort,Sørv,Vederbuk,Brasme eller Sik på matseddelen. Ingen vann her borte kan skilte med tilsvarende næringsforhold. Gjeddene i Grimevannet følger heller ikke etter Røyene på dypet,da røyene desverre går altfor dypt for Gjedda. Det har dog kommet enorme mengder Abbor i dette vassdraget,så det kan jo hende at det kan dra vekta noe opp på de største Gjeddene?

Det hjelper desverre heller ikke med aldri så kredibile personer så lenge det ikke forekommer et eneste bra bilde. Det som også er rart er at ingen av de utallige "Gigantgjeddene" fra Bergensområdet noensinne har blitt innmeldt til fiskekonkkurransene i hverken AOF, VL eller J&F!! (All annen fisk som Laks,Ørret,Torsk,Lyr etc. blir da meldt inn?)

Det er nok ikke helt umulig at det finnes Gjedder her borte på både 10 og tolv kilo, men heller ikke spesielt sannsynlig.

Hvis du skulle høre om en slik fangst,så stiller jeg gjerne både kamera,målebånd og vekt! Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.