Gå til innhold
Fiskersiden

Akvarium 110liter:sørv,mort, laue, abbor!


MC85
 Share

Recommended Posts

Tank skaffer du på en akvarieforretning, men hvis du bare skal ha agnfisk i den og kke til pynt kan du bruke en tønne av ett eller annet slag og lampe med tidsur over. Liten luftpumpe for akvarier med en luftestein er nok. Bytt litt vann av og til, ved lengre opphold i tønna må du skru av lufta og suge ut dritten som samler seg på bunn. en krane i bunn letter dette arbeidet da du ikke trenger å bruke hevert. Spør ved konkrete problem.

(Er lakseoppdretter og akvariemann)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så synes jeg norsk villfisk er vel så fine som tropiske fisk med uforståelige navn... Jeg har selv en gang i tiden hatt akvarie med norsk fisk, abbor, sørv, mort, laue, ørret, ørekyte og kreps hadde jeg sammen. Det var kanskje ikke en heldig blanding [ :o )] Etter en måned var kun krepsen og abboren igjen! Og den abboren skal jeg love var feit! Krepsen hadde jeg i tre år og den skiftet skall flere ganger. Krepsen tok aldri noen fisk, men den var fenomenal til å ødelegge plantene. Jeg har to akvarier som står tomme nå, men lysten til å dra de igang igjen begynner å bli stor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av speycast

skal ikje øydelegge heile moroa men er det lov og ha norske villdyr i fangenskap?

har selv hatt det ,men eg føler eg har høyrt att det ikje er lov

Det er en liten misforståelse ute og går når det gjelder virkeområdet til viltloven. Den forbyr hold av vilt i fangenskap uten spesiell tillatelse. Men den gjelder kun for "vilt", og "vilt" defineres som landpattedyr, fugl, amfibier og krypdyr. Den gjelder ikke for fisk. Det er ikke noen andre lover eller forskrifter som forbyr å ha norske fisker i akvarium heller. Så det er lov. Etter en diskusjon om dette på nettakvariet for en tid siden ringte jeg til direktoratet for naturforvaltning og fikk det bekreftet av en av topprådgiverne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Gabrielsen

Sprøtt! Det burde du ta bilde av. Hvor stor (liten) er den grådige abboren?

Den er 10-11cm!!! holder på å ta bilder nå, men de blir ikke noe særlig bra.skal se hva jeg får til

her er et bilde...Det er ikke særlig bra men man kan se halefinnen stikke ut av kjeften på`n!!

http://www.geocities.com/fiskingen/graadig003.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt og observerte den andre abboren nå....Den begynte å jage lauene og mortene rundt i akvariet. Men de er altfor store til å passe inn i kjeften på den ennå....Så for å sjekke apetitten foret jeg den med maggot. Den klarte ca 20 maggot rett etter hverandre før den begynte å spytte dem ut igjen!! Helt fantastisk matlyst på de fiskene altså. Har også merket at de har blitt større i løpet av den uka jeg har hatt dem. Den ene begynner faktisk å bli litt feit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.