Gå til innhold
Fiskersiden

gjedden begynner og bli stor gitt!


Atle M
 Share

Recommended Posts

Egentlig helt enig i det du skriver (men er du helt sikker på at gjedden ikke spiser røye i Grimen?). Skal kanskje sies at ikke alle er så opptatt av dette med å ta bilder av store fisker. Eksempelvis de som setter garn etter gjedden for å "utrydde den". Men at (sports)fiskere ikke tar bilde av storfangsten sin er jo merkelig. Kan jo allikevel være at disse ikke finnes i digitalt format. Har gjort et forsøk på BS-forumet...

Hmm...frister å ta en tur i Grimen etter gammelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at vi er enige da! Joda, Gjedda spiser nok noe røye,og spesielt under gytetiden når den går opp på varpene i steinrøysene(Ved Jernbanen).I og med at vannet er såpass dypt,har dog røyene god beskyttelse resten av året.

Hvis en ikke er opptatt av å ta bilder av "Gjeddebeistene" er det jo helt meningsløst å skryte av hvor enormt digre de var! (med mindre en akkurat har fylt fem år....)

Skal bli artig å se hva som kommer ut av BS-søket ditt. Det burde jo være en smal sak å få eventuelle bilder scannet. Her på forumet finnes det jo også nok av Gjeddeeksperter (f.eks Børresen/Leirud/Syvertsen) som sikkert kan bistå med edruelig vektestimering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du treffer på veldig mange jagende gjedder på 30-40 meter for å si det sånn. På slike dyp er det etter all sannsynlighet atskillig kaldere enn gjeddas (normale) trivseltemperatur. Jeg tror verken gjedde-tettheten eller mangel på skjulesteder utgjør noen trussel for røyene i dette vannet.

Allikevel er dette et av de beste gjeddevannene etter vestlandsk målestokk,og et av de beste vannene generelt i Bergensområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der for omlag 14 dager siden og jeg monsterblanka selv! Det har imidlertid vært mye bra vær i det siste, så det må vel begynne å nærme seg.Test i sørenden hvis du er avhengig av å stå på land. Alternativt så kan du jo teste Søilenvannet rett nord for grimen. Der har vi fått en del grei Abbor opp til 700 gram, samt noen 2-3 kilos gjedder. Hvorfor ikke teste jerkfiske der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Grutle

Var der for omlag 14 dager siden og jeg monsterblanka selv! Det har imidlertid vært mye bra vær i det siste, så det må vel begynne å nærme seg.Test i sørenden hvis du er avhengig av å stå på land. Alternativt så kan du jo teste Søilenvannet rett nord for grimen. Der har vi fått en del grei Abbor opp til 700 gram, samt noen 2-3 kilos gjedder. Hvorfor ikke teste jerkfiske der?

Fisker fra kano, så jeg er ikke bundet av hvor det er fint å stå på land. Fikk ikkeno, men vi så ei gjedde som virka ganske dorsk og slapp. Regner vel med at det har blitt litt mer fart i dem etter et par uker med varmt vær. Må inrømme at jeg ikke aner hva jerkfiske er, men jeg er alltid villig til å prøve nye ting.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

Det finnes en oppfinnelse som heter søk funksjon her på forumet... samt noe som heter Google....

bruke søkeord "jerkbait", og jeg vil tro du får svar [ :D ]

Touchê!

Mvh Oz

PS: Sarkasmedetektoren på nettleseren min gikk godt over på det røde forresten... [ ;) ][ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

game, set and match altså :-)

Forsåvid, men etter et (noget overfladisk) søk her inne må jeg si jeg ikke ble noe særlig klokere... Kanskje du finner mer enn meg. Og Google?? Trodde dette forumet var til for at man kunne stille slike spørsmål jeg, slik at man slipper å søke ute på det store, forvirrende, rotete internettet...[ :D ]

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, det var ikke lett å finne noe fornuftig der... Det står MYE om det, men ikke lett å finne en beskrivelse.

Men her står litt forskjellig :

http://www.bassdozer.com/articles/crawford.../jerkbait.shtml

http://en.mimi.hu/fishing/jerkbait.html

http://www.bassdozer.com/articles/jerkbaitgravy.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finfint! takk så meget. Fant mye om det, men som helt grønn på området er det greit med en innføring i hva dette er for noe. for alt hva jeg vet er det ikke en gang noe særlig for meg. Fiskersidenforumet er en super plass altså!!

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, les -> http://www.sportsfiskere.no/public/bs_inte...1256FEA00677A24

Jeg siterer: "Da kom det en torsk på ca 1.5 kg rett foran trynet mitt og bare sto der. Jeg slapp spinneren ned foran nesen på den og den slukte hele drite. Etterpå dro jeg ut øynene på den og kastet de på de andre i klassen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av gss

Hehe...ja, det kan man si :-D

Grutle har vel noen kommentarer å komme med tenker jeg. De spilte med Hawkwind i Bergen i går, så kan kanskje drøye litt fra den kanten?

Har faktisk vært oppe siden halv ett jeg!! Konserten var dritfet den! Hawkwind ruler!! Når det gjelder heimertrus-rallingen om store gjedder i Bergen,så har jeg vel sagt mitt...he,he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bare for å blåse liv i drøye-gjedder-fra-Bergen-tråden:

Jeg var en lynvisitt i Bergen idag og hadde meg en tur på fisketorget. Der fant

jeg til min store glede en bortgjemt kasse med fersk brisling.

Da point: Spanjolen (!?) som solgte meg disse brislingene lurte på om jeg også skulle fiske

med disse og himlet med øynene når jeg fortalte at jeg brukte dem i sjøen! Selv fisket han gjedde med dem i et vann utenfor Bergen med stor suksess.

Foreløpig bestegjedde var 105cm lang og 10500gr! Jeg spurte etter lengde og vekt maaange ganger og fikk samme svar hver gang(har sett forhør på csi og andre realistiske serier...).

Spanjolen pratet bra engelsk og flakket ikke med blikket når jeg var skeptisk: 105cm, 10500gr.

Banna ein.

Skrøne eller ei, jeg tenkte historien var god og jeg fikk meg noen kilo ganske billig brisling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.