Gå til innhold
Fiskersiden

Hjelp til kjøp av fiskeutstyr


supermax
 Share

Recommended Posts

hei alle sammen!

jeg har bare fisket i fjellvann med UL-utstyr, og vil nå utforske sjø-ørretfiske.

har kjøpt meg snelle (en shimano rarenium 2500) og trenger stang til denne.

hvor lang burde denne være og hvilken slukvekt?

har tilbud om å kjøpe en beastmaster 7' med 5-20gr slukvekt. vil snella passe til denne stanga?

og hvilken snøretykkelse trenger man til dette fiske?

mono eller multi best?

Endret av supermax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jag noen ekspert på sø-fiske. Men jag mener en sø stang for fiske fra land bør vare minimum 9 fot. Jag bruker en 10 fot speedmaster og før det var det en 12 fot greys seatrout stang. Kaster langt og nydelig at kjøre fisk på. Tror jag bruker 0.13-0.15mm power pro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er veldig fornøyd med denne, 270/300mh, http://komplettfritid.no/product/shimano-beastmaster-bx-stc-spinning

syntes den er perfekt for sø og vektklasser for bombarda/elv/ innsjø og vann. Rimelig allaround stang som tar liten plass med tanke på 5delt, og man kaster tykje langt med!

Bruker selv 2500 snelle med 0.15 multi.

skittfiske!

Endret av jaufesk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser for deg at du kommer til å fiske endel med bomber/dupp, så kjøp en stang på 12-13 fot med det samme. kastevekta bør være opp til 30 gram. 0.10 - 0.15 multi. Det er det artigeste haspelutstyret jeg fisker med! Syyke kastelengder og herlig feeling ved kjøring av fisk. Og like genialt til slukfiske. Kjøp dog ikke en for myk stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei alle sammen!

jeg har bare fisket i fjellvann med UL-utstyr, og vil nå utforske sjø-ørretfiske.

har kjøpt meg snelle (en shimano rarenium 2500) og trenger stang til denne.

hvor lang burde denne være og hvilken slukvekt?

har tilbud om å kjøpe en beastmaster 7' med 5-20gr slukvekt. vil snella passe til denne stanga?

og hvilken snøretykkelse trenger man til dette fiske?

mono eller multi best?

Det vil avhenge av hvilket agn du vil fiske med.

Små sildesluker er trolig førstevalget(?)

Da ville jeg styre unna 11-12'

Til sjøørret i sjøen bruker jeg selv en 9' med kastevekt 5-15g til shimano 2500.

7' stang ville jeg styrt unna (regner med det er en enhånds (?) det gir alt for lite balanse og kaster kortere.

Lang stang er en fordel ja, 10- 13 fot liker jeg best til SØ-fiske både langs kysten og i elv.

Hilsen

Stian

Hvorfor er lang stang en fordel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.