Gå til innhold
Fiskersiden

Akvarium 110liter:sørv,mort, laue, abbor!


MC85
 Share

Recommended Posts

Fikk for noen dager siden et akvarium på 110 liter med alt tilbehør av en kompis. Han hadde ikke plass til det mer på gutterommet, så jeg fikk det!Vi har nå et lite prosjekt gående med norske fisker. Bunnen i akvariet består av grus, vi har også en hul stein som fiskene kan svømme igjennom og 2 små trestokker....Vannet i akvariet er en blanding av springvann og vann fra der vi fanget fiskene...

Fiskene vi har i akvariet nå er mort (4stk) ,sørv (3stk) og laue(15stk)!mortene og sørvene fanget vi i sværsvann, lauene i et lite skogsvann....

Alt ser ut til å fungere utmerket, og etter et døgn i fangenskap har de begynt å spise. Ga dem litt maggot og havregryn, vi hentet også endel vannlopper og andre rare smådyr fra stensrudvann. En snegle er dt også oppi karet! Bilder kommer etterhvert....

Skal snart ta ut endel av lauene og erstatte de med 2-3 abbor...det blir morro....[8D]

Her er noen bilder:

http://www.geocities.com/fiskingen/akvarium004.jpg

http://www.geocities.com/fiskingen/akvarium005.jpg

http://www.geocities.com/fiskingen/akvarium006.jpg

Bildene ble utrolig dårlige, må skaffe meg en bakgrunn til akvariet. Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette for en billig penge? Bildene er tatt med blits.Blir bildene bedre uten blits?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MC85

Bildene ble utrolig dårlige, må skaffe meg en bakgrunn til akvariet. Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette for en billig penge? Bildene er tatt med blits.Blir bildene bedre uten blits?

Bildene må/bør tas med blits. Blir alt for mørke uten. Det er enkelt å unngå blitsrefleksen ved å ta bildet litt på skrå i forhold til glasset. Med en enkel blits er det mulig å ta brukbare akvariebilder, men dersom man å ta virkelig GODE akvariebilder er ikke enkelt. Det kreves gode blitser riktig plassert for å få optimal belysning og å unngå reflekser. Bildene bør tas med rask eksponering for å oppnå god skarphet, og man bør blende ned for å få god dybdeskarphet. Det er dessuten viktig å rengjøre akvarieglasset godt på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av speycast

flotte bilder :-) (gler meg til abborbildet kommer)

skal ikje øydelegge heile moroa men er det lov og ha norske villdyr i fangenskap?

har selv hatt det ,men eg føler eg har høyrt att det ikje er lov

Øh....LOL! Er det mer lovlig å ha tropiske fisker i fangenskap? Og kan fisk i det hele tatt karakteriseres som villdyr....Nå skjelver vel alle eierne av små karpedammer i buksa.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del stingsild i Lutvann i området rundt badestranda. Har også fanget stingsild i sjøen som vi fikk tilvennet ferskvann - den levde i det lille akvariet vi har hjemme i et halvt år eller noe sånt før den kilte seg fast bak luftpumpa og døde med et svært rart "ansiktsuttrykk".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.